آیا فکر می‌کنید خوردن میوه ارگانیک و سبزیجات ارگانیک برای شما بهتر است؟ مطالعات اخیر نشان می‌دهد که محصولات ارگانیک واقعا ازنظر تغذیه‌ای سالم‌تر از محصولات معمولی هستند. در این محصولات باقی مانده آفت کش‌ها نسبت به سایر محصولات کمتر است و در برخی از کشورها که قوانین سخت گیرانه تری دارند، هیچ باقی مانده آفت کشی در محصولات یافت نمی‌شود.

میوه ارگانیک و سبزیجات ارگانیک چگونه تولید می‌شوند؟

امروزه کشاورزی ارگانیک به دلیل مزایای بی شماری که دارد محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. برخی از مردم فکر می‌کنند که کشاورزی ارگانیک یک کار سخت و طاقت فرساست، اما حقیقت این است که به آسانی باغبانی معمولی است. البته نکاتی وجود دارد که باید بدانید تا بتوانید در مورد خرید و یا پرورش میوه ارگانیک و سبزیجات ارگانیک تصمیم بهتری بگیرید.

کشاورزی ارگانیک سبزیجات به معنی پرورش و کاشت سبزیجات و گیاهان بدون استفاده از هیچ گونه مواد شیمیایی است. این گیاهان و درختان معمولا فقط به روش‌های طبیعی رشد می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود گیاهان طعم طبیعی و بهتری پیدا کنند.

میوه ارگانیک و سبزیجات ارگانیک باید در خاک سالم کشت شوند. مهمترین جزء در خاک مواد آلی مانند کود دامی، پیت ماس ​​یا کمپوست است که بهترین گزینه است، زیرا حاوی میکروارگانیسم‌های پوسیده است. این میکروارگانیسم‌ها مواد مغذی مورد نیاز گیاهان را تامین می‌کنند.

تولید میوه ارگانیک و سبزیجات ارگانیک

برای کنترل علف‌های هرز در باغات و مزارع ارگانیک یک لایه مالچ طبیعی روی خاک استفاده می‌شود. این مالچ طبیعی به عنوان یک سد عمل می‌کند و مانع از رسیدن نور خورشید به علف‌های هرز می‌شود. این لایه مالچ همچنین از انتقال هاگ‌های بیماری قارچی بر روی برگ‌های گیاه جلوگیری می‌کند.

کود دادن به سبزیجات به رشد سریعتر آنها و تولید محصولات بزرگتر کمک می‌کند. انواع کودهای آلی عبارتند از کود دامی پوسیده که از موجودات گیاهخوار مانند خرگوش، اسب، گوسفند و مرغ به دست می آید. این کودها هم از دامپروری‌هایی تهیه می‌شود که آنها نیز از قوانین مربوط به کشاورزی ارگانیک پیروی می‌کنند.

اهمیت کشاورزی ارگانیک

سبزیجات زمانی که به صورت ارگانیک رشد می‌کنند عملکرد کمتری دارند. با این حال، به دلیل کیفیت غذایی و ویژگی‌های ذخیره‌سازی، ارزش آن‌ها نسبت به سبزیجات معمولی بیشتر است. مطالعات نشان داده است که سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی و سیب‌زمینی در صورت رشد ارگانیک طعم بهتری دارند. به همین ترتیب، میوه‌ها، طعم بهتر و بافت آبدارتری نسبت به میوه‌های معمولی دارند. به طور مثال، بامیه و هویج که به صورت ارگانیک رشد می‌کنند، طعم و محتوای قند بهتری نسبت به نمونه‌های معمولی دارند.

مصرف بیش از حد نیترات تهدیدی جدی برای سلامت انسان است. سبزیجات برگدار، گیاهانی که از قسمت زیر زمینی آنها (مانند سیب زمینی) استفاده می کنیم، نیترات بیشتری جذب می‌کنند. مطالعات تایید کرده اند که سبزیجات تولید شده به صورت ارگانیک مانند سیب زمینی، هویج، چغندر کلم، کرفس، جعفری و کاهو در مقایسه با محصولات معمولی نیترات کمتر و ویتامین C بیشتری دارند. سبزیجات ارگانیک حاوی مقادیر بیشتری از قندها، مواد معدنی مانند فسفر و منیزیم و ترکیبات هستند.

شما عزیزان می توانید سبزیجات و صیفی جات تازه ارگانیک را از فروشگاه میشا ارگانیک با بهترین کیفیت خریداری کنید  و از طعم و تازگی آنها لذت ببرید.

وضعیت تولید میوه ارگانیک و سبزیجات ارگانیک

در طول چند دهه گذشته، نگرانی زیادی در مورد ایمنی مواد غذایی به وجود آمده است که به نوبه خود توجه کشاورزان و محققان را به سیستم‌های تولید جایگزین مانند کشت ارگانیک جلب کرده است. تخمین زده می‌شود که کشاورزی ارگانیک با نرخ 30 درصد در سال در سراسر جهان در پاسخ به نیازهای بازار رشد می‌کند.

تقاضا برای محصولات ارگانیک تایید شده، به ویژه میوه ارگانیک و سبزیجات ارگانیک، در حال حاضر از عرضه فراتر رفته است، در نتیجه به قیمت بالاتری در بازار به فروش می رسند. در سطح جهانی، سیستم تولید کشاورزی در حال تغییر سریعی است، زیرا تقاضا برای مواد غذایی سالم تر و ایمن تر از نظر زیست محیطی افزایش یافته است. بخش بزرگی از تولیدکنندگان در حال حاضر به سمت شیوه‌های تولید ارگانیک روی آورده‌اند تا نیازهای روزافزون مصرف‌کنندگان را برآورده کنند.

کشت ارگانیک با تقویت فلور میکروبی خاک نقش بسزایی در حفظ حاصلخیزی خاک دارد. این امر می‌تواند به طور قابل ملاحظه‌ای منجر به افزایش عملکرد، ترکیب گیاه و همچنین کیفیت تغذیه شود.

علاوه بر افزایش وضعیت حاصلخیزی خاک، کیفیت غذایی میوه ارگانیک و سبزیجات ارگانیک قابل توجه است. زمانی که محصولات گیاهی مانند هویج، چغندر، کاهو، کلم پیچ، تره فرنگی، شلغم، پیاز، کرفس و گوجه فرنگی به صورت ارگانیک رشد کردند، مقدار بیشتری آهن و منیزیم در آنها وجود داشت.

کشاورزی ارگانیک

ویتامین C به دلیل خواص آنتی اکسیدانی بالا، جایگاه مهمی در رژیم غذایی توصیه شده روزانه دارد. از این رو، تمرکز بسیاری از آزمایشات تحقیقاتی بر روی محتوای ویتامین C در سبزیجات ارگانیک بوده است.

گوجه‌فرنگی، کرفس و کلم پیچ زمانی که با روش‌های ارگانیک رشد می‌کنند، محتوای ویتامین C بالاتری دارند. به طور متوسط، محتوای ویتامین C سبزیجات ارگانیک در مقایسه با سبزیجات معمولی 27 درصد بیشتر است.

گیاهان با افزایش تولید پروتئین به جای کربوهیدرات به کود شیمیایی پاسخ می‌دهند، زیرا کودهای شیمیایی منابع غنی نیتروژن هستند. با این حال، تولید ویتامین C نتیجه تولید کربوهیدرات است و از این رو انتظار می‌رود با افزایش مقادیر کودهای آلی که دارای محتوای نیتروژن کمتری هستند، تولید پروتئین کمتر و تولید کربوهیدرات بیشتر شود. در نتیجه مقدار بیشتری از ویتامین C تولید خواهد شد.

چه چیزی شما را برای خوردن میوه ارگانیک و سبزیجات ارگانیک تشویق می‌کند؟

محصولات ارگانیک با به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی و پایدار در مزرعه، خاکی که در آن میوه و سبزیجات ارگانیک رشد می‌کنند، هوایی که گیاهان از آن برای فتوسنتز استفاده می‌کنند و آبی که برای آبیاری مزرعه از آن استفاده می‌شود همگی برای تولید یک محصول سالم آماده شده اند.

در مزارع تولید میوه و سبزیجات ارگانیک خطرات بهداشتی برای کارگران مزرعه، خانواده آنها و مصرف کنندگان کاهش می یابد. کودکان در برابر آفت کش‌ها آسیب پذیرترند. بنابراین، عرضه مواد غذایی ارگانیک به والدین این امکان را می‌دهد که محصولات تولید شده بدون باقی مانده سموم را انتخاب کنند.

تولید میوه ارگانیک و سبزیجات ارگانیک نه تنها به کاهش خطرات سلامت عمومی کمک می‌کند، بلکه شواهد نشان می‌دهد که غذاهایی که به صورت ارگانیک رشد می‌کنند سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین C، آهن، منیزیم و فسفر هستند و نیترات و باقی مانده آفت کش‌ها در این محصولات کمتر است.

خرید میوه ارگانیک و سبزیجات ارگانیک به این معنی است که خانواده شما می‌توانند از محصولات سالم، خوشمزه، تازه و بدون مواد شیمیایی مصنوعی یا آفت کش‌ها لذت ببرند.

آیا می دانستید؟

خوردن میوه‌ها و سبزیجات ارگانیک می‌تواند مصرف آنتی اکسیدان شما را 20 تا 40 درصد افزایش دهد.

توت فرنگی‌های ارگانیک دارای مواد مغذی و آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به توت فرنگی‌های معمولی هستند.

گوجه‌فرنگی‌های ارگانیک 50 درصد بیشتر از گوجه‌فرنگی‌های معمولی ویتامین C دارند.

آنتی اکسیدان‌ها سهم بیشتری در میوه‌ها و سبزیجات ارگانیک دارند.

یک مطالعه جدید در بریتانیا نشان داد که میوه ارگانیک و سبزیجات ارگانیک در مقایسه با محصولات معمولی آنتی اکسیدان بیشتری دارند. تیم تحقیقاتی فعالیت آنتی اکسیدانی این محصولات را نیز بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که میوه ارگانیک و سبزیجات ارگانیک، 17 درصد آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به محصولات معمولی دارند.

همه اینها خبرهای خوبی برای مصرف کنندگان مواد غذایی ارگانیک است. آیا هر روز پنج وعده میوه و سبزیجات توصیه شده را می خورید؟ اگر چنین است، با خوردن میوه ارگانیک و سبزیجات ارگانیک دو برابر آنتی اکسیدان بیشتری وارد بدن خود می کنید.

میوه و سبزیجات ارگانیک

چندین مطالعه محصولات دیگری را مورد بررسی قرار دادند و مزایای آنتی اکسیدانی مشابهی از میوه ارگانیک و سبزیجات ارگانیک پیدا کردند. محققان در یک مطالعه نشان دادند که گوجه‌فرنگی‌های ارگانیک به طور متوسط 50 درصد بیشتر از گوجه‌فرنگی‌های معمولی حاوی ویتامین C هستند و 19 درصد محتوای فنلی بیشتری دارند.

تعدادی از مطالعات نشان دادند که توت فرنگی‌های ارگانیک دارای مواد مغذی و آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به همتایان معمولی خود هستند. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که توت فرنگی‌های ارگانیک حاوی ویتامین C بیشتری نسبت به توت فرنگی‌های معمولی هستند. مطالعه دیگری نشان داد که توت فرنگی ارگانیک دارای فیبر و فنل بیشتری است  که به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی از سلامت قلب و عروق محافظت می‌کنند.

بنابراین، اکنون مطمئن می‌شوید که میوه ارگانیک و سبزیجات ارگانیک ارزش غذایی بیشتری دارند.

از اینکه مطالب علمی و مستند مجله میشا ارگانیک را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید، سپاسگزاریم. شما همراهان همیشگی میشا ارگانیک می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در قسمت دیدگاه درج کنید.

مشاوران و کارشناسان تخصصی میشا ارگانیک همواره پاسخگوی سوالات شما هستند. با ما در ارتباط باشید.