علاوه بر تغییرات قابل توجهی که در صورت‌حساب‌های انرژی و نحوه لباس پوشیدن شما در زمستان اتفاق می‌افتد، هوای سرد نیز بر بدن شما تأثیر می‌گذارد. ترجیحات غذایی، متابولیسم و حتی سطح انرژی شما در طول زمستان به شدت تغییر می‌کند. احساس نوشیدن یک نوشیدنی گرم در شما ایجاد می‌شود. با این حال هوای سرد زمستان و سرماخوردگی بدان معنا نیست که شما نباید کاری انجام دهید و صبر کنید تا تابستان شروع شود. راز سالم ماندن در فصل زمستان این است که رژیم غذایی خود را زمستانی کنید. در این مطلب از مجله میشا ارگانیک به برخی خوراکی‌های مناسب زمستان اشاره می‌کنیم تا با مصرف این مواد شاد و سالم بمانید.

تقویت سیستم ایمنی در زمستان

با لباس‌های گرم و پتو برای فصل زمستان آماده‌اید؟ زمستان شما بدون برنامه غذایی که شما را از درون گرم نگه می‌دارد و ایمنی شما را قوی می‌کند ناقص خواهد بود. آمدن زمستان می‌تواند برخی از بیماری‌ها مانند آرتریت و بیماری‌های پوستی مانند خشکی، اگزما و پسوریازیس را تشدید کند.

همانطور که می‌دانیم، غذاهای تقویت کننده سیستم ایمنی آنهایی هستند که تازه، ارگانیک، هضم آسان، خالص و سالم هستند. این غذاها شامل سبزیجات و میوه‌های تازه و میوه‌های خشک، محصولات لبنی، آجیل و دانه‌های روغنی، غلات کامل و حبوبات می‌باشند. علاوه بر اینها، برخی ادویه‌ها دارای خواص ضد میکروبی نیز هستند که از ما در برابر سرماخوردگی و عفونت محافظت می‌کنند. ادویه ها باعث افزایش آنزیم‌های گوارشی و عملکرد متابولیک سلولی می‌شوند و جذب کامل مواد مغذی را افزایش می‌دهند.

کالری دربافتی در زمستان

برای سالم ماندن در ماه‌های سردتر، روزانه حدود 2000 کالری برای زنان و 2500 کالری برای مردان در نظر بگیرید. این همان میزان کالری دریافتی روزانه شماست، اما برای گرم ماندن باید کمی آن را افزایش دهید و از خوراکی‌های مناسب زمستان مصرف کنید!

خوراکی‌های مناسب زمستان

داشتن یک رژیم غذایی سالم در زمستان برای سالم ماندن در فصل سرد ضروری است. خوردن انواع غذاها برای تقویت سلامتی خود در زمستان و اطمینان از دریافت تمام مواد مغذی ضروری بدنتان بسیار مهم است. هر فصلی چالش‌های خاص خود را دارد و زمستان برای سیستم ایمنی بدن ما فصلی سخت است.

1. سوپ

خوراکی‌های مناسب زمستان

سوپ، یکی از بهترین خوراکی‌های مناسب زمستان است که به شما کمک می‌کند زمستان را راحت سپری کنید. با این حال، باید از مصرف نمک زیاد، سوپ گوشت گاو و خامه پرهیز کنید تا بیشترین بهره را از این وعده غذایی ببرید. بهتر است در تهیه سوپ زمستانی خود، از سبزیجات تازه بیشتر استفاده کنید. یک کاسه سوپ داغ با آب مرغ و مقداری سبزیجات شما را شاداب می‌کند. می‌توانید سوپ خود را با نان تهیه شده از غلات کامل همراه کنید و یک وعده غذایی مقوی داشته باشید.

2. بیشتر شیر گرم بنوشید

شیر و سایر فرآورده‌های جانبی مانند ماست، پنیر و … از خوراکی‌های مناسب زمستان هستند. به این دلیل که لبنیات حاوی مقدار زیادی ویتامین B12 و A، پروتئین و کلسیم هستند که بدن افراد را تقویت می‌کند. بیشتر مردم در زمستان سرما می‌خورند. نوشیدن شیر گرم به طور مکرر به شما کمک می‌کند که بیمار نشوید. با این حال، به جای شیر پرچرب، شیر بدون چربی یا نیمه چرب بنوشید. علاوه بر این، می‌توانید برای کاهش کالری دریافتی، ماست‌های ساده کم چرب مصرف کنید.

3. افزایش مصرف پنیر و تخم مرغ

خیلی از افراد تخم‌مرغ، پنیر یا ماهی را دوست دارند. این خوراکی‌های مناسب زمستان حاوی ویتامین B12 هستند که عملکرد طبیعی سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. این وعده‌های غذایی باعث کاهش خستگی می‌شوند. این غذاهای خوشمزه و مفید را می‌توانید در هر زمانی از روز به عنوان میان وعده و یا وعده غذایی میل کنید.

4. سبزیجات تازه

سبزیجات ریشه‌ای مانند هویج، شلغم و هویج را می‌توان به راحتی در زمستان در بازار میوه و سبزیجات پیدا کرد. این سبزیجات جزو محبوب ترین خوراکی‌های مناسب زمستان هستند و در برابر هوای سرد مقاوم اند و زود یخ نمی‌زنند. مصرف این سبزیجات به صورت آب پز، خام و یا سرخ شده مقدار زیادی ویتامین A و C را به بدن شما می‌رساند.

تربچه سفید، پیاز و سیر سرشار از ایزوتیوسیانات‌ها و ایندول‌ها، فیتوکمیکال‌هایی است که به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند. طعم قوی آنها به افزایش طعم غذا و پیشگیری از سرماخوردگی کمک می‌کند.

سیب زمینی به ویژه سیب زمینی شیرین به تامین انرژی مورد نیاز در زمستان کمک می‌کند و برای بچه‌ها هم جذاب است.

5. میوه‌های تازه

یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای کمک به سیستم ایمنی و تقویت خلق و خوی خود انجام دهید، افزودن غذاهایی به رژیم غذایی‌تان است که ویتامین C بالایی دارند. مواد غذایی مانند مرکبات، پرتقال، انبه، لیمو، کیوی از خوراکی‌های مناسب زمستان هستند.

پاپایا و آناناس گرمای بدن را تامین می‌کنند. سرشار از ویتامین C هستند و برای تقویت ایمنی شما بسیار مفیدند. به همین دلیل است که «آب آناناس» و «کمپوت آناناس» در زمستان به وفور یافت می‌شوند.

موز منبع خوبی از منیزیم است که به تنظیم دمای بدن کمک می‌کند. می‌توانید روزانه یک عدد موز به کودکان خود بدهید و یا آن را در فرنی بریزید.

بهتر است زنان باردار پاپایا مصرف نکنند. مادران شیرده می‌توانند از تمام میوه‌های ذکر شده به عنوان میان وعده و ترجیحا در طول روز استفاده کنند.

6. گوشت و ماهی

خوراکی‌های مناسب زمستان

 گوشت را می‌توان جزو مهمترین خوراکی‌های مناسب زمستان دانست. گوشت دمای بدن را در طول متابولیسم افزایش می‌دهد و منبع عالی آهن و پروتئین است.

ماهی سرشار از پروتئین و چربی‌های سالم و منبع عالی ویتامین D است که توانایی بدن برای جذب کلسیم افزایش می‌دهد. ماهی فواید زیادی مانند افزایش انرژی و تمرکز ذهنی دارد. ماهی دارای اسیدهای چرب امگا 3 است که کلسترول بد را کاهش داده و گردش خون را بهبود می‌بخشد. همچنین منبع عالی ویتامین D است که نقش مهمی در بدن شما ایفا می‌کند.

7. بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر خیلی بیشتر از یک خوراکی‌های مناسب زمستان برای صبحانه است. بلغور جودوسر مواد مغذی ضروری را در طول زمستان فراهم می‌کند. بلغور جو را می‌توان با اضافه کردن ادویه‌های گرم مانند دارچین، هل و جوز هندی بدون افزودن کالری، چربی، شکر یا نمک خوشمزه کرد. بلغور جو دوسر سرشار از روی (برای عملکرد مناسب سیستم ایمنی مهم است) و فیبر محلول است.

صبحانه های خود را با صبحانه های ارگانیک فروشگاه میشا ارگانیک، سالم و متنوع کنید. برای مشاهده و خرید محصولات روی لینک کلیک کنید.

8. کلم بروکلی و گل کلم

جدا از تزریق واکسن آنفولانزا و شستن مرتب دست‌ها، خوردن مقدار زیادی سبزیجات و انجام فعالیت‌های بدنی به سالم ماندن بدن کمک فراوانی می‌کند. این سبزیجات می‌توانند به دفاع در برابر بیماری‌های زمستانی کمک کنند. هر دو کلم بروکلی و گل کلم حاوی مقدار زیادی ویتامین C هستند که عملکرد سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.

9. عسل

خوراکی‌های مناسب زمستان

عسل طبیعی و ارگانیک از بهترین خوراکی‌های مناسب زمستان است. عسل را می‌توان در صبحانه میل کرد و یا در میان وعده و در دسرها استفاده کرد. عسل به عنوان درمان سرفه و سرماخوردگی شناخته می‌شود. تا زمانی که مادران باردار و شیرده سابقه دیابت نداشته باشند، عسل را می‌توانند در رژیم غذایی خود قرار دهند. بچه‌ها فقط بعد از دو سالگی می‌توانند شروع به خوردن عسل کنند.

شما عزیزان می توانید انواع عسل ارگانیک را از میشا ارگانیک خریداری کنید.

10. ادویه‌ها

ادویه‌ها یک راه عالی برای خوش طعم کردن خوراکی‌های مناسب زمستان هستند. خردل، فلفل سیاه، شنبلیله و بذر شوید همگی ادویه های گرمی هستند که می‌توانید به خوراکی‌های مناسب زمستان اضافه کنید. خردل و شوید برای سرفه‌های زمستانی و آنفولانزا، تحریک اشتها و هضم غذا و افزایش گردش خون مناسب است. زنجبیل را می‌توان در چای، سوپ یا حتی در چاشنی هر غذایی استفاده کرد. زیره به گرم نگه داشتن بدن برای مدت طولانی تری کمک می‌کند. از این رو، در افزودن زیره به غذاهای خود سخاوتمندانه عمل کنید.

11. نوشیدنی‌های گرم

خوراکی‌های مناسب زمستان

نوشیدن یک لیوان نوشیدنی گرم مانند چای، چای سبز، قهوه، هات چاکلت و یک فنجان شیر گرم در این فصل به کمک شما می‌آید. این نوشیدنی‌ها از خوراکی‌های مناسب زمستان هستند، زیرا زیرا مصرف آنها در زمستان بدن را از درون گرم می‌کند.

بهتر است زنان باردار تا زمان زایمان از مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار خودداری کنند. می‌توانند به جای آن شیر، نوشیدنی‌های بدون کافئین، سوپ ها و … را انتخاب کنند. مادران شیرده مجاز به مصرف 2 فنجان قهوه در روز هستند.

اگر به دنبال نوشیدنی های ارگانیک و سالم برای زمستان هستید حتما به بخش چای و دمنوش میشا ارگانیک سر بزنید.

12. میوه‌های خشک و آجیل

بادام، بادام هندی، گردو منبع بسیار خوبی از چربی‌های خوب هستند و به تنظیم دمای بدن کمک می‌کنند. انجیر، خرما، زیتون نیز گزینه‌های خوبی هستند، اغلب در کشورهایی که سرمای شدیدی را تجربه می‌کنند اینها از خوراکی‌های مناسب زمستان هستند.

انواع آجیل و خشکبار ارگانیک را از فروشگاه میشا ارگانیک با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت خریداری کنید.

13. خرما

خرما طبیعتی گرم دارد و یکی از خوراکی‌های مناسب زمستان است. خرما نه تنها منبع خوبی از فیبر، آهن، منیزیم، کلسیم و ویتامین ها (C و B3) هستند، بلکه منبع خوبی برای انرژی هستند.

خرما سرشار از کلسیم است و به استحکام استخوانها و دندان‌ها در روزهای زمستان کمک می‌کند. همچنین نقش مهمی در پیشگیری از مشکلات مربوط به استخوان دارد.

گنجاندن خرما در میان وعده‌های صبح و عصر، استقامت بدن در برابر سرما را افزایش می‌دهد تا در روزهای سرد زمستان احساس بی‌حالی و سستی نکنید. در میان بسیاری از فواید دیگر، خرما پوست را تغذیه می‌کند و سطح رطوبت پوست را در روزهای سخت زمستان کنترل می‌کند.

14. زنجبیل

خوراکی‌های مناسب زمستان

زنجبیل برای تسکین حالت تهوع، کاهش التهاب و بهبود گردش خون مفید است! به علاوه، می‌تواند به مبارزه با سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند، که همیشه در طول زمستان یک مزیت مهم برای مصرف زنجبیل محسوب می‌شود.

15. جگر

از دیگر خوراکی‌های مناسب زمستان جگر گوسفند یا گاو است. جگر آهن فراوانی دارد، برای افراد کم خون نیز انتخابی عالی است. حفظ سطح کافی آهن در طول زمستان حیاتی است، زیرا آهن به اتصال اکسیژن به گلبول‌های قرمز کمک می‌کند. هرچه سطح آهن کمتر باشد، اکسیژن در بدن کمتر می‌شود و احساس سردی بیشتری می‌کنید. جگر به عنوان یک پاک کننده قوی ریه عمل می‌کند و می‌تواند برای افرادی که در مناطق با آلودگی بالا و مه دود زمستانی زندگی می‌کنند مفید باشد.

علاوه بر مصرف خوراکی‌های مناسب زمستان، به سبک زندگی خود نیز توجه کنید. تا دیر وقت بیدار ماندن، شب کار کردن، غذا خوردن در زمان های نامنظم، قرار گرفتن بدن در معرض استرس و خستگی، و خوابیدن در طول روز همگی می‌توانند بر عملکرد دستگاه گوارش و ریتم بدن تأثیر بگذارند و در نتیجه به جای تقویت سیستم ایمنی، بدن را به خطر بیندازند. پس امسال فصل سرد را با مصرف خوراکی‌های مناسب زمستان، بدن خود را گرم و سالم نگه دارید.

از اینکه مطالب علمی و مستند مجله میشا ارگانیک را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید، سپاسگزاریم. شما همراهان همیشگی میشا ارگانیک می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در قسمت دیدگاه درج کنید.

مشاوران و کارشناسان تخصصی میشا ارگانیک همواره پاسخگوی سوالات شما هستند. با ما در ارتباط باشید.