لحظه‌ای که احساس کمبود انرژی یا خستگی می‌کنیم، به نوشیدنی‌های کافئین دار یا انرژی‌زا روی می‌آوریم تا خودمان را شاداب و سرحال کنیم. یک فنجان قهوه، یک نوشیدنی انرژی زا یا یک میان وعده شیرین، وقتی خسته هستیم در اولین اولویت‌های ما برای مواد غذایی هستند. پزشکان و متخصصان تغذیه بر این باورند که این مواد غذایی ممکن است انرژی اولیه بدن را در هنگام خستگی تامین کنند، اما به زودی سطح آنها انرژی ایجاد شده توسط آنها در بدن به شدت کاهش می‌یابد و ما در نهایت احساس خستگی بیشتری نسبت به قبل می‌کنیم.

اگر می‌خواهید سالم باشید، باید گزینه‌های محبوب‌تر برای میان‌وعده را کنار بگذارید و انتخاب‌های غذایی هوشمندانه داشته باشید. قبل از بررسی مواد غذایی برای مبارزه با خستگی، بیایید برخی از شایع‌ترین علل خستگی را بشناسیم:

شایع‌ترین علل خستگی

خستگی

دلایل احساس خستگی در هر فرد متفاوت است و بدن هر فرد ممکن است به عوامل مختلف واکنش متفاوتی نشان دهد. اما در طول سال‌های گذشته، دانشمندان داده‌ها را تجزیه و تحلیل کرده‌اند تا برخی از رایج‌ترین دلایلی که باعث می‌شود ما احساس بی حالی کنیم را بیابند. اگر موردی در این لیست پیدا نکردید که با زندگی شما مطابقت داشته باشد، نگران نباشید. ممکن است دلیل دیگری برای بی حالی شما وجود داشته باشد که در اینجا به آن اشاره نکرده‌ایم:

آلرژی‌ها ممکن است منجر به مشکلات فیزیولوژیکی مانند آبریزش بینی همراه با عطسه و آبریزش چشم‌ها شوند. این وضعیت منجر به مصرف انرژی در بدن شما در طول واکنش آلرژیک می‌شود که می‌تواند باعث خستگی مزمن شود.

کم خونی وضعیتی است که در آن بدن شما گلبول‌های قرمز کافی تولید نمی‌کند، که می‌تواند منجر به سرگیجه و خستگی شود. این مشکل می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله داروها و خونریزی و کمبود برخی مواد در رژیم غذایی ایجاد شود. رژیم غذایی کم آهن، ویتامین B12 و اسید فولیک می‌تواند منجر به کم خونی شود.

شما عزیزان می توانید مطلب کم خونی چیست؟ بهترین راه برای پیشگیری از کم خونی را در مجله میشا ارگانیک مطالعه کنید.

مسائل مربوط به سلامت روان مانند افسردگی، استرس و اضطراب نیز ممکن است به احساس خستگی کمک کنند. این شرایط همچنین انگیزه و فعالیت بدنی را سخت تر می‌کند.

عفونت‌های ناشی از باکتری‌ها و ویروس‌ها نیز می‌تواند منجر به خستگی شود، چه در مرحله عفونت، زمانی که بدن در حال مبارزه با بیمارگر است و چه در مرحله بهبودی که بدن شما در تلاش برای بازگشت به حالت عادی است. این فرآیندها منابع زیادی را در بدن مصرف می‌کنند که ممکن است حتی با وجود خواب کافی نیز منجر به خستگی مزمن شود.

کم کاری تیروئید منجر به تولید مقادیر کمتری از هورمون های T3 و T4 می‌شود. این هورمون‌ها به طور پیچیده ای با بسیاری از عملکردهای بدن مانند ضربان قلب، وزن بدن، دمای مرکزی بدن، کنترل عضلات و حتی تنفس مرتبط هستند. سطح پایین هورمون های تیروئید منجر به تأثیر آبشاری بر متابولیسم بدن شما می‌شود که می‌تواند منجر به خستگی و سایر علائم شود.

سایر بیماری‌ها مانند بیماری قلبی، آرتریت روماتوئید، اختلالات خواب و سرطان یا درمان سرطان نیز با خستگی مرتبط هستند. در بیشتر این موارد، راه‌هایی برای درمان یا مدیریت خستگی وجود دارد، اما برای رسیدن به بهترین حالت بدنی ممکن است نیاز به مراجعه به پزشک داشته باشید.

غذاهایی برای مبارزه با خستگی

همه ما به یک رژیم غذایی سالم و تغذیه مناسب نیاز داریم تا در فرآیندهای متابولیکی اساسی که از عملکرد سلولی پشتیبانی می‌کنند، پیشرفت کنیم. اهمیت یک رژیم غذایی متعادل برای عملکرد مغز و عضلانی از نقش آنها در متابولیسم تولید انرژی، سنتز DNA، انتقال اکسیژن و فعالیت های عصبی ناشی می‌شود. در نتیجه فرآیندهای شناختی و روانی مانند خستگی روحی و جسمی تحت تأثیر قرار می‌گیرند. ویتامین‌های B (B1، B2، B3، B5، B6، B8، B9 و B12)، ویتامین C، آهن، منیزیم و روی در مبارزه با خستگی نقش دارند.

میوه‌ها و سبزیجات تازه

مبارزه با خستگی

قدرت یک کاسه سالاد یا یک وعده میوه را دست کم نگیرید. میوه ها و سبزیجات تازه سرشار از مواد مغذی حیاتی هستند که به حفظ متابولیسم و ​​بهبود سطح انرژی کمک می‌کنند. هر چه میوه یا سبزی تازه تر باشد برای سلامتی شما بهتر است. همچنین، انرژی که بدن از طریق این مواد به دست می آورد به صورت پایدار و ثابتی انرژی بدن را افزایش می‌دهد و این به بدن کمک می‌کند تا با کارهای سخت روحی و جسمی بهتر کنار بیاید. میوه ها و سبزیجات تازه غذاهای ایده آلی هستند که از خستگی و افسردگی جلوگیری می‌کنند.

ویتامین B

کل گروه ویتامین B نقش حیاتی در مبارزه با خستگی دارد. مطالعات تحقیقاتی نشان می‌دهد که تمام ویتامین‌ها به جز فولات در حداقل یک و اغلب در چندین مرحله از سیستم تولید انرژی در سلول نقش دارند. از این رو، تامین کافی از هر نوع ویتامین B برای عملکرد مناسب سیستم تولید انرژی ضروری است. علاوه بر این، کمبود هر یک از آنها تولید انرژی شما را محدود می‌کند و منجر به عواقب شدید متابولیک و سلامتی می‌شود.

غذاهای غنی از ویتامین B:

تیامین (B1): مصرف یک رژیم غذایی غنی از غذاهای کامل، نیاز روزانه به ویتامین B1 را تامین می‌کند. غذاهایی مانند شیر، نخود سبز، تخم مرغ، گندم، برنج و ماهی سالمون منابع خوبی از ویتامین B1 هستند.

ریبوفلاوین (B2): بادام، کشک، قارچ، شیر، اسفناج، تخم مرغ، ماهی قزل آلا و گوشت.

نیاسین (B3): خرما، تخم کدو تنبل، کلم بروکلی، مارچوبه، هویج، فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی گیلاسی و سیب زمینی شیرین.

اسید پانتوتنیک (B5): ماست، بادام، کلم، کلم بروکلی، تخمه آفتابگردان، قارچ دکمه ای و مرغ بدون چربی.

پیریدوکسین (B6): شیر، کلم بروکلی، تخم مرغ، موز، گردو، دانه سویا، جوانه گندم و تخمه آفتابگردان.

اینوزیتول (B8): نخود، آجیل، گندم سیاه، گوشت گاو، تخم مرغ، بلغور جو دوسر، آلوی خشک، پرتقال، بامیه و بادمجان.

فولات (B9): بروکلی، فلفل دلمه ای قرمز، چغندر، پاپایا، لوبیا و غذاهای دریایی.

چه غذاهایی سرشار از فولات هستند؟ این مطلب را در مجله میشا ارگانیک مطالعه کنید.

کوبالامین (B12): تخم مرغ، شیر، قارچ، بادام و ماهی تن.

ویتامین C

کمبود ویتامین C نیز می‌تواند منجر به خستگی شود. ویتامین C که معمولا به نام اسید اسکوربیک شناخته می‌شود، یک آنتی اکسیدان است. نقش حیاتی در تنظیم سیستم ایمنی شما ایفا می‌کند و به مبارزه با سرماخوردگی، سرطان، آب مروارید و … کمک می‌کند. این ویتامین خود را در متابولیسم تولید انرژی که لیزین را به کارنیتین تبدیل می‌کند، سوختی حیاتی برای درد یا خستگی عضلانی، درگیر می‌کند. شواهد کافی وجود دارد که ثابت می‌کند ویتامین C برای رفع خستگی موثر است. بنابراین، ضروری است که غذاهای غنی از ویتامین C را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

غذاهای غنی از ویتامین C:

مرکباتی مانند پرتقال، گریپ فروت، لیمو و لیموترش.

توت فرنگی، کیوی، گوجه فرنگی‌ها، کلم بروکلی، کلم، سیب زمینی، اسفناج و برگ گشنیز.

با کلیک روی لینک درباره فواید پرتقال بیشتر بدانید.

آهن

طبق مطالعات، مکمل آهن به مبارزه با خستگی کمک می‌کند. بدن ما به هموگلوبین نیاز دارد، یک مولکول پروتئینی در گلبول‌های قرمز خون که اکسیژن را به قسمت‌های مختلف بدن منتقل می‌کند. دریافت آهن کافی برای تولید هموگلوبین حیاتی است. اگر بدن شما هموگلوبین کافی داشته باشد، اعضای بدن شما اکسیژن کافی دریافت خواهند کرد. هنگامی که بدن اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند، به درستی عمل نمی‌کند و در نتیجه باعث خستگی می‌شود. بنابراین، دریافت کافی آهن برای بدن سالم و مبارزه با خستگی ضروری است.

غذاهای غنی از آهن شامل:

اسفناج، عدس، کلم بروکلی، زردآلو خشک، بوقلمون، نخود، برگ شنبلیله، نعناع و سویا.

منیزیم

منیزیم

ماده معدنی منیزیم نقش حیاتی در تولید ATP دارد. همچنین به حفظ سلامت ماهیچه‌ها از جمله سلامت قلب کمک می‌کند و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. مصرف کم منیزیم می‌تواند منجر به کمبود منیزیم شود که فرد را در معرض خطر فشار خون بالا، میگرن، درد استخوان، تغییرات خلقی، افزایش اضطراب و خستگی قرار می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف کافی منیزیم برای مبارزه با خستگی حیاتی است.

غذاهای غنی از منیزیم:

آووکادو، شکلات تلخ، بادام زمینی، اسفناج، بادام هندی

روی

تحقیقات ثابت می‌کند که مصرف غذاهای غنی از روی به پیشگیری یا مهار خستگی کمک می‌کند، زیرا روی انرژی مورد نیاز برای متابولیسم را تامین می‌کند. علاوه بر این، ظرفیت عملکردی عضلات را افزایش می‌دهد. در نتیجه از بی‌حالی بدن شما جلوگیری می‌کند و شما را پرانرژی نگه می‌دارد.

غذاهای غنی از روی:

گوشت قرمز ، لوبیا، انار، اسفناج و کلم پیچ.

موز

موز برای رفع خستگی

موز سرشار از کالری، پتاسیم، فیبر و ویتامین است. بنابراین، انرژی را سریعا برای شما فراهم می‌کند. علاوه بر این، موز رسیده حاوی ترکیب خوبی از فیبر و کربوهیدرات است که انرژی شما را در طولانی مدتی حفظ می‌کند.

علاوه بر خام خوردن آن ها، می‌توانید موز را به اسموتی‌ها، سالادها و سایر دسرها اضافه کنید. علاوه بر این، مطالعات نشان می‌دهد که نوشیدن نوشیدنی‌های حاوی موز باعث کاهش خستگی می‌شود.

جو دوسر

جو دوسر سرشار از فیبر، پروتئین و ویتامین است. نه تنها انرژی را افزایش می‌دهد، بلکه انرژی لازم برای فعالیت‌های طولانی مدت را نیز فراهم می‌کند. از آنجایی که جو حاوی مقدار زیادی فیبر غذایی است، به جلوگیری از پرخوری غذاهای ناسالم که ممکن است منجر به خستگی شود، کمک می‌کند. بر اساس تحقیقات، خوردن غذاهای غنی از فیبر مانند جو به جلوگیری از خستگی کمک می‌کند.

شما عزیزان می توانید انواع غلات ارگانیک را از میشا ازگانیک خریداری کنید و در بخش مجله میشا ارگانیک جدیدترین و به روزترین مطالب علمی را در مورد برترین خواص جو دوسر و بهترین شیوه مصرف آن را مطالعه کنید.

ماست

ماست

تحقیقات نشان می‌دهد که ماست می‌تواند به مبارزه با خستگی کمک کند. محصولات غذایی تخمیر شده مانند ماست باعث سرحال شدن بدن می‌شود.

از آنجایی که ماست نرم است، بدن شما آن را سریع‌تر از غذای جامد هضم می‌کند و آن را به منبع عالی انرژی تبدیل می‌کند. ماست به لطف نسبت پروتئین به کربوهیدرات بالایی که دارد، در تامین انرژی در طولانی مدت نقش ویژه ای ایفا می‌کند. پروتئین بیشتر از کربوهیدرات‌ها در معده می‌ماند و منبع انرژی ثابتی در بدن به وجود می‌آورد.

ماست همچنین حاوی پروبیوتیک‌هاست. این باکتری‌های مفیدی با محافظت از بدن در برابر عوامل بیماری‌زا، به حفظ باکتری‌های مفید روده کمک می‌کند.

یکی از بهترین شگفتی‌های ماست، جدای از فواید آن برای سلامتی، همه کاره بودن آن است. ماست یک میان وعده علی برای بعد از ظهر یا قبل از تمرین‌های ورزشی است، زیرا انرژی زیادی را برای بدن فراهم می کند.

آب

آب

اکثر ما زمانی که خسته هستیم، فراموش می کنیم که ممکن است کمبود آب بدن در بدن داشته باشیم. زمانی که بی حال هستید، نوشیدن یک لیوان آب را فراموش نکنید. نوشیدن روزانه دو لیتر آب در روز متابولیسم بدن شما را تنظیم می‌کند.

آجیل و مغزها

آجیل و مغزها

آجیل و مغزها غذاهای غنی از مواد مغذی هستند که سرشار از پروتئین و چربی‌های امگا 3 هستند. بسته به نوع آجیل، مقادیر مختلفی منگنز، منیزیم، فسفر، آهن، مس، ریبوفلاوین، ویتامین‌های B1، B2، B5 و B6 وجود دارد که همگی به تولید انرژی کمک می‌کنند.

منیزیم موجود در کدو تنبل، بادام، بادام هندی و فندق می‌تواند به رفع خستگی عضلات کمک کند. تریپتوفان که درکنجد، تخمه آفتابگردان، تخمه کدو تنبل، بادام هندی، گردو و بادام یافت می‌شود، با خستگی مبارزه می‌کند و خواب را بهتر می‌کند، که خستگی جسمی را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، تمام آجیل‌ها و مغزها منابع پروتئینی با کیفیتی هستند که بدن ما می‌تواند آنها را به انرژی طولانی مدت تبدیل کند.

شما عزیزان می توانید انواع آجیل ارگانیک را از میشا ارگانیک خریداری کنید و در بخش مجله میشا ارگانیک مطلب انواع آجیل ارگانیک و فواید آنها را مطالعه کنید.

بلوبری

بلوبری

زغال اخته سرشار از آنتوسیانین‌های حاوی خواص آنتی اکسیدانی است. از این رو، زغال اخته باعث سرحال شدن می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که این خوراکی خوشمزه انرژی طولانی مدت و پایداری را برای بدن فراهم می‌کند.

قارچ

قارچ

قارچ‌های خوراکی منبع بی‌ادعای انرژی هستند. سرشار از پروتئین و فیبر بوده و مواد مغذی ضروری مانند فولات و ویتامین‌های B مانند ریبوفلاوین، نیاسین، اسید پانتوتنیک و غیره را تامین می‌کنند. از آسیب به میتوکندری که نیروگاه سلول‌ها هستند جلوگیری می‌کنند. همچنین عملکرد غدد فوق کلیوی را بهبود می‌بخشند. آنها را می‌توان به عنوان بخشی از سالاد، در ساندویچ یا به عنوان یک میان وعده مصرف کرد.

فعالیت بدنی، خواب کافی و آرامش ذهنی به همراه یک رژیم غذایی مغذی برای رفع خستگی ضروری است. شما می‌توانید ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری را از منابع طبیعی مختلف از جمله میوه‌ها، سبزیجات و گوشت دریافت کنید. با توجه به سن، جنسیت و شرایطی مانند بارداری و شیردهی، نیاز به مواد مغذی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. 

از اینکه مطالب علمی و مستند مجله میشا ارگانیک را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید، سپاسگزاریم. شما همراهان همیشگی میشا ارگانیک می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در قسمت دیدگاه درج کنید.

مشاوران و کارشناسان تخصصی میشا ارگانیک همواره پاسخگوی سوالات شما هستند. با ما در ارتباط باشید.