رازیانه که با نام علمی Foeniculum vulgare شناخته می‌شود، یک گیاه دارویی خوش طعم و معطر است. رازیانه سبز و سفید، با برگ‌های پر و گل‌های زرد است. هم پیاز ترد و هم دانه‌های گیاه رازیانه طعمی ملایم و شبیه شیرین بیان دارند. با این حال، طعم دانه‌ها به دلیل اسانس‌های موجود در آن قوی‌تر است. جدا از کاربردهای رازیانه در آشپزی، عرق رازیانه نیز از این گیاه تهیه می‌شود که اثرات آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد باکتریایی دارد.

خواص عرق رازیانه

رازیانه (Foeniculum vulgare) گیاهی معطر است که منشا آن منطقه مدیترانه است و مصارف آشپزی و دارویی زیادی دارد. این گیاه هنوز هم عمدتا در آب و هوای ساحلی و در سواحل رودخانه‌ها رشد می‌کند.

با توجه به پایگاه داده ملی مواد مغذی USDA برای رازیانه:

این گیاه منبع انرژی، ویتامین C، فیبر غذایی، پتاسیم و سایر مواد معدنی ضروری مانند کلسیم، فسفر و سدیم است. مقدار کمی آهن، منیزیم، روی، نیاسین و ویتامین K دارد و حاوی ویتامین های B، بتا کاروتن، ویتامین A، فلاونول ها است.

عرق رازیانه

سلامت قلب

سبزیجاتی مانند رازیانه و عرق رازیانه منبع خوبی از فیبر و همچنین مواد مغذی دوستدار قلب مانند پتاسیم و فولات هستند و از سلامت قلب محافظت می‌کنند. به این دلیل است که مصرف زیاد سبزیجات در رژیم غذایی فشار خون را کاهش می‌دهد و در کاهش کلسترول کل در بدن و کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) در خون نقش مهمی دارد.

شما عزیزان می توانید  عرق رازیانه ارگانیک برگسان | 0.9 لیتری را با برترین کیفیت از میشا ارگانیک خریداری کنید و از طعم عالی و عطر بی نظیر این محصول پرخاصیت بهره ببرید.

ضد سرطان

سلنیوم ماده معدنی موجود در عرق رازیانه است که در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات دیگر وجود ندارد. این ماده به عملکرد آنزیم‌های کبدی کمک کرده و به سم زدایی برخی از ترکیبات سرطان زا در بدن کمک می‌کند. سلنیوم قادر است از التهاب جلوگیری کند و رشد تومور را کاهش دهد.

به نظر می‌رسد سلنیوم موجود در عرق رازیانه تولید سلول‌های T کشنده در دستگاه ایمنی انسان را تحریک می‌کند و با این کار از رشد تومورهای سرطانی جلوگیری می‌کند. مطالعات نشان داده اند که مصرف سلنیوم در رژیم غذایی می‌تواند پاسخ ایمنی بدن را به ویژه در برابر عوامل ویروسی بهبود بخشد.

عرق رازیانه به دلیل داشتن فلاونوئیدها، آلکالوئیدها و فنل‌ها نه تنها از رشد تومورها جلوگیری می‌کند، بلکه حتی این پتانسیل را دارد که در برابر اثرات مضر تشعشعات در طول درمان سرطان، از بدن محافظت کند. مطالعات ثابت کرده‌اند که رازیانه پتانسیل ضد سرطانی قابل توجهی علیه سرطان سینه و سرطان کبد دارد.

شما عزیزان می توانید در مجله میشا ارگانیک بیشتر درباره آنتی اکسیدان ها و غذاهای ضدسرطان مطالعه کنید.

متابولیسم

عرق رازیانه منبع ویتامین B6 است که با تجزیه کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها به گلوکز و اسیدهای آمینه نقش حیاتی در متابولیسم انرژی ایفا می‌کند. بدن به راحتی می‌تواند از این ترکیبات کوچکتر برای انرژی استفاده کند.

سرشار از فیبر

عرق رازیانه

محتوای فیبر موجود در عرق رازیانه به جلوگیری از یبوست کمک می‌کند و باعث می‌شود دستگاه گوارش عملکرد خود را به درستی انجام دهد.

دریافت فیبر از غذاها عامل مهمی در مدیریت وزن به حساب می‌آید و به عنوان یک عامل حجیم کننده مواد دفعی در سیستم گوارش عمل می‌کند. فیبر باعث به وجود آمدن احساس سیری در بدن می‌شود و اشتها را کاهش می‌دهد. به همین دلیل فرد برای مدت طولانی تری احساس سیری می‌کند و کالری دریافتی کلی کاهش می‌یابد.

مطالعه‌ای در سال 2015 نشان داد که زنانی که قبل از غذا چای رازیانه می‌نوشیدند نسبت به زنانی که این چای را نمی‌خوردند، احساس سیری بیشتری داشتند. این تحقیق نشان می‌دهد که مصرف رازیانه باعث سرکوب اشتها می‌شود.

افزایش جذب آهن

کمبود آهن یکی از شایع‌ترین کمبودهای مواد مغذی در سراسر جهان است و علت اصلی کم خونی می‌باشد. ترکیب غذاهای حاوی ویتامین C مانند رازیانه با غذاهای غنی از آهن می‌تواند توانایی بدن در جذب آهن را بهبود بخشد.

آهن و هیستیدین، اسید آمینه موجود در عرق رازیانه، هر دو در درمان کم خونی مفید هستند. آهن جزء اصلی هموگلوبین است، هیستیدین تولید هموگلوبین را تحریک می‌کند و به تشکیل سایر اجزای مختلف خون کمک می‌کند.

کم خونی چیست؟ بهترین راه برای پیشگیری از کم خونی چیست؟ این مطلب کاربردی را در مجله میشا ارگانیک مطالعه کنید.

تنظیم قاعدگی

استروژن به طور طبیعی در عرق رازیانه وجود دارد. استروژن نقش اصلی را در تنظیم چرخه تولید مثل زنان ایفا می‌کند و بر باروری فرد تاثیر می‌گذارد. همچنین استروژن نقش مهمی در کنترل اشتها، توزیع چربی بدن و وزن دارد. تغییر در سطح استروژن یک فرد می‌تواند منجر به تغییر وزن نیز شود.

رازیانه در تعدادی از محصولات مصرفی برای کاهش اثرات سندرم پیش از قاعدگی استفاده می‌شود و به طور سنتی به عنوان مسکن برای تسکین درد و آرامش بخش برای زنان یائسه نیز کاربرد دارد.

تنظیم فشار خون

عرق رازیانه منبع بسیار غنی پتاسیم است که یک ماده مغذی ضروری در بدن ماست. یکی از ویژگی‌های پتاسیم، خاصیت گشادکنندگی عروق است، به این معنی که تنش در رگ‌های خونی را کاهش می‌دهد و در نتیجه فشار خون کاهش می‌یابد.

فشار خون بالا باعث حمله قلبی، سکته مغزی و تصلب شرایین می‌شود. برای افراد دیابتی‌، مشکلات فشار خون می‌تواند مدیریت سطح انسولین و گلوکز را بسیار دشوار کند. گنجاندن عرق رازیانه در رژیم غذایی روزانه می‌تواند سطح پتاسیم و تمام فوایدی که همراه با آن دارد را افزایش دهد.

شما عزیزان علاقمند به گیاهان دارویی و عرقیات ارگانیک می توانید انواع عرقیات ارگانیک مانند عرق ارگانیک کاسنی برگسان، عرق بوقناق ارگانیک برگسان و عرق گیاهی آرتیشو ارگانیک برگسان را از میشا ارگانیک تهیه کنید.

بهبود عملکرد مغز

پتاسیم که در مقادیر بالا در عرق رازیانه یافت می‌شود، یک الکترولیت است، به این معنی که می‌تواند هدایت الکتریکی را در سراسر بدن تسهیل کند. پتاسیم به افزایش عملکرد مغز و توانایی‌های شناختی از طریق تاثیر بر هدایت پیام‌های عصبی کمک می‌کند. علاوه بر این رازیانه یک گشادکننده عروق است، به این معنی که اکسیژن بیشتری به مغز می‌رسد. با دریافت اکسیژن کافی، مغز عملکرد مطلوبی خواهد داشت.

پوست

رازیانه منبع عالی ویتامین C است. ویتامین C برای سنتز کلاژن ضروری است. این ماده به عنوان یک آنتی اکسیدان برای کمک به جلوگیری از آسیب‌های ناشی از آفتاب، آلودگی و دود عمل می‌کند.

بهترین‌ها برای درمان خانگی آفتاب سوختگی چه موادی هستند؟ این مطلب را در مقالات مجله میشا ارگانیک بخوانید.

منبع غنی ویتامین C

یک فنجان عرق رازیانه رازیانه تقریبا 20 درصد از نیاز روزانه ویتامین C را تامین می‌کند. ویتامین C سلامت کلی سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشد، بافت‌های پوست را تولید و ترمیم می‌کند، به تشکیل کلاژن کمک می‌کند و از دیواره رگ‌های خونی به عنوان یک آنتی اکسیدان در برابر رادیکال‌های آزاد که اغلب می‌تواند منجر به بیماری‌های قلبی شود، محافظت می‌کند.

مفید برای سوء هاضمه

عرق رازیانه

جویدن دانه‌های رازیانه بعد از غذا، به ویژه در شبه قاره هند، یک عمل رایج است. زیرا تصور می‌شود هضم غذا را تسهیل می‌کند و بوی بد دهان را از بین می‌برد.

برخی از اجزای موجود در عرق رازیانه احتمالا محرک هستند، زیرا ترشح اسید معده را تحریک می‌کنند و التهاب معده و روده را کاهش می دهند. علاوه بر این جذب مواد مغذی از غذا را تسهیل می‌کنند.

با اینکه عرق رازیانه ترشح اسید معده را تحریک می‌کند اما خواص ضد اسیدی دارد و به طور گسترده در آشپزی به عنوان ماده اصلی در بسیاری از پیش غذاها استفاده می‌شود.

کاهش نفخ

عرق رازیانه به دلیل خواص ضد نفخ اسید آسپارتیک موجود در آن، به عنوان یک ضد نفخ بسیار محبوب شناخته شده است. عرق رازیانه را از نوزادان گرفته تا افراد مسن می‌توانند به عنوان داروی گیاهی برای کاهش نفخ استفاده کنند.

درمان اسهال

عرق رازیانه برای درمان اسهال ناشی از عفونت‌های باکتریایی مفید است، زیرا دارای آنتول و سینئول است و خواص ضد عفونی کنندگی و ضد باکتریایی دارد. برخی از اسیدهای آمینه مانند هیستیدین می‌توانند به هضم و عملکرد صحیح دستگاه گوارش کمک کنند و در نتیجه به از بین بردن اسهال ناشی از سوء هاضمه کمک می‌کنند.

ضد اسپاسم

مطالعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد که چای گیاهی تهیه شده از رازیانه و همچنین عرق رازیانه خاصیت ضد اسپاسم خاصی دارند که به شل شدن عضلات و کاهش درد ناشی از گرفتگی عضلات کمک می‌کند.

تقویت ایمنی

رازیانه غنی از بسیاری از مواد مغذی از جمله ویتامین C  است. به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و از بدن در برابر عفونت‌ها و آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

مفید برای چشم

عرق رازیانه

گنجاندن عرق رازیانه در برنامه غذایی می‌تواند به محافظت از چشم در برابر التهاب وکاهش اختلالات مربوط به پیری زودرس کمک کند. این خاصیت به دلیل فراوانی آنتی اکسیدان‌ها (ویتامین C و اسیدهای آمینه مانند آرژنین برای جوان سازی بافت‌ها و جلوگیری از پیری بسیار مفید است) و سم زدایی این گیاه است.

درمان اختلالات تنفسی

عرق رازیانه به دلیل وجود سینئول و آنتول که ماهیت خلط آور دارند، برای در ناراحتی‌های تنفسی مانند احتقان، برونشیت و سرفه مفید است. رازیانه می‌تواند به شکستن بلغم و شل شدن سریع خلط در گلو و مجرای بینی برای دفع از بدن کمک کند.

سایر خواص

رازیانه ادرارآور است، به این معنی که می‌تواند مقدار و تکرر ادرار را افزایش دهد، در نتیجه به دفع مواد سمی از بدن کمک می‌کند. همچنین به عنوان ماده‌ای طبیعی برای افزایش تولید و ترشح شیر در مادران شیرده استفاده می‌شود. از آنجایی که این شیر حاوی برخی از خواص رازیانه است، برای نوزاد نیز ضد نفخ است.

موها را تقویت می‌کند، از ریزش مو جلوگیری می‌کند، بدن را آرام می‌کند، حافظه را تقویت می‌کند و در تابستان اثر خنک کنندگی شگفت انگیزی دارد.

نکات احتیاطی:

باید به خاطر داشته باشید که اغلب، زیاده‌روی در هر چیزی مضر است. برخی از اجزای اسانس رازیانه مانند آنتول و چند ماده شیمیایی دیگر موجود در خود گیاه در صورت مصرف زیاد می‌تواند خطرناک باشد. باید به خاطر داشته باشید که ترکیباتی که می‌توانند باکتری‌ها و میکروب‌ها را در دوزهای کم از بین ببرند می‌توانند برای شما نیز مضر باشند.

استفاده بیش از حد از عرق رازیانه باعث مشکل در تنفس، افزایش تپش قلب، ضربان قلب نامنظم و مشکلات عصبی مختلف می‌شود. بنابراین، با مصرف به اندازه از عرق رازیانه از فواید چشمگیر این گیاه بهره ببرید.

از اینکه مطالب علمی و مستند مجله میشا ارگانیک را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید، سپاسگزاریم. شما همراهان همیشگی میشا ارگانیک می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در قسمت دیدگاه درج کنید.

مشاوران و کارشناسان تخصصی میشا ارگانیک همواره پاسخگوی سوالات شما هستند. با ما در ارتباط باشید.