اگر به غذاهای ارگانیک فکر می‌کنید، برخی از اولین مواردی که به ذهنتان می‌رسد میوه‌ها و سبزیجات هستند. نام ارگانیک می‌تواند به عسلی که زنبورها از جمع‌آوری شهد این مزارع تولید می‌کنند نیز بسط یابد. در تئوری، عسل ارگانیک به همین سادگی است، اما وقتی هزاران زنبور را که به طور معمول کیلومترها برای یافتن شهد طی می‌کنند، داخل کندو دارید، مشکل تولید عسل ارگانیک آشکار می‌شود.

ارگانیک برچسبی است که نشان می‌دهد غذا یا سایر محصولات کشاورزی از طریق روش‌های تایید شده‌ای تولید شده است که شیوه‌های فرهنگی، بیولوژیکی و مکانیکی را ادغام می‌کند که چرخه منابع را تقویت می‌کند، تعادل اکولوژیکی را ارتقا می‌دهد و تنوع زیستی را حفظ می‌کند. بنابراین عسل ارگانیک عسلی است که از منابع کاملا ارگانیک تولید می‌شود؛ از گیاهی که زنبور به جمع آوری شهد از آن نیاز دارد تا آبی که زنبور از آن استفاده می‌کند.

عسل ارگانیک نیز مانند عسل معمولی که توسط همان نوع زنبورهایی که عسل غیر ارگانیک تولید می‌کنند تولید می‌شود. تفاوت عمده در این است که در تولید عسل ارگانیک برخی استانداردهای مربوط به تولیدات ارگانیک باید رعایت شود. به طور کلی، برای اینکه زنبورها بتوانند عسل ارگانیک تولید کنند، باید در منطقه‌ای عاری از آفت‌کش‌ها و گیاهان تراریخته (GMO) نگهداری و کندو بدون هیچ گونه مواد شیمیایی مصنوعی نگه‌داری شود.

شما عزیزان می توانید مطلب فواید عسل ارگانیک را با کلیک روی لینک مطالعه کنید.

عسل ارگانیک

چرا زنبورها، عسل درست می‌کنند؟

زنبورهای کارگر (که حداقل 98 درصد از جمعیت کندوها را تشکیل می‌دهند) زنبورهایی هستند که تحت یک روش پیچیده عسل تولید می‌کنند. تعداد زیادی زنبور کارگر برای تولید عسل لازم است. هیچ زنبور عسلی نمی‌تواند بدون سایر اعضای تیم عسل تولید کند.

«زنبورهای کارگر» شهد گل‌ها را می‌مکند و آن را در معده مخصوص خود (که مخصوص نگهداری عسل است) ذخیره می‌کنند. این شهد تا 80 درصد وزن زنبور عسل را شامل می‌شود. در داخل معده زنبور، آنزیم‌های زنبور عسل، از جمله آنزیمی به نام اینورتاز، شروع به تجزیه قندهای پیچیده به قندهای ساده‌تر می‌کنند که کمتر متبلور می‌شوند.

پس از رسیدن به کندو، شهد را به زنبورهای دیگر یا به اصطلاح زنبورهای «جونده» می‌رسانند. زنبورهای جونده شهد را جمع می‌کنند و حدود 30 دقیقه آن را می‌جوند. در حین جویدن، آنزیم‌ها، شهد را به ماده‌ای تبدیل می‌کنند که حاوی عسل همراه با آب است. زنبورهای کارگر پس از جویدن، این ماده را در لانه‌های عسل پخش می‌کنند تا آب تبخیر شود.

تبخیر آب از طریق بال زدن سریع زنبور صورت می‌گیرد. شهد دارای 70 تا 80 درصد آب است، این فرآیندها میزان آب آن را به حدود 18 درصد کاهش می‌دهد. این کاهش آب، شهد را به عسل تبدیل می‌کند. غلظت بالای قند باعث می‌شود که باکتری‌ها و قارچ‌ها نتوانند رشد کنند، به این معنی که عسل ارگانیک را می‌توان به طور نامحدود بدون فاسد شدن ذخیره کرد.

تولید عسل ارگانیک

هنگامی که تولید عسل ارگانیک به پایان رسید، زنبورهای دیگر وظیفه دارند سلول‌های لانه زنبور را با موم ببندند تا عسل محافظت شود. زنبورها محصولات خود (عسل، ژل رویال، بره موم و …) را برای استفاده خود تولید و ذخیره می‌کنند. آنها می‌توانند با خوردن عسل در زمستان و سایر دوره‌هایی که گرده در دسترس نیست زنده بمانند.

 

خواص شگفت انگیز بره موم که تا به حال نمی دانستید! این مطلب جذاب را در مقالات میشا ارگانیک مطالعه کنید.

 

یک کلنی سالم می‌تواند دو یا سه برابر مقدار عسل مورد نیاز خود تولید کند، بنابراین اگر انسان مقداری عسل برداشت کند برای آنها مشکلی ایجاد نمی‌کند. زنبورداران هنگام برداشت عسل در واقع بخش مازاد این ذخایر اضطراری را برداشت می‌کنند. اما اگر برداشت به اندازه مطلوب انجام شود، زنبورها با تولید عسل بیشتر مقدار عسل برداشت شده را جایگزین می‌کنند و بدون مشکل به چرخه زندگی خود ادامه می‌دهند.

زنبور همه انواع عسل از شهد نمی‌سازد بلکه در برخی نقاط، زنبورها به جای شهد، عسلک ترشح شده توسط حشراتی مانند شته‌ها را جمع آوری می‌کنند که از شیره گیاهان تغذیه می‌کنند.

تفاوت عسل خام و عسل ارگانیک

عسل ارگانیک و خام دو اصطلاح متفاوت برای توصیف عسل هستند. عسل می‌تواند خام باشد اما ارگانیک نباشد. عسل خالص نیز می‌تواند ارگانیک باشد اما خام نباشد. اگر عسل ارگانیک است، به این معنی است که از زنبورهایی است که گرده و شهد گل‌هایی را که در معرض هیچ گونه آفت‌کش‌ها یا علف‌کش‌های مصنوعی قرار نگرفته‌اند، جمع آوری کرده‌اند.

پس از استخراج عسل، آن را صاف می‌کنند تا موم و سایر ذرات باقی مانده از آن جدا شود. برخی از زنبورداران ممکن است عسل را گرم کنند تا این فرآیند آسان‌تر شود.

عسل ارگانیک

بعد از صاف کردن، نوبت به بطری کردن و برچسب زدن می‌رسد. فرقی نمی‌کند ظرف شیشه ای باشد یا پلاستیکی، یا اینکه عسل از خواربارفروشی یا بازار کشاورزان خریداری شده باشد. اگر بر روی برچسب “عسل خالص” نوشته شده باشد، چیزی از زنبور به کندو به بطری اضافه نشده است.

شما عزیزان می توانید انواع عسل های ارگانیک موجود در فروشگاه میشا ارگانیک را با کلیک روی لینک مشاهده و خریداری کنید.

آیا عسل ارگانیک بهتر از عسل معمولی است؟

عسل‌های ارگانیک دارای گواهی ارگانیک بوده و با شیوه‌های بهتر و پایدارتر زنبورداری همراه هستند. زنبوردارانی که دستورالعمل‌های تولید عسل طبیعی و ارگانیک را انجام می‌دهند، با محیط اطراف خود و با سلامت زنبورهای خود همراهی بیشتری دارند. زنبورداران فقط زمانی عسل را برداشت می‌کنند که مازاد عسل در کندو وجود داشته باشد، به این ترتیب زنبورها غذای کافی برای ماه‌های زمستان را دارند و نیازی به تغذیه با جایگزین‌های مصنوعی ندارند.

آزمایش تمام عسل‌ها برای باقیمانده عملا غیرممکن است. از آنجایی که زنبورها می‌توانند تا 5 کیلومتر در جستجوی شهد پرواز کنند، دشوار است که مطمئن شویم از شهد آلوده ناشی از سمپاشی محصولات یا منابع صنعتی تغذیه نمی‌کنند. در عمل این کار فقط در پارک‌های طبیعی و مناطق وحشی دورافتاده، یا زمین‌های کشاورزی کاملا کنترل‌شده بدون هیچ گونه مواد شیمیایی مصنوعی یا مضر در مناطق جغرافیایی بسیار بزرگ امکان‌پذیر است که یافتن آن در بسیاری از کشورهای صنعتی دنیار دشوار است.

با این وجود، این آزمایش در کشورهای دیگر با اندازه گیری مواد شیمیایی خاص و اعمال حداکثر سطوح باقیمانده انجام می‌شود. از قضا، آفت‌کش‌های مضر به ندرت به عسل راه پیدا می‌کنند، زیرا زنبور هرگز با شهد آلوده به کندو باز نمی‌گردد. سالانه میلیون ها زنبور عسل به دلیل استفاده بی رویه از آفت کش‌های ممنوعه از کشته می‌شوند.

عسل

چگونه عسل طبیعی را از تقلبی تشخیص دهیم؟ با کلیک روی لینک این مطلب جذاب وکاربردی را در مجله میشا ارگانیک مطالعه کنید.

استانداردهای تولید عسل ارگانیک

برای ارگانیک بودن عسل، کندوها باید در مناطق ارگانیک تایید شده باشند و از منابع طبیعی کافی مانند شهد، گرده و منابع آب برخوردار باشند. کندوها همچنین باید در منطقه‌ای از زمین در شعاع 6.4 کیلومتری از محلی که منابع شهد و گرده اساسا از محصولات ارگانیک و مناطق فرآوری نشده، گیاهان طبیعی و محصولاتی که مشمول الزامات این استانداردها نیستند، باشد. علاوه بر آن، باید یک منطقه‌ای وجود داشته باشد که در آن کندوها باید فاصله کافی را از منابع تولید غیرکشاورزی حفظ کنند.

استفاده از بسیاری از آفت‌کش‌ها به دلیل تأثیر مخرب آنها بر زنبورهای عسل ممنوع شده است. بسیاری از آفت‌کش‌هایی که به طور معمول استفاده می‌شوند برای زنبورها سمی هستند و برخی از آنها موجب از بین رفتن کندوی زنبور عسل می‌شوند. از طرفی چون زنبور عسل یکی از مهمترین گرده‌افشان‌هاست، کاهش جمعیت این حشره مفید باعث کاهش تولید محصولات کشاورزی نیز می‌شود و اثرات زیست محیطی دارد.

استانداردهای تولید عسل ارگانیک

کندوها باید در نزدیکی آب تمیز، محصولات ارگانیک یا گیاهان طبیعی و بدون مواد شیمیایی مصنوعی و دور از گیاهان غیر ارگانیک و مناطق آلوده (صنعتی، مناطق شهری و غیره) قرار گیرند.

برای تغذیه کندو از مواد بدون افزودنی (شکر، شربت ذرت، شیرین کننده‌ها و …) استفاده کنند.

در طول دوره نگهداری کندوها نباید از آفت‌کش‌های مصنوعی یا مواد دیگر مانند آنتی بیوتیک‌ها یا داروهای مصنوعی و … استفاده شود.

کندوها باید از مواد طبیعی ساخته شده و در صورت رنگ آمیزی از رنگ غیر سمی استفاده شود.

از اینکه مطالب علمی و مستند مجله میشا ارگانیک را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید، سپاسگزاریم. شما همراهان همیشگی میشا ارگانیک می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در قسمت دیدگاه درج کنید.

مشاوران و کارشناسان تخصصی میشا ارگانیک همواره پاسخگوی سوالات شما هستند. با ما در ارتباط باشید.