دمنوش بابونه مدت‌هاست که به عنوان یک داروی سنتی برای طیف وسیعی از مشکلات سلامتی استفاده می‌شود. امروزه، محققان در حال بررسی اثربخشی آن در مدیریت بیماری‌های مختلف از جمله سرطان و دیابت هستند. تاکنون، تحقیقات در مورد خواص درمانی دمنوش بابونه امیدبخش بوده است.

بابونه

بابونه از گیاه گلدار تیره Asteraceae است. گل‌های آن دارای گلبرگ‌های سفید با مرکز زرد روشن است. از گل‌ها برای تهیه دمنوش بابونه استفاده می‌شود. در واقع بسته به محل رشد بابونه، انواع مختلفی از وجود دارد. تفاوت بین هر بابونه فقط کشور مبدا آن نیست. اگرچه هنوز مشخص نیست، اما ممکن است تفاوت‌های جزئی در ترکیب شیمیایی داشته باشند. بابونه سرشار از 120 ترکیب منحصربه‌فرد از جمله آنتی‌اکسیدان‌ها و فلاونوئیدهای بی‌شماری است.

بابونه حاوی مواد شیمیایی به نام فلاونوئیدهاست. این فلاونوئیدها نوعی ماده مغذی موجود در بسیاری از گیاهان هستند و نقش مهمی در اثرات دارویی بابونه دارند.

فواید دمنوش بابونه

دمنوش بابونه

بیشتر فواید سلامتی بابونه را می‌توان به آنتی اکسیدان آپیژنین ربط داد. آنتی اکسیدان‌ها به خلاص شدن بدن از شر رادیکال‌های آزاد مضر کمک می‌کنند! و این همان چیزی است که بابونه را به گل قدرتمندی تبدیل می‌کند! آپیژنین را می‌توان در پیاز، پرتقال، کرفس و گریپ فروت، پونه کوهی، جعفری، گشنیز و ریحان نیز یافت.

در طول سال‌ها تحقیق و مطالعه در مورد خواص دمنوش بابونه، محققان خواص درمانی بسیاری از گیاه یافته‌اند. معروف‌ترین آنها این است که دمنوش بابونه قبل از خواب می‌تواند به شما کمک کند بهتر بخوابید. چای بابونه برای اضطراب و استرس نیز مفید است. بابونه همچنین دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است. این دمنوش می‌تواند برای دیابت، سلامت قلب شما و بسیاری از اندام‌های شما مفید باشد! بیایید کمی بیشتر به فواید دمنوش بابونه بپردازیم… .

خواب آور طبیعی

یکی از شناخته شده‌ترین فواید دمنوش بابونه، خاصیت خواب آور بودن آن است. این خاصیت به دلیل وجود آپیژنین است. آپیژنین گیرنده‌های خاصی را در مغز شما برای القای خواب به هم مرتبط می‌کند. در واقع این ماده به عنوان یک ماده اصلی برای آرام بخش‌های معمولی استفاده می‌شود. پس جای تعجب نیست که چرا دمنوش بابونه برای قبل از خواب نوشیدن عالی است! بخشی از دلیل اینکه چای بابونه به شما کمک می‌کند تا بهتر بخوابید این است که اضطراب و استرس را کاهش می‌دهد. این دمنوش فاقد کافئین است و بهتر است قبل از خواب مصرف شود.

استرس را از بین می‌برد.

دمنوش بابونه

یکی از رایج‌ترین دلایل مصرف دمنوش بابونه، توانایی قوی ترکیبات آن در کمک به آرامش بدن است. بابونه به دلیل داشتن طبیعت گرم و آرام‌بخش می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند. برای این منظور می‌توانید روزانه یک تا دو فنجان دمنوش بابونه بنوشید یا زمانی که احساس استرس دارید از این دمنوش طبیعی مصرف کنید.

بابونه سروتونین و ملاتونین را در بدن افزایش می‌دهد، دو هورمونی که برای کاهش احساس استرس در بدن عمل می‌کنند. با افزایش این هورمون‌ها، می‌توانید راحت‌تر استراحت کنید و استرس روزانه شما از بین می رود.

شما عزیزان می توانید بابونه رومی ارگانیک پاک گیاه را از میشا ارگانیک خریداری کنید.

کاهش درد قاعدگی

دمنوش بابونه حاوی خواص ضد درد، ضد اسپاسم و ضد التهابی است که به تسکین دردهای قاعدگی و همچنین علائم PMS (مانند تغییرات خلقی) کمک می‌کند. ترکیبات زیست فعال این دمنوش به تنظیم عملکرد سروتونین کمک می‌کند و شدت علائم افسردگی را کاهش می‌دهد.

چندین مطالعه، مصرف دمنوش بابونه را با کاهش شدت دردهای قاعدگی مرتبط دانسته‌اند. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2010 نشان داد که مصرف چای بابونه به مدت یک ماه می‌تواند درد ناشی از دردهای قاعدگی را کاهش دهد. زنان شرکت کننده در این مطالعه نیز اضطراب و ناراحتی کمتری را در ارتباط با درد پریود گزارش کردند.

درمان و پیشگیری از سرطان

دمنوش بابونه

برخی از مطالعات نشان می‌دهد که دمنوش بابونه ممکن است سلول‌های سرطانی را هدف قرار دهد یا حتی از رشد آن سلول‌ها در مرحله اول جلوگیری می‌کند. با این حال، تحقیقات تاکنون قطعی نشده است و دانشمندان می گویند برای اثبات ادعاهای ضد سرطانی بابونه به تحقیقات بیشتری نیاز است. همچنین، بیشتر تحقیقات به مدل‌های بالینی در حیوانات پرداخته‌اند.

کمک به هضم غذا

دمنوش بابونه به رفع مشکلات دستگاه گوارش مانند سندرم روده تحریک پذیر همراه با ناراحتی معده و درد شکم کمک می‌کند. بابونه که به طور سنتی برای درمان قولنج در کودکان استفاده می‌شود، در تسکین نفخ و جلوگیری از زخم معده نیز فوق‌العاده مفید است.

ترکیبات و آنتی اکسیدان‌های موجود در بابونه باعث کاهش تولید اسید معده و کاهش لکوترین‌ها می‌شود. بدین ترتیب برای زخم معده دمنوش مناسبی است و به دلیل خاصیت ضد میکروبی می‌تواند از رشد باکتری هلیکوباکتر پیلوری جلوگیری کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی دیگر از مهمترین فواید سلامتی دمنوش بابونه توانایی آن در تقویت سیستم ایمنی بدن برای جلوگیری از سرماخوردگی و مبارزه با آنفولانزاست. رایحه معطر بابونه به پاکسازی سینوس‌ها کمک می‌کند و خواص ضد باکتریایی آن برای شکست دادن هر گونه باکتری و ویروس به سیستم ایمنی شما کمک می‌کند.

خواص تسکین دهنده دمنوش بابونه به کاهش علائم گلودرد کمک می‌کند. دانشمندان بر این باورند که ارتباطی بین پلی فنول‌های موجود در بابونه و بهبود سیستم ایمنی وجود دارد.

شما عزیزان می توانید نواع گیاهان دارویی ارگانیک مانند نعنا ارگانیک پاک گیاه، آویشن باغی ارگانیک پاک گیاه، رازیانه ارگانیک پاک گیاه و گشنیز خشک باغ ارگانیک را از میشا ارگانیک خریداری کنید.

سلامت قلب

بیماری‌های قلبی یکی از مهمترین عامل مرگ و میر در جهان هستند. خوشبختانه دمنوش بابونه می‌تواند به سلامت قلب شما کمک کند. مطالعات نشان داده‌اند که بابونه می‌تواند به کاهش فشار خون و کلسترول بد (LDL) و سطح ​​قند خون کمک کند.

تنظیم قند خون

دمنوش بابونه به دلیل خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی که دارد از سلول‌های پانکراس محافظت می‌کند و قند خون را تنظیم می‌کند. مصرف چای بابونه می‌تواند به افزایش انسولین کمک کند و آن را به گزینه‌ای عالی برای کنترل و پیشگیری از دیابت تبدیل می‌کند.

سلامت مو

یکی دیگر از کاربردهای موضعی بابونه، تقویت موهاست. ترکیبات ضد التهابی می‌توانند خارش و خشکی پوست سر را که می‌تواند منجر به شوره سر شود، کاهش دهد. دمنوش بابونه همچنین یک روشن کننده طبیعی مو است، بنابراین می‌توانید با استفاده از بابونه، موهای روشن یا هایلایت‌تری داشته باشید.

عوارض جانبی چای بابونه

دمنوش بابونه

دمنوش بابونه یک چای نسبتا بی‌خطر برای مصرف اکثریت مردم است. با این حال، چند نکته وجود دارد که باید به خاطر داشته باشید، از جمله میزان مصرف و عوارض جانبی احتمالی. بابونه دارای اثرات آرام‌بخشی نیز می‌باشد که باید مورد توجه قرار گیرد.

آلرژی

اگر به گل‌های خانواده تیره چتریان حساسیت دارید، باید در مصرف چای بابونه احتیاط کنید. در صورت داشتن واکنش‌های آلرژیک به بابونه، گل داوودی و گل همیشه بهار باید از مصرف چای بابونه اجتناب کنید.

عمل جراحی

بابونه دارای مقادیر کمی کومارین است که می‌تواند به عنوان رقیق کننده خون عمل کند. در حالی که معمولا فقط در دوزهای بالا مشکل ساز است، باید از نوشیدن چای بابونه دو هفته قبل از عمل خودداری کنید.

بارداری

از آنجایی که تحقیقات در مورد اثرات طولانی مدت بابونه در دوران بارداری هنوز تکمیل نشده است، معمولا توصیه می‌شود در دوران بارداری از مصرف بابونه اجتناب کنید.

نحوه تهیه کردن دمنوش بابونه

نحوه تهیه کردن دمنوش بابونه

این دمنوش بدون کافئین و دم کرده‌ای که به دلیل اثر آرام بخش آن بر روح شهرت دارد به این معنی است که بابونه اغلب به عنوان دم کرده قبل از خواب استفاده می‌شود. با این حال، می‌توان آن را در هر زمانی از روز میل کرد و با گیاهان دیگر مخلوط کرد، زیرا طعمی لذیذ به ارمغان می آورد.

دمنوش بابونه را می‌توان با استفاده از گل‌های تازه، گلبرگ‌های خشک شده یا چای کیسه‌ای بابونه تهیه کرد. برای این کار مقداری از گل‌های بابونه را در قوری که چای دم می‌کنید، بریزید و روی آن آب جوش ریخته و اجازه دهید در حرارت ملایم 10 دقیقه باقی بماند. پس از این مدت دمنوش طبیعی شما آماده است.

برای اکثر مردم، دمنوش بابونه به عنوان مکملی برای درمان‌های دیگر بی‌خطر است. اما زمانی که افراد، مبتلا به بیماری‌های خاص هستند، نباید جایگزین درمان‌های رایج پزشکی شود.

از اینکه مطالب علمی و مستند مجله میشا ارگانیک را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید، سپاسگزاریم. شما همراهان همیشگی میشا ارگانیک می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در قسمت دیدگاه درج کنید.

مشاوران و کارشناسان تخصصی میشا ارگانیک همواره پاسخگوی سوالات شما هستند. با ما در ارتباط باشید.