امروزه چای در سرتاسر جهان کشت می‌شود و کشورهای مختلف استانداردهای متفاوتی برای آنچه که ارگانیک است، دارند. با این حال، کشت چای ارگانیک بر استفاده از مواد معدنی و مواد مغذی طبیعی برای تقویت رشد درختچه‌های چای، همراه با استفاده از روش‌های طبیعی برای از بین بردن هر گونه حشرات مضر و علف‌های هرز که ممکن است بر رشد محصول تأثیر بگذارد، متمرکز است. انتخاب یک چای ارگانیک به این معنی است که با نوشیدن این چای، شما در معرض هیچ گونه ماده شیمیایی یا فلزات سنگین قرار نمی‌گیرید.

چای ارگانیک به حفظ تعادل باکتری‌های خوب در سیستم گوارش شما کمک می‌کند و سطح آنتی اکسیدان‌های شما را افزایش می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند با افزایش سن به بدن ما کمک کنند تا در برابر بیماری‌هایی مانند آلزایمر محافظت کنند. اگر نگران حفظ تناسب اندام هستید، چای راهی عالی برای لذت بردن از یک نوشیدنی بدون کالری است.

چای سیاه ارگانیک چگونه کشت می‌شود؟

چای برای اولین بار حدود 5000 سال پیش توسط یک امپراتور چینی و پدر طب سنتی چینی، شن نونگ، کشف شد. اولین چای از درختان چای وحشی برداشت شد. بنابراین، تمام چای در اصل ارگانیک بود.

در کشت چای ارگانیک از مواد شیمیایی مانند علف‌کش‌ها، قارچ‌کش‌ها، آفت‌کش‌ها یا کودهای شیمیایی استفاده نمی‌شود. کشاورزان چای ارگانیک، از فرآیندهای طبیعی برای رشد محصول استفاده می‌کنند. اما در کشاورزی معمولی از مواد شیمیایی برای کنترل آفات استفاده می شود که اثرات مضری بر بدن و محیط زیست دارد. متأسفانه، بسیاری از این مواد شیمیایی در کشت چای معمولی استفاده می‌شود.

چای سیاه ارگانیک از مزارع مختلف در مقیاس کوچک تهیه می‌شود، اما چای معمولی نتیجه مزارع تک کشت است. کشاورزان ارگانیک از روش‌های کشاورزی بیودینامیک و ارگانیک برای تولید چای ارگانیک استفاده می‌کنند که از گیاه و حیات وحش محلی محافظت می‌کنند.

 چای معمولی به صورت انبوه تولید می‌شود که به یک قطعه زمین بزرگ برای کشاورزی نیاز دارد. این فرآیند، حیات وحش را تحت تأثیر قرار می‌دهد و جنگل‌ها را از بین می‌برد.

چای سیاه ارگانیک از زندگی سالم جامعه حمایت می‌کند و کشاورزان را توانمند می‌کند. همچنین برای تقویت جوامع محلی عالی است. اگر چای ارگانیک را انتخاب کنید، از یک سیستم تولید منحصر به فرد حمایت خواهید کرد که یک جامعه را گرد هم می آورد.

چای سیاه ارگانیک

چای سیاه ارگانیک، چایی است که طبق اصول ارگانیک تعیین شده توسط USDA در ایالات متحده، IFOAM در اروپا، یا سایر سازمان‌ها تولید می‌شود. چهار اصل کشاورزی ارگانیک می‌گوید:

  • باید سلامت خاک، حیوانات، گیاهان و مردم حفظ شود.
  • باید بر اساس سیستم‌های محیط زنده باشد.
  • باید از سلامت و رفاه نسل و محیط زیست فعلی و آینده محافظت کند.
  • زمین باید به مدت سه سال قبل از صدور گواهی ارگانیک، عاری از آفت‌کش‌ها، علف‌کش‌ها و مواد شیمیایی باشد.

آیا طبیعی همان ارگانیک است؟

بسیاری از چای‌ها ممکن است حاوی کلمه “طبیعی” یا “تمام طبیعی” در بسته بندی خود باشند. اما در حقیقت این چای‌ها ارگانیک نیستنند. وقتی چای طبیعی روی بسته بندی درج شده است، فقط به این معنی است که هیچ ماده مصنوعی برای رنگ، عطر و طعم استفاده نشده است. بنابراین، کلمه “طبیعی” شامل اصول ارگانیک نمی‌شود.

مزایای تولید ارگانیک فقط به آنچه در فنجان شما ختم می‌شود نیست. تولیدکنندگان ارگانیک باید با استفاده از محصولات ارگانیک برای کنترل آفات و حتی استفاده از مواد بسته بندی قابل بازیافت، به حفظ تنوع زیستی و تمیز نگه داشتن کره زمین تلاش کنند.

انواع چای ارگانیک

اساسا چند نوع مختلف چای وجود دارد. از جمله: سیاه، سبز و اولانگ. همه آنها از یک گونه گیاهی به نام Camellia sinensis رشد می‌کنند که بومی آسیای شرقی است. محیط‌های منحصر به فرد که چای در آن رشد می‌کند، نحوه برداشت، خشک کردن برگ‌ها، روی طعم چای تاثیر می‌گذارند.

  • چای سیاه به دلیل خواص انرژی زا و طعم پررنگ آن شناخته شده است. بسیاری افراد ترجیح می دهند در صبحانه چای سیاه بنوشند.
  • چای سبز به دلیل خواص درمانی خود شناخته شده است و عمدتا برای کاهش تنش، استرس و همچنین کمک به کاهش وزن استفاده می‌شود.
  • چای اولانگ یک چای چینی نیمه اکسید شده است که برای سرو با غذاهای آسیایی مناسب است.

انتخاب یک محصول ارگانیک هنگام نوشیدن چای مزایای زیادی دارد. همانطور که در بالا گفته شد، هنگامی که یک چای به صورت ارگانیک رشد می‌کند و فرآوری می‌شود، عاری از مواد شیمیایی مضر، فلزات سنگین و سایر سموم است.

اگر به دنبال چای مطمئن و با کیفیت بالا هستید. ما به شما پیشنهاد می کنیم چای های ارگانیک موجود در میشا ارگانیک را امتحان کنید. این محصولات از برندهای معتبر ایران هستند که از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند.

چای سیاه

چای سیاه ایرانی

چای سیاه ایرانی در دنیا به چای ارگانیک معروف است، زیرا به دلیل آب و هوای مناسب شمال کشور نیازی به استفاده از سم برای از بین بردن آفات ندارد و در فرآوری آن از عطر و رنگ‌های مصنوعی استفاده نمی‌شود.

به طور کلی 4 نوع چای سیاه ایرانی در ایران تولید می‌شود که عبارتند از: چای ممتاز زرین (سرگل)، چای شکسته، چای قلم (و چای باروتی (چای باروتی: بهترین نوع چای از نظر کیفیت عطر، طعم و رنگ).

شما عزیزان می توانید چای سیاه ممتاز ارگانیک زوبین را با برترین کیفیت از میشا ارگانیک خریداری کنید.

چای در شمال ایران در سه فصل بهار، تابستان و پاییز تولید می‌شود. به محصولاتی که در فصل بهار تولید می‌شود، چای بهاره می‌گویند. رنگ چای بهاره بیشتر و بالاترین کیفیت را دارد (بهترین نوع چای در فصل بهار برداشت و تولید می‌شود). معمولا چایی با کیفیت بالاست و حجم کمتری نسبت به چای‌های معمولی دارد.

کیفیت چای به عوامل زیادی از جمله نوع کاشت، برداشت، جوانی گیاه چای بستگی دارد. برخی از تولیدکنندگان یا فروشندگان چای، چای درجه یک را با چای شکسته یا باروت ترکیب می‌کنند تا سود بیشتری کسب کنند و قیمت تمام شده محصولات را کاهش دهند. پس در انتخاب چای و فروشگاهی که از آن خرید می کنید دقت کنید.

چرا باید چای سیاه ارگانیک را انتخاب کنید؟

در حالی که چای سیاه ارگانیک کمی گرانتر از چای‌های معمولی است، اما مزایای متعددی دارد. طعم نقش مهمی در تصمیم گیری در مورد چای دارد. انواع مختلفی از چای ارگانیک وجود دارد. همه آنها طعمی منحصر به فرد و مزایای خاصی دارند. از آنجایی که در طول کشاورزی از مواد شیمیایی یا کود استفاده نمی‌شود، با نوشیدن چای ارگانیک، طعمی طبیعی و لذیذ را تجربه خواهید کرد. بنابراین، اگر در انتخاب چای به ذائقه خود اهمیت می‌دهید، بهتر است چای سیاه ارگانیک را انتخاب کنید.

هیدراتاسیون چای ارگانیک

احتمالا قانون نوشیدن«هشت لیوان آب» روزانه را شنیده‌اید. نوشیدن هشت لیوان آب برای هیدراتاسیون و کاهش وزن ضروری است. با این حال، اگر فردی هستید که نمی‌توانید آب زیادی بنوشید، حفظ آب بدن سخت است. علاوه بر این، سایر نوشیدنی‌ها مانند قهوه، نوشابه، شیر یا آب میوه، نوشیدنی‌های آبرسان محسوب نمی‌شوند.

خوشبختانه، چای ارگانیک می‌تواند به شما کمک کند تا بدنتان هیدراته بماند. این نوشیدنی آب را به اندام‌های شما می‌رساند و تشنگی شما را رفع می‌کند.

برخی از مردم این باور اشتباه را دارند که چای بر هیدراتاسیون بدن تأثیر منفی می گذارد، زیرا حاوی مقداری کافئین است. با این حال، محققان در سال 2011 تحقیقاتی در این مورد انجام دادند. نتایج این مطالعه در انتشارات دانشگاه کمبریج منتشر شد. محققان به این نتیجه رسیدند که چای سیاه مانند آب دارای خواص آبرسانی است. به عبارت دیگر تفاوت معنی داری بین مصرف آب و چای وجود ندارد. بنابراین، اگر نوشیدن بیش از حد آب برای شما سخت است، می‌توانید برای هیدراته ماندن چای سیاه ارگانیک مصرف کنید.

خاصیت اکسیدانی

رادیکال آزاد موجود در بدن باعث آسیب سلولی یا اکسیداتیو می‌شود. وجود رادیکال‌های آزاد منجر به پیری زودرس، آلزایمر، بیماری‌های قلبی یا سرطان می‌گردد. چای ارگانیک دارای آنتی اکسیدان‌هایی است که با این مولکول‌های مضر مبارزه می‌کند.

خاصیت آنتی اکسیدانی چای ارگانیک

بهبود ایمنی

اگر به دنبال راهی طبیعی برای تقویت ایمنی خود هستید، می‌توانید به چای سیاه ارگانیک فکر کنید. چای سیاه ارگانیک حاوی ویتامین‌هایی است که به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. یکی از آنها بیوتین است که متابولیسم را تسهیل می‌کند. به علاوه، به رشد مو و بازسازی پوست کمک می‌کند.

ویتامین دیگر، D است که برای استخوان‌ها و دندان‌ها مفید است. این ویتامین در اثر افسردگی و عفونت‌هایی مانند آنفولانزا کاهش می‌یابد. آکادمی ملی علوم در سال 2003 با مطالعه‌ای، اثر محافظتی چای در برابر عفونت‌ها را ثابت کرد. با کمک چای، بدن شما قدرت مبارزه با باکتری‌ها، ویروس‌ها یا قارچ‌ها را به دست می‌آورد.

درمان بیماری‌های قلبی

اگر به مدت طولانی چای سیاه ارگانیک بنوشید، می‌توانید از خواص فوق العاده آن بهره مند شوید. چای سیاه ارگانیک خاصیت درمانی بالایی دارد. می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند و خطر ابتلا به آرتریت را به حداقل می‌رساند. نوشیدن منظم این چای، از آب مروارید و بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند.

مدیریت دیابت

چندین مطالعه نشان داد که این نوشیدنی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می‌دهد. مطالعات بیشتری برای درک اثرات خاص انواع مختلف چای مورد نیاز است. نوشیدن چای سیاه ارگانیک متابولیسم را تحریک می‌کند که منجر به تجزیه سریعتر قند و کاهش سطح آن در خون می‌شود. به این ترتیب انرژی آزاد می‌شود و به افراد دیابتی کمک می‌کند تا سطح قند خون خود را مدیریت کنند.

چای سیاه ارگانیک و مدیریت دیابت

از سرماخوردگی و سرفه جلوگیری می‌کند.

چای از علائم سرماخوردگی مانند آبریزش بینی، احتقان بینی، عطسه، سرفه و گلودرد جلوگیری می‌کند. همچنین در فصول سرد، بدن را گرم و آرام می‌کند.

پیشگیری از سنگ کلیه

نوشیدن چای سیاه ارگانیک از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که فنل موجود در چای به اگزالات کلسیم موجود در سنگ‌های کلیه متصل می‌شود و احتمال جمع شدن و تبدیل شدن به سنگ‌های بزرگ و دردناک را کاهش می‌دهد.

کاهش وزن

چای یک نوشیدنی کم کالری است که هر فنجان تنها ۲ کالری دارد و کربوهیدرات، پروتئین و چربی ندارد. بسیاری از فواید چای برای سلامتی به دلیل فلاونوئیدهایی است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کنند. مهم ترین فلاونوئیدها کاتچین‌ها، به ویژه اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) هستند.

چای سیاه ارگانیک حاوی فیتوکمیکال‌های غنی به نام متیل گزانتین‌ها مانند تئوفیلین، کافئین و تئوبرومین است که متابولیسم بدن را افزایش داده و باعث چربی‌سوزی می‌شوند.

چای سیاه ارگانیک متابولیسم بدن شما را افزایش می‌دهد و چربی‌ها را با سرعت بیشتری می‌سوزاند. کالری این نوشیدنی پر خاصیت صفر است و آن را به بهترین گزینه برای کاهش وزن تبدیل می‌کند. حتی چندین مطالعه نشان می‌دهد که اثر ادرارآور چای ارگانیک برای کاهش وزن بسیار موثر است.

کاهش وزن با مصرف چای سیاه ارگانیک

بهبود عملکرد مغز

چای سیاه ارگانیک می‌تواند شما را باهوش و تیزبین کند. کافئین موجود در این نوشیدنی محبوب، باعث بهبود عملکرد طبیعی مغز می‌شود. کافئین انتقال دهنده عصبی بازدارنده را مسدود می‌کند. در نتیجه، نوراپی نفرین و دوپامین در مغز شما افزایش می‌یابد و شما را باهوش می‌کند. چای حاوی ال تیانین است که در نهایت باعث آرامش شما می‌شود.

تفاوت چای ایرانی مرغوب با چای خارجی چیست؟

در قرن پانزدهم، زمانی که کاشف السلطنه، سفیر ایران در هند، در حال مطالعه روش‌های کاشت چای در شمال ایران بود، شاید هرگز تصور نمی‌کرد که این نوشیدنی به ظاهر تلخ روزی به یکی از اصلی‌ترین غذاهای ایرانی تبدیل شود. چای از مراسم گرفته تا «نان، پنیر و چای» به عنوان صبحانه، ریشه عمیقی در فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی دارد.

اما عطر و طعم چای ایرانی با چای سایر کشورها متفاوت است. متاسفانه این روزها چای‌های خارجی و برخی برندهای داخلی با عطرها و اسانس‌های غیر طبیعی باور عمومی را نسبت به چای باکیفیت به کلی تغییر داده است.

بسیاری از ما فکر می کنیم رنگ تیره چای بعد از دم کشیدن نشانه کیفیت آن است در حالی که چای مرغوب بعد از دم کشیدن رنگ روشن‌تری دارد و هر چه رنگ قرمز بیشتر بماند چای بهتری داریم. چای شمال ایران که یکی از بهترین و شناخته شده ترین دمنوش‌های دنیاست کاملا رنگ روشن، طعم و عطر طبیعی فوق العاده‌ای دارد.

یکی دیگر از ویژگی‌های چای ایرانی، میزان تانن آن است. تانن عامل تلخی چای است و به آن خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی می‌دهد. با این حال، سطح بالای تانن باعث مشکلات گوارشی و جلوگیری از جذب آهن می‌شود. میزان تانن موجود در چای ایرانی کاملا مناسب است. نه آنقدر است که برای شما مشکل ساز باشد و نه آنقدر کم که از خواص آن محروم شوید.

طرز دم کردن چای سیاه ارگانیک ایرانی

برای داشتن چایی خوش رنگ و معطر این 2 نکته را در نظر داشته باشید:

برای دم کردن چای حتما از قوری ایرانی چینی استفاده کنید. این بدان معنا نیست که نمی‌توانید از قوری استیل یا پلاستیکی استفاده کنید، هدف این است که تمام طعم و رنگ چای شمال را در فنجان خود به بهترین شکل حس کنید.

دم کردن چای سیاه ارگانیک

در صورت امکان از چای ساز استفاده نکنید. اگر برای جوشاندن آب، به جای چای سازهای پلاستیکی از سماور ایرانی یا کتری استیل برای جوشاندن آب استفاده کنید، عطر و طعم چای بهتر خواهد بود.

آب کتری یا سماور باید کاملا شفاف و در حال جوش باشد. برای تهیه هر فنجان چای، یک قاشق چای خشک را در قوری بریزید (بهتر است قبل از ریختن آب، قوری را روی سماور گذاشته و قبل از اضافه کردن آب، چای را به مدت 2 دقیقه گرم کنید). توجه داشته باشید که برای چای خشکی که در قوری ریخته می‌شود، مقدار آب باید به اندازه یک انگشت بالای چای خشک باشد. بگذارید چای به مدت 15 دقیقه دم بکشد تا عطر و طعم بهتری داشته باشد. سپس قوری را به مدت 15 دقیقه روی سماور بگذارید و نوش جان کنید.

بهترین زمان برای خرید چای ایرانی چه زمانی است؟

بهترین زمان برای خرید چای جدید بهار است. چای برداشت شده در فصل بهار بهترین عطر و کیفیت را دارد. البته چای در تابستان و پاییز نیز برداشت می‌شود اما کیفیت چای بهاره را ندارد.

چای سرگل

این چای ایرانی فقط حاوی جوانه‌های چای است که بالاترین برگ‌های چای است. همانطور که از نام آن مشخص است، دانه ها بسیار کوچک، تیره تر از انواع دیگر هستند و طعم تلخی دارند که ممکن است برای همه خوشایند نباشد. قیمت این چای ایرانی نسبت به سایر انواع چای بیشتر است.

شما عزیزان می توانید چای سیاه سرگل بهاره ارگانیک زوبین و چای سیاه سرگل بهاره ارگانیک برگسان را از فروشگاه میشا ارگانیک خریداری کرده و طعم بی نظیری از چای ارگانیک را تجربه کنید.

عطر چای با کیفیت

یکی از ویژگی‌های مهم چای عطر آن است. با این حال، تا زمانی که آن را استنشاق نکنید، نمی‌توانید آن را تشخیص دهید. به همین دلیل بهتر است یا از افرادی که به این موارد آشنا هستند کمک بگیرید یا مقدار کمی چای را به عنوان نمونه خریداری کنید و بعد از دم کشیدن و امتحان کردن مزه آن، مقدار بیشتر خرید کنید.

از آبی که چندین بار جوشانده شده است استفاده نکنید. زیرا اکسیژن خود را از دست داده و این بر کیفیت چای شما تأثیر می گذارد. برای دم کردن چای بهتر است از آب شیرین استفاده کنید.

برای خوش طعم و عطر چای ایرانی خود می‌توانید زعفران، زنجبیل، چوب دارچین، هل، پرتقال ترش و … را اضافه کنید و آن را با حبه قند، نبات، توت خشک و خرما میل کنید که این محصولات ارزشمند را می توانید از میشا ارگانیک خریداری کنید و در کنار چای سیاه ارگانیک نوش جان کنید.

از اینکه مطالب علمی و مستند مجله میشا ارگانیک را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید، سپاسگزاریم. شما همراهان همیشگی میشا ارگانیک می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در قسمت دیدگاه درج کنید.

مشاوران و کارشناسان تخصصی میشا ارگانیک همواره پاسخگوی سوالات شما هستند. با ما در ارتباط باشید.