پرتقال‌های شیرین و آبدار یک میان وعده خوشمزه و سالم هستند. یک پرتقال متوسط ​​فقط حدود 60 کالری دارد و فاقد چربی، کلسترول و سدیم است. همه ما اغلب پرتقال را به دلیل داشتن ویتامین C به خوبی می‌شناسیم. این ویتامین محلول در آب می‌تواند به بدن شما در محافظت از سلول‌ها، تولید کلاژن و جذب آهن کمک کند. در این مطلب قصد داریم بیشتر درباره فواید این میوه خوشرنگ صحبت کنیم. در ادامه با ما همراه باشید. چند حقیقت جالب در مورد پرتقال پرتقال حدود 4000 سال قبل از میلاد استفاده می‌شد. ابتدا در جنوب شرقی آسیا وجود داشت و سپس به هند گسترش یافت. پرتقال ترکیبی از پوملو یا “گریپ فروت چینی” (که سبز کم رنگ یا زرد است) و نارنگی است. حدود 85 درصد از کل پرتقال‌های تولید شده برای آب میوه استفاده می‌شود. بیش از 600 نوع پرتقال در سراسر جهان وجود دارد.

ارزش غذایی

یک پرتقال متوسط با وزن 131 گرم: 61.6 کالری 0.16 گرم چربی 237 میلی گرم پتاسیم 15.4 گرم کربوهیدرات 12.2 گرم شکر 1.23 گرم پروتئین همین پرتقال درصد زیادی از نیاز روزانه فرد به چندین ویتامین از جمله ویتامین C و مواد معدنی ضروری تأمین می‌کند. پرتقال حاوی کولین و زآگزانتین است. کولین یک منبع مغذی مهم در پرتقال است که به خواب، حرکت ماهیچه‌ها، یادگیری و حافظه کمک می‌کند. کولین همچنین به انتقال تکانه‌های عصبی کمک می‌کند، به جذب چربی کمک کرده و التهاب مزمن را کاهش می‌دهد. زآگزانتین نوعی آنتی‌اکسیدان کاروتنوئیدی است که می‌تواند التهاب را کاهش و برای سلامت قلب، کبد، پوست و چشم مفید است.

پرتقال و سلامتی

پرتقال فواید زیادی برای سلامتی دارد، به گفته انجمن شیمی آمریکا، این میوه سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده، طراوت و زیبایی خاصی به پوست شما می‌دهد و حتی به بهبود سطح سلامت قلب و کاهش کلسترول نیز کمک می‌کند. علاوه بر این، مطالعه‌ای در مجله BMC Chemistry نشان می‌دهد که خوردن پرتقال سبب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های التهابی، سرطان‌های مختلف و آرتریت روماتوئید می‌شود. آب پرتقال نیز حاوی مواد مغذی است. با این حال، آب میوه حاوی فیبر موجود در پرتقال و ماده سفید بین پوست و گوشت نیست. به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، هنگامی که آب پرتقال می‌نوشید؛ کالری بیشتری نسبت به خوردن پرتقال به دست می‌آورید.

آنتی‌اکسیدان قوی

بیشتر میوه‌های مرکبات مقدار زیادی ویتامین C دارند و پرتقال حتی در مقایسه با سایر مرکبات، مقدار بیشتری ویتامین C دارد. ویتامین C این میوه یک آنتی‌اکسیدان قوی است که توانایی مهار و خنثی سازی رادیکال‌های آزاد مضر از سلول ها را دارد. رادیکال‌های آزاد می‌توانند از مواردی مانند آلودگی محیط، دود سیگار و استرس ایجاد شوند و سطح بالایی از رادیکال‌های آزاد در بدن ممکن است منجر به بیماری‌های مزمن مانند سرطان و بیماری‌های قلبی شود.   آب پرتقال   ویتامین C موجود در پرتقال، قدرت ایمنی فرد را در برابر ویروس ها و عفونت‌هایی مانند سرماخوردگی افزایش می‌دهد. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین C موجود در پرتقال با کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها ارتباط دارد. تحقیقات نشان می‌دهند که ویتامین C موجود در پرتقال به دلیل جلوگیری از ایجاد جهش های DNA با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده ارتباط دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود 10 تا 15 درصد از سرطان‌های روده بزرگ به دلیل جهش در ژنی به نام BRAF هستند. علاوه بر این، یک مطالعه در سال 2013 که در مجله Nutrition and Cancer منتشر شد، نشان داد که مقادیر بالای ویتامین C و اسید فولیک، همراه با خواص آنتی‌اکسیدانی، در آب پرتقال می‌تواند آسیب DNA را کاهش دهد. بنابراین، خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

پرتقال و قلب

پرتقال علاوه بر ویتامین C حاوی فیبر و پتاسیم است که همه آنها برای قلب مفید هستند. پتاسیم برای عملکرد سالم سیستم عصبی حیاتی است و کمبود پتاسیم می‌تواند منجر به آریتمی (ضربان نامنظم قلب)، افزایش فشار خون و کاهش کلسیم در استخوان‌ها شود.

آیا پرتقال می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند؟

  فواید پرتقال     تحقیقات نشان می‌دهد که ترکیب آنتی‌اکسیدانی موجود در پرتقال به نام هسپریدین به کاهش فشار خون بالا و کلسترول کمک می‌کند. این تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که مصرف مرکبات به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. هنگامی که احساس اضطراب می‌کنید، ویتامین C می‌تواند سطح هورمون استرس کورتیزول و فشار خون شما را کاهش دهد. پتاسیم موجود در پرتقال به کاهش فشار خون و پیشگیری از سکته قلب کمک می‌کند. البته به یاد داشت باشید که پتاسیم بیش از حد می‌تواند منجر به هایپرکالمی ‌شود که می‌تواند علائمی مانند خستگی و ضعف عضلات و حالت تهوع داشته باشد.

پرتقال مناسب برای افراد دیابتی

فیبر موجود در پرتقال به کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و باعث بهبود سطح قند خون، لیپیدها و انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 شود. انجمن دیابت آمریکا، پرتقال را به همراه دیگر مرکبات به عنوان “میوه‌ای فوق العاده” برای افراد مبتلا به دیابت ذکر کرده است. فیبر موجود در این میوه به هضم غذا کمک می‌کند و با مسدود کردن جذب کلسترول در جریان خون، کلسترول را کاهش می‌دهد.

پرتقال برای مادران و نوزادان

پرتقال یک راه عالی برای دریافت مقدار زیادی فولات به طور طبیعی است. بدن شما از آن برای تقسیم سلول‌ها و ساخت DNA استفاده می‌کند. از آنجا که به جلوگیری از نقایص مادرزادی کمک می‌کند، این ویتامین به ویژه برای زنان باردار بسیار مهم است.

شکر خوب

12 گرم شکر در یک پرتقال همگی طبیعی هستند. این با نوع قندی که در یک آب نبات می‌گیرید متفاوت است. پرتقال تازه را انتخاب کنید که قند کمتری نسبت به نوع خشک شده دارد.

آیا پوست پرتقال خوراکی است؟

  پوست پرتقال   پوست پرتقال سمی نیست و همانطور که بسیاری از افراد در آشپزی از آن استفاده می‌کنند، پوست پرتقال می‌تواند طعم دهنده خوبی باشد. اگرچه پوست پرتقال خوراکی است، اما به اندازه تفاله شیرین یا آبدار نیست. هضم آن نیز دشوار است و ممکن است آفت کش‌ها در روی پوست تجمع پیدا کنند. قسمت سفید بین پوست و میوه می‌تواند ترش یا تلخ باشد اما در واقع حاوی مقدار زیادی ویتامین C مانند خود میوه و مقدار زیادی فیبر است.

مضرات مصرف بیش از حد

پرتقال میوه‌ای عالی است، اما باید از آن در حد اعتدال استفاده کنید. خوردن بیش از حد پرتقال عوارض جانبی ناخوشایندی دارد. هنگامی که پرتقال بیش از حد مصرف می‌کنید، فیبر موجود در آن می‌تواند بر هضم غذا تأثیر بگذارد و ممکن است باعث اسهال شود. مصرف بیش از حد این میوه با دریافت مقادیر زیادی ویتامین C (بیش از 2000 میلی گرم در روز) همراه است. مصرف بیش از حد این ویتامین، ممکن است منجر به اسهال، تهوع، استفراغ، سوزش سر دل، نفخ، سردرد و بی‌خوابی شود. افراد که مشکل رفلاکس معده دارند، در صورت خوردن بیش از حد پرتقال ممکن است دچار سوزش سر دل یا مشکلاتی در معده شوند. به گفته انجمن قلب آمریکا، افرادی که از مسدود کننده‌های بتا استفاده می‌کنند (نوعی دارو برای درمان فشار خون بالا) باید مراقب باشند از میوه های حاوی پتاسیم بالا مانند پرتقال و موز زیاد استفاده نکنند. این داروها سطح پتاسیم را افزایش می‌دهند و اگر با مقادیر زیادی غذاهای غنی از پتاسیم مخلوط شوند، می‌توانند منجر به افزایش پتاسیم در بدن شوند. این مورد بیشتر برای افرادی که کلیه‌های آنها به طور کامل کار نمی‌کند، مهم است، زیرا پتاسیم اضافی به طور موثر از بدن حذف نمی‌شود.   از اینکه مطالب علمی و مستند مجله میشا ارگانیک را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید، سپاسگزاریم. شما همراهان همیشگی میشا ارگانیک می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در قسمت دیدگاه درج کنید. مشاوران و کارشناسان تخصصی میشا ارگانیک همواره پاسخگوی سوالات شما هستند. با ما در ارتباط باشید.