میشا ارگانیک | فروشگاه اینترنتی محصولات ارگانیک
0 محصولات نمایش سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

نقش تغذیه در مبارزه با کووید 19

در حال حاضر همه‌گیری کووید 19 یک چالش اصلی در سراسر جهان محسوب می‌شود. حفظ وضعیت تغذیه مناسب برای مبارزه با این ویروس ضروری است. وضعیت تغذیه افراد تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند سن، جنسیت، وضعیت سلامتی، شیوه زندگی و …  قرار دارد.

وضعیت تغذیه افراد به عنوان عامل موثر برای مقاومت در برابر بیماری کووید 19، نقش ویژه‌ای دارد. تغذیه مطلوب و دریافت مواد مغذی لازم در رژیم غذایی بر سلامت و تقویت سیستم ایمنی تأثیر می گذارد، بنابراین یکی از مهمترین راه‌ها برای غلبه بر این بیماری تقویت سیستم ایمنی است.

 

تقویت سیستم ایمنی برای مقابله با کووید 19

 

تا کنون شواهد کمی مبنی بر تاثیر مکمل‌ها بر سیستم ایمنی بدن یافت شده است. البته ویتامین  C در این مورد یک استثناء است که یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شود.

یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند بدن شما را برای شکست ویروس کووید 19 آماده کند. با این حال، همراه با رژیم غذایی مناسب، رعایت بقیه موارد اعم از استفاده از ماسک و شستشوی دست‌ها الزامی است.

در این مطلب که برگرفته از یکی از مقالات علمی سال 2020 است، اهمیت تغذیه را برای تقویت سیستم ایمنی و مقابله با بیماری کووید 19 بررسی می‌کنیم. پس تا پایان مطلب همراه ما باشید تا به روزترین و مستندترین مطالب دنیا را در این رابطه برای شما بازگو کنیم.

نقش تغذیه در تقویت سیستم ایمنی بدن 

بیش از 2500 سال پیش، بقراط گفت: ” داروی شما غذای شماست. رژیم غذایی نامناسب و بیماری‌های عفونی می‌تواند منجر به سوء تغذیه شدید شود.

فاکتورهای خاصی مانند شیوه زندگی، سن، وضعیت سلامتی فرد، جنسیت و … بر وضعیت تغذیه افراد و سلامتی آنها تأثیر می‌گذارد. مصرف مواد مغذی در رژیم غذایی از طریق بیان ژن، فعال‌سازی واکنش های سلولی و اصلاح سیگنال‌های مولکول‌های، بر سیستم ایمنی تأثیر می‌گذارد. علاوه بر این، مواد مختلف موجود در رژیم غذایی تعیین کننده ترکیب میکروبی روده هستند و روی پاسخ ایمنی بدن تاثیر می‌گذارند.

 

سیستم ایمنی و کووید 19

 

بنابراین شواهد موجود نشان می‌دهد که تنها راه پایدار برای بقا در شرایط فعلی تقویت سیستم ایمنی است. مصرف کافی روی، آهن، ویتامین A ، B 12 ، B6 ، C و E برای حفظ عملکرد سیستم ایمنی ضروری است.

حالت انزوا، قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی اقدامات مهمی برای یکنواخت کردن منحنی بیماری است، اگرچه این اقدامات پیامدهای شدیدی بر زندگی فرد دارند. محدودیت و ماندن در خانه تأثیرات قابل توجهی بر سلامت فرد دارد، از جمله تغییر در الگوی غذا خوردن، عادات خواب و فعالیت بدنی.

همگی این موارد می‌تواند بی‌تحرکی را افزایش داده و سلامت فرد را تحت تأثیر قرار دهند که در نهایت بر سلامت روحی و جسمی تأثیر می‌گذارد و منجر به چاقی و اضافه وزن می‌شود.

ترس و اضطراب ممکن است باعث تغییر در عادات غذایی شود که منجر به اشتیاق به غذاهای ناسالم و میل کمتر به غذا خوردن یا کاهش لذت در طول غذا می‌شود.

یک رژیم متعادل می‌تواند سیستم ایمنی فرد را در برابر هرگونه حمله ویروس از جمله کووید 19 مقاوم کند. در حال حاضر مدرارک و مستندات قابل توجهی مبنی بر اینکه هر نوع مکملی می‌تواند سیستم ایمنی بدن ما را تقویت کند و  عفونت‌های ویروسی را درمان کند، وجود ندارد، به جز ویتامین C.

 

ویتامین C و کووید 19

 

ویتامین C یکی از مهمترین ویتامین‌های محلول در آب است که باعث ایجاد یک سیستم ایمنی قوی می‌شود. میزان توصیه شده ویتامین C برای رژیم غذایی روزانه در مردان 90 میلی گرم در روز و برای زنان 75 میلی گرم در روز است.

در شرایط کنونی، لازم است از انواع خاصی از مواد غذایی که می‌توانند سیستم ایمنی بدن ما را تقویت کند، آگاه باشیم تا بتوانیم با کووید 19 مبارزه کنیم.

برای مشاهده و خرید انواع دمنوش های مقوی و ارگانیک، کلیک کنید.

 

تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با کووید 19

روزانه میوه بخورید. میوه‌هایی مانند گواوا، سیب، موز، توت فرنگی، خربزه، طالبی، گریپ فروت، آناناس، پاپایا، پرتقال، میوه لانگمن، توت سیاه، پوملو می‌توانند مقادیر قابل توجهی ویتامین C به بدن شما برسانند و سیستم ایمنی شما را برای مقابله با کووید 19 تقویت کند. چند مورد از این میوه‌ها را می‌توانید در یک نوبت به صورت روزانه مصرف کنید. (مقدار مناسب برای مصرف به انداره حجم دو فنجان)

سبزیجات تازه مانند فلفل دلمه‌ای سبز، سیر، زنجبیل، کلم پیچ، لیمو، گشنیز، کلم بروکلی، فلفل چیلی سبز (مقدار مناسب برای مصرف به انداره حجم 2/5 فنجان). حبوبات ( به ویژه لوبیا و عدس) را فراموش نکنید.

غلات کامل و آجیل ، 180 گرم غلات (ذرت فرآوری نشده، جو، گندم، برنج قهوه ای، سیب‌زمینی) بخورید.

 

میوه و سبزیجات برای تقویت سیستم ایمنی در مقابله با کووید 19

 

از مغزهایی مانند بادام، نارگیل و پسته استفاده کنید.

گوشت قرمز را می‌توان یک یا دو بار در هفته و مرغ را 2 تا 3 بار در هفته مصرف کرد. از غذاهای حیوانی و دریایی (مانند ماهی،، تخم مرغ و شیر) و 160 گرم گوشت و لوبیا استفاده کنید.

برای میان وعده‌ها، میوه های تازه و سبزیجات خام را به جای غذاهایی که دارای قند، نمک یا چربی زیاد هستند انتخاب کنید. از تنقلات ناسالم دوری کنید.

سبزیجات را بیش از حد نپزید، زیرا باعث از بین رفتن مواد مغذی مهم مانند ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌شود.

 

سبزیجات خام برای تقویت سیستم ایمنی

 

هنگام استفاده از میوه‌ها و سبزیجات خشک یا کنسرو شده، انواع بدون شکر یا نمک را انتخاب کنید.

اطمینان حاصل کنید که غذا در دمای قابل قبول آماده شده و سرو می‌شود (272 درجه سانتی گراد به مدت 2 دقیقه).

مصرف نمک را به 5 گرم در روز محدود کنید.

از چربی‌های اشباع نشده (موجود در آووکادو، ماهی، آجیل، سویا، روغن زیتون، کلزا، روغن ذرت و آفتابگردان) به جای چربی‌های اشباع (موجود در کره، گوشت چرب، روغن نارگیل و خامه) استفاده کنید.

شما عزیزان می توانید روغن های ارگانیک و طبیعی میشا ارگانیک را با یک کلیک مشاهده و خریداری کنید تا با مصرف مواد سالم و ارگانیک به افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن خود کمک کنید.

روزانه 8 تا 10 لیوان آب بنوشید. آب به انتقال مواد مغذی در خون، دفع مواد زائد و تنظیم دمای بدن کمک می‌کند.

از مصرف آبمیوه های گازدار، غلیظ و نوشیدنی‌های حاوی قند اجتناب کنید.

شیوه زندگی سالم شامل مانند ورزش کردن، مدیتیشن و خواب منظم را انتخاب کنید. خواب کافی به حمایت از عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن و مبارزه با بیماری کووید 19 کمک می‌کند.

برای جلوگیری از تماس با افراد دیگر در خانه غذا بخورید سعی کنید. با این کار احتمال قرار گرفتن در معرض کووید 19 را کاهش دهید.

مرتباً سطوحی را که با مشتریان یا کارگران در تماس بوده مانند دستگیره درها، پیشخوان و چرخ دستی‌ها را ضدعفونی کنید تا احتمال تماس با ویروس کووید 19 را کمتر کنید.

 

عادات غذایی صحیح برای مقابله با کرونا ویروس

یک رژیم غذایی مناسب و سالم می‌تواند سلامت سیستم ایمنی بدن را تضمین کند که می‌تواند در برابر هرگونه حملات ویروسی از جمله کووید 19 مقاومت کند. به نظر می‌رسد افرادی که از رژیم های غذایی متعادلی استفاده می‌کنند با سیستم ایمنی بهتر و بروز کمتر بیماری‌ها و عفونت‌های مزمن ایمن هستند. هدف اصلی این مطلب القای عادات غذایی سالم است که به حفظ سلامت جسمی و روانی افراد کمک می‌کند.

 

از اینکه مطالب علمی و مستند مجله میشا ارگانیک را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید، سپاسگزاریم. شما همراهان همیشگی میشا ارگانیک می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در قسمت دیدگاه برای میشا ارگانیک بنویسید.

مشاوران و کارشناسان تخصصی میشا ارگانیک همواره پاسخگوی سوالات شما هستند. با ما در ارتباط باشید.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*