آسیب‌های پوستی ناشی از قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) موجود در نور خورشید آفتاب سوختگی نامیده می‌شود. ممکن است از منابع مصنوعی اشعه ماوراء بنفش، مانند تخت‌های برنزه، دچار آفتاب سوختگی شوید. آفتاب سوختگی در حقیقت سوختگی ناشی از تشعشع است. ممکن است شما در عرض 11 دقیقه پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب متوجه آفتاب سوختگی شوید.

پوست در عرض دو تا شش ساعت شروع به قرمز شدن می‌کند. پوست شما تا چند روز آینده علائم آفتاب سوختگی نشان می‌دهد. بسته به شدت آفتاب سوختگی، ممکن است چند روز یا چند هفته طول بکشد تا پوست بهبود یابد. بهترین درمان خانگی آفتاب سوختگی را در این مطلب از مجله میشا ارگانیک برای شما عزیزان شرح می‌دهیم.

چه چیزی باعث آفتاب سوختگی می‌شود؟

درمان خانگی آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی به دلیل قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش رخ می‌دهد. هنگامی که قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش بر توانایی ملانین برای محافظت از پوست غلبه کند، فرد دچار آفتاب سوختگی می‌شود. اگر رنگ پوست روشن باشد، ممکن است در عرض 15 دقیقه پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب دچار آفتاب سوختگی شوید. افرادی که رنگ پوست تیره دارند، ساعت‌ها قرار گرفتن در معرض نور خورشید را بدون ایجاد آفتاب سوختگی تحمل می‌کنند.

آفتاب سوختگی بسته به شدت آسیب پوست به سه نوع طبقه بندی می‌شود. انواع رایج آفتاب سوختگی عبارتند از:

آفتاب سوختگی درجه یک: آفتاب سوختگی خارجی ترین لایه پوست که با گذشت زمان خود به خود بهبود می‌یابد. با درمان خانگی آفتاب سوختگی می توانید این اثرات را بهبود بخشید.

آفتاب سوختگی درجه دو: آفتاب سوختگی است که به لایه داخلی پوست آسیب می‌رساند. آفتاب سوختگی درجه دو ممکن است باعث ایجاد تاول روی پوست شود. نیاز به درمان پزشکی دارد و ممکن است هفته‌ها طول بکشد تا بهبود یابد.

در شرایط نادر، افراد ممکن است دچار آفتاب سوختگی درجه سه شوند. این نوع آسیب می‌تواند باعث آسیب شدید به تمام لایه‌های پوست و تخریب اعصاب شود. این نوع نیاز به مراقبت و درمان فوری پزشکی دارد.

علائم آفتاب سوختگی

علائم آفتاب سوختگی بسته به شدت سوختگی متفاوت است.

درمان خانگی آفتاب سوختگی

علائم آفتاب سوختگی درجه یک عبارتند از:

تب

سردرد

قرمزی پوست

پوست در صورت لمس شدن گرم احساس می‌شود

تاول و تورم پوست، پوست حساس و دردناک می‌شود

 حالت تهوع.

علائم آفتاب سوختگی درجه دو عبارتند از:

درد در محل

پوست خیس به نظر می‌رسد

قرمزی بیش از حد پوست

تورم و تاول در سطح بزرگی از پوست

پیدایش لکه سفید در محل سوختگی

علائم آفتاب سوختگی درجه سه عبارتند از:

گرمازدگی

پوست کدر یا سفید رنگ

محل سوختگی چرمی به نظر می‌رسد

بی‌حسی پوست

درمان خانگی آفتاب سوختگی

درمان خانگی آفتاب سوختگی

در زیر چند راه حل خانگی و ساده برای شما عزیزان آورده ایم که می‌توانید برای مراقبت از پوست آفتاب سوخته در خانه از آنها استفاده کنید. اگرچه این درمان خانگی آفتاب سوختگی را می‌توان برای آفتاب‌سوختگی‌های جزئی مورد استفاده قرار داد، اما در صورت آفتاب‌سوختگی شدید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا روند بهبودی تسریع پیدا کند.

آفتاب سوختگی اساسا التهاب پوست است. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای درمان خانگی آفتاب سوختگی، خنک کردن ناحیه آسیب دیده است. یک راه موثر برای کمک به آفتاب سوختگی فوری، حتی زمانی که هنوز بیرون هستید، پریدن در آب است، خواه اقیانوس، دریاچه یا نهر باشد. غوطه ور شدن در طول روز می‌تواند به جلوگیری از تشدید آفتاب سوختگی کمک کند.

مراقب استخرها باشید، زیرا آب کلردار می‌تواند پوست را بیشتر تحریک کند. همچنین باید از قرار دادن مستقیم یخ خودداری کنید. اگرچه ممکن است زمانی که پوست شما می‌سوزد کمی درد آن را کاهش، اما در واقع می‌تواند آسیب بیشتری به پوست آفتاب سوخته فوق العاده حساس شما وارد کند.

1. هیدراته بمانید.

اولید قدم درمان خانگی آفتاب سوختگی هیدراته ماندن هنگام مواجهه با آفتاب سوختگی است، باید آب بیشتری بنوشید. آفتاب سوختگی آب را از بدن به سطح پوست می‌کشد و باعث کم آبی بدن فرد می‌شود. نوشیدن آب اضافی می‌تواند به شما در جلوگیری از کم آبی ناشی از آفتاب سوختگی کمک کند.

2. استفاده از مرطوب کننده

اگر پوست شما هنگام لمس آنقدر دردناک نیست، می‌توانید یک مرطوب کننده خوب به ناحیه آسیب دیده بزنید. استفاده از مرطوب کننده حاوی آلوئه ورا می‌تواند به تسکین پوست آفتاب سوخته و درمان خانگی آفتاب سوختگی کمک کند. مرطوب کننده به افزایش رطوبت پوست کمک می‌کند. از مصرف کرم های دارای چربی زیاد روی پوست آفتاب سوخته خودداری کنید، زیرا ممکن است منافذ پوست را مسدود کرده و منجر به عفونت شود.

3. دوش بگیرید.

دوش گرفتن با آب سرد و یا ولرم یکی دیگر از روش‌های درمان خانگی آفتاب سوختگی است. این کار به شما در کاهش درد کمک می‌کند. بعد از بیرون آمدن از حمام پوست خود را خشک کنید اما به یاد داشته باشید که مقداری آب روی پوست بگذارید. استفاده از یک مرطوب کننده خوب بلافاصله بعد از حمام به شما کمک می‌کند تا رطوبت پوست را حفظ کنید.

4. محافظت از پوست

شما باید از پوست آفتاب سوخته در هنگام بهبودی محافظت کنید. قبل از بیرون رفتن، لباس‌هایی بپوشید که پوست شما را بپوشاند. لباس‌هایی بپوشید که از پارچه‌های نخی و گشاد هستند و پوست شما را گرم نمی‌کنند و از طرفی اجازه نفوذ اشعه‌های خورشید را نمی‌دهند. این راه پس از درمان خانگی آفتاب سوختگی ضرورت دارد.

5. آلوئه ورا

آلوئه ورا

آلوئه ورا یک ماده طبیعی ضروری برای درمان خانگی آفتاب سوختگی است. می‌توانید از آلوئه ورا برای بازسازی پوست آسیب دیده استفاده کنید. این گیاه خارش پوست را برطرف کرده و به بهبود تاول‌ها کمک می‌کند. به دلیل داشتن ویتامین C و ویتامین B برای پوست مفید است.

شکستن یک تکه از گیاه و استفاده از ژل به طور مستقیم بر روی پوست باعث تسکین فوری آفتاب سوختگی جزئی می‌شود. اگر  آلوئه ورا تازه در دسترس ندارید، ژل 100 درصد آلوئه ورا (نه لوسیون یا پماد مبتنی بر آلوئه) را امتحان کنید. این ژل‌ها را می‌توانید در اکثر داروخانه‌ها پیدا کنید.

6. چای سیاه

چای یکی از موادی است که اکثر مردم در آشپزخانه خود دارند. این گیاه برای درمان خانگی آفتاب سوختگی استفاده می‌شود. می‌توانید چای سیاه سرد شده را مستقیما روی پوست آفتاب سوخته بمالید. برخی از ترکیبات موجود در چای سیاه به از بین بردن گرما از پوست آفتاب سوخته کمک می‌کند. چای سیاه به ترمیم آسیب‌های پوستی و پیشگیری از سرطان پوست نیز کمک می‌کند.

شما عزیزان می توانید چای سیاه سرگل بهاره ارگانیک زوبین، چای سیاه ممتاز ارگانیک زوبین و چای سیاه سرگل بهاره ارگانیک برگسان را از میشا ارگانیک خریداری کنید.

7. چای سبز

چای سبز

چای سبز دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی خوبی است و به درمان خانگی آفتاب سوختگی کمک می‌کند. این چای به مقابله با واکنش‌های نامطلوب روی پوست، مانند آفتاب سوختگی پس از قرار گرفتن در معرض UV کمک می‌کند. می‌تواند قرمزی و آسیب پوست را کاهش دهد. چای سبز را می‌توان در ناحیه آفتاب سوخته برای تسکین آسیب‌های پوستی استفاده کرد.

دمنوش چای سبز و لیمو ارگانیک نافه و دمنوش چای سبز و گل محمدی ارگانیک نافه را با بهترین کیفیت از میشا ارگانیک بخرید. در مجله میشا ارگانیک نیز می توانید فواید چای سبز را مطالعه کنید.

8. روغن درخت چای

روغن درخت چای

روغن درخت چای یک عنصر محبوب است که در بسیاری از محصولات ضد آفتاب یافت می‌شود. روغن درخت چای می‌تواند با بهبود جریان خون به رگ‌های خونی پوست، رساندن مواد مغذی ضروری به پوست آسیب‌دیده، به مدیریت و درمان خانگی آفتاب سوختگی کمک کند. برای استفاده از روغن درخت چای، آن را با برخی از روغن‌های حامل مانند نارگیل، بادام یا زیتون رقیق کنید. از استفاده مستقیم روغن درخت چای خالص روی پوست آسیب دیده خودداری کنید.

از خواص چای سیاه ارگانیک چه می دانید؟ این مطلب را در مجله میشا ارگانیک مطالعه کنید.

9. جوش شیرین و بلغور جو دوسر

ریختن چند قاشق غذاخوری جوش شیرین در وان حمام پر از آب خنک و خیساندن بدن به مدت 15 تا 20 دقیقه کمک می‌کند تا آسیب‌های ناشی از نور خورشید به حداقل برسد. افزودن یک فنجان جو به حمام نیز تحریکات را تسکین می‌دهد و به پوست کمک می‌کند. رطوبت طبیعی خود را حفظ کند. پوست خود را چه در حمام و چه بعد از بیرون آمدن از حمام مالش ندهید. این مواد یکی از درمان خانگی آفتاب سوختگی موثر است.

10. چای بابونه

بابونه

چای بابونه می‌تواند روحیه شما را آرام کند و درمان خانگی آفتاب سوختگی است. چای را به طور معمول دم کنید و بگذارید خنک شود. وقتی آماده شد، یک پارچه تمیز را در آن خیس کنید و آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

اگر به گرده گل آلرژی دارید، نباید از این درمان استفاده کنید. ممکن است باعث واکنش آلرژیک در پوست شما شود.

فواید دمنوش بابونه برای سلامتی را در مجله میشا ارگانیک مطالعه کنید.

11. سرکه

سرکه

نظرات در مورد استفاده از سرکه برای درمان خانگی آفتاب سوختگی متفاوت است. برخی می‌گویند افزودن دو فنجان سرکه به آب خنک حمام می‌تواند به رفع سوزش کمک کند، در حالی که برخی دیگر می‌گویند اسیدیته بالای سرکه فقط اوضاع را بدتر می‌کند. اگر قبلا از این درمان برای آفتاب سوختگی‌های کوچکتر و سبک‌تر استفاده نکرده‌اید، بهتر است آن را برای سوختگی‌های بزرگ‌تر و جدی‌تر امتحان نکنید.

لباس‌های گشاد بپوشید.

همانطور که پوست شما در حال ترمیم خود است، پس از استفاده از درمان خانگی آفتاب سوختگی، لباسی بپوشید که به پوست شما نچسبد. پوست شما بزرگترین اندام بدن شما در برابر میکروب‌هاست، بنابراین بهتر است به آن فضایی برای تنفس بدهید. الیاف طبیعی، مانند پنبه یا لباس‌های نخی بهترین لباس‌ها پس از آفتاب سوختگی هستند.

مراجعه به پزشک

اگر متوجه هر یک از علائم ذکر شده در زیر شدید و درمان خانگی آفتاب سوختگی پوست شما را بهتر نکرد، باید به پزشک مراجعه کنید:

تنفس سریع و نبض

سرگیجه

لرز و تب

حالت تهوع

بثورات پوستی

تاول‌های دردناک

پوستی که رنگ پریده به نظر می‌رسد و در صورت لمس احساس لطیف و خنکی می‌کند.

عدم خروج ادرار و تشنگی شدید

آیا آفتاب سوختگی فورا قابل درمان است؟

هیچ درمان خانگی آفتاب سوختگی فوری برای آفتاب سوختگی وجود ندارد. زمان بهبودی آفتاب سوختگی به شدت آسیب پوست بستگی دارد. ممکن است چند روز تا چند هفته طول بکشد تا پوست آفتاب سوخته بهبود یابد. آفتاب سوختگی درجه یک، که جزئی است، ممکن است چند روز تا چند هفته طول بکشد تا به طور کامل بهبود یابد. در حالی که آفتاب سوختگی درجه دو به چندین هفته نیاز دارد تا بهبود یابد.

نکاتی برای پیشگیری

نکات پیشگیری از آفتاب سوختگی

دانستن نحوه درمان خانگی آفتاب سوختگی بسیار مهم است. دانستن نحوه پیشگیری از آن حتی بهتر است. آفتاب سوختگی نه تنها دردناک است، بلکه خطر ابتلا به سرطان پوست را نیز افزایش می‌دهد و باعث چین و چروک پوست می‌شود.

از ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر که پرتوهای فرابنفش قوی هستند، از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنید.

از برنزه کننده استفاده نکنید.

برای محافظت در برابر آفتاب با کلاه، آستین بلند و شلوار  بپوشید.

از کرم ضد آفتاب با حداقل SPF 15-30 استفاده کنید. فراموش نکنید که کرم ضد آفتاب را هر 2 ساعت یا بعد از شنا دوباره استفاده کنید و محافظت از لب‌های خود را فراموش نکنید. ضد آفتاب بزنید. سعی کنید 30 دقیقه قبل از بیرون رفتن حتی اگر هوا ابری باشد ضد آفتاب بزنید.

اجازه ندهید آفتاب سوختگی تفریحات تابستانی شما را خراب کند. با محافظت از پوست خود در برابر نور خورشید، می‌توانید در وهله اول از بروز آفتاب سوختگی جلوگیری کنید. اگر در زیر نور آفتاب زیاد قرار گرفته اید یا در هنگام استفاده از ضد آفتاب قسمتی از بدن پوشش کامل پیدا نکرده است، نکات بالا می‌تواند به شما کمک کند تا درد را متوقف کرده و درمان را شروع کنید.

از اینکه مطالب علمی و مستند مجله میشا ارگانیک را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید، سپاسگزاریم. شما همراهان همیشگی میشا ارگانیک می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در قسمت دیدگاه درج کنید.

مشاوران و کارشناسان تخصصی میشا ارگانیک همواره پاسخگوی سوالات شما هستند. با ما در ارتباط باشید.