کمتر آشپزی پیدا می‌شود که برای عطر و طعم بخشیدن به غذا از ادویه‌ها استقاده نکند. ادویه‌های مختلف در برنامه غذایی کشورهای جهان وجود دارند که با توجه به ذائقه مردم متفاوتند. این طعم دهنده‌ها علاوه بر خوشمزه کردن غذا فواید بسیاری برای سلامتی دارند و حتی برخی از آنها به عنوان گیاهان دارویی مهم در طب سنتی کاربرد دارند. فواید این گیاهان در طب مدرن نیز به اثبات رسیده است و بسیاری از تحقیقات مهر تائیدی برای خواص دارویی ادویه ها زده اند. با ما همراه باشید تا شما را با 10 مورد از مهمترین و سالم‌ترین ادویه‌های جهان بیشتر آشنا کنیم.

10 ادویه پرخاصیت برای سلامتی

1-  دارچین

دارچین سطح قند خون را کاهش می‌دهد و اثر ضد دیابت قدرتمندی دارد. دارچین یک ادویه محبوب است، که در انواع دستورهای پخت یافت می‌شود. این ماده حاوی ترکیبی به نام سینامالدئید است که مسئول خواص دارویی دارچین است. این ادویه دارای فعالیت آنتی‌اکسیدانی قوی است که با التهاب مبارزه می‌کند. در تحقیقات مختلف مشخص شده است دارچین کلسترول و تری‌گلیسیرید بدخون کاهش می‌دهد.   دارچین   دارچین با چندین مکانیسم مختلف، از جمله کاهش سرعت تجزیه کربوهیدرات ها در دستگاه گوارش سبب افزایش سطح انسولین شده و بدین طریق قند خون را کاهش دهد. مطالعات نشان داده است که دارچین می‌تواند قند خون ناشتا را بین 10 تا 29 درصد در بیماران دیابتی کاهش دهد. مقدار توصیه شده برای مصرف دارچین معمولا 2/5 قاشق چایخوری یا 1/6 گرم است.

2- مریم گلی

  مریم گلی   مریم گلی به دلیل خواص درمانی خود در قرون وسطی شهرت زیادی داشت و حتی برای جلوگیری از طاعون از آن استفاده می‌شد. تحقیقات جدید نشان می‌دهدکه مریم گلی باعث بهبود عملکرد مغز و حافظه شده و برای افراد مبتلا به آلزایمر مفید است. در یک مطالعه 4 ماهه بر روی 42 فرد مبتلا به بیماری آلزایمر خفیف تا متوسط، نشان داده شد که عصاره مریم گلی پیشرفت این بیماری را کندتر کرده و باعث تقویت عملکرد مغز شده است.

3-  نعناع

نعناع سابقه طولانی در استفاده از داروهای گیاهی و رایحه درمانی دارد. این گیاه درد را تسکین داده و با رایحه تند خود حالت تهوع را کم می‌کند. به نظر می‌رسد نعناع با شل شدن عضلات صاف روده بزرگ، درد ناشی از حرکات روده را کاهش داده و سندرم روده تحریک پذیر (IBS) را بهبود می‌بخشد. همچنین نعناع به کاهش نفخ شکم و هضم غذا نیز کمک می‌کند. در مطالعه ای بر روی بیش از 1100 زن باردار صورت گرفته، مشخص شد که رایحه درمانی با نعناع باعث کاهش قابل حالت تهوع این افراد شد.  

برای مطالعه مطلب فواید نعناع  کلیک کنید.

4- زردچوبه

  ادویه زردچوبه   زردچوبه ادویه‌ای بی نظیر است که علاوه بر خوش رنگ کردن غذا، فواید زیادی برای بدن دارد. زردچوبه با داشتن مقادیر زیادی کورکومین خاصیت ضد التهابی ویژه‌ای دارد. کورکومین یک آنتی‌اکسیدان بسیار قدرتمند است که با تقویت آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانی به مبارزه با رادیکال‌های آزاد رفته و از پیری زودرس و سرطان جلوگیری می‌کند. کوکورمین ماده‌ای با خاصیت ضدالتهابی ویژه است به طوری که خاصیت ضدالتهابی آن با داروهای ضدالتهاب موجود در بازار برابری می‌کند. زردچوبه با خواص بی‌نظیر خود باعث بهتر شدن عملکرد مغز شده و با آلزایمر مبارزه می‌کند. استفاده از زردچوبه در غذاها خطر بیماری قلبی- عروقی و سرطان را کاهش می‌دهد.

5- ریحان

این سبزی معطر و خوش رنگ در سفره همه ما ایرانیان جایگاه خاص خود را دارد. مصرف ریحان تازه از رشد  طیف وسیعی از باکتری‌ها جلوگیری کرده و با افزایش برخی سلول‌های ایمنی در خون، عملکرد سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. ریحان باعث کاهش سطح قند خون قبل و بعد از غذا شده و در درمان اضطراب و افسردگی موثر است.

6- فلفل

  فلفل   فلفل یکی از ادویه‌های پرکاربرد در آشپزخانه است که باعث کاهش اشتها و افزایش چربی سوزی می‌شود. به همین دلیل، فلفل این یک ماده رایج در بسیاری از مکمل‌های تجاری برای کاهش وزن است. افزودن 1 گرم فلفل قرمز به وعده‌های غذایی باعث کاهش اشتها و افزایش چربی سوزی در افرادی می‌شود که به طور منظم فلفل نمی‌خورند.

7-  زنجبیل

  ادویه زنجبیل   زنجبیل یک ادویه بسیار محبوب است که می‌تواند حالت تهوع صبحگاهی و حالت تهوع ناشی از شیمی درمانی را کاهش دهد. زنجیبل با داشتن مواد ضدالتهابی به کاهش درد بدن کمک می‌کند. مخلوطی از زنجبیل، دارچین و روغن کنجد باعث کاهش درد آرتروز می‌شود که اثر ضددرد آن همانند آسپرین یا ایبوپروفن است.  

8- شنبلیله

شنبلیله حاوی پروتئین گیاهی 4- هیدروکسی ایزولوسین است که با تاثیر بر انسولین باعث کاهش سطح قند خون افراد مبتلا به دیابت 1 و 2 می‌شود. همچنین مصرف شنبلیله منجر به افزایش میزان تستسترون شده و میل جنسی مردان را افزایش می‌دهد.

9- رزماری

رزماری با داشتن اسید رزمارینیک از آلرژی و گرفتگی بینی جلوگیری می‌کند. این ماده با سرکوب پاسخ های آلرژیک بدن، از ایجاد آلرژی شدید پیشگیری می‌کند.

10- سیر

  سیر   آلیسین موجود در سیر برای مقابله با سرماخوردگی موثر است. مصرف سیر سلامت قلب را بهبود بخشیده و همچنین باعث کاهش 15-10 % سطح کلسترول بد خون می‌شود.   از اینکه مطالب علمی و مستند مجله میشا ارگانیک را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید، سپاسگزاریم. شما همراهان همیشگی میشا ارگانیک می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در قسمت دیدگاه درج کنید. مشاوران و کارشناسان تخصصی میشا ارگانیک همواره پاسخگوی سوالات شما هستند. با ما در ارتباط باشید.