عسل طبیعی می‌تواند جایگزین فوق العاده ای برای شکر تصفیه شده شما باشد که فقط منبع کالری خالی است. این ماده دوست داشتنی ساخته شده توسط طبیعت، نه تنها می‌تواند زندگی شما را شیرین کند، بلکه دارای مواد معدنی، مواد مغذی و آنزیم‌های مختلف نیز می‌باشد. اگر می‌خواهید از فواید عسل بهره‌مند شوید، باید قبل از خرید به خلوص آن توجه کنید. بزرگترین مشکل در خرید عسل، کیفیت آن است.

 پیدا کردن عسل خوب و خالص می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد. مانند بسیاری از کالاهای غذایی دیگر، تقلب در عسل نیز بسیار رایج است. فریب دادن مشتری آسان است، زیرا عسل تجاری را اغلب می‌توان با محلول گلوکز، شربت ذرت با فروکتوز بالا و سایر موادی که ممکن است حتی درباره آنها ندانید مخلوط کرد.

چگونگی ساخت عسل توسط زنبور عسل

عسل به خاطر فواید سلامتی فراوانی که دارد مورد توجه بسیاری از ماست، زیرا سرشار از مواد مغذی، آنتی اکسیدان‌هاست. برای بهره‌مندی از فواید عسل، شناخت خلوص آن مهم است. بدون تشخیص عسل واقعی و عسل تقلبی، ممکن است محصولات بی‌کیفیت بخرید، زیرا بسیاری از سوپرمارکت‌ها عسل تقلبی و ناخالصی را می‌فروشند.

بسیاری از شرکت‌ها از محبوبیت روزافزون عسل استفاده کرده‌اند و عسل تقلبی را به فروش می‌رسانند که فواید عسل طبیعی را ندارد. بنابراین شناخت تفاوت‌ها بیش از هر زمان دیگری اهمیت می‌یابد.

عسل واقعی توسط زنبورهای عسل ساخته می‌شود. این موجودات جذاب از قطعات دهانی دراز خود، مانند نی استفاده می‌کنند تا شهد گل‌ها را بمکند و آن را در جایی که به «معده عسلی» آنها معروف است ذخیره کنند.

زنبور عسل

زنبور عسل پس از بازدید از 100 تا 1500 گل (برای پر کردن شکم)، به کندو برمی‌گردد و شهد را به زنبورهای کارگر دیگر می‌سپارد. این زنبورها شهد را می‌جوند و آن را دهان به دهان از زنبوری به زنبور دیگر منتقل می‌کنند تا زمانی که میزان رطوبت آن به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

در طول فرآیند جویدن، آنزیم‌های زنبورها قندهای پیچیده موجود در شهد را به قندهای ساده تجزیه می‌کنند. این کار باعث می‌شود که عسل برای زنبورها قابل هضم تر باشد و در زمانی که در داخل کندو ذخیره می‌شود کمتر مورد حمله باکتری‌ها قرار گیرد.

زنبورها در طی فرآیند جویدن، عسل را با ماده ضد باکتریایی آغشته می‌کنند. در نهایت، عسل در سلول‌های ذخیره‌سازی قرار می‌گیرد و با موم زنبور عسل پوشانده می‌شود.

به طور متوسط ​​یک کندو دارای 40000 زنبور است. حدود سه هفته طول می کشد تا 300 زنبور عسل، حدود 450 گرم عسل جمع‌آوری کنند. اگرچه زنبورهای عسل تنها 6 تا 7 هفته عمر می‌کنند، اما در طول عمر کوتاه خود، به طور خستگی ناپذیری تلاش می‌کنند تا برای کندوی خود عسل درست کنند.

از آنجایی که عسل از شهد ساخته می‌شود، زنبورها آن را پردازش کرده و آنزیم‌های خاصی به آن تزریق می‌کنند. یکی از این آنزیم‌ها، گلوکز اکسیداز است که به حذف هر گونه آب از عسل کمک می‌کند. نتیجه این فرآیند این است که عسل طبیعی در هنگام نگهداری اغلب کریستالی و غلیظ‌تر می‌شود.

انواع عسل

عسل خام و طبیعی

به زبان ساده، عسل خام، طبیعی، خالص، فیلتر نشده و واقعی در اصل یکسان است. عسل 100٪. طبیعی بدان معناست که عسل داخل کندو و  توسط زنبورهای ساخته شده است نه در یک کارخانه و به صورت فرآوری شده.

عسل خام مستقیما از کندوهای عسل به دست می‌آید و کمترین فرآوری را پشت سر می‌گذارد. به معنای واقعی، عسل خام مستقیما از کندوی زنبوری گرفته می‌شود که دست نخورده است و چیزی به آن اضافه نشده است. این نوع عسل را می‌توان عسل خام بدون فیلتر نیز نامید. بیشتر عسل‌هایی که به عنوان عسل خام فروخته می‌شوند، عسل زنبور عسل با حداقل فرآوری شده است که تمام فواید عسل طبیعی را حفظ می‌کنند.

عسل خام

عسل ارگانیک

به عبارت ساده، عسل ارگانیک آن عسلی است که از زنبورهایی که از گل‌های ارگانیک تغذیه کرده‌اند به دست می‌آید. مانند سایر مواد غذایی ارگانیک، عسل دارای گواهینامه‌ای از کشور مبدا (مانند گواهی USDA یا قانون غذای اتحادیه اروپا) برای تایید آن است. دستور کار کلیدی برای ارگانیک شدن عسل به شرح زیر است:

منطقه اطراف: تمام محصولات رشد یافته در مناطق  اطراف (در مسیر پرواز زنبور عسل) باید ارگانیک باشد، بدون تماس با آفت کش‌ها یا استروئیدها باشند.

مواد کندو: کندوها باید کاملا ارگانیک باشند و از مواد مصنوعی غیر مجاز ساخته نشده باشند.

بدون شربت: زنبورها را نمی‌توان با شربت تغذیه کرد، و همچنین نمی‌توان شربت اضافی را در طول بسته بندی به عسل اضافه کرد.

شما عزیزان می توانید در فروشگاه میشا ارگانیک برترین عسل های ارگانیک ایران را خریداری کنید.

عسل خالص

عسل خالص عسلی است که هیچ ماده ای به آن اضافه نشده است. “عسل خالص” به معنای خام یا ارگانیک بودن آن نیست. مثلا «عسل با زنجبیل» یا «عسل سیاه دانه» «عسل خالص» نیست، زیرا یک ماده به عسل اضافه شده است.

عسل خالص ممکن است از زنبورهای تغذیه شده با محلول قند تهیه شود و ممکن است پاستوریزه، فیلتر شده و حاوی مواد شیمیایی و آنتی بیوتیک باشد.

پس عسل خالص به این معنا نیست که عسل خام یا ارگانیک است.

عسل خالص

آیا عسل خام و عسل ارگانیک یکسان هستند؟

خیر. عسل خام یعنی پاستوریزه یا فیلتر نشده و عسل ارگانیک به معنای عاری از مواد شیمیایی است.

عسل تقلبی

عسل تقلبی به محصولی شبیه عسل اطلاق می‌شود که با طعم دهنده، رنگ و شکر تهیه شده است. در واقع، برخی از «عسل‌های تقلبی» حتی ممکن است اصلا حاوی عسل زنبور نباشند و به جای آن از ترکیبی از شربت‌های گلوکز، محلول‌های قندی یا شربت ذرت، نیشکر یا چغندر ساخته ‌شوند.

عسل فعال

 عسلی است که به طور مستقل توسط یک آزمایشگاه آزمایش مواد غذایی تأیید شده است که دارای “فعالیت ضد باکتریایی” است. معمولا به عنوان یک عدد روی برچسب بیان می‌شود، به عنوان مثال. 5+، 10+، 15+ و … .

یکی از راه‌های درک فعالیت در عسل ها مانند “قدرت کشتن باکتری‌ها” است. هرچه این عدد بیشتر باشد، قدرت کشتن باکتری عسل بالاتر است. همه عسل‌ها دارای مقداری فعالیت ضد باکتریایی هستند، اما فقط عسل‌هایی با رتبه فعالیت حداقل 10+ برای انسان مفید هستند.

در مورد عسل تجاری چطور؟

عسلی که در سوپرمارکت می‌بینید از عسل طبیعی گرفته تا عسل تقلبی را شامل می‌شود. همانطور که اشاره کردیم ممکن است اصلا عسل نداشته باشد! تفاوت اصلی بین اکثر عسل‌های تولید شده تجاری که در سوپرمارکت‌ها به فروش می‌رسد و عسل خام فرآوری نشده این است که عسل تولید شده تجاری تا دمای بسیار بالا گرم شده و تا سطح میکرون بسیار پایین فیلتر شده است. این کار برای کند کردن یا متوقف کردن فرآیند کریستالیزاسیون و حذف هرگونه “ناخالصی” از عسل انجام می‌شود که اساسا این کارها برای افزایش ماندگاری و زیبایی عسل صورت می‌گیرد.

عسل

فرآیند تصفیه عسل

عسل صاف شده به عسلی گفته می‌شود که فرآیند تصفیه ریز روی آن انجام شده است تا تمام ذرات معلق موجود در عسل خام را از بین ببرند. موادی که در تصفیه عسل‌ها جدا می‌شوند شامل دانه‌های گرده، موم و بره موم هستند. اغلب از گرما در فرآیند فیلتراسیون استفاده می‌شود تا عسل را مایع تر کرده و فرآیند تصفیه را تسریع کنند.

فرآیند پاستوریزاسیون عسل

پاستوریزه کردن حرارت دادن عسل تا دمای بالا است. این فرآیند خواص طبیعی عسل و بسیاری از مواد مغذی گیاهی عسل خام را از بین می‌برد. گرم کردن عسل به این روش، نه تنها مواد مغذی غنی موجود در عسل خام را از بین می‌برد، بلکه پاستوریزه کردن، طعم و عطر اصیل بهشتی عسل طبیعی را کاهش می‌دهد.

از پاستوریزاسیون و فیلتراسیون برای تمیزتر و جذاب‌تر جلوه دادن عسل استفاده می‌شود. این فرآیند همچنین به دلیل گرم کردن عسل، ویسکوزیته عسل را کاهش می‌دهد و حمل و بسته بندی آن را آسان تر می‌کند.

از بسیاری جهات، عسل پاستوریزه دیگر عناصری را که آن را به عسل خام تبدیل می‌کند، ندارد، و عسل تولید شده تجاری را به یک شیره تصفیه شده از عسل واقعی تبدیل می‌کند.

حداقل فرآوری عسل خام چیست؟

منظور از حداقل پردازش، گرم شدن ملایم عسل در دمای پایین است. به اندازه ای که عسل را به راحتی به شیشه‌ها بریزند. در این فرآیند هیچ یک از مواد طبیعی عسل حذف نمی‌شود.

در این فرآیند، ممکن است از صافی سبک برای حذف ذرات بزرگتر که ممکن است در زمان استخراج عسل جمع شده باشند، استفاده شود. ذرات شامل برگ‌ها، تکه های موم و سایر بقایای غیر عسلی هستند.

حداقل فرآوری، ترکیب طبیعی عسل را تغییر نمی‌دهد. تمام فواید عسل طبیعی، ارزش غذایی، طعم لذیذ، عطر و بافت فوق‌العاده عسل را حفظ می‌کند.

عسل

نحوه تشخیص عسل طبیعی

در مقایسه با عسل‌های تولید شده تجاری، عسل طبیعی ممکن است ظاهری کمی کدر داشته باشد که دلیل آن، وجود کریستال‌هایی با بافت ریز، ذرات موم زنبور و دانه‌های گرده است. بسته به نوع عسل (نوع درخت یا گلی که شهد عمدتا از آن تهیه شده است)، عسل خام ممکن است در طول نگهداری در انبار شروع به کریستال شدن کند.

برخی از آنها در عرض چند هفته شروع به متبلور شدن می‌کنند. برخی دیگر ممکن است ماه‌ها طول بکشد (عسل ماکادامیا یا عسل درخت چای)، در حالی که برخی دیگر از عسل‌ها سال‌ها طول می‌کشد تا متبلور شود.

عسل خام ممکن است با گذشت زمان شروع به کدر شدن و کریستالی شدن کند و بافت دانه دانه‌تری داشته باشد که بسیاری از مردم آن را ترجیح می‌دهند، اما طعم یا ارزش غذایی آن با وجود دانه دانه شدن تغییر نمی‌یابد.

چگونه آزمایش کنیم که عسل تقلبی یا عسل طبیعی است؟

در اینجا چند راه ساده برای بررسی اینکه آیا عسل شما تقلبی است یا عسل خام را بیان می‌کنیم:

چسبندگی

اگر عسل طبیعی را بین انگشتان خود بریزید چسبناک نیست، اما عسل تقلبی به دلیل شیرین کنندههای اضافه شده، چسبناک است. این تفاوت به راحتی قابل آزمایش و بسیار محسوس است.

بافت

عسل طبیعی از نظر بافت کاملا غلیظ است و حرکت آن به زمان نیاز دارد، در حالی که عسل تقلبی بسیار روان است و به سرعت می‌ریزد، حرکت می‌کند. بهترین راه برای آزمایش این است که ببینید چقدر طول می‌کشد تا عسل از یک طرف شیشه به طرف دیگر برود.

رایحه

عسل طبیعی بوی ملایم و عطر گل‌ها را دارد. این بو می‌تواند با گرم کردن تغییر کند، اما عسل تقلبی اغلب اصلا بو ندارد یا بوی ترش مانندی دارد. با دانستن این تفاوت‌ها می‌توانید عسل واقعی و تقلبی را تشخیص دهید.

عسل طبیعی

حرارت دادن

هنگامی که عسل طبیعی گرم می‌شود، به سرعت غلیظ تر می‌شود و هیچ کفی ایجاد نمی‌کند. اما، عسل تقلبی حباب تولید می‌کند و هرگز کاراملی نمی‌شود.

تست نان

روی یک تکه نان عسل بمالید. عسل طبیعی در حدود 60 ثانیه همچنان روی نان بدون تغییر باقی می ماند. اما عسل تقلبی هرگز حالت خود را حفظ نمی‌کند و به دلیل رطوبت بیشتر، نان را مرطوب می‌کند. این روش هم یک آزمایش ساده دیگر برای تعیین خالص بودن عسلی است که استفاده می کنید.

حل شدن

عسل طبیعی در آب حل نمی‌شود، در عوض در ته آب به صورت توده‌ای قرار می‌گیرد. در صورت هم زدن، زمان بیشتری طول می‌کشد تا عسل واقعی در آب رقیق شود. اما عسل تقلبی فورا در آب حل می‌شود و به سرعت متوجه می‌شود که خالص نیست.

تست چوب کبریت

یک چوب کبریت را در عسل فرو کنید. اگر عسل طبیعی باشد، اگر بعد از غوطه ور شدن به راحتی روشن می‌شود، اما عسل تقلبی به دلیل زیاد بودن سطح رطوبت، کبریت روشن نمی‌شود.

ناخالصی‌ها

عسل طبیعی اغلب حاوی ناخالصی‌های کوچکی است که شامل ذرات گرده است. عسل تقلبی هیچ ناخالصی نخواهد داشت، زیرا کاملا شفاف است و بافتی صاف و یکدستی دارد.

ترکیب با الکل‌های متیله

با ترکیب کردن عسل با الکل‌های متیله می‌توانید واقعی یا تقلبی بودن عسل را بررسی کنید. هنگام مخلوط کردن عسل طبیعی با الکل‌های متیله، عسل همچنان در ته هر ظرف باقی می‌ماند. اما در عسل تقلبی اینگونه نیست و در الکل متیله حل می‌شود و محلول را شیری می‌کند.

طعم

طعم عسل طبیعی و خالص فقط برای چند دقیقه در دهان باقی می‌ماند. اما عسل تقلبی طعمی خواهد داشت که برای مدت طولانی‌تری در دهان باقی می‌ماند، زیرا شکر طعم را در دهان حفظ می‌کند.

قابلیت جذب

عسل طبیعی لک ایجاد نمی‌کند. به عنوان مثال، اگر یک قطره عسل واقعی را روی کاغذ بریزید، روی آن باقی می‌ماند و جذب نمی‌شود. حتی اگر روی پارچه سفید ریخته شود، باز هم عسل واقعی روی پارچه رد نمی‌اندازد. با این حال، عسل تقلبی جذب کاغذ می‌شود و اگر روی پارچه سفید ریخته شود، پارچه را لکه دار می‌کند.

تست زرده تخم مرغ

اگر عسل طبیعی را با زرده تخم مرغ در ظرفی بریزید و هم بزنید، زرده حالت پخته شده به خود می‌گیرد. اما وقتی این کار را با عسل تقلبی انجام دهید، زرده تغییری نمی‌کند و همان طور باقی می‌ماند.

کدام عسل بهترین است؟

عسل برای بدن شما کمتر از یک اکسیر نیست. از مزایای غنی از آنتی اکسیدان و تقویت کننده سیستم ایمنی، خواص درمانی و توانایی آن در مبارزه با سرماخوردگی، سرفه یا عفونت گلو در یک لحظه، عسل چیزی است که همه ما باید به صورت روزانه مصرف کنیم.

عسل خام بهتر از عسل سوپرمارکتی است.

عسل خام ارگانیک بهتر از عسل خام است.

و عسل فعال ارگانیک خام بهتر از عسل خام ارگانیک است.

از اینکه مطالب علمی و مستند مجله میشا ارگانیک را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید، سپاسگزاریم. شما همراهان همیشگی میشا ارگانیک می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در قسمت دیدگاه درج کنید.

مشاوران و کارشناسان تخصصی میشا ارگانیک همواره پاسخگوی سوالات شما هستند. با ما در ارتباط باشید.