بیایید در مورد محصولات ارگانیک بیشتر بدانیم

حتما برای شما هم واژه ارگانیک واژه آشنایی هست که در بسیاری از فروشگاه‌های مواد غذایی دیده‌اید. اما تا به حال به معنی این واژه فکر کرده‌اید؟ اینکه چرا به برخی از محصولات برچسب ارگانیک زده می‌شود؟ این محصولات چه تفاوتی با بقیه محصولات دارند؟ برای پاسخ به این سوالات در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا بیشتر راجع به محصولات ارگانیک با هم صحبت کنیم.

محصولات ارگانیکمحصولات ارگانیک چه محصولاتی هستند؟

قبل از شروع هر سخنی ابتدا باید معنی واژه ارگانیک را بیان کنیم. از نظر لغوی ارگانیک به معنی «سالم» و یا «نزدیک به طبیعت» است. محصولات ارگانیک نتیجه کشاورزی ارگانیک هستند که در تولید محصولات از کودهای شیمیایی، مواد محرک رشد، آنتی بیوتیک‌ها یا سموم دفع آفات و همچنین از گیاهان دستکاری ژنتیکی شده استفاده نشده است.

دام‌هایی که برای تولید گوشت، تخم مرغ و لبنیات ارگانیک نگهداری می‌شوند، باید در شرایط زندگی طبیعی پرورش داده شوند تا رفتارهای طبیعی آ‌‌ن‌ها (مانند توانایی چرا در مرتع) را داشته باشد و از علوفه طبیعی تغذیه کنند. همچنین به این دام‌ها آنتی‌بیوتیک، هورمون رشد یا سایر محصولات جانبی داده نمی‌شود.

بسیاری از کشورها قوانین سختگیرانه‌ای در این مورد دارند. به طوری که کشور آمریکا از گواهی USDA (United States Department of Agriculture) برای تعریف محصولات ارگانیک خود استفاده می‌کند که در آن لیست مواد مجاز و ممنوع در تولید محصولات آورده شده است که هدف از آن افزایش سطح سلامت مردم، حفظ منابع طبیعی و تنوع زیستی می‌باشد.

الزامات اصلی در تولید محصولات ارگانیک

1- عدم استفاده از هر گونه ماده شیمیایی و مواد افزودنی

2- عدم استفاده از گیاهان و دام‌های دستکاری ژنتیکی

3- بکارگیری یک سری فناوری‌هایی برای کشاورزی پایدار و حفظ سیستم تولید پایدار کشاورزی بر اساس قوانین طبیعی و اصول اکولوژیکی.

 

فواید مصرف محصولات ارگانیک

همانطور که می‌دانید غذا یکی از مهم‌ترین نیازهای بشر است. به همین دلیل تامین غذای سالم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در نتیجه، غذاهای ارگانیک به طور فزاینده‌ای محبوبیت پیدا کرده است. اعتقاد عموم مردم این است که غذای ارگانیک در مقایسه با غذای معمولی سالم‌تر است و دلیل اصلی افزایش تقاضا در دهه گذشته نیز همین امر می باشد.

محصولات ارگانیکدر زیر به چندین نمونه از فواید غذای ارگانیک می‌پردازیم.

1- یک جایگزین سالم تر و نوید سلامتی

از آنجا که در تولید محصولات ارگانیک از از سموم شیمیایی دفع آفات یا کودهای شیمیایی استفاده نمی‌شود، این مواد غذایی فاقد هرگونه از ماده غیرطبیعی و سمی است. مواد شیمیایی ممکن است در آغاز آسیب خود را نشان ندهند اما با گذشت زمان اثرات این مواد شیمیایی آشکار شده و صدمات جدی به بدن وارد می کنند. استفاده از تکنیک‌های کوددهی طبیعی مانند کود سبز برای کوددهی در اراضی کشاورزی و تناوب زراعی در کنترل آفات و بیماری‌ها در تولید محصولات غذایی مطمئن تر، سالم تر استفاده می‌شود. غذاهای ارگانیک جایگزین سالم‌تری برای غذاهای سنتی بوده و استفاده از مواد غذایی سالم به معنای افراد سالم در جامعه و تغذیه بهتر به معنی زندگی بهتر است.

2-محصولات ارگانیک محتوای آنتی اکسیدانی بالایی دارد.

آخرین مطالعات حاکی از آن است که محصولات ارگانیک، آنتی‌اکسیدان بیشتری داشته و تاثیر مثبت این آنتی‌اکسیدان ها شامل پیشگیری از بیماری‌های قلبی، سرطان، مشکلات بینایی و جلوگیری از پیری زودرس می‌باشد.

3- بهبود وضعیت قلب

استفاده از محصولاتی که در طبیعت پرورش یافته به دلیل وجود مقادیر بالایی از اسیدچرب‌های سالم، برای تقویت و محافظت از قلب و عروق کاملا مناسب هستند.

4- محصولات ارگانیک مواد مغذی بیشتری دارند.

مواد غذایی تولید شده به صورت ارگانیک غنی از مواد مغذی مانند ویتامین C، آهن، منیزیم و فسفر هستند، در نتیجه مواد مضری مانند نیترات و باقی مانده سموم دفع آفات در میوه‌ها، سبزیجات، و غلات ارگانیک وجود ندارد. به عنوان مثال، یک مقاله تحقیقاتی که در مجله معتبر PLOS One  در دسامبر 2013 منتشر شده نشان دهنده این موضوع است که شیرهای ارگانیک حاوی مقادیر بیشتری از امگا 3 هستند. این شیرهای ارگانیک دارای غلظت بالایی از اسیدهای چرب مفید بوده که با نوشیدن این شیرها نیاز روزانه بدن به اسیدهای چرب تامین می شود.

جدا از فواید تغذیه‌ای، ساختار مواد معدنی و قندی در غذاهای ارگانیک به گونه ای است که باعث خوش طعم شدن این محصولات می شود، زیرا محصولات زمان بیشتری برای رشد داشته و به طور طبیعی رشد کرده‌اند. طعم سبزیجات و میوه‌های ارگانیک در مقایسه با طعم محصولاتی که به طور معمول رشد می‌کنند از کیفیت بالاتری برخوردار هستند.

5- تقویت سیستم ایمنی

به دلیل استفاده از فرآورده‌های شیمیایی در تولید محصولات معمولی، ممکن است این محصولات در طولانی مدت سبب ایجاد حساسیت و آلرژی در بدن شوند که همین امر سبب در طولانب مدت باعث تضعیف سیستم ایمنی می‌شود. با این حساب استفاده از محصولات ارگانیک به دلیل طبیعی بودن این مشکلات را نخواهند داشت.

6- حفظ محیط زیست و در نتیجه افزایش سطح سلامتی

غذاهای ارگانیک به صورت محلی پرورش می‌یابند و حداقل دخالت در منابع محیطی را دارند. از آنجا که استفاده از مواد شیمیایی مضر در کشاورزی ارگانیک ممنوع است، حداقل آلودگی آب، هوا و خاک وجود دارد، بنابراین یک محیط سالم و ایمنی خواهیم داشت که اثر سوء ناشی از آلودگی هوا، آب و خاک کاهش می یابد. فواید زیادی برای محصولات ارگانیک ذکر شده است که ما در این مطلب به بررسی مهمترین فواید این محصولات پرداختیم.

قیمت و خرید اینترنتی محصولات ارگانیک

از اینکه مطالب علمی و مستند مجله میشا ارگانیک را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید، سپاسگزاریم. شما همراهان همیشگی میشا ارگانیک می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در قسمت دیدگاه درج کنید.