صبحانه مهم ترین وعده غذایی روزانه است. بنابراین، بهتر است روز خود را با یک صبحانه سالم شروع کنید که فواید زیادی دارد. مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین‌ها علاوه بر اینکه سلامتی شما را در طولانی مدت حفظ می‌کند، به داشتن روزی پر انرژی نیز کمک می‌کند و جو دوسر این کار را انجام می‌دهد! با ما همراه باشید تا در ادامه بیشتر در این مورد بدانید.

خواص جو دوسر

محصولات غذایی مبتنی بر جو مانند نان، بیسکویت، کلوچه و … به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارند محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. جو دوسر سرشار از مواد مغذی است، بافت لطیف و نرمی دارد و می‌توانید آن را با شیر، عسل و بسیاری از میوه ها همراه کنید و از طعم و فواید بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید.

جو دوسر بسیار مغذی است.

جو دوسر سرشار از کربوهیدرات و فیبر، از جمله فیبر قدرتمندی به نام بتا گلوکان است. پروتئین و چربی بیشتری نسبت به بسیاری از غلات دیگر دارد. سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی آنتی اکسیدانی است. این بدان معنی است که جو دوسر یکی از مواد مغذی ترین مواد غذایی موجود است.

شما عزیزان می توانید با کلیک روی لینک، انواع غلات ارگانیک موجود در فروشگاه میشا ارگانیک را مشاهده و به آسانی این محصولات ارگانیک و سالم را خریداری کنید. 

جو دوسر

سرشار از آنتی اکسیدان

جو دوسر سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و پلی فنول‌هاست که ترکیبات گیاهی مفیدی هستند. قابل توجه ترین آنتی اکسیدان‌های موجود در این جو، آونانترامیدها هستند. آونانترامیدها با افزایش تولید اکسید نیتریک، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند. این ماده به گشاد شدن رگ‌های خونی و در نتیجه افزایش جریان خون کمک می‌کنند. علاوه بر این، آونانترامیدها دارای خواص ضد التهابی و ضد خارش نیز هستند.

جو دوسر حاوی فیبر محلول قوی است.

جو دوسر سرشار از بتا گلوکان است که نوعی فیبر محلول می‌باشد. در روده، بتا گلوکان تا حدی در آب حل می‌شود و محلولی غلیظ و ژل مانند می‌سازد. کاهش سطح LDL و کلسترول کل، کاهش قند خون و پاسخ بهتر به انسولین، افزایش احساس سیری و افزایش رشد باکتری های خوب در دستگاه گوارش، همگی از فواید فیبر بتا گلوکان برای سلامتی هستند.

کاهش سطح کلسترول و ابتلا به بیماری‌های قلبی

بیماری قلبی یکی از علل اصلی مرگ و میر در دنیاست و کلسترول خون بالا همچنان یک عامل خطر جدی برای ابتلا به بیماری‌های قلبی محسوب می‌شود. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که فیبر بتا گلوکان موجود در جو دوسر می‌تواند به کاهش سطح کلسترول تام و LDL کمک کند.

یک فنجان جو حاوی 1.8 گرم فیبر محلول است که برای کاهش کلسترول LDL (بد) کافی است و در عین حال به حفظ کلسترول HDL (خوب) کمک می‌کند. تحقیقات نشان داده است که رژیم غذایی غنی از فیبر محلول، کلسترول را به طور موثرتری نسبت به داروها کاهش می‌دهد.

یکی دیگر از مراحل مهم در پیشرفت بیماری‌های قلبی، اکسیداسیون کلسترول LDL («بد») است. این حالت زمانی رخ می‌دهد که LDL با رادیکال‌های آزاد واکنش نشان می‌دهد. باعث التهاب در رگ‌ها، بافت‌های آسیب دیده و افزایش خطر حملات قلبی و سکته می‌شود. طبق یک مطالعه، آنتی اکسیدان‌های موجود در جو دوسر همراه با ویتامین C برای جلوگیری از اکسیداسیون LDL نقش ویژه ای ایفا می‌کنند.

کاهش سطح کلسترول و ابتلا به بیماری‌های قلبی

کنترل قند خون با مصرف جو دوسر

دیابت نوع 2 یک بیماری شایع است که با افزایش قابل توجه سطح قند خون باعث بروز مشکلاتی برای سلامتی فرد می‌شود. دیابت نوع 2 معمولا به دلیل کاهش حساسیت به انسولین ایجاد می‌شود. جو  به کاهش سطح قند خون، به ویژه در افراد دارای اضافه وزن یا کسانی که دیابت نوع 2 دارند، کمک می‌کند. همچنین به افزایش حساسیت بدن نسبت به انسولین نیز کمک می‌کند. این اثرات در درجه اول به بتا گلوکان‌ها برای تشکیل ژل ضخیم نسبت داده می‌شود که تخلیه مواد غذایی از معده و جذب گلوکز در خون را به تاخیر می‌اندازد.

حفظ سلامت دستگاه گوارش

فیبر به منظم بودن روده و جلوگیری از یبوست کمک می‌کند. وزن و محتوای آب مدفوع را افزایش می‌دهد و دفع آنها را راحت تر می‌کند. فیبرهای غلات، مانند آنهایی که در جو دوسر یافت می‌شوند، موثرتر از فیبر موجود در میوه‌ها و سبزیجات هستند. برخی از مطالعات گزارش کردند که تجزیه و تخمیر فیبر بتا گلوکان باعث افزایش تنوع باکتری‌های موجود در روده می‌شود و به نوبه خود مشکلات گوارشی مانند اسهال، یبوست و سندرم روده تحریک پذیر را کاهش می‌دهد.

افزایش پاسخ ایمنی نسبت به بیماری‌ها

تحقیقات گسترده‌ای در مورد جو دوسر از نظر پاسخ سیستم ایمنی به بیماری و عفونت وجود دارد. فیبر منحصر به فرد جو دوسر(بتا گلوکان)، به نوتروفیل ها (نوعی گلبول سفید) کمک می‌کند تا سریعتر به محل عفونت بروند و عملکرد این سلول‌ها  را بهبود می‌بخشد.

جو دوسر

جو دوسر به شما کمک می‌کند بهتر بخوابید.

به گفته متخصصان، جو حاوی ملاتونین و کربوهیدرات‌های پیچیده است که می‌تواند به ورود تریپتوفان بیشتر به مغز و در نتیجه به داشتن خوابی خوب کمک کند. علاوه بر این، جو دوسر حاوی چندین ویتامین، از جمله B6 است. این ویتامین به تولید سروتونین در مغز کمک می‌کند.

اسیدهای آمینه و سایر مواد مغذی موجود در جو دوسر به تولید ملاتونین (ماده شیمیایی که خواب را القا می‌کند) کمک می‌کند. هنگامی که جو با شیر یا عسل مخلوط شود، به یک وعده فوق العاده قبل از خواب تبدیل می‌شود.

در فروشگاه میشا ارگانیک برترین عسل های ارگانیک موجود می باشد که شما عزیزان می توانید با کلیک روی لینک، این محصولات سالم و ارگانیک را مشاهده و به راحتی آنها را خریداری کنید و از طعم، رایحه و کیفیت بالای آنها لذت ببرید.

مفید برای پوست

اگر به برچسب‌های چند لوسیون یا کرم صورت خود توجه کنید، به احتمال زیاد جو دوسر را در ترکیبات آنها پیدا خواهید کرد. نشاسته جو سدی را تشکیل می‌دهد که رطوبت پوست را حفظ می‌کند. جو چربی اضافی پوست شما را جذب می‌کند و به درمان آکنه نیز کمک می‌کند. خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی این جو، خشکی پوست را درمان کرده و سلول‌های مرده پوست را از بین می برد. همچنین به عنوان یک پاک کننده طبیعی عمل کرده و پوست را لایه برداری می‌کند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ

جو دوسر التهاب و کلسترول را کاهش می‌دهد و حاوی ترکیباتی است که به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند. در تحقیقات مختلف، جو برای مبارزه با سرطان روده بزرگ شناخته شده است. زیرا حاوی نوعی آنتی اکسیدان است که به کند کردن جهش سلولی کمک می‌کند. همچنین سبوس و جوانه جو دوسر سرشار از ویتامین E، مس، سلنیوم و روی است که همگی ترکیبات ضد سرطان هستند.

افزایش انرژی

از آنجایی که جو دوسر سرشار از کربوهیدرات است وقتی در صبحانه مصرف شود انرژی بدن را افزایش می‌دهد. اما نگران آزاد شدن یکباره انرژی نباشید، زیرا جو دو سر بسیار کند در بدن جذب می‌شود. ویتامین‌های B موجود در جو (مانند تیامین، نیاسین و فولات) به افزایش سوخت و ساز بدن کمک می‌کنند.

افزایش انرژی

کاهش وزن

جو با ایجاد احساس سیری به کاهش وزن کمک می‌کند. مصرف جو با کند شدن تخلیه معده و افزایش تولید هورمون سیری PYY انجام می‌شود. جو به تنظیم حرکات روده و به وجود آمدن احساس سیری در فرد کمک می‌کند. پژوهشگران در مطالعات نشان داده‌اند که مصرف غلات با شاخص توده بدنی رابطه معکوس دارد.

از آنجایی که جو دوسر دیر هضم است، به تنظیم قند خون کمک می‌کند. برای افراد مبتلا به دیابت مفید است. خوردن جو در صبحانه شما را برای مدت طولانی‌تری نسبت به سایر وعده‌های غذایی سیر نگه می دارد. این بدان معناست که اگر جو دوسر را به جای غذاهای پرکالری مانند نان سفید بخورید، نه تنها کالری دریافتی خود را کاهش می‌دهید و وزن کم می‌کنید، بلکه می‌توانید از خوردن میان وعده‌های پرکالری نیز بکاهید.

شما عزیزان می توانید جو دو سر پرک ارگانیک آبگینه، جو پرک ارگانیک آبگینه، جو دو سر پوست کنده ارگانیک آبگینه و جو پوست کنده ارگانیک آبگینه را بهترین کیفیت از فروشگاه میشا ارگانیک خریداری کنید.

جو برای کودکان نیز مناسب است.

جو دوسر مناسب برای کودکان

جو سرشار از فیبر، منیزیم، آهن و روی است. همانطور که کودک شما رشد می‌کند، به مواد مغذی و ویتامین‌های بیشتری نیاز دارد. جو دوسر نرم است و خوردن آن برای کودکان آسان است. این جو به عنوان یک ملین طبیعی برای جلوگیری از یبوست در کودکان عمل می‌کند.

چه مقدار جو در روز بخوریم؟

بسته به نوع جو و نحوه مصرف آن، می‌توانید تعداد دفعات مصرف روزانه جو را تغییر دهید. در حالت ایده آل، یک وعده جو دوسر در روز کافی است. با این حال، اگر سالم ترین جو را انتخاب می‌کنید، می‌توانید مقدار مصرف آن را افزایش دهید.

به عنوان مثال، اگر جو ارگانیک را خریداری می‌کنید، می‌توانید آن را برای صبحانه یا اواسط روز به عنوان یک میان وعده میل کنید.

برای داشتن میان وعده بسیار سالم و مقوی می‌توانید جو را با شیر، عسل و میوه‌ها ترکیب کنید. از آنجایی که جو به طور کامل و با روغن بسیار کمی پخته می‌شود، کالری زیادی ندارد، اما با داشتن فیبرهای مفید شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد.

در این مطلب ما به مهمترین خواص جو دوسر پرداختیم. با توجه به فواید بی شمار این جو، احتمالا تصمیم گرفته اید که در خریدهای بعدی این ماده مغذی را در سبد غذایی خود بگنجانید. هیچ وقت برای شروع سبک زندگی سالم دیر نیست. بنابراین، شما می‌توانید از هم اکنون رژیم غذایی سالم و ارگانیکی را شروع کنید.

از اینکه مطالب علمی و مستند مجله میشا ارگانیک را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید، سپاسگزاریم. شما همراهان همیشگی میشا ارگانیک می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در قسمت دیدگاه درج کنید.

مشاوران و کارشناسان تخصصی میشا ارگانیک همواره پاسخگوی سوالات شما هستند. با ما در ارتباط باشید.