میشا ارگانیک | فروشگاه اینترنتی محصولات ارگانیک
0 محصولات نمایش سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

چای سبز یکی از محبوب‌ترین و پرخاصیت‌ترین نوشیدنی‌ها

چای یکی از محبوب ترین نوشیدنی‌هایی است که در سراسر جهان مصرف می‌شود. چای از گیاه Camellia sinensis در نقاط مختلف جهان به صورت چای سبز، سیاه یا اولانگ به دست می‌آید. با این حال، در میان همه نوع چای، بیشترین تأثیرات بر سلامت انسان با مصرف چای سبز مشاهده شده است.

تولید چای سبز

اولین چای سبز در قرن هفدهم از هند به ژاپن صادر شد. تخمین زده می‌شود که سالانه حدود 2.5 میلیون تن برگ چای در سراسر جهان تولید می‌شود که 20 درصد آن به صورت چای سبز تولید می‌شود که عمدتا در آسیا، برخی از مناطق شمال آفریقا، ایالات متحده و اروپا مصرف می‌شود. ارتباط بین مصرف چای، به ویژه چای سبز، و سلامت انسان مدت‌هاست که مورد مطالعه قرار گرفته است.

چای سبز و چای سیاه در طول تولید به طور متفاوتی پردازش می‌شوند. برای تولید چای سبز، برگ‌های تازه برداشت شده بلافاصله بخارپز می‌شوند تا از تخمیر جلوگیری شود و محصولی خشک و پایدار به دست آید. فرآیند بخار دادن، آنزیم‌های مسئول تجزیه رنگدانه‌های رنگی در برگ‌ها را از بین می‌برد و به چای اجازه می‌دهد تا رنگ سبز خود را در طول فرآیندهای خشک کردن بعدی حفظ کند.

این فرآیندها پلی فنول‌های طبیعی را با توجه به خواص آنها برای سلامتی حفظ می‌کنند. از آنجایی که چای سبز به اولانگ و سپس به چای سیاه تخمیر می‌شود، ترکیبات پلی فنل (کاتچین) موجود در چای سبز دیمر می‌شوند تا انواع تی افلاوین‌ها را تشکیل دهند، به طوری که این چای‌ها ممکن است فعالیت‌های بیولوژیکی متفاوتی داشته باشند.

از خواص چای سیاه ارگانیک چه می دانید؟ این مطلب جذاب و کاربردی را در مجله میشا ارگانیک مطالعه کنید.

چای سبز

چه مقدار کافئین در چای سبز وجود دارد؟

مقدار کافئین در یک فنجان چای سبز به نحوه رشد، فرآوری و نحوه دم کردن آن بستگی دارد. یک فنجان از این چای 226 گرمی حدود 28 میلی گرم کافئین دارد. این مقدار تقریبا نیمی از چیزی است که در یک فنجان چای سیاه وجود دارد.

هیچ ارزش غذایی از نظر درشت مغذی‌ها در چای وجود ندارد، اما مزایای اصلی این نوشیدنی در ترکیبات زیست فعال آن نهفته است.

چایی که استفاده می‌کنید، دما و زمان دم‌کردن همگی تأثیر بسزایی بر میزان این ترکیبات دارند. دمای گرم و محیط برای حفظ ترکیبات آنتی اکسیدانی بهتر است، بنابراین اجازه دهید آب جوشیده قبل از ریختن روی برگ‌های چای کمی خنک شود و بین ۲ تا ۳ دقیقه دم بکشد.

شما عزیزان می توانید چای سبز ارگانیک زوبین را از میشا ارگانیک خریداری کنید.

خواص

1. سرشار از پلی فنل‌ها

ترکیباتی به نام پلی فنول برای محافظت از بدن در برابر بیماری‌ها شناخته شده اند و سهم مهمی در یک رژیم غذایی سالم و متعادل دارند. این ترکیبات آنتی اکسیدانی در طیف وسیعی از میوه‌ها، سبزیجات و سایر غذاهای فرآوری نشده یافت می‌شوند. چای سبز دارای فواید بی شماری برای سلامتی است که بسیاری از آنها به این واقعیت نسبت داده می‌شود که تا حد زیادی فرآوری نشده و سرشار از این ترکیبات گیاهی است. ترکیبات زیست فعال اصلی در این چای، فلاونوئیدها هستند که قوی ترین آنها کاتچین و اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) است.

2. تقویت عملکرد مغز

چای سبز حاوی تعدادی محرک طبیعی از جمله کافئین است که اگرچه به اندازه قهوه نیست، اما به حفظ هوشیاری و تمرکز کمک می‌کند. علاوه بر این، چای منبع اسید آمینه L-theanine است که اثر آرامش بخش دارد. در واقع این کار را با افزایش مواد شیمیایی مغز تقویت کننده خلق و خو از جمله GABA، دوپامین و سروتونین انجام می‌دهد. پلی فنول‌های مفید در این چای به کاهش اثرات پیری بر مغز کمک کند.

چای حاوی غلظت متوسطی از کافئین است که به دلیل بیدار نگه داشتن و هوشیاری ما شناخته شده است. مطالعات نشان می‌دهد که در دوزهای متوسط، کافئین ممکن است عملکردهای مغز مانند خلق و خو و زمان واکنش را نیز بهبود بخشد.

3. بیماری‌های عصبی

بیماری‌های تخریب کننده عصبی مانند بیماری‌های آلزایمر (AD) و بیماری پارکینسون (PD) شامل از دست دادن عملکرد شناختی به دلیل تجزیه سلول‌ها و ساختارهای مغز است. به دلیل فواید آن برای عملکرد شناختی، دانشمندان علاقه مند به تاثیر چای سبز بر این بیماری‌ها هستند.

یافته‌ها نشان می‌دهد که این نوع چای در واقع می‌تواند خطر ابتلا به PD11 را کاهش دهد. تحقیقات دیگر با تمرکز بر ECGC نشان می‌دهد که پلی فنل به دلیل اثر آنتی‌اکسیدانی‌اش محافظ عصبی است و بنابراین چای سبز می‌تواند به محافظت در برابر زوال عقل و بیماری‌های عصبی کمک کند.

4. تقویت چربی سوزی

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که چای سبز می‌تواند بر سرعت تبدیل غذا و چربی به انرژی تأثیر بگذارد. مطالعات نشان داده اند که عصاره این چای می‌تواند مصرف انرژی و “چربی سوزی” را در کوتاه مدت افزایش دهد. تصور می‌شود که کافئین تا حدی مسئول این امر باشد، اما دانشمندان فکر می‌کنند که ترکیب با کاتچین‌ها تأثیرات منحصر به‌ فرد چای سبز بر متابولیسم را نشان می‌دهد.

مطالعاتی که نشان می‌دهد این نوع چای می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، از این ایده که می‌تواند متابولیسم را افزایش دهد، حمایت می‌کند. به عنوان مثال، یک کارآزمایی نشان داد که مصرف کنندگان چای سبز در مقایسه با گروه کنترل، کاهش وزن و چربی شکمی قابل توجهی داشتند. آزمایش دیگری نشان داد که کاتچین، اپیکاتچین-3 گالات (EGCG)، مسئول این اثرات «چربی سوزی» است. با این حال، تحقیقات در مورد تأثیر چای سبز بر متابولیسم نتایج متفاوتی دارد، بنابراین مطالعات قوی بیشتری برای تأیید این مزیت بالقوه مورد نیاز است.

شما عزیزان و علاقمندان به چای و دمنوش های ارگانیک می توانید چای سبز پرتقالی ارگانیک زوبین، دمنوش چای سبز و لیمو ارگانیک نافه و دمنوش چای سبز و گل محمدی ارگانیک نافه را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت از میشا ارگانیک خریداری کنید.

5. سرطان

تحقیقات در مورد اثرات ضد سرطانی چای سبز بر روی پلی فنول‌های آن متمرکز است. اینها ممکن است رشد سلول‌های سرطانی را به دلیل تأثیر قابل اثباتشان بر فرآیندها و عوامل سرطانی مهار کنند.

6. کمک به کنترل قند خون

کمک به کنترل قند خون

دیابت وضعیتی است که بر نحوه تبدیل غذا به انرژی تأثیر می‌گذارد. افراد مبتلا به دیابت نوع 2 یا انسولین کافی تولید نمی‌کنند یا انسولین آنها آنطور که باید کار نمی‌کند و در نتیجه سطح قند خون افزایش می‌یابد.

تحقیقات نشان می‌دهد که ECGC چای سبز می‌تواند عملکرد انسولین را تقلید کند، جذب گلوکز را به سلول‌ها تسهیل کرده و تولید گلوکز را کاهش می‌دهد. مطالعه دیگری پروتئینی را شناسایی کرد که ممکن است در این اثر ضد دیابتی نیز نقش داشته باشد. مکانیسم هرچه که باشد، به نظر می‌رسد چای سبز تأثیر مثبتی بر دیابت دارد: یک بررسی بزرگ نشان می‌دهد که نوشیدن بیش از 4 فنجان چای  در روز خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می‌دهد.

با این وجود، توصیه‌های پزشکی تاکید می‌کند که این چای باید بخشی از یک رژیم غذایی متعادل و کم قند باشد و هرگز به عنوان جایگزینی برای درمان تجویز شده استفاده نشود.

شما عزیزان می توانید با کلیک روی لینک مطالبی درباره دیابت در مقالات مجله میشا ارگانیک مطالعه کنید.

7. کاهش خطر بیماری قلبی

تحقیقات نشان می‌دهد که چای سبز نوشیدنی مفیدی برای کمک به کاهش خطر بیماری قلبی و سکته است. مطالعات نشان می‌دهد که نوشیدن چای سبز با خطر مرگ ناشی از این بیماری‌ها ارتباط منفی دارد. این نوشیدنی هم سطح کلسترول LDL (نامطلوب) و هم کلسترول کل را کاهش می‌دهد.

8. مبارزه با التهاب

ثابت شده است که فلاونوئیدهای موجود در این نوع چای با التهاب در بدن مبارزه می‌کنند. جزء اپی گالوکاتچین گالات موجود در چای سبز دارای اثرات ضد التهابی است و از DNA سلول محافظت می‌کند. همچنین خواص ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ضد قارچی در چای سبز وجود دارد که در برابر التهاب نیز موثر است.

9. کرونا

کاتچین EGCG چای سبز ممکن است به مبارزه با ویروس‌های کرونا از جمله COVID-19 کمک کند. مطالعات نشان داده اند که EGCG فعالیت آنزیمی پروتئین اصلی کروناویروس را مهار می‌کند و ممکن است توانایی ویروس را برای تکثیر سرکوب کند. در کنار سایر اقدامات محافظتی، نوشیدن چای سبز می‌تواند به محافظت در برابر این ویروس ها کمک کند.

آیا می‌توان با معده خالی چای سبز نوشید؟

با وجود فواید چای سبز، بهتر است آن را با معده خالی ننوشید. انجام این کار می‌تواند باعث ایجاد حالت تهوع در شما شود. این تانن‌های موجود در چای هستند که باعث ایجاد مشکلات می‌شوند. تانن‌ها اسیدهای معده را افزایش می‌دهند و باعث احساس بیماری و حتی معده درد می‌شوند. بهتر است بین وعده‌های غذایی چای سبز بنوشید. چای سبز را همراه غذا ننوشید، زیرا ممکن است در جذب آهن اختلال ایجاد کند.

بهترین چای های ارگانیک و دمنوش های ارگانیک را از میشا ارگانیک خریداری کنید.

آیا نوشیدن چای سبز برای همه بی خطر است؟

اگر کم خونی ناشی از فقر آهن برای شما تشخیص داده شده است، باید توجه داشته باشید که مانند چای‌های دیگر، چای سبز حاوی ترکیبات طبیعی به نام تانن است. این ترکیبات در جذب آهن اختلال ایجاد می‌کنند. به همین دلیل بهتر است که از نوشیدن چای با یک وعده غذایی غنی از آهن خودداری کنید و حداقل یک ساعت قبل و بعد غذا این نوشیدنی را میل نکنید.

کم خونی چیست؟ بهترین راه برای پیشگیری از کم خونی را دز مجله میشا ارگانیک بخوانید.

اگر به کافئین حساس هستید، توصیه می‌شود تعداد کل نوشیدنی‌های کافئین دار را که در روز می‌نوشید محدود کنید. کافئین بیش از حد ممکن است خواب را مختل کند و در برخی افراد باعث افزایش اضطراب شود. اگر این مشکلات را دارید، سعی کنید مصرف کافئین خود را کاهش دهید و آخرین نوشیدنی کافئین دار خود را حدود ساعت 12 ظهر بنوشید.

از اینکه مطالب علمی و مستند مجله میشا ارگانیک را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید، سپاسگزاریم. شما همراهان همیشگی میشا ارگانیک می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در قسمت دیدگاه درج کنید.

مشاوران و کارشناسان تخصصی میشا ارگانیک همواره پاسخگوی سوالات شما هستند. با ما در ارتباط باشید.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*