اگر عاشق پاپ کورن هستید، خوشحال خواهید شد بدانید که فواید تغذیه‌ای شگفت‌انگیزی دارد. در حالی که کالری کمی دارد، سرشار از آنتی اکسیدان است و دوز مناسبی از فیبر را برای کمک به هضم و سلامت قلب در خود دارد. پاپ کورن یک میان وعده خوشمزه است که می‌تواند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم مصرف شود. درست کردن آن در خانه روی اجاق گاز و مایکروویو بسیار آسان است.

پاپ کورن چیست؟

پاپ کورن به عنوان یک غذای غلات کامل در نظر گرفته می‌شود که ذرت آن از یک اندوسپرم و پوسته سخت تشکیل شده است که حاوی نشاسته است. وقتی گرم می‌شود، فشار داخل پوسته افزایش می یابد و در نهایت همان پاپ کورن یا ذرت بود داده تهیه می‌شود! انواع مختلفی از پاپ کورن وجود دارد، از جمله انواعی که در مایکروویو تهیه می‌شوند و نوعی دیگر که در دستگاه‌هایی مخصوص و بدون روغن تهیه می‌شوند.

شما عزیزان می توانید انواع غلات ارگانیک را از میشا ارگانیک خریداری کنید.

حقایق تغذیه‌ای پاپ کورن

پاپ کورن

ویتامین‌ها و مواد معدنی

اکثر مردم ذرت بو داده را به عنوان یک غذای مغذی نمی‌دانند، اما مقدار قابل توجهی از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری را دارد. بر اساس دریافت رژیم غذایی مرجع (RDI) صادر شده توسط سازمان غذا و دارو (FDA)، یک وعده 3 فنجانی پاپ کورن که بدون روغن تهیه شده باشد:

آهن: 4.2 درصد

مس: 7 درصد

منیزیم: 8 درصد

فسفر: 7 درصد

پتاسیم: 2 درصد

ویتامین B1 (تیامین): 2٪

ویتامین B3 (نیاسین): 3 درصد

ویتامین B6 (پیریدوکسین): 2٪

روی: 7 درصد

فیبر

فیبر غذایی موجود در ذرت بو داده غیرقابل هضم است که از دستگاه گوارش عبور می‌کند. سه فنجان پاپ کورن به طور متوسط ​​حدود 10 درصد از نیاز روزانه شما به فیبر را تامین می‌کند.

زنان بالغ به ۲۵ تا ۲۸ گرم فیبر در روز و مردان بالغ به ۳۱ تا ۳۴ گرم فیبر در روز نیاز دارند. افراد مسن کمی کمتر نیاز دارند. زنان بالای 50 سال باید روزانه 22 گرم و مردان بالای 50 سال باید 28 گرم دریافت کنند. کودکان به 14 تا 31 گرم فیبر نیاز دارند.

درمان یبوست با مواد غذایی را در مجله میشا ارگانیک بخوانید.

پروتئین

سه فنجان پاپ کورن 3 گرم پروتئین را به بدن می‌رساند، مقداری که با یک فنجان بروکلی پخته شده برابری می‌کند.

کالری

سه فنجان پاپ کورن (24 گرم) بدون کره، نمک یا روغن اضافه شده حاوی 93 کالری است. حدود 77 درصد کالری پاپ کورن از کربوهیدرات، 13 درصد از پروتئین و 10 درصد از چربی تامین می‌شود.

فواید پاپ کورن

پاپ کورن

بیشتر ما پاپ کورن را بیشتر به عنوان یک میان وعده می‌دانیم تا غذای سالم. اما ذرت بو داده در واقع می‌تواند فواید سلامتی قابل توجهی داشته باشد، به کاهش وزن، بهبود هضم غذا، کاهش خطر بیماری قلبی، دیابت و شاید حتی سرطان کمک کند.

خاصیت آنتی اکسیدانی

پاپ کورن یکی از بهترین منابع نوعی پلی فنول است که نقش آنتی اکسیدانی دارند و با از بین بردن رادیکال‌های آزاد، پلی فنول‌ها می‌توانند التهاب عروقی را کاهش دهند، گردش خون را بهبود بخشند و فشار خون را کاهش دهند که به نوبه خود، خطر تصلب شرایین (سخت شدن شریان ها) و بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

پلی فنول‌ها به عنوان یک آنتی اکسیدان بالقوه در بدن عمل می‌کنند که به کاهش اکسیداتیو و مبارزه با توسعه بیماری‌های مزمن و کاهش علائم پیری کمک می‌کند. محققان کشف کرده اند که ذرت بو داده دارای غلظت بالایی از ترکیبات پلی فنلی و فیبر است.

پاپ کورن تنها از 4 درصد آب تشکیل شده است در حالی که میوه‌ها و سبزیجات 90 درصد آب دارند که باعث رقیق شدن پلی فنول‌ها می‌شود. با این حال، در نظر گرفتن روش آماده سازی هنگام تعیین مقدار پلی فنولی مهم است. برخی از مواد شیمیایی موجود در مواد بسته بندی در واقع ترکیبات فنلی را می‌شکنند یا از بین می‌برند و تأثیر آن را در محافظت از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد یا اکسیداتیو به شدت کاهش می‌دهند.

ذرت بو داده با هوا ممکن است در مقایسه با پاپ کورنی که در مایکروویو تهیه شده است، مقدار بیشتری از آنتی اکسیدان‌ها را به همراه داشته باشد. استفاده از کره و روغن‌های ناسالم نیز اثرات مفید آنتی اکسیدان‌های موجود در پاپ کورن را کاهش می‌دهند. خوردن غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند ذرت بو داده نه تنها به کاهش ابتلا به بیماری مزمن کمک کند، بلکه از بروز علائم مرتبط با افزایش سن مانند چین و چروک و لکه‌های پیری نیز جلوگیری می‌کند.

بهبود هضم

بیشتر فیبر موجود در پاپ کورن نامحلول است، نوعی که به شما کمک می‌کند تا روده شما به خوبی کار کند. این نوع فیبر به جای کشیدن آب از روده ها، مدفوع را حجیم می‌کند و زمان عبور از روده را سرعت می‌بخشد. این ماده یبوست را تسکین می‌دهد و خطر ابتلا به هموروئید و عفونت‌های روده را کاهش می‌دهد.

فیبر موجود در سه فنجان پاپ کورن با یک فنجان برنج قهوه ای پخته شده یا جو دوسر برابر است. اگرچه ذرت بو داده جایگزین معقولی برای غلات کامل پر از مواد مغذی نیست، اما این موضوع ارزش ذرت بو داده را در حفظ یک رژیم غذایی متعادل سالم و هضم خوب نشان می‌دهد.

توجه به این نکته مهم است که ذرت بو داده یک غلات کامل است، در واقع غلات کامل نامی است که برای غلات حاوی آندوسپرم، جوانه و سبوس به کار می رود. محتوای فیبر بالای پاپ کورن باعث حرکات طبیعی روده و جلوگیری از یبوست می‌شود. فیبر حرکت پریستالتیک ماهیچه‌های صاف روده را تحریک می‌کند و باعث ترشح شیره گوارشی می‌شود که هر دو به سلامت کل سیستم گوارش شما کمک می‌کنند.

تعادل وزن

ذرت بو داده شده سریعتر از سایر تنقلات شما را سیر می‌کند و خوردن آن زمان بیشتری می‌برد. مطالعه ای که در سال 2012 در ژورنال تغذیه منتشر شد، گزارش داد که در بین 35 فرد بزرگسال با وزن طبیعی، ذرت بوداده بسیار بیشتر از چیپس سیب زمینی سیرکننده بود.

پاپ کورن ساده همچنین دارای چربی اشباع کمی است و آن را به یک میان وعده سالم برای قلب تبدیل می‌کند که می‌تواند شما را سیر کند و چربی‌های اطراف شکم را کاهش دهد.

کاهش سطح کلسترول

فیبر محلول موجود در ذرت با اتصال به کلسترول در روده کوچک به کاهش سطح کلسترول کمک می‌کند و از جذب آن در جریان خون جلوگیری می‌کند. کاهش کلسترول کل حملات قلبی، سکته مغزی و تصلب شرایین را کاهش می‌دهد و همچنین از فشار بر قلب و شریان‌ها جلوگیری می‌کند و خون می‌تواند به راحتی جریان یابد.

کلسترول خون و 12 ماده غذایی تاثیرگذار بر کاهش مقدار آن را در مجله میشا ارگانیک بخوانید.

تنظیم قند خون

فیبر موجود در پاپ کورن تأثیر زیادی بر قند خون در بدن دارد. فیبر به تنظیم ترشح و مدیریت سطح قند و انسولین خون کمک می‌کند و احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می‌دهد. اگر دیابت دارید، مصرف منابع کافی فیبر به کاهش این نوسانات در قند خون کمک می‌کند. بنابراین پاپ کورن به دلیل داشتن فیبر می‌تواند یک میان وعده عالی باشد.

دیابت چیست؟ این مطلب را در مجله میشا ارگانیک مطالعه کنید.

سلامت پوست

پاپ کورن

پاپ کورن حاوی آنتی اکسیدان‌هایی به نام پلی فنول است. پلی فنول‌ها مواد شیمیایی طبیعی هستند که از گیاهان، میوه‌ها و سبزیجات به دست می‌آیند. آنها با واکنش‌های اکسیداتیو در بدن مبارزه کرده و از پوست شما در برابر هر گونه آسیب محافظت می‌کنند. پلی فنول‌های غذایی همچنین از آسیب ناشی از اشعه ماوراء بنفش جلوگیری می‌کنند و خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می‌دهند.

جلوگیری از دیورتیکولیت

با افزایش مصرف فیبرهای نامحلول از طریق ذرت بو داده و سایر غلات کامل، احتمال بیشتری برای حفظ حرکات طبیعی روده و کاهش فشار بر روده‌ها خواهید داشت. همچنین اعتقاد بر این است که پلی فنول‌های موجود در غذاهای غنی از فیبر مانند پاپ کورن به کاهش التهابی که می‌تواند باعث دیورتیکول شود کمک می‌کند.

دیورتیکولیت یک عفونت یا التهاب دستگاه گوارش است که باعث تشکیل غیر طبیعی کیسه ها در روده می‌شود. در گذشته، پزشکان به بیماران مبتلا به دیورتیکولیت از مصرف دانه‌ها، آجیل و ذرت بوداده هشدار می‌دادند، زیرا می‌ترسیدند که هسته‌ها در روده‌ها قرار بگیرند و باعث حمله التهابی شوند. امروزه شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد هر یک از این غذاها باعث دیورتیکولیت می‌شوند.

کاهش خطر ابتلا به دیابت

غلات سبوس دار فواید زیادی برای سلامتی انسان دارند. یکی از مزایای مهم خوردن غلات کامل کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 است که نشان داده شده است به ویژه برای مردان و زنان میانسال صادق است.

ذرت بو داده شاخص گلیسمی (GI) پایینی دارد، به این معنی که به شما کمک می‌کند سطح قند خون خود را راحت تر حفظ کنید و از نوسانات قند خون جلوگیری می‌کند. رژیم‌های غذایی با مقدار زیادی غذاهای با GI پایین می‌توانند به افراد مبتلا به دیابت نوع 1 یا نوع 2 کمک کنند تا سطح گلوکز و چربی خود را بهبود بخشند.

طرز تهیه پاپ کورن

پاپ کورن

برای تهیه پاپ کورن یک تا 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون، گردو یا آووکادو (از مصرف روغن های نارگیل، کتان و نخل که سرشار از چربی‌های اشباع شده هستند خودداری کنید) در یک تابه بریزید. روغن را چند دقیقه روی حرارت متوسط قرار دهید. مقداری ذرت بریزید به طوریکه کف تابه را بپوشاند. درب تابه را بگذارید و هر چند ثانیه یکبار تابه را تکان دهید تا ذرت بو داده نسوزد یا نچسبد.

زمانی که صدای ترکیدن ذرت ها کمتر می‌شود پاپ کورن شما آماده است. اگر دوست دارید، یک قطره کره ذوب شده و کمی  نمک به آن اضافه کنید. نمک یا هر چاشنی دیگر (دارچین، فلفل هندی، پنیر پارمزان و …) را تا زمانی که پاپ کورن هنوز گرم است به آن اضافه کنید.

پاپ کورن مطمئنا یک میان وعده سالم است، اما اکثریت قریب به اتفاق مردم از مقادیر زیادی نمک، کره یا سایر مواد افزودنی استفاده می‌کنند که اثرات مفیدی که می‌تواند پاپ کورن بر بدن داشته باشد را به حداقل می رساند. می‌توانید چاشنی‌های مختلفی مانند دارچین یا گیاهان دارویی را اضافه کنید تا طعم‌های متفاوتی را امتحان کنید.

از اینکه مطالب علمی و مستند مجله میشا ارگانیک را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید، سپاسگزاریم. شما همراهان همیشگی میشا ارگانیک می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در قسمت دیدگاه درج کنید.

مشاوران و کارشناسان تخصصی میشا ارگانیک همواره پاسخگوی سوالات شما هستند. با ما در ارتباط باشید.