بسیاری از افراد به دلیل مصرف بیش از حد قند و مواد غذایی فرآوری شده ممکن است اضافه وزن داشته باشند. اضافه وزن و چاقی منشا بسیاری از بیماری‌هاست. بنابراین برای داشتن بدنی سالم باید برنامه‌ای دقیق و جامع برای کاهش وزن داشت. همراه با فعالیت بدنی منظم و یک رژیم غذایی متعادل می‌توان زندگی فعال‌تر و سالم‌تری داشت. برخلاف تصور خیلی از افراد عسل از جمله خوراکی‌هایی است که به کاهش وزن کمک فراوانی می‌کند. چگونگی کاهش وزن با عسل را در ادامه مطلب مطالعه کنید.

عسل برای کاهش وزن

عسل یکی از آن هدایای طبیعی طبیعت است که مزایای بیشتری نسبت به آنچه که بتوانیم نام ببریم دارد. از عسل می‌توان برای موارد مختلفی استفاده کرد. در واقع قدمت استفاده از عسل حداقل به 8000 سال قبل برمی‌گردد. به دلیل خواص دارویی، طعم بی‌نظیر، مغذی، مرطوب کننده، ضد باکتری و ضد التهابی آن شناخته شده است. یکی دیگر از مصارف عسل که مورد توجه قرار می‌گیرد، استفاده از این ماده برای بهبود تناسب اندام است.

عسل به عنوان فعال کننده چربی‌های ذخیره شده شناخته شده است. وقتی این چربی‌ها برای تامین انرژی لازم برای فعالیت‌های روزانه شما سوزانده شود، به تدریج شاهد کاهش وزن با عسل و رهایی از مشکلات مربوط به چاقی خواهید بود.

طبق تحقیقات منتشر شده در مجله Scientific World برای افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند، عسل نه تنها ممکن است به کاهش خطر اختلالات قلبی عروقی کمک کند، بلکه ممکن است وزن بدن را نیز کاهش دهد.

علاوه بر این، مصرف عسل در مقایسه با قند به کاهش سطح کلسترول کمک می‌کند. همچنین ممکن است منجر به افزایش آهسته تر در سطح گلوکز پلاسما شود.

حقایق تغذیه ای عسل

کاهش وزن

USDA اطلاعات زیر را برای 1 قاشق غذاخوری (21 گرم) عسل ارائه کرده است:

کالری: 64

چربی: 0 گرم

سدیم: 0 میلی گرم

کربوهیدرات: 17 گرم

فیبر: 0 گرم

شکر: 17 گرم

پروتئین: 0.1 گرم

عسل یک شیرین کننده طبیعی است که آن را جایگزینی عالی برای شکر پر کالری می‌کند. از نظر تغذیه‌ای، یک قاشق غذاخوری عسل حاوی 64 کالری و 17 گرم قند از جمله فروکتوز، گلوکز، مالتوز و ساکارز است، اما فیبر، چربی یا پروتئین ندارد.

یکی از مزایای اصلی جایگزینی شکر با عسل این است که عسل دارای GI پایین تری است، به این معنی که سطح قند خون را به سرعت قند افزایش نمی‌دهد. عسل همچنین شیرین‌تر از شکر است، به این معنی که حتی مقدار کمی از آن کمک زیادی به رفع هوس‌های شیرینی شما می‌کند.

عسل سرشار از آنتی اکسیدان‌ها از جمله ترکیبات آلی و ترکیبات فنلی مانند فلاونوئیدهاست. از آنجایی که عسل سرشار از آنتی اکسیدان است، ارزش غذایی عسل می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های قلبی و همچنین بهبود سلامت چشم کمک کند. مطالعات همچنین نشان داده اند که استفاده از عسل برای کاهش وزن می‌تواند به حفظ سطح فشار خون و مدیریت کلسترول کمک کند.

شما عزیزان می توانید عسل گون ارگانیک سولاکان – 685 گرمی، عسل آویشن ارگانیک سولاکان – 685 گرمی و عسل چهل گیاه ارگانیک سولاکان – 685 گرمی را از میشا ارگانیک خریداری کنید.

عسل یا شکر؟

عسل حاوی قند است. با این حال، برخلاف شکر تصفیه شده، عسل حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید نیز هست. شکر تصفیه شده، که مردم اغلب برای شیرین کردن غذای خود از آن استفاده می‌کنند، منبعی از «کالری» محسوب می‌شود، به این معنی که خوردن آن هیچ فایده‌ای ندارد و تنها بر میزان کالری غذای شما می‌افزاید.

عسل جایگزین شکر

کاهش وزن

با جایگزین کردن عسل به جای شکر یک قدم فراتر می‌روید، سیگنال مغزی شما را وادار به مصرف متعادل مواد شیرین می‌کند. عسل جایگزین خوبی برای قند است. می‌توان از آن در نوشیدنی‌های مختلف مانند چای و آبلیمو استفاده کرد. از دیگر مواد غذایی می‌توان از آن به جای شکر در دسر و … استفاده کرد. ممکن است برای داشتن مواد مغذی بیشتر، طعم خوب و کاهش خطر افزایش وزن، عسل را به بلغور جو دوسر یا ساندویچ کره بادام زمینی اضافه کنید.

در یک کارآزمایی بالینی 8 هفته‌ای که در مجله بین المللی علوم غذایی و تغذیه منتشر شد، مشخص شد که عسل می‌تواند اثرات مفیدی بر وزن بدن و چربی‌های خون بیماران دیابتی داشته باشد. با این حال، سطح هموگلوبین A1C را افزایش داد. بنابراین توصیه می‌شود افراد دیابتی با احتیاط این ماده غذایی را مصرف کنند.

آیا عسل برای کاهش وزن مفید است؟

عسل حاوی قند است. با این حال، در مقایسه با شکر تصفیه شده، عسل حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مفیدی نیز هست. شکر تصفیه شده، برعکس، به عنوان «کالری خالی» در نظر گرفته می‌شود، به این معنی که خوردن آن هیچ فایده ای ندارد. بنابراین، وقتی قند زیادی می‌خورید، نه تنها به دلیل کالری، بلکه به دلیل کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی، بدن تمایل به افزایش وزن دارد.

از سوی دیگر، عسل این اثر را متعادل می‌کند، زیرا منبع خوبی از مواد مغذی است که در صورت مصرف محدود به افراد در تلاش برای کاهش وزن کمک می‌کند.

یک مطالعه نشان داده است که ورزشکارانی که غذاهای غنی از فروکتوز مانند عسل مصرف می‌کنند، چربی بیشتری می‌سوزانند و همچنین سطح استقامتشان افزایش می‌یابد. عسل به عنوان سوخت برای تولید گلوکز در کبد عمل می‌کند. این گلوکز سطح قند مغز را بالا نگه می‌دارد و آن را وادار به ترشح هورمون‌های چربی سوز می‌کند.

کاهش وزن با عسل

چگونه از عسل برای کاهش وزن استفاده کنیم؟

بسیاری از مردم یک قاشق چایخوری شکر را در فنجان‌های چای یا قهوه روزانه خود اضافه می‌کنند بدون اینکه بدانند چگونه می‌تواند در دراز مدت بر سلامتی آنها تأثیر بگذارد. استفاده از عسل برای کاهش وزن یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ سلامت، تناسب اندام و فعال است.

عسل همچنین می‌تواند به عنوان جایگزین در دسرها یا جایگزینی برای شربت‌ها و شیرین کننده‌های مختلف استفاده شود. یکی از بهترین راه‌های مصرف عسل برای کاهش وزن، خوردن یک قاشق چای‌خوری عسل قبل از خواب است. انجام این کار به بدن کمک می‌کند تا در ساعات اولیه خواب شما چربی بیشتری بسوزاند.

عسل همچنین به عنوان قدرت سرکوب کننده اشتها شناخته شده است. بیشتر افراد در طول روز تمایل به پرخوری دارند و این یکی از دلایل اصلی افزایش وزن است.

در حالی که فرد نباید خود را گرسنه نگه دارد، اما احتیاط در مورد اندازه غذا مهم است. مزیت استفاده از عسل برای کاهش وزن این است که به کاهش گرسنگی‌های کوچک در طول روز کمک می‌کند. این به نوبه خود به شما کمک می‌کند تا با سیر نگه داشتن شما از خوردن میان وعده‌های غیر ضروری اجتناب کنید.

4 راه برای کاهش وزن با عسل

1. دارچین و عسل

دارچین و عسل

همانطور که می‌دانید دارچین ادویه‌ای است که چندین سال است به دلیل فواید تغذیه ای و سلامتی آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ادویه از پوست درخت دارچین به دست می‌آید و می‌توان از آن در غذاها و نوشیدنی‌های متعددی استفاده کرد.

یکی از بهترین راه‌ها برای مدیریت تناسب اندام، استفاده از دارچین و عسل برای کاهش وزن است. در فنجان چای سبز روزانه خود، یک قاشق چایخوری عسل به همراه نصف قاشق چایخوری دارچین اضافه کنید. خواص متابولیکی این دو ماده به شما کمک می‌کند تا در طول روز انرژی بگیرید. این مخلوط همچنین به کنترل اشتها و جلوگیری از پرخوری کمک می‌کند.

2. لیمو و عسل

لیمو و عسل

یک راه عالی برای استفاده از عسل برای کاهش وزن، مصرف نصف قاشق چایخوری از آن با یک لیوان آب گرم و آب نصف لیمو است. نوشیدن این مخلوط اول صبح می‌تواند به سم زدایی بدن و انرژی بخشیدن به اندام‌ها کمک می‌کند. همچنین در طول روز کمتر احساس نفخ و تحرک بیشتری خواهید داشت.

برای مشاهده اثرات بیشتر این ترکیب، می‌توانید این مواد را به بطری آب خود اضافه کنید و در طول روز از این نوشیدنی بنوشید. این مخلوط همچنین به عنوان یک راه خوشمزه و با طراوت برای نوشیدن آب و افزایش متابولیسم بدن عمل می‌کند.

3. سیر و عسل

ترکیب سیر و عسل برای کاهش وزن یک راه عالی برای حفظ سلامت و تناسب اندام است. مصرف سیر خام با یک قاشق چایخوری عسل اول صبح به سم زدایی و بهبود هضم کمک می‌کند. این ترکیب همچنین برای تقویت ایمنی مفید است و به کاهش استرس، فشار خون بالا و سطح کلسترول کمک می‌کند.

برای بهره‌مندی از رژیم غذایی سالم با عسل، به سادگی مصرف قند خود را در طول روز با عسل جایگزین کنید. علاوه بر این باید هر شب قبل از خواب سه قاشق عسل را با آب داغ مصرف کنید. این نوشیدنی را با یک رژیم ورزشی ترکیب کنید (سه بار در هفته ورزش کنید) و متوجه کاهش قابل توجه وزن خود خواهید شد. این مطالعه نشان داد که مکانیسمی که در مغز باعث میل به شکر می‌شود را می‌توان با این روتین عسل به طور کامل از بین برد.

4. چای لیمو زنجبیل با عسل

خوردن چای لیمو زنجبیل با عسل به کاهش وزن کمک می‌کند.  برای تهیه این نوشیدنی ابتدا 250 میلی لیتر را بجوشانید و بگذارید خنک شود. نصف لیمو را به آن اضافه کنید. نصف فنجان زنجبیل را رنده کرده و به مخلوط اضافه کنید. یک قاشق غذاخوری عسل ارگانیک اضافه کنید.

برای بهترین نتیجه: همچنین می‌توانید مخلوطی از زنجبیل رنده شده، لیمو ترش و عسل ارگانیک را در در یخچال نگه دارید و هر زمان که دوست دارید از آن استفاده کنید.

بهترین عسل برای کاهش وزن

انتخاب عسل مناسب به کم کردن وزن کمک می‌کند. در مورد عسل باید به سراغ عسل خام یا ارگانیک بروید. بدون فیلتر و طبیعی است. علاوه بر این، حاوی شکر یا مواد نگهدارنده اضافه نیست. باید به دنبال عسل خام باشید، زیرا این عسل‌ها به کاهش وزن کمک می‌کنند.

شما عزیزان می توانید مطلب عسل ارگانیک چگونه تولید می‌شود؟ و چگونه عسل طبیعی را از تقلبی تشخیص دهیم؟ را در مجله میشا ارگانیک مطالعه کنید.

چند نکته برای کاهش وزن با عسل طبیعی وجود دارد. زمانی که قصد کاهش وزن دارید باید از عسل خام استفاده کنید، زیرا اکثر عسل‌های تجاری یا به شدت فرآوری شده اند یا با عسل مصنوعی تقلبی پر شده اند. بنابراین همیشه بهترین عسل را برای کاهش وزن انتخاب کنید.

انواع عسل های ارگانیک را از میشا ارگانیک خریداری کنید و طعمی متفاوت و محصولی سالم را برای خانواده خود انتخاب کنید.

همیشه به یاد داشته باشید:

بسیاری از مردم برای کم کردن وزن خود، دست از خوردن غذا می کشند، اما این کار خطرناک است. اگر به اندازه کافی غذا نخورید، که راه اصلی دریافت کالری، ویتامین، مواد معدنی و فیبر است، سیستم ایمنی بدن شما ضعیف می‌شود.

برنامه کاهش وزن شما باید بر اطمینان از دریافت مناسب همه مواد مغذی تمرکز کند، نه فقط کاهش دریافت کالری. علاوه بر این، برای دستیابی به نتیجه مطلوب، باید سوزاندن کالری روزانه خود را از طریق ورزش منظم همراه با رژیم غذایی سالم افزایش دهید. کاهش وزن یک فرآیند تدریجی است. به دنبال میانبرها نباشید، زیرا ممکن است مضر باشند. همیشه برای داشتن برنامه غذایی مناسب با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

از اینکه مطالب علمی و مستند مجله میشا ارگانیک را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید، سپاسگزاریم. شما همراهان همیشگی میشا ارگانیک می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در قسمت دیدگاه درج کنید.

مشاوران و کارشناسان تخصصی میشا ارگانیک همواره پاسخگوی سوالات شما هستند. با ما در ارتباط باشید.