آیا می‌دانستید که عسل تنها چیزی نیست که زنبورها درست می‌کنند؟ زنبورها همچنین ترکیبی به نام بره موم را از شیره روی درختان سوزنی برگ یا همیشه سبز تولید می‌کنند. هنگامی که آنها شیره را با ترشحات و موم ترکیب می‌کنند، یک محصول چسبناک و قهوه‌ای مایل به سبز ایجاد می‌کنند که به عنوان پوششی برای ساختن کندو استفاده می‌شود. این ماده، همان بره موم است.

هزاران سال پیش، تمدن‌های باستانی از بره موم برای خواص دارویی خود استفاده می‌کردند. یونانیان از آن برای درمان آبسه استفاده می‌کردند. آشوری‌ها آن را روی زخم‌ها و تومورها قرار می‌دادند تا با عفونت مبارزه کرده و به روند بهبودی کمک کند. مصری‌ها از آن برای مومیایی کردن استفاده می‌کردند.

بره موم چیست؟

بره موم یک ماده رزینی است که زنبورها از موادی که از شیره درخت جمع‌آوری می‌شود، تولید می‌کنند. بره موم سرشار از فلاونوئیدها (دسته آنتی‌اکسیدان‌ها) است که سابقه طولانی به عنوان یک درمان طبیعی برای بسیاری از مشکلات سلامتی را دارد.

تحقیقات نشان می‌دهد این ماده طبیعی دارای خواص درمانی بسیاری از جمله خواص ضد میکروبی، ضد قارچی، ضد ویروسی، ضد التهابی و ضد توموری است.

این ماده به مقدار کم در عسل یافت می‌شود و به طور گسترده‌ای به شکل مکمل تهیه می‌شود. همچنین به عنوان عنصری در برخی از محصولات دارویی که مستقیما روی پوست استفاده می‌شوند، مانند پماد و کرم کاربرد دارد. علاوه بر این، بره موم گاهی در ترکیبات اسپری‌های بینی و اسپری‌های گلو و همچنین در دهانشویه و خمیردندان یافت می‌شود.

 

بره موم چیست؟

 

در فروشگاه میشا ارگانیک عسل های ارگانیک از برندهای معتبر وجود دارد که همگی دارای گواهی ارگانیک بوده و مورد تایید انجمن ارگانیک ایران می باشند. برای مشاهده و خرید این عسل های ارگانیک، کلیک کنید.

 

ترکیبات آن بسته به موقعیت زنبورها و درختان و گل‌هایی که به آنها دسترسی دارند می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، بره موم اروپا دارای ترکیب شیمیایی مشابه بره موم برزیل نیست، بنابراین این موضوع می‌تواند نتیجه گیری کلی درباره فواید بره موم برای محققان را کمی دشوار کند.

آیا بره موم همان موم است؟

زنبورها بره موم را از موم، بزاق و مواد گیاهی جمع‌آوری شده تهیه می‌کنند. در کندو، این ماده به عنوان چسب برای بستن شکاف‌های کوچک استفاده می‌شود، در حالی که موم زنبور عسل برای پر کردن حفره‌های بزرگتر استفاده می‌شود. بره موم از موم زنبور عسل ساخته شده است، اما ترکیبات آن با موم یکسان نیست.

آیا بره موم در عسل یافت می‌شود؟

 

بره موم

 

مقدار کمی بره موم در انواع خاصی از عسل وجود دارد. از آنجا که گرما می‌تواند ویژگی‌های درمانی این ماده را از بین ببرد، از عسل خام بدون فیلتر و غیر پاستوریزه استفاده کنید.

فواید عسل ارگانیک برای سلامتی را در مقالات تخصصی میشا ارگانیک بخوانید.

ترکیبات شفابخش 

محققان بیش از 300 ترکیب را در بره موم شناسایی کرده اند. اکثر این ترکیبات از دسته پلی فنول هستند. پلی فنول‌ها آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که با بیماری‌ها و آسیب‌های بدن مبارزه می‌کنند.

بره موم عمدتا شامل موارد زیر است:

رزین‌های درختی و سبزیجات: 50٪

موم زنبور عسل: 30٪

گرده: 5٪

روغن‌های معطر: 10%

همچنین حاوی پلی فنول‌هایی مانند فلاونوئیدهاست که نوعی آنتی‌اکسیدان می‌باشند.

به طور خاص، بره موم حاوی پلی فنول‌هایی به نام فلاونوئید است. فلاونوئیدها در گیاهان به عنوان نوعی سد دفاعی تولید می‌شوند. این ترکیبات معمولا در غذاهایی یافت می‌شوند که تصور می‌شود دارای خواص آنتی‌اکسیدانی هستند، از جمله:

میوه‌ها، چای سبز و سبزیجات

آنچه تحقیقات می گوید:

تصور می‌شود این ماده طبیعی دارای خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی، ضد قارچی و ضد التهابی است. اما تحقیقات علمی در مورد آن محدود است. محققان دقیقا نمی‌دانند چرا، اما به نظر می‌رسد که محصول زنبور عسل بدن را از برخی باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها محافظت می‌کند.

 

خواص بره موم

زخم‌ها

بره موم دارای ترکیب خاصی به نام پینوسامبرین است، فلاونوئیدی که به عنوان ضد قارچ عمل می‌کند. این خواص ضد التهابی و ضد میکروبی باعث می‌شود این ماده در بهبود زخم مفید باشد. یک مطالعه نشان داد که بره موم می‌تواند به افرادی که دچار سوختگی شده‌اند کمک کند تا با سرعت بخشیدن به رشد سلول‌های سالم جدید، زخم‌ها سریعتر بهبود یابند.

بر اساس مطالعه ای از مجله طب جایگزین و مکمل، این ماده باعث بهبود سوختگی‌های جزئی می‌شود. در این مطالعه، محققان تأثیر کرم پوستی بر پایه بره موم را با سولفادیازین نقره (دارویی که معمولاً در درمان سوختگی درجه دوم و سوم استفاده می‌شود)، در بیماران مبتلا به سوختگی درجه دوم مقایسه کردند.

نتایج مطالعه نشان داد که بره موم و سولفادیازین نقره به طور مشابه در درمان سوختگی موثر هستند. به نظر می‌رسد این ماده مزایای ضدالتهابی بیشتری نسبت به سولفادیازین نقره دارد.

تبخال و تبخال تناسلی

پمادهای حاوی 3 درصد بره موم، مانند Herstat یا Coldsore-FX، به تسریع زمان بهبودی و کاهش علائم در تبخال و زخم‌های تبخال تناسلی کمک می‌کند.

محققان دریافتند کرم‌های حاوی این ماده نه تنها میزان ویروس تبخال را در بدن فرد کاهش می‌دهند، بلکه بدن را در برابر جوش‌های ناشی از سرماخوردگی، در آینده محافظت می‌کند.

بر اساس مطالعه ای که در Phytomedicine منتشر شده است، استفاده از پماد بر پایه این ماده طبیعی به درمان زخم‌های مربوط به تبخال تناسلی کمک می‌کند. برای انجام این مطالعه 10 روزه، 90 زن و مرد مبتلا به تبخال تناسلی از پمادی حاوی فلاونوئیدها از این موم، پماد حاوی آسیکلوویر (دارویی که برای کاهش درد و تسریع بهبود زخم‌های ناشی از تبخال استفاده می‌شود) یا پماد دارونما استفاده کردند.

در پایان مطالعه، 24 نفر از 30 شرکت کننده در گروه بره موم بهبود یافته بودند (در مقایسه با 14 نفر از 30 نفر در گروه آسیکلوویر و 12 نفر از 30 نفر در گروه دارونما). با توجه به این یافته، نویسندگان این مطالعه به این نتیجه رسیدند که پماد تهیه شده از موم که حاوی فلاونوئیدهاست، ممکن است از هر دو پماد آسیکلوویر و دارونما در بهبود زخم های مربوط به تبخال تناسلی موثرتر باشد.

سرطان

 

بره موم

 

این ماده در درمان برخی سرطان‌ها نیز نقش دارد. طبق یکی از منابع معتبر، برخی از اثرات ضد سرطانی این ماده عبارتند از:

جلوگیری از تکثیر سلول‌های سرطانی

کاهش احتمال سرطانی شدن سلول‌ها

مسدود کردن مسیرهایی که مانع از پیام رسانی سلول‌های سرطانی به یکدیگر می‌شوند.

این مطالعه همچنین نشان داد که این ماده طبیعی می‌تواند یک درمان مکمل (اما نه تنها درمان) برای سرطان باشد. مطالعه دیگری نشان داد که مصرف این ماده می‌تواند یک درمان مکمل مفید در درمان سرطان سینه به دلیل اثرات ضد توموری روی سلول‌های سرطانی سینه باشد.

مدیریت دیابت

یافته‌های تحقیقات حیوانی نشان می‌دهد که این ماده مومی ممکن است در درمان دیابت کمک کند. در مطالعه‌ای که در سال 2005 در Pharmacological Research منتشر شد، آزمایش بر روی موش‌های دیابتی نشان داد که درمان آنها با بره موم به کاهش سطح قند خون و کاهش کلسترول کمک می‌کند. این نتایج در مطالعات انسانی تا کنون تکرار نشده است.

بره موم را از کجا تهیه کنیم؟

بره موم را می‌توان در داروخانه‌ها یا فروشگاه های مواد غذایی معتبر خریداری کرد. اشکال موضعی شامل کرم، پماد و لوسیون است. این ماده مومی را می‌توان به صورت خوراکی مصرف کرد و یا به صورت قرص، عصاره مایع و کپسول مصرف نمود.

 

بره موم

نگرانی‌هایی در مورد بره موم

هنوز شواهد کافی برای تعیین بی‌خطر بودن یا نبودن محصولات بره موم وجود ندارد، اما آنها پرخطر محسوب نمی‌شوند. مردم معمولا هنگام خوردن عسل مقداری بره موم مصرف می‌کنند. با این حال، اگر به عسل یا زنبورها حساسیت دارید، به احتمال زیاد به محصولات حاوی بره موم نیز واکنش نشان خواهید داد. همچنین ممکن است در صورت استفاده طولانی مدت واکنش آلرژیک ایجاد کند. واکنش آلرژیک معمولی، ایجاد یک جوش مانند اگزما در پوست است. قبل از افزودن بره موم به برنامه درمانی خود، با پزشک خود مشورت کنید، به ویژه اگر آلرژی یا آسم دارید.

مقدار مصرف

در حال حاضر، هیچ دوز توصیه شده پزشکی وجود ندارد؛ زیرا تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. یک منبع معتبر، دوز روزانه تقریبا 70 میلی گرم در روز را توصیه می‌کند، اما این توصیه FDA نیست. تولیدکنندگان ممکن است دوز را روی برچسب محصول پیشنهاد کنند. قبل از مصرف هرگونه مکمل حاوی این ماده، از پزشک خود بپرسید که آیا بره موم برای شما بی‌خطر است یا خیر؟

 

از اینکه مطالب علمی و مستند مجله میشا ارگانیک را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید، سپاسگزاریم. شما همراهان همیشگی میشا ارگانیک می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در قسمت دیدگاه درج کنید.

مشاوران و کارشناسان تخصصی میشا ارگانیک همواره پاسخگوی سوالات شما هستند. با ما در ارتباط باشید.