ژنتیک 80 درصد قد یک فرد را تعیین می‌کند. طبق مطالعات، عوامل محیطی مانند تغذیه و سبک زندگی نیز ممکن است بر قد یک فرد در سال‌های رشد تأثیر بگذارد. مصرف غذاهایی که به رشد قد کودکان کمک می‌کند، باعث افزایش قد کودک شما می‌شود. در مورد ژن‌ها کار زیادی نمی‌توانیم انجام دهیم، اما می‌توانیم با تغذیه مناسب برای افزایش رشد قد آنها کمک کنیم.

کمک به رشد قد کودکان

قد کودکان

کمک به رشد کودکان برای رسیدن به قد مطلوب اغلب یک نگرانی بزرگ برای والدین است. اما چیزی که ما متوجه نمی‌شویم این است که قد کودک چگونه می‌تواند بر اعتماد به نفس او تأثیر بگذارد. البته، هیچ اشکالی ندارد که فرزند شما نسبت به سن خود کوتاه باشد یا با سرعت کمتری نسبت به همسالانش رشد کند.

کودکان معمولا به صورت جهشی رشد می‌کنند و بین 6 تا 8 سالگی میزان رشد کمی دارند. حدود 25 درصد از رشد قد در دوران بلوغ اتفاق می‌افتد. دو هورمون در این امر نقش دارند: هورمون رشد انسانی (HGH) و فاکتور رشد شبه انسولین-1 (IGF-1)، که رشد طولی استخوان را تعیین می‌کنند و توده استخوانی را حفظ می‌کنند. از این رو، مصرف غذاهایی که نه تنها تولید هورمون رشد را تحریک می‌کنند بلکه به رشد استخوان نیز کمک می‌کنند، مفید است.

در اینجا ذکر این نکته ضروری است که قد معمولا توسط ژن‌ها تعیین می‌شود. با این حال، مطالعات نشان داده‌اند که عوامل خارجی، مانند غذایی که فرد می‌خورد، نیز می‌تواند بر قد فرد در سال‌های رشد تأثیر بگذارد. سه عامل مهم تعیین کننده قد، ژن، رژیم غذایی و سبک زندگی هستند. شما نمی‌توانید ساختار ژنتیکی را که به فرزندان خود منتقل کرده‌اید تغییر دهید، اما می‌توانید برای اطمینان از رشد کودک خود یک رژیم غذایی و سبک زندگی سالم داشته باشید.

نیازهای تغذیه‌ای در دوران بارداری چگونه است؟ برای پاسخ به این سوال، روی لینک کلیک کنید.

رابطه بین غذا و قد کودکان

اگر شما و همسرتان قد بلندی دارید، احتمال قد بلند شدن فرزندتان بسیار زیاد است. به طور مشابه، اگر هر دو والدین کوتاه قد باشند، کودک نیز عمدتا قد کوتاهی خواهد داشت. اما چیزی که بسیاری از والدین از آن غافل هستند این است که اگر رژیم غذایی توصیه شده برای افزایش قد کودکان رعایت شود، فرزندانشان قد بلندی خواهند داشت.

یک کودک تقریبا بلافاصله پس از تولد شروع به رشد می‌کند. زنان تقریبا در سن 19 سالگی به قد کامل خود می‌رسند و مردان می‌توانند تا سن 25 سالگی رشد کنند. در بدن ما عمدتا غده هیپوفیز است که بیشترین نقش را در تعیین قد ما دارد. غده هیپوفیز هورمون رشد انسانی (HGH) ترشح می‌کند که مسئول افزایش قد است.

مواد مغذی ضروری

قد کودکان

وقتی صحبت از رابطه بین غذا و قد کودکان می‌شود، باید بدانید چه مواد مغذی و چگونه به کودک کمک می‌کند. چه غذاهایی می‌توانند به رشد طبیعی کودکان کمک کنند؟ برای درک این موضوع، اجازه دهید به مواد مغذی که به رشد قد کودکان کمک می‌کنند و غذاهایی که حاوی این مواد مغذی هستند نگاهی بیندازیم.

1. پروتئین‌ها

یکی از مهمترین فاکتورهای غذایی در مورد افزایش قد کودکان است. پروتئین برای ساخت، توسعه و حفظ ماهیچه‌ها و بافت‌های بدن ضروری است. کمبود پروتئین منجر به کاهش رشد یا رشد غیرطبیعی و همچنین کاهش توده عضلانی می‌شود. بنابراین، باید مطمئن شوید که رژیم غذایی فرزندتان پروتئین کافی دارد.

2. مواد معدنی

برخی از مواد معدنی موجود در غذا برای رشد کودک از نظر قد ضروری هستند. غذاهایی که سرشار از آهن، منیزیم، فسفر، ید، منگنز و فلوراید هستند، باعث افزایش رشد در کودکان و نوجوانان می‌شوند. کلسیم نیز بسیار مهم است، زیرا نه تنها باعث رشد می‌شود، بلکه استخوان‌های فرزند شما را قوی می‌کند.

3. ویتامین‌ها

وقتی صحبت از سلامت استخوان و قد کودکان می‌شود، ویتامین D نقش مهمی ایفا می‌کند، زیرا به جذب کلسیم در بدن کمک می‌کند. کمبود ویتامین D نه تنها منجر به ضعیف شدن استخوان‌ها و کاهش رشد می‌شود، بلکه می‌تواند بر قد نیز تأثیر منفی بگذارد. سایر ویتامین‌های ضروری برای رشد مناسب بچه‌ها عبارتند از ویتامین A، ویتامین B1، ویتامین B2، ویتامین C و .. . سبزیجات و میوه‌های سرشار از ویتامین هستند.

آنچه که درباره ویتامین‌ها باید بدانید! این مطلب جذاب و علمی را در مجله میشا ارگانیک مطالعه کنید. 

4. کربوهیدرات‌ها

وجود کربوهیدرات‌ها در رژیم غذایی کودکان برای رشد قد کودکان ضروری هستند. کربوهیدرات‌ها به بدن انرژی می‌دهند. با این حال، باید اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی فرزندتان حاوی کربوهیدرات های سالم است. غلات کامل و سبوس دار بهتر از سایر غلات هستند.

علاوه بر کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی، کودک شما به مقدار توصیه شده اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 در رژیم غذایی خود برای اطمینان از سلامتی و رسیدن به قد مطلوب نیاز دارد. هنگام انتخاب وعده‌های غذایی، کودک خود را تشویق کنید که غذاهای حاوی این مواد مغذی را انتخاب کند.

غذاهایی برای افزایش قد کودکان

1. تخم مرغ

قد کودکان

تخم مرغ یکی از بهترین غذاهایی است که به رشد قد کودکان کمک می‌کند. تخم مرغ منبع پروتئین، ریبوفلاوین، بیوتین و آهن است. پروتئین به رشد و تکامل سلولی کمک می‌کند. سفیده موجود در تخم مرغ (یا آلبومین) 100% پروتئین است. بنابراین، اگر می‌خواهید فرزندتان چربی زیادی دریافت نکند، می‌توانید فقط سفیده تخم مرغ را به او بدهید.

سعی کنید هر روز یک تخم مرغ را در وعده غذایی کودک خود قرار دهید. خوردن یک املت خوشمزه یا یک تخم مرغ آب پز برای صبحانه راهی عالی برای شروع روز و اطمینان از دریافت پروتئین کافی برای فرزندتان است.

اگر سالم بودن مواد غذایی و ارگانیک بودن آنها برایتان اهمیت دارد، با کلیک روی لینک وارد دنیای صبحانه میشا ارگانیک شوید و صبحانه ای مقوی و سالم را برای خانواده تان تهیه کنید.

2. لبنیات و محصولات لبنی

قد کودکان

محصولات لبنی یکی از بهترین مواد غذایی است که به رشد قد کودکان کمک می‌کنند. شیر حاوی کلسیم و پروتئین است که به رشد و تقویت استخوان‌ها کمک می‌کند. محصولات لبنی مانند پنیر، ماست، کشک و پنیر سرشار از کلسیم و ویتامین هستند که مواد معدنی مورد نیاز برای استخوان کودکان را فراهم می‌کنند. از بچه‌هایتان بخواهید هر روز شیر بنوشند یا غذاهایی درست کنید که سرشار از لبنیات هستند.

چرا صبحانه مهمترین وعده غذایی است؟ این مطلب جذاب را در مجله میشا ارگانیک بخوانید. 

ماست

ماست منبع عالی چندین ماده مغذی مهم است که برای رشد قد کودکان ضروری است. 200 گرم ماست حاوی نزدیک به 20 گرم پروتئین است. انواع خاصی نیز حاوی پروبیوتیک‌ها هستند که دارای باکتری‌های مفیدی هستند که نقش مهمی در سلامت بدن دارند. علاوه بر بهبود عملکرد سیستم ایمنی و کاهش التهاب، تحقیقات نشان می‌دهد که پروبیوتیک‌ها می‌توانند به افزایش رشد قد کودکان کمک کنند. ماست منبع بسیار خوبی از چندین ماده مغذی از جمله منیزیم، کلسیم، پتاسیم و فسفر است که در متابولیسم استخوان نقش دارند.

توجه: اگر کودک شما به عدم تحمل لاکتوز مبتلا است، پس از مشورت با پزشک اطفال، شیر گاو یا گاومیش را با شیرهای گیاهی جایگزین کنید.

3. آجیل و دانه‌ها

قد کودکان

آجیل‌ها نیروگاه مواد مغذی و حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی، چربی های سالم و پروتئین هستند. اسیدهای چرب امگا 3 موجود در آجیل برای سلامت استخوان و گردش خون مفید هستند. پروتئین‌های موجود در آجیل نیز برای رشد قد کودکان حیاتی هستند. آجیل را می‌توانید به عنوان میان وعده میل کنید یا به غلات اضافه کنید. می‌توانید مغزها را پودر کرده و به فرنی کودک خود اضافه کنید.

بادام

بادام سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که برای رشد قد کودکان حیاتی است. علاوه بر مجموعه‌ای از چربی‌های سالم، بادام سرشار از فیبر، منیزیم و منگنز است. بادام منبع غنی ویتامین E است که یک ویتامین محلول در چربی می‌باشد. کمبود این ویتامین ضروری می‌تواند منجر به عوارض جانبی جدی از جمله کاهش رشد در کودکان شود.

با  انواع آجیل ارگانیک و فواید آنها را در مجله میشا ارگانیک آشنا شوید. بهترین آجیل ارگانیک را با بهترین کیفیت می توانید از میشا ارگانیک خریداری کنید.

4. میوه‌ها

قد کودکان

میوه‌ها سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند، ریزمغذی‌های ضروری که باعث تقویت ایمنی و تسریع رشد و نمو می‌شوند. به کودک خود روزانه 1 تا 2 وعده میوه بدهید. همچنین می‌توانید آنها را به غلات اضافه کنید تا رنگارنگ و خوش طعم شوند. هر روز انواع مختلفی از میوه‌ها را در برنامه غذایی کودکتان بگنجانید تا نیازهای روزانه او را به ویتامین‌ها تامین کنید.

مصرف میوه‌های تازه فصل نیز برای رشد قد کودکان مفید است. آنها به قدری سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر هستند که رژیم غذایی هر کودکی بدون آنها ناقص خواهد بود. بنابراین، سعی کنید که همه انواع میوه‌ها، به ویژه میوه‌های غنی از ویتامین C و A مانند پاپایا، پرتقال، هندوانه، انبه، سیب و زردآلو را به کودک خود بدهید.

توت‌ها

قد کودکان

انواع توت‌ها مانند زغال اخته، توت فرنگی، شاه توت و تمشک، همگی سرشار از مواد مغذی مهم به ویژه ویتامین C هستند که باعث رشد سلولی و ترمیم بافت‌ها می‌شود. ویتامین C سنتز کلاژن را افزایش می‌دهد که فراوان ترین پروتئین در بدن شماست. مطالعات نشان می‌دهد که کلاژن قادر است تراکم استخوان‌ها را افزایش دهد که می‌تواند به رشد قد کمک ‌کند.

شما عزیزان می توانید انواع توت و خشکبار ارگانیک با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت از فروشگاه ما تهیه کنید.

غلات کامل

غلات کامل سرشار از ویتامین B، منیزیم، سلنیوم، روی و آهن و مقدار کمی کلسیم هستند. همه این مواد معدنی برای رشد قد کودکان و استخوان ها ضروری هستند. نان سبوس دار و ماکارونی گزینه های خوبی برای گنجاندن در رژیم غذایی کودک برای افزایش قد او هستند!

ماکارونی یکی از غذاهای جذاب برای کودکان است. اکثر بچه ها علاقه ویژه ای به ماکارونی دارند، بنابراین خرید ماکارونی ارگانیک که از بهترین و سالم ترین مواد تهیه شده است یک انتخاب عالی برای کمک به رشد کودک شماست. ما در فروشگاه میشا ارگانیک انواع غلات ارگانیک و ماکارونی ارگانیک را برای شما عزیزان فراهم کرده اید که با کلیک روی لینک می توانید از این محصولات ارگانیک و متنوع دیدن کنید و به راحتی نسبت به خرید آنها اقدام کنید. در مجله میشا ارگانیک نیز بیشتر درباره فواید ماکارونی ارگانیک توضیح داده ایم.

ماهی

قد کودکان

ماهی‌ها سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است. اسیدهای چرب امگا 3 نوعی چربی سالم برای قلب هستند که برای رشد و نمو بسیار مهم است. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که اسیدهای چرب امگا 3 می‌توانند در سلامت استخوان نقش داشته باشند. به علاوه، سطح پایین اسیدهای چرب امگا 3 با افزایش خطر مشکلات خواب در کودکان مرتبط است که می‌تواند بر رشد قد کودکان نیز تأثیر منفی بگذارد.

سویا

قد کودکان

سویا یکی دیگر از غذاهای مغذی دست کم گرفته شده است که به افزایش سلامت و قد کودکان کمک می‌کند! سرشار از پروتئین، فولات، ویتامین‌ها، کربوهیدرات‌ها و فیبر است و جایگزین خوبی برای کسانی است که به دنبال پروتئین گیاهی هستند.

لوبیا

لوبیا بسیار مغذی و منبع عالی پروتئین است. محققان نشان داده‌اند که لوبیا باعث افزایش پروتئین سطح فاکتور رشد شبه انسولین 1 (IGF-1) می‌شود. این هورمون در رشد قد کودکان نقش دارد. لوبیا حاوی ویتامین B و آهن است که از کم خونی پیشگیری می‌کند. آهن برای رشد بافت‌های بدن مورد نیاز است و کم خونی ناشی از فقر آهن می‌تواند منجر به تاخیر در رشد در قد کودکان شود. علاوه بر این، لوبیا سرشار از مواد مغذی دیگر مانند فیبر، منیزیم، مس، منگنز و روی است.

سیب زمینی شیرین

قد کودکان

سیب زمینی شیرین خوراکی همه کاره و خوشمزه است که برای رشد قد کودکان عالی است. غنی از ویتامین A بوده و در سلامت استخوان‌های کودکان نقش مهمی ایفا می‌کنند. این نوع سیب زمینی دارای فیبر نامحلول و محلول است که به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند و رشد باکتری‌های خوب روده را تقویت می‌کند. حفظ میکروبیوم روده سالم می‌تواند جذب مواد مغذی را افزایش دهد تا بدن ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای رشد و نمو را دریافت کند.

غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید.

غذاهای فوق به افزایش قد کودکان کمک می‌کند، اما برخی غذاهای دیگر برای رشد نیز مضر هستند. مصرف بیش از حد قند، نمک، قهوه، چربی و نوشیدنی‌های گازدار باید محدود شود، زیرا این مواد غذایی که به عنوان مهارکننده‌های کلسیم شناخته می‌شوند، بر جذب کلسیم در بدن تأثیر منفی می‌گذارند. کودکانی که عادات غذایی ضعیفی دارند نیز در دراز مدت ممکن است دچار عوارض سلامتی مانند چاقی، بیماری قلبی، دیابت نوع 1، آرتریت و پوکی استخوان شوند!

چند نکته دیگر

مطمئن شوید که کودک شما یک برنامه خواب منظم دارد. زمانی که ما استراحت می‌کنیم، بدن هورمون رشد ترشح می‌کند، بنابراین ضروری است که کودک شما اصلا خوابش را کم نکند. بسته به سن کودک، ساعات خواب مورد نیاز می‌تواند متفاوت باشد. نوزادان تازه متولد شده به حداقل 14 تا 17 ساعت خواب در هر شب نیاز دارند، در حالی که کودکان 1 ماهه به 12 تا 17 ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند. همانطور که کودک بزرگتر می‌شود، مدت زمان خواب کاهش می‌یابد و به 10 تا 13 ساعت خواب برای سنین 3 تا 5 سال کاهش می‌یابد.

خوابیدن و بیدار شدن همزمان در هر روز نه تنها فواید سلامتی دارد، بلکه نظم و انضباط را نیز القا می‌کند.

فرزندتان را به ورزش و بازی روزانه تشویق کنید. برخی از فعالیت‌ها یا ورزش‌های روزانه در خارج از منزل به او کمک می‌کند تا ویتامین D بیشتری دریافت کند.

نیازهای تغذیه ای وزشکاران چه فرقی با مردم عادی دارد؟ این مطلب را در مجله میشا ارگانیک مطالعه کنید.

به کودک خود یاد دهید که صاف بنشیند. این کار نه تنها به سالم ماندن ماهیچه‌های پشت و گردن کمک می‌کند، بلکه به او کمک می‌کند بلندتر به نظر برسد. خم شدن باعث می‌شود کودک شما کوتاهتر از آنچه هست به نظر برسد.

ورزش‌هایی مانند شنا، والیبال و بسکتبال، برخی از حرکات یوگا، حرکات کششی، پرش و آهسته دویدن نیز می‌تواند در افزایش قد کودک شما در طول سال‌های رشدی کمک کند. به یاد داشته باشید که ورزش زمانی بهترین نتیجه را می‌دهد که همراه با یک رژیم غذایی و سبک زندگی درستی باشد.

نوع سبک زندگی شما به عنوان یک خانواده واقعا می‌تواند به تقویت سلامت و قد کودک شما نیز کمک کند. از غذاهای ناسالم دوری کنید و کودک خود را تشویق کنید تا غذای خانگی و سالمی بخورد

از اینکه مطالب علمی و مستند مجله میشا ارگانیک را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید، سپاسگزاریم. شما همراهان همیشگی میشا ارگانیک می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در قسمت دیدگاه درج کنید.

مشاوران و کارشناسان تخصصی میشا ارگانیک همواره پاسخگوی سوالات شما هستند. با ما در ارتباط باشید.