پاییز فصلی در اوج زیبایی است و همانطور که لباس ما با فصول تغییر می‌کند، رژیم غذایی ما نیز باید تغییر کند! چرا؟ از آنجایی که بدن ما در طول فصول مختلف سال نیاز به تغییر دارد، بنابراین، خوردن سالاد در فصل زمستان معادل پوشیدن لباس نازک در هوای سرد است.

غذاهایی که باید در پاییز امسال بخورید!

در این زمان از سال چه چیزی باید خورد؟ با کاهش دما، ما باید تغذیه خود را تغییر دهیم و غذاهای گرم مزاج بیشتری مصرف کنیم و مصرف غذاهای «سرد مزاج» مانند میوه‌ها، سبزیجات خام، سالاد و نوشیدنی‌های سرد را به حداقل برسانیم. در غیر این صورت سردی بر بدن ما غلبه می‌کند و از درون احساس سرما می‌کنیم و بیشتر مستعد ابتلا به بیماری می‌شویم. بنابراین، ماه‌های سردتر تماما غذاهای پایه و مغذی مصرف کنید که هورمون‌ها را متعادل می‌کند، سیستم ایمنی را تقویت کرده، انرژی ما را افزایش می‌دهد و در نتیجه بدن سالم و احساس خوبی خواهیم داشت.

در پاییز چه غذاهایی بخوریم؟

در طب سنتی، خوردن غذاهای فصلی و گرم مزاج در پاییز توصیه می‌شود. در اینجا ما لیست کلی از این مواد را برای شما همراهان همیشگی مجله میشا ارگانیک آورده‌ایم که در ادامه به مهمترین این غذاها و خوراکی‌ها می‌پردازیم و بیشتر در این مورد با شما سخن می‌گوییم. پس تا پایان با ما همراه باشید.

سبزیجات ریشه‌ای: هویج، کدو حلوایی، کدو تنبل و سیب‌زمینی شیرین

غلات کامل: برنج قهوه‌ای، کینوا و جو

حبوبات: لوبیا، نخود، عدس، سویا.

سبزیجات سبز: بروکلی، اسفناج، کلم پیچ، کرفس و کنگر فرنگی

میوه: سیب، انار، مرکبات و گلابی

ماهی

گیاهان: زنجبیل، زردچوبه، دارچین، رزماری، آویشن، ریحان و شوید.

 

در فروشگاه میشا ارگانیک انواع برنج سفید و قهوه ای ارگانیک، غلات، حبوبات و سبزیجات ارگانیک موجود می باشد که شما عزیزان با یک کلیک می توانید نسبت به خرید این محصولات ارگانیک اقدام کنید.

موز

موز

موز به دلایل بسیار خوبی یک میان وعده سالم در پاییز است. موز منبع عالی پتاسیم است که به کاهش فشار خون و همچنین حفظ تعادل مایعات و الکترولیت‌ها در بدن کمک می‌کند. موز منبع خوبی از اسید آمینه تریپتوفان است که تأثیر آرام بخشی داشته همین موضوع موز را به میان وعده عالی در اواخر شب تبدیل می‌کند.

چغندر

چغندر

چغندر سرشار از رنگ و طعم‌های شیرین و خاکی، عالی‌ترین خوراکی پاییز که منبع خوبی از فولات، منگنز، پتاسیم و سرشار از فیبر غذایی است. رنگ متمایز چغندر از بتاسیانین‌ها می‌آید که همان رنگدانه‌های گیاهی است که به عنوان آنتی‌اکسیدان‌های قوی عمل می‌کنند و عمدتا به کاهش خطر بیماری قلبی کمک می‌کنند. به طور سنتی از چغندر به عنوان سم زدایی کبد نیز استفاده می‌شد.

کلم بروکلی

مصرف کلم بروکلی در پاییز

کلم بروکلی نه تنها مملو از ترکیبات مهم برای مبارزه با بیماری‌ها و سرطان است، بلکه سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین C، بتاکاروتن، فولات، آهن و پتاسیم است. فیبر غذایی بالا و کالری کمی دارد. یک فنجان کلم بروکلی حاوی مقادیر زیادی ویتامین C و 6 گرم فیبر رژیمی است که برای حفظ سلامت روده عالی است. بهتر است که از ساقه‌های کلم بروکلی و همچنین گلچه‌ها استفاده کنید، زیرا آنها منبع ارزشمندی از فیبر هستند.

کلم

کلم‌ها یک ابر غذای سبز برگ هستند. آنها سرشار از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های ضروری بوده و به طور طبیعی کالری کمی دارند. کلم را می‌توان به صورت خام در سالاد و یا پخته در سوپ و خورشت استفاده کرد. کلم عضوی از خانواده چلیپایی است، خانواده‌ای که به دلیل خواص محافظتی چشمگیر خود در برابر برخی سرطان‌ها از جمله ریه، روده بزرگ، تخمدان و سینه شناخته شده‌اند.

کلم

کلم‌ها سرشار از ویتامین C هستند و کلم قرمز حاوی ویتامین C بالاتری نسبت به همتایان سبز رنگ خود است. به همین دلیل جزو سبزیجات بسیار مناسب برای فصل پاییز است و با تقویت سیستم ایمنی به پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا کمک شایانی می‌کند.

فلفل دلمه‌ (قرمز)

فلفل دلمه‌ (قرمز) در پاییز

فلفل دلمه‌ نیز یکی از خوراکی‌های بسیار مناسب برای پاییز است. همه فلفل دلمه‌ها دارای چربی و کالری بسیار کمی هستند، با این حال فلفل دلمه‌ قرمز رنگ از نظر مواد مغذی نسبت به رنگ‌های دیگر برتری دارد و تقریبا دو برابر بیشتر از فلفل دلمه‌های سبز، حاوی ویتامین C و بتاکاروتن است، به علاوه سرشار از بیوفلاونوئیدهای مبارزه کننده با بیماری‌ها است. فلفل دلمه می‌تواند به کاهش خطر دژنراسیون ماکولا کمک کند، زیرا حاوی آنتی‌اکسیدان لوتئین است.

هویج

هویج

هویج عضوی از خانواده جعفری است. هویج‌های اولیه قرمز، سیاه یا بنفش بودند و تا قرن هفدهم هلندی‌ها انواع نارنجی رنگ آن را کاشتند. هویج منبع عالی کاروتن (که در کبد به ویتامین A تبدیل می‌شود) است. برای تقویت سیستم ایمنی بدن در پاییز مصرف هویج را فراموش نکنید.

سیب

“خوردن یک سیب در روز، شما را از پزشک بی نیاز می‌کند” زیرا سیب سرشار از مواد مغذی، فلاونوئیدها و فیبرهای غذایی است که از اکثر بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. بسیاری از مواد مغذی سیب در پوست آن است، بنابراین هرگز آن را دور نریزید. فیبر سیب می‌تواند به کاهش کلسترول بد کمک کند که برای پیشگیری از سکته قلبی و مغزی نقش مهمی دارد. فیتونوترینت‌های فراوان سیب خطر ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی و آلزایمر را کاهش می‌دهد.

خوردن سیب در پاییز

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در سیب به نام کورستین به کاهش خطرات اختلالات عصبی مانند آلزایمر کمک می‌کند. کوئرستین همچنین یک مهار کننده موثر هیستامین است، به این معنی که به جلوگیری از آبریزش بینی و اشک چشم در برابر آلرژی‌های فصلی و سرماخوردگی در پاییز کمک می‌کند.

گل کلم

گل کلم پرکاربردترین سبزی برای افزودن به وعده‌های غذایی در فصل پاییز است. می‌توان آن را بخار پز، برشته، تفت داده یا خام مصرف کرد. گل کلم را می‌توان جایگزین غلات و حبوبات کرد. وقتی گل کلم به قطعات کوچک خرد و برشته می‌کنید، یک «برنج» کم کالری با کربوهیدرات کمی درست می‌کنید.

گل کلم تقریبا حاوی هر ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز شما است. یکی از بهترین منابع کولین است که بسیاری از افراد دچار کمبود آن هستند و در بسیاری از غذاها یافت نمی‌شود. کولین نقش مهمی در حفظ سلول‌ها ایفا می‌کند. کمک به ساخت DNA و حمایت از متابولیسم از جمله مهمترین وظایف کولین است.

گل کلم

گل کلم، حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که رشد سلول‌های سرطانی و کاروتنوئیدها را کاهش می‌دهد که به مبارزه با بیماری قلبی و آلرژی یا علائم سرماخوردگی کمک می‌کند. شما می‌توانید گل کلم را با مقداری آب لیمو ترکیب کرده و آنها را تفت دهید و یا بخار پز کنید. مصرف این غذای خوشمزه در پاییز می‌تواند سیستم ایمنی شما را برای فصل سرد تقویت و آماده کند.

خرما

خرما احتمالا قدیمی ترین دانه کاشته شده توسط انسان بوده است. اگرچه در کشورهای آسیایی به صورت تازه خوری مصرف می‌شوند، اما وقتی خرما خشک می‌شود، مواد مغذی آنها فوق العاده متراکم شده و به راحتی هضم می‌گردد و به بدن شما اجازه می‌دهد تا از آنها به طور کامل استفاده کنید.

فیبر غذایی موجود در خرما به دفع مواد زاید در روده بزرگ کمک کرده و از جذب کلسترول بد نیز جلوگیری می‌کند. آهن موجود در خرما باعث حفظ هموگلوبین در گلبول‌های قرمز خون می‌شود. پتاسیم بالای آن به کنترل فشار خون شما کمک می‌کند و لوتئین خرما برای چشم‌ها حیاتی است و کلسیم و منیزیم آنها برای استخوان‌ها مفید است.

مصرف خرما در پاییز

در فصل پاییز که نیاز به گرم کردن بدن با خوراکی‌های گرم مزاج داریم، خرما یکی از بهترین خوراکی‌هاست که مواد مغذی و انرژی مورد نیاز بدن را فراهم می‌کند. بنابراین از مصرف خرما در این فصل غافل نشوید.

شما عزیزان می‌توانید 2 فنجان خرما را با آب ½ لیمو، ½ فنجان گردوی آسیاب شده، دارچین و ½ فنجان آب ترکیب کنید. بگذارید بجوشد، حرارت را کم کنید و 20 دقیقه بجوشانید. بگذارید خنک شود و در مخلوط کن پوره کنید تا یکدست شود. سپس به عنوان شیرین کننده طبیعی روی کیک و شیرینی استفاده کنید و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.

در فروشگاه میشا ارگانیک خرمای ارگانیک حلوا ارده خرمایی موجود می باشد که شما همراهان همیشگی میشا ارگانیک می توانید با یک کلیک این محصولات ارگانیک را خریداری کنید.

 کلم پیچ

کلم پیچ به عنوان یکی از سالم‌ترین غذاهای گیاهی در فصل پاییز است. کلم پیچ سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی از جمله کورستین است که با سرطان مبارزه می‌کند. کوئرستین همچنین به عنوان یک ترکیب طبیعی ضد ویروسی عمل می‌کند که می‌تواند به رفع علائم سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند.

کلم پیچ

کلم پیچ دارای پلی فنول‌های ضد پیری است. یک فنجان کلم پیچ خام 20 درصد نیاز شما به ویتامین A و 68 درصد ویتامین  K  را تامین می‌کند. می‌توانید آن را با غذاهای غنی از ویتامین C و روغن‌های سالم مانند روغن زیتون ترکیب کنید و در برنامه غذایی خود از این غذای سالم استفاده کنید.

 گلابی

اگرچه گلابی شیرین تر و آبدارتر از سیب است، اما بسیار کم کالری است و تنها 58 کالری در 100 گرم دارد. گلابی نیز مانند سیب مملو از مواد شیمیایی گیاهی و آنتی‌اکسیدان است. مانند سیب، فیبر آن وزن بدن، خطر سرطان روده بزرگ و کلسترول LDL را کاهش می‌دهد.

خوردن گلابی در پاییز

گلابی مانند بیشتر میوه‌ها ویتامین C دارد، اما منبع خوبی از مواد معدنی از جمله آهن، منگنز، منیزیم و روی است. روی یک تقویت کننده مهم برای سیستم ایمنی در پاییز و کاهش علائم آلرژی فصلی است.

گلابی همچنین یکی از کم آلرژی زاترین میوه‌ها است، بنابراین به عنوان یک غذای آماده برای تهیه غذا توصیه می‌شود. و در طب سنتی برای درمان اختلالات گوارشی مانند کولیت و کیسه صفرا ملتهب استفاده می‌شود.

انار

کمتر کسی پیدا می‌شود که این میوه پاییزی و خوش رنگ و طعم را دوست نداشته باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که انار به جلوگیری از فشار خون بالا، پیری زودرس، التهاب و اثرات سرطان زاهایی که ممکن است باعث سرطان شوند (به ویژه سرطان پروستات) کمک کند. انار سه برابر بیشتر از چای سبز آنتی‌اکسیدان دارد.

انار

فواید انار از آنتی‌اکسیدان‌های قوی به نام پانیکالاژین و اسید پونیسیک ناشی می‌شود که نشان داده شده است که قوی تر از آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سبز هستند. این آنتی‌اکسیدان‌ها بسیار ضد التهاب هستند و ممکن است به پیشگیری از انواع بیماری‌ها از سرطان گرفته تا آلزایمر کمک کنند. مصرف انار باعث افزایش سطح تستوسترون نیز می‌شود.

کدو تنبل

کاش هر روز یک فنجان کدو تنبل پخته می‌خوردیم! در این صورت ما تمام نیازهای خود را به ویتامین A، یک چهارم ویتامین C مورد نیاز خود، بخش خوبی از ویتامین E و B خود، و پتاسیم، مس، منگنز و آهن بسیار مورد نیاز خود را دریافت می‌کردیم.

کدو تنبل

کدو تنبل به پیشگیری از دیابت و بیماری‌های قلبی، سلامت استخوان‌ها و زیباتر کردن چهره‌تان کمک می‌کند! بخشی از قدرت کدو تنبل به دلیل بتاکاروتن قدرتمند آن است همان آنتی‌اکسیدانی که به سبزیجات نارنجی رنگ می‌دهد.

پاییز زمان مناسبی برای مصرف کدو تنبل است. می‌توانید از آن مربا درست کنید یا به همراه هویج و جعفری سوپ خوشمزه و مقوی از آن درست کنید.

سیب‌زمینی شیرین

چه عاشق سیب‌زمینی سرخ شده باشید چه سیب‌زمینی تنوری را دوست داشته باشید، اما با یکبار خوردن سیب‌زمینی شیرین نظرتان عوض می‌شود. هر لقمه از سیب‌زمینی شیرین که در پاییز می خورید، قلب شما را تقویت می‌کند، ویتامین B6 آن به کاهش هموسیستئین کمک کرده، فیبر آن دستگاه گوارش شما را سالم نگه می‌دارد و پتاسیم آن به تنظیم ضربان قلب کمک می‌کند.

سیب‌زمینی شیرین

سیب‌زمینی شیرین به همان اندازه که شیرین است، شاخص گلیسمی پایینی دارد (قند را به آرامی وارد جریان خون می‌کند). بنابراین قند خون را افزایش نمی‌دهند، که برای دیابتی های نوع 2 مفید است.

سیب‌زمینی‌های شیرین رنگی متفاوت، از نظر مواد مغذی نیز متفاوت هستند. سیب‌زمینی‌های نارنجی حاوی ویتامین C قابل توجهی (نیمی از نیاز روزانه شما) و ویتامین A بیشتری هستند. بنفش‌ها مملو از ماده‌ ضد التهابی به نام آنتوسیانین هستند. فقط آن را یکبار در پاییز امتحان کنید تا از مزایای ارزشمند آن بهره‌مند شوید.

از اینکه مطالب علمی و مستند مجله میشا ارگانیک را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید، سپاسگزاریم. شما همراهان همیشگی میشا ارگانیک می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در قسمت دیدگاه درج کنید.

مشاوران و کارشناسان تخصصی میشا ارگانیک همواره پاسخگوی سوالات شما هستند. با ما در ارتباط باشید.