یونجه گیاهی از تیره باقلائیان است و یک گیاه دارویی نیز محسوب می‌شود. مردم معمولا یونجه را به عنوان یک مکمل گیاهی یا به شکل جوانه یونجه مصرف می‌کنند. اما از برگ و ساقه تازه گیاه نیز عرق یونجه تهیه می‌شود. این عرق گیاهی منبع مناسبی از ویتامین K است و حاوی بسیاری از مواد مغذی دیگر از جمله ویتامین C، مس، منگنز و فولات می‌باشد.

خواص عرق یونجه

عرق یونجه دارای محتوای بالایی از ترکیبات گیاهی فعال زیستی از جمله ساپونین‌ها، کومارین‌ها، فلاونوئیدها، فیتواسترول‌ها، فیتواستروژن‌ها و آلکالوئیدهاست.

شما عزیزان می توانید عرق یونجه ارگانیک برگسان را با بهترین کیفیت از میشا ارگانیک خریداری کنید.

کاهش کلسترول

توانایی کاهش کلسترول عرق یونجه بهترین مزیت سلامتی آن است که تا به امروز مورد مطالعه قرار گرفته است. مطالعات متعدد حیوانی نشان داده است که این عرق می‌تواند کلسترول کل، کلسترول LDL (بد) و تری گلیسیرید را کاهش دهد در حالی که کلسترول HDL (خوب) را افزایش می‌دهد. با کاهش کلسترول بد، خطر بیماری های قلبی نیز کاهش می‌یابد.

اثر کاهش کلسترول یونجه به محتوای بالای ساپونین آن نسبت داده می‌شود که ترکیبات گیاهی شناخته شده برای کاهش سطح کلسترول هستند. مکانیسم عمل عرق یونجه برای کاهش کلسترول به این صورت است که این عرق با کاهش جذب کلسترول در روده و افزایش دفع ترکیبات مورد استفاده برای سنتز کلسترول، میزان کلسترول بدن را کاهش می‌دهد. در حالی که تحقیقات بیشتری در مورد انسان مورد نیاز است، مطالعات کنونی نشان می‌دهد که یونجه به عنوان یک عامل کاهنده کلسترول بالقوه نویدبخش است.

بهبود سلامت متابولیک

عرق یونجه

یکی از کاربردهای سنتی عرق یونجه به عنوان یک عامل ضد دیابت یا کاهنده قند خون است. چندین مطالعه حیوانی نشان داده اند که به نظر می‌رسد یونجه با کاهش سطح چربی خون و قند خون، سلامت متابولیک قلب را بهبود می‌بخشد.

کاهش التهاب

عرق یونجه اغلب در درمان سنتی آرتریت و سایر بیماری‌های التهابی استفاده می‌شود. یونجه دارای سطح بالایی از ویتامین C و ویتامین B و همچنین کلسیم و ترکیبات آنتی اکسیدانی است. همه اینها می‌توانند التهاب مفاصل و اطراف بدن را کاهش دهند و در عین حال سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند و از بیماری‌های مزمن جلوگیری کنند.

بهبود حرکات روده

بدن برای منظم شدن حرکات روده و سلامت دستگاه گوارش به فیبر احتیاج دارد. فیبر غذایی نه تنها قادر به حجیم کردن مدفوع و سرعت بخشیدن به حرکت آن از طریق روده است، بلکه می‌تواند التهاب روده را نیز کاهش دهد. بنابراین به رفع مشکلاتی مانند سوء هاضمه، نفخ، گرفتگی عضلات، اسهال، یبوست و عدم تعادل باکتریایی در میکرو فلور روده کمک می‌کند. بنابراین توصیه می‌شود برای سلامت دستگاه گوارش از ترکیبات گیاهی مانند عرق یونجه به طور مرتب مصرف کنید.

تقویت سیستم ایمنی

تقویت سیستم ایمنی

با محتوای بالای ویتامین C، این عرق یک تقویت کننده ایده آل برای سیستم ایمنی بدن شماست. ویتامین C نه تنها تولید گلبول‌های سفید را تحریک می‌کند، بلکه به عنوان یک آنتی اکسیدان برای از بین بردن واکنش‌های اکسیداتیو عمل می‌کند. علاوه بر این، ویتامین B و ویتامین E نیز به عنوان تنظیم کننده‌های متابولیک و ترکیبات آنتی اکسیدانی در سراسر بدن عمل می‌کنند.

سم زدایی بدن

یونجه به طور گسترده‌ای در سراسر جهان در درمان بیماری‌های کلیوی استفاده می‌شود، یعنی به دلیل خاصیت ادرارآوری که دارد، با تحریک تکرر ادرار، عرق یونجه می‌تواند سم زدایی بدن را به همراه دفع نمک، چربی و آب اضافی سرعت بخشد.

شما عزیزان می توانید عرق ترکیبی کبدی ارگانیک برگسان را با کلیک روی لینک از میشا ارگانیک خریداری کنید.

پتانسیل ضد سرطان

فیتواستروژن‌ها برخی از تاثیرگذارترین ترکیبات شیمیایی هستند که در نبرد با سرطان بسیار مهم هستند. این هورمون‌ها اساسا به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کنند و از جهش در سلول‌های سالم جلوگیری می‌کنند، بنابراین خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهند. همچنین شناخته شده است که اجزای فعال عرق یونجه به خوبی با مواد سرطان‌زا در بدن و روده بزرگ متصل می‌شوند و در نتیجه باعث دفع آن‌ها از بدن قبل از آسیب بیشتر می‌شوند.

سلامت تنفسی

عرق یونجه

عرق یونجه به طور گسترده در درمان بیماری‌های تنفسی، مانند برونشیت، آنفولانزا، و سرماخوردگی و همچنین سایر عفونت‌های ویروسی و باکتریایی استفاده می‌شود. یونجه دارای خواص ضد التهابی است که آن را در درمان بیماری‌های مختلف تنفسی مانند آسم مفید می‌کند و در عین حال سیستم ایمنی بدن را برای خنثی کردن عفونت‌های زمینه‌ای که به مجاری تنفسی حمله می‌کنند، تقویت می‌کند.

محافظت از قلب

پتاسیم و آهن هر دو به مقدار قابل توجهی در عرق یونجه یافت می‌شوند و به طرق مختلف برای قلب مفید هستند. پتاسیم گشادکننده عروق است که با کاهش تنش روی رگ‌ها  به کاهش فشار خون کمک می‌کند. علاوه بر این، محتوای آهن این عرق، تولید گلبول‌های قرمز خون را افزایش می‌دهد، بنابراین گردش خون را بهبود می‌بخشد و اندام‌های بدن به درستی اکسیژن را دریافت می‌کنند. این کار فشار کمتری به قلب وارد می‌کند.

تسکین علائم یائسگی

یونجه سرشار از فیتواستروژن است که می‌تواند برای مقابله با علائم یائسگی استفاده شود. یونجه-کومسترول و جنیستئین از نظر شیمیایی شبیه به هورمون استروژن هستند.

علاوه بر این یونجه حاوی گروهی از مولکول ها به نام ایزوفلاون است. اینها نوعی فیتواستروژن هستند، یک هورمون گیاهی که عملکرد هورمون استروژن را تقلید می‌کند. به این ترتیب، برخی استدلال می‌کنند که یونجه ممکن است یک درمان موثر برای اختلالات قاعدگی مانند سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و یائسگی باشد.

کاهش آسیب سلولی

اثرات آنتی اکسیدانی عرق یونجه ممکن است به کاهش آسیب سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک کند و یک درمان موثر برای اختلالات مرتبط با سیستم عصبی مرکزی (CNS)، قلب و متابولیسم باشد. یونجه دارای خواص محافظت کننده مغز است. اینها همراه با خواص آنتی اکسیدانی آن، به کاهش خطر ایسکمی مغزی (سکته مغزی) کمک می‌کند.

درمان مشکلات کلیه، مثانه و پروستات

خواص دیورتیک عرق یونجه ممکن است به کاهش سنگ کلیه و رفع مشکلات مربوط به مثانه و پروستات کمک کند. برخی تحقیقات بیان می‌کنند که عرق یونجه در درمان سنگ کلیه مفید است.

مفید برای مو

عرق یونجه

ویتامین B1 و B6 موجود در عرق یونجه باعث سلامت مو می‌شود. پروتئین موجود در این عرق باعث رشد مو می‌شود. گنجاندن یونجه در رژیم غذایی شما پروتئین کافی مورد نیاز برای موهای شما فراهم می‌کند.

یونجه حاوی ویتامین‌های B1، B6 و C است که سلامت مو را برای شما به ارمغان می‌آورد. ویتامین C، با آسیب رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده و به کاهش ریزش مو کمک می‌کند. این ماده مغذی همچنین به بهبود گردش خون در پوست سر و فولیکول‌های مو کمک می‌کند.

عرق یونجه حاوی چندین ماده معدنی مانند کلسیم، آهن و روی است. این مواد به کاهش ریزش مو کمک می‌کنند. روی برای تحریک رشد مو مناسب است و کمبود آهن نیز یکی از علل ریزش مو است. سیلیس موجود در یونجه نیز روند ریزش مو را کند می‌کند.

شما عزیزان می توانید عرق ارگانیک بادرنجبویه برگسان، عرق ارگانیک کاسنی برگسان و عرق اسطوخودوس ارگانیک برگسان را از میشا ارگانیک خریداری کنید. در بخش مقالات میشا ارگانیک نیز می توانید مطالب کاربردی درباره عرق کاسنی مطالعه کنید.

تداخلات دارویی

مکمل‌های یونجه ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشند. با این حال، مشخص نیست که این تداخلات چقدر قوی هستند یا ممکن است نیاز به تنظیم دوز یا تغییر در درمان داشته باشند. با این حال، به عنوان یک قاعده کلی، دوزهای بالاتر پتانسیل تداخلات دارویی بیشتری دارند.

داروهای ضد انعقاد

داروهای ضد انعقاد (رقیق کننده‌های خون) مانند کومادین (وارفارین) پتانسیل قابل توجهی برای تداخل دارند. به این دلیل که محتوای بالای ویتامین K در یونجه که باعث لخته شدن خون می‌شود ممکن است اثربخشی دارو را تضعیف کند. اگر داروی ضد انعقاد مصرف می‌کنید، قبل از مصرف عرق یونجه حتما با پزشک خود مشورت کنید.

داروهای دیابت

داروهای دیابت خطر متوسطی برای تداخل دارند. این داروها ممکن است تحت تأثیر یونجه قرار گیرند و باعث کاهش بیشتر قند خون و افزایش خطر هیپوگلیسمی (قند خون پایین) شوند.

قبل از ترکیب این داروها و مکمل‌ها با پزشک خود مشورت کنید. اگر هر دو را مصرف می‌کنید، سطح گلوکز خون خود را کنترل کنید.

هورمون‌ها

داروهای ضد بارداری هورمونی خطر متوسطی برای تداخل دارند. یونجه ممکن است اثرات استروژنی هورمون‌ها را تغییر دهد و تاثیر آنها را در پیشگیری از بارداری کمتر کند. به عنوان مثال، اگر استروژن را به عنوان هورمون درمانی مصرف کنید، یونجه ممکن است اثربخشی آن را کاهش دهد.

داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی

داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مانند کورتیکواستروئیدها و سیکلوسپورین در صورت مصرف با عرق یونجه خطر متوسطی دارند. این عرق ممکن است تاثیر این داروها را به دلیل اثرات پیش التهابی ال-کاناوانین در یونجه کاهش دهد. اگر از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کنید، قبل از مصرف این عرق با پزشک خود صحبت کنید.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به کودکان، زنان باردار، افراد مسن یا هر فرد دیگری که سیستم ایمنی ضعیفی دارد توصیه می‌کند از مصرف محصولات مکمل مشتق شده از یونجه اجتناب کنند.

داروهای حساس کننده به نور

داروهای حساس کننده نور آنهایی هستند که باعث می‌شوند پوست شما به نور خورشید حساس شود. این داروها در صورت مصرف با عرق یونجه خطر متوسطی دارند. ممکن است خطر آفتاب سوختگی را در صورت مصرف با هم افزایش دهند. بنابراین، قبل از ترکیب آنها حتما با پزشک خود صحبت کنید. علاوه بر این، هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و لباس مناسب بپوشید.

نحوه نگهداری عرق یونجه

عرق یونجه را در جای خشک و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید. بعد از مدت زمان انقضا، باقی مانده را دور بریزید.

از اینکه مطالب علمی و مستند مجله میشا ارگانیک را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید، سپاسگزاریم. شما همراهان همیشگی میشا ارگانیک می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در قسمت دیدگاه درج کنید.

مشاوران و کارشناسان تخصصی میشا ارگانیک همواره پاسخگوی سوالات شما هستند. با ما در ارتباط باشید.