گردو یکی از سالم‌ترین منابع اسیدهای چرب ضروری بدن است که موجب افزایش کلسترول خوب و کاهش کسترول بد می‌شود. گردو چربی‌های سالم، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی بدن را تأمین می‌کند.

در اینجا چندین مورد از مهمترین فواید گردو را برای شما بیان می‌کنیم. در ادامه مطالب همراه ما باشید.

مهمترین فواید گردو

غنی از آنتی‌اکسیدان

فعالیت آنتی‌اکسیدانی گردو بیش از هر مغز متداول دیگری است. این فعالیت از ویتامین E، ملاتونین و ترکیبات گیاهی به نام پلی فنول ناشی می‌شود که به ویژه در پوست کاغذی گردو بسیار زیاد است.

خوردن یک وعده غذایی غنی از این مغز خوراکی از آسیب اکسیداتیو کلسترول LDL “بد” جلوگیری می‌کند. این یکی از مهمترین مزایای مصرف آن است. زیرا LDL اکسید شده مستعد تجمع در رگ‌هاست و باعث تصلب شرایین می‌شود.

 

گردو

منبع فوق العاده گیاهی از امگا 3

چربی امگا 3 گردو به طور قابل توجهی بیش از هر مغز دیگری است. در 28 گرم گردو 2/5 گرم امگا 3 وجود دارد. به چربی امگا 3 گیاهان، از جمله گردو، اسید آلفا- لینولنیک (ALA) گفته می‌شود که یک چربی ضروری است، به این معنی که شما باید آن را از رژیم غذایی خود دریافت کنید و بدن قادر به ساختن این ماده نیست.

مطالعات نشان داده است که هر گرم ALA که در روز می خورید، خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی را 10٪ کاهش می‌دهد.

کاهش التهاب

التهاب ریشه بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی، دیابت نوع 2، آلزایمر و سرطان است و می‌تواند ناشی از اکسیداتیو درون بدن باشد.

پلی‌فنول‌های موجود در این مغز می‌توانند به مقابله با این اکسیداتیو و التهاب کمک کنند. زیرمجموعه‌ای از پلی‌فنول‌ها به نام الاژیتانین‌ها ممکن است در این عمل به طور ویژه‌ای درگیر شوند. باکتری‌های مفید در روده، ellagitannins را به ترکیباتی به نام urolithins تبدیل می‌کنند که مشخص شده برای محافظت در برابر التهاب هستند.

تضمین سلامت روده

مطالعات نشان می‌دهد که اگر روده شما سرشار از باکتری‌های مفید باشد، احتمالا روده سالمی دارید. آنچه می‌خورید می‌تواند به میزان قابل توجهی بر باکتری‌های مفید روده شما تأثیر بگذارد. خوردن گردو یکی از راه‌های حمایت از باکتری‌های روده است. بنابراین خوردن آن نه تنها باعث تغذیه شما می‌شود،  بلکه باکتری‌های مفیدی که در روده شما زندگی می‌کنند نیز از آن تغذیه می‌کند.

کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها

مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که خوردن این مغز، خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها از جمله سرطان سینه، پروستات و روده بزرگ را کاهش می‌دهد.

همانطور که قبلا اشاره شد، سرشار از پلی فنل الاژیتانین است. برخی از باکتری‌های روده می‌توانند این ترکیبات را به ترکیباتی موسوم به یورولیتین تبدیل کنند. یورولیتین‌ها می‌توانند خواص ضد التهابی در روده شما داشته باشند، که ممکن است یکی از راه‌های کاهش ابتلا به سرطان روده خوردن گردو باشد. خاصیت ضد التهابی اورولیتین‌ها می‌تواند به محافظت در برابر سایر سرطان‌ها نیز کمک کند.

 

گردو

برای مشاهده انواع خشکبار ارگانیک، کلیک کنید.

 

علاوه بر این، urolithins دارای خواص هورمونی مانند است که آنها را قادر می‌سازد گیرنده‌های هورمونی را در بدن شما مسدود کنند. این مورد به کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های مرتبط با هورمون‌ها، به ویژه سرطان سینه و پروستات کمک می‌کند.

برای تأیید تأثیرات خوردن گردو در کاهش خطر ابتلا به این سرطان‌ها و همچنین روشن کردن همه راه ها یا مکانیزم‌هایی که می‌توانند به آنها کمک کنند، مطالعات بیشتری نیاز است.

 کنترل وزن

گردو از نظر کالری، خشکباری با کالری بالاست. اما مطالعات نشان می‌دهد که انرژی جذب شده از آن21 درصد کمتر از سایر خشکبار است. علاوه بر این، خوردن آن به کنترل اشتهای شما هم کمک می‌کند.

کمک به مدیریت دیابت نوع 2

مطالعات حاکی از آن است که یکی از دلایل ارتباط گردو با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، کمک به کنترل وزن است. اضافه وزن خطر ابتلا به قند خون بالا و دیابت را افزایش می‌دهد. با این حال، خوردن آن ممکن است با مکانیزم‌هایی بیش از تأثیر آنها بر کنترل وزن، به کنترل قند خون کمک کند.

 

گردو و دیابت

 مصرف گردو و کاهش فشار خون

فشار خون بالا عامل اصلی خطر برای ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی است. برخی مطالعات نشان می‌دهد که خوردن گردو به کاهش فشار خون به ویژه در افراد با فشار خون بالا و در افراد سالم که تحت استرس هستند، کمک می‌کنند.

در میان سایر رژیم‌های غذایی، مطالعه چهار ساله PREDIMED در حدود 7500 بزرگسال در معرض خطر بیماری‌های قلبی، یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای را به همراه روزانه 1 اونس (28 گرم) مغز مخلوط آزمایش کردند که نیمی از آنها گردو بودند. در پایان مطالعه، افرادی که رژیم غذایی مدیترانه‌ای غنی از آجیل داشتند فشار خون دیاستولیک کمتری نسبت به سایر افراد نشان دادند.

مصرف گردو در پیری

با افزایش سن، عملکرد بدنی مناسب برای حفظ تحرک ضروری است. چیزی که به حفظ توانایی‌های جسمی شما کمک می‌کند عادات غذایی سالم است. هرچند که این مغز کالری زیادی دارد، اما مملو از ویتامین‌های ضروری، مواد معدنی، فیبر، چربی‌ها و ترکیبات گیاهی است که با افزایش سن می‌توانند عملکرد بدنی شما را در حد مطلوبی حفظ کند.

گردو غذای مغز

شکل گردو مانند یک مغز کوچک به نظر می‌رسد، تحقیقات نشان می‌دهد که این مغز (گردو) واقعا برای مغز شما مفید است. مواد مغذی موجود در آن، از جمله چربی‌های اشباع نشده چندگانه، پلی‌فنول‌ها و ویتامین E، به کاهش آسیب اکسیداتیو و التهاب در مغز کمک می‌کند.

مغز گردو

مطالعات مشاهده ای در افراد مسن، خوردن گردو موجب بهتر شدن عملکرد مغز، از جمله سرعت پردازش سریعتر و یادگیری بهتر می‌شود.

باروری مردان

خوردن گردو به سلامت اسپرم و باروری مردان کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن این مغز خوراکی با کاهش آسیب اکسیداتیو  می‌تواند به محافظت از اسپرم کمک کند. برای تأیید این فواید به مطالعات بیشتری نیاز است، اما اگر نگران باروری خود هستید، خوردن گردو را فراموش نکنید.

چربی خون

 

مدت هاست که مشخص شده است که افزایش سطح کلسترول LDL و تری گلیسیرید “بد” با افزایش خطر بیماری قلبی ارتباط دارد. خوردن مداوم گردو سطح کلسترول را کاهش می‌دهد.

 

گردو و کاهش کلسترول خون

سلامت استخوان

گردو منبع خوبی از مواد معدنی مس است. کمبود شدید مس با کاهش تراکم مواد معدنی استخوان و افزایش خطر پوکی استخوان همراه است. پوکی استخوان وضعیتی است که در آن استخوان ها نازک شده و چگالی‌شان کمتر می‌شوند در نتیجه استخون‌های فرد مستعد شکستگی هستند.

مس همچنین در حفظ کلاژن و الاستین، اجزای اصلی سازنده بدن نقش مهمی دارد. بدون مس کافی، بدن نمی‌تواند بافت همبند آسیب دیده یا کلاژن را جایگزین کند. این موضوع می‌تواند به طیف وسیعی از مسائل از جمله اختلال عملکرد مفصل منجر شود. علاوه بر این گردو حاوی مقدار زیادی منگنز است. ثابت شده است که منگنز در ترکیب با کلسیم و مس از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

 

گردو و سلامت استخوان ها

 

منیزیم نیز یک ماده معدنی دیگر در گردو است که برای تشکیل استخوان مهم می‌باشد؛ زیرا به جذب کلسیم در استخوان کمک می‌کند.

مکمل‌های منگنز و مس ممکن است مقادیری از مواد معدنی را فراهم کنند که مضر می‌باشند. بنابراین یکی از بهترین راه‌ها برای دریافت این مواد معدنی از طریق رژیم غذایی، گردو است.

با گردو از افسردگی جلوگیری کنید.

داشتن یک رژیم غذایی سالم می‌تواند به کاهش اثرات افسردگی کمک کند، اما مطالعات نشان داده است که داشتن مقادیر کم امگا 3 می‌تواند فرد را مستعد افسردگی کند. اسیدهای چرب امگا 3 برای مغز مفید هستند! این مغز خوشمزه دارای مقدار زیادی امگا 3 برای کمک به پیشگیری از افسردگی است.

موها و ناخن‌های سالم و قوی 

گردو منبع بزرگی از بیوتین یا ویتامین B7 است که به تقویت مو و ناخن کمک کرده و  از ریزش مو جلوگیری می‌کند. ویتامین E موجود در گردو نیز می‌تواند درخشش خاصی به موها و ناخن‌های شما بدهد.

عالی برای پوست

مصرف گردو به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان قوی و البته مقدار زیادی ویتامین E به سالم و جوان ماندن پوست شما کمک می‌کند. می‌توانید از روغن آن به صورت موضعی برای برطرف کردن خشکی پوست خود استفاده کنید.

 

روغن گردو

یک ماده انرژی زا

یکی از فواید این مغز مقوی این است که حاوی مقدار زیادی ویتامین B است که می‌تواند میزان انرژی بدن شما را بیشتر کند. وقتی انرژی می‌گیرید، احتمال حرکت شما بیشتر می‌شود! این مغز را به عنوان یک میان وعده قبل از ظهر یا یک میان وعده قبل از تمرین مصرف کنید.

 

 

از اینکه مطالب علمی و مستند مجله میشا ارگانیک را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید، سپاسگزاریم. شما همراهان همیشگی میشا ارگانیک می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در قسمت دیدگاه درج کنید.

مشاوران و کارشناسان تخصصی میشا ارگانیک همواره پاسخگوی سوالات شما هستند. با ما در ارتباط باشید.