زنجبیل (Zingiber officinale) گیاهی با برگ‌های سبز بلند و ریزوم ضخیم زیرزمینی است. این گیاه عطر و طعم تند و قوی دارد و به طور گسترده‌ای برای افزودن طعم تند به غذا، سوپ و نوشیدنی‌های مختلف استفاده می‌شود. زنجبیل شامل یک اولئورزین است که غنی از 115 جزء فعال زیستی است. علاوه بر این کاربردهای آشپزی، بیش از 2000 سال پیش به عنوان یک گیاه دارویی از هند به امپراتوری روم برده شد. این گیاه دارویی با بسیاری از خواص مفید خود برای درمان معده درد، اسهال، تهوع، ناراحتی معده، بارداری، شرایط التهابی مانند آرتریت روماتوئید و آرتروز موثر است.   زنجبیل تازه   زنجبیل به عنوان یک مکمل غذایی به شکل ریشه تازه یا خشک شده، قرص، کپسول یا عصاره مایع استفاده می‌شود. برخی از رایج ترین موارد استفاده از آن شامل درمان سوء هاضمه، کنترل حالت تهوع و تسکین علائم آنفولانزا و سرماخوردگی است.

فواید زنجبیل

موارد زیر برخی از شناخته شده‌ترین فواید زنجبیل هستند:

گوارشی و هضم کننده

زنجبیل بهترین دوست جدید شما برای حمایت از همه چیز در مورد سلامت دستگاه گوارش است. سوء هاضمه عملکردی یک اصطلاح بالینی است که برای توصیف ناراحتی بالای شکم مانند رفلاکس اسید استفاده می‌شود که با کند شدن گوارش مرتبط است. نشان داده شده است که زنجبیل به رفع این مسائل کمک می‌کند. این گیاه به افزایش توانایی بدن برای تخلیه سریع غذا از معده نیز کمک می‌کند. با افزایش تحرک در سیستم گوارش، احتمال بروز سوزش سر دل یا سوء هاضمه کمتر می‌شود. یک مطالعه روی شرکت کنندگان سالم نشان داد که مصرف کپسول این گیاه (1200 میلی گرم) همراه با غذا باعث هضم بهتر غذا  می‌شود!   زنجبیل یک ضد تهوع   این گیاه پر خاصیت حاوی چندین ترکیب فنلی (جینجرول) است که مخاط تحریک شده دستگاه گوارش را تسکین می‌دهد، ترشح بزاق را افزایش داده، تولید صفرا را تحریک می‌کند، تحرک روده را زیاد کرده و اسپاسم معده را کاهش می‌دهد. زنجبیل ترشح آنزیم‌های پروتئولیتیک و لیپولیتیک قوی تریپسین و لیپاز لوزالمعده را افزایش می‌دهد و ممکن است تأثیر مثبتی در درمان یبوست و جلوگیری از سرطان روده بزرگ داشته باشد.

افزایش سطح انرژی بدن

هرچه گوارش شما کارآمدتر باشد، انرژی بیشتری خواهید داشت، زیرا محققان دریافتند تقریبا 60 درصد از انرژی بدن شما به سوخت و ساز بدن می‌رسد. اگر زنجبیل بتواند هضم غذا را بهبود بخشد، متابولیسم شما بهبود یافته و انرژی بیشتری در اختیار شما قرار می‌گیرد. هرچه سریعتر بتوانید غذای خود را هضم کنید، سریعتر ویتامین‌ها و مواد معدنی غذاهایی را که می‌خورید جذب می‌کنید. همچنین غذای هضم نشده‌ی کمتری در دستگاه گوارش خواهید داشت. وقتی غذا هضم نشود انرژی مصرف می‌کند. بنابراین زنجبیل نه تنها با بهبود علائم سوء هاضمه و تسریع تخلیه معده باعث هضم غذا می‌شود، بلکه سطح کلی انرژی شما را نیز افزایش می‌دهد.

کاهش فشار خون

هنگامی که فشار خون بالا درمان نشود، می‌تواند به عروق، قلب، مغز، کلیه‌ها و چشم شما آسیب برساند. پزشکان اغلب داروهای فشار خون را به بیماران خود تجویز می‌کنند، اما اگر بتوانید فشار خون خود را به طور طبیعی کاهش دهید، چطور؟ تحقیقات نشان داده است که این گیاه به عنوان گشاد کننده عروق، فشار خون را (همراه با دارو) کاهش می‌دهد. زنجبیل فشار کلی خون را در کل بدن کاهش می‌دهد. زنجبیل حاوی پتاسیم است، ماده معدنی که تحقیقات نشان داده است می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. طبق گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA)، زنجبیل حاوی 415 میلی گرم پتاسیم در 100 گرم است. یعنی  بیشتر از یک موز (میوه‌ای که به دلیل داشتن پتاسیم بالا معروف است) است که فقط 358 میلی گرم در 100 گرم دارد.

کاهش التهاب

التهاب به طور طبیعی حتی در افراد سالم نیز رخ می‌دهد. این یک واکنش طبیعی و سالم برای محافظت از بدن در برابر صدمات یا بیماری است. با این حال، وقتی التهاب بیش از حد یا مزمن باشد، برای بدن مضر است. در واقع، محققان دریافتند که التهاب مزمن ریشه بسیاری از بیماری‌های شایع مانند بیماری‌های قلبی، اختلالات خود ایمنی و سرطان است.   زنجبیل و کاهش التهاب   ترکیبات فعال موجود در زنجبیل خام (gingerol ، shogaol و paradol) مسئول بسیاری از اثرات ضد التهابی طبیعی زنجبیل هستند. تحقیقات نشان داده است که زنجبیل مانع از تولید سایتوکاین‌های پیش التهابی (پروتئین‌های کوچکی که توسط سلول‌ها برای ارتباط با دیگر سلول‌های بدن آزاد می‌شوند) می‌شود. سایتوکاین‌های پیش التهابی مسئول تنظیم واکنش‌های التهابی هستند، به این معنی که این واکنش ها بیشتر در بدن اتفاق می‌افتد .این موضوع  ارتباط مستقیمی با افزایش التهاب در بدن دارد. از آنجا که ثابت شده است که زنجبیل سطوح التهابی را که سایتوکاین‌های پیش التهابی ایجاد می‌کنند را کاهش می‌دهد، طبیعی است که التهاب نیز کاهش یابد. این مسأله مهمی است! از آنجا که التهاب می‌تواند در بدن مشکل ساز شود (به ویژه با رژیم غذایی نامناسب) زنجبیل یک راه عالی برای کاهش میزان کلی التهاب در بدن است. اگر از بیماری التهابی رنج می‌برید، زنجبیل یک داروی ضدالتهابی طبیعی و قوی است.

خواص ضد باکتریایی

اگر هنوز از خواص دارویی زنجبیل مطمئن نشده اید، اکنون مطمئن خواهید شد! محققان دریافتند که زنجبیل یک ضد باکتری موثر برای بسیاری از باکتری‌های مقاوم به دارو است. محققان اظهار کردند که “زنجبیل پتانسیل بالایی در درمان بسیاری از بیماری‌های میکروبی (مانند باسیلوس و E. coli) دارد.” فواید ضد باکتریایی در اینجا متوقف نمی‌شود. در سلامت دهان و دندان، مانع از رشد عوامل بیماریزای پریودنتیت (التهاب لثه که توسط باکتری‌های لثه ایجاد می‌شود) می‌شود. خواص ضد باکتریایی که این گیاه دارد نشان می‌دهد که واقعا یک نوع دارو است.

تنظیم کننده قند خون

دیابت شایع ترین بیماری سیستم غدد درون ریز است. دیابت نوع 2 بیش از 90 درصد تشخیص های دیابت را تشکیل می‌دهد. یکی از علل دیابت هیپرگلیسمی مزمن (اصطلاح بالینی قند خون بالا) است. اگر بتوانید سطح قند خون خود را تنظیم کنید، احتمال کمتری دارد که قند خون مزمن را که می‌تواند به مرور زمان منجر به دیابت شود، تجربه کنید. یک مطالعه نشان داد که مکمل این گیاه دارویی باعث کاهش سطح قند خون ناشتا و همچنین سطح هموگلوبین A1c می‌شود. اگر بتوانید سطح A1c خود را زیر 5.7 درصد نگه دارید، در محدوده طبیعی قرار دارید. از آنجا که این گیاه سطح قند خون و A1c را کاهش می‌دهد، می‌توان گفت که زنجبیل به تنظیم سیستم ذهن و بدن کمک می‌کند تا سطح قند خون را کنترل کرده و از افزایش قند خون مزمن جلوگیری کند.   زنجبیل و کاهش قند خون

کاهش دردهای قاعدگی

بسیاری از زنان می‌دانند که درد قاعدگی چقدر می‌تواند ناتوان کننده باشد. داروهای ضد درد بدون نسخه‌ای برای این درد اختصاص داده شده است، اما زنجبیل یک تسکین دهنده فوری درد است. یک مطالعه نشان داد که این گیاه به اندازه ایبوپروفن در کاهش درد ناشی از دیسمنوره (قاعدگی دردناک) در زنان موثر است. گرفتگی‌های قاعدگی در شکم و کمر در دیسمنوره شایع است. این یک خبر عالی برای زنان است! دفعه بعد که در دوران قاعدگی دچار گرفتگی شدید، چای آن را امتحان کنید.

تأثیر مثبت روی کلسترول

  زنجبیل   همانطور که قبلا گفته شد، این گیاه شگفت انگیز در کاهش فشار خون مفید است، اما برای سطح کلسترول نیز مفید است. مشخص شده است سطح کلسترول را کاهش می‌دهد (به ویژه لیپوپروتئین‌هایی با چگالی پایین (LDL)) را کاهش می‌دهد. به گفته انجمن قلب آمریکا، “کلسترول LDL” کلسترول بد “نامیده می‌شود، زیرا باعث تجمع چربی در عروق می‌شود. ” این تجمع چربی به عنوان تصلب شرایین شناخته می‌شود و خطر حمله قلبی و سکته را افزایش می‌دهد.

ضد تهوع

شواهد قوی وجود دارد که نشان می‌دهد زنجبیل در تسکین حالت تهوع پس از شیمی درمانی برای سرطان، به عنوان مکمل داروها و همچنین در دوران بارداری کمک می‌کند. چای زنجبیل یا زنجبیل تازه، یا حتی جویدن بخش های تازه آن، همه راه‌های مقابله با تهوع ناشی از شیمی درمانی است و به کاهش حالت تهوع در سفر نیز کمک می‌کند، اگرچه میزان واقعی استفراغ کاهش نمی‌یابد.   زنجبیل یک ضد تهوع   این گیاه دارویی در کاهش حالت تهوع مربوط به بارداری مفید است. در همه این موارد، بخشی از اثر آن به دلیل تجزیه گاز محبوس در روده‌ها و معده است. بخش دیگر با تاثیر ترکیباتش بر گیرنده‌های سروتونین در مغز و همچنین تاثیر مستقیم بر مخاط دستگاه گوارش نقش دارد. در حالت تهوع در دوران بارداری، گزارش شده است که مصرف این گیاه به اندازه دیمن هیدرینات یا پیریدوکسین موثر است و عوارض جانبی کمتری دارد. به طور کلی مصرف این گیاه پر خاصیت، ممکن است برای کاهش حالت تهوع در شرایط مختلف تجویز شود.

خاصیت آنتی‌اکسیدانی

زنجبیل دارای عملکرد آنتی‌اکسیدانی قوی است، زیرا حاوی یکی از بالاترین سطح آنتی‌اکسیدان‌ها در جهان طبیعی است. بنابراین اکسیداتیو را خنثی می‌کند.این گیاه دارویی به عنوان یک آنتی‌اکسیدان، تولید سوپراکسید و پراکسیدهای چربی را مهار می‌کند و سطح گلوتاتیون را کاهش می‌دهد.

پیشگیری از سرطان

  زنجبیل و درمان سرطان   برخی از مطالعات سرطان مربوط به استفاده از مکمل‌های این گیاه نشان داد که این مواد خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد. این موضوع به دلیل فعالیت آنتی‌اکسیدانی آن و همچنین توانایی آن در تنظیم چندین پروتئین، که در چرخه سلولی دخیل هستند، مانند NF-κB ، STAT3 ، MAPK ، PI3K و بسیاری دیگر باشد.

محافظت از قلب

این گیاه در کاهش سطح چربی خون و فعالیت فاکتورهای انعقادی مفید است. این گیاه به حفظ سطح قند خون در حد طبیعی کمک می‌کند. بنابراین، این پتانسیل را دارد که به ارتقاء سلامت قلب و عروق و جلوگیری از دیابت کمک کند.

مبارزه با سرماخوردگی و آنفولانزا

در هوای سرد، چای داغ زنجبیلی بدن را گرم می‌کند و با دارا بودن مواد مغذی سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.

زنجبیل برای تمرین

زنجبیل می‌تواند در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود و درد ماهیچه‌ها را پس از ورزش شدید تا حدود یک چهارم کاهش می‌دهد.

نحوه استفاده از زنجبیل

  مصارف زنجبیل   دانستن همه این فواید زنجبیل برای سلامتی عالی است، اما چگونه می‌توانید به راحتی زنجبیل را در برنامه روزانه خود قرار دهید؟ زنجبیل بسیار تند است، بنابراین ممکن است از طعم آن لذت نبرید. خوشبختانه، گزینه‌های زیادی برای کسانی که عاشق زنجبیل هستند وجود دارد.

ریشه زنجبیل تازه:

این قوی‌ترین شکل زنجبیل است. می‌توانید آن را برش داده و در آب داغ برای چای بریزید، آن را در غذاهای سرخ کرده خرد کنید، آب آن را بگیرید، به اسموتی‌های خود اضافه کنید، یا حتی یک تکه بردارید و آن را بمکید! زنجبیل خشک یا آب آن برای میان عالی است.

آسیاب شده:

زنجبیل آسیاب شده می‌تواند به روش‌های مشابه زنجبیل تازه استفاده شود. می‌توانید آن را به چای اضافه کنید یا به دستورهای غذایی مورد علاقه شما اضافه شود. پودر این گیاه نیز برای پخت بسیار مناسب است.

کپسول:

این ساده‌ترین راه برای استفاده از این گیاه شگفت انگیز به رژیم غذایی شما است. مخصوصا اگر طرفدار طعم تند زنجبیل نیستید! کپسول‌های زنجبیل یا مکمل های آن ساده هستند. پودر آسیاب شده برای سهولت مصرف در هر زمان از روز به کپسول اضافه می‌شود.

چای زنجبیل:

همانطور که گفته شد، می‌توانید چای آن را با استفاده از گیاه تازه یا آسیاب شده تهیه کنید. شما می‌توانید کیسه‌های چای آماده عصاره این گیاه را از فروشگاه خریداری کنید. اگر تهوع دارید یا می‌خواهید بعد از غذا خوردن معده خود را آرام کنید، این گیاه پر خاصیت را در دسترس داشته باشید.  

شما می توانید بهترین چای سیاه ارگانیک، چای سبز ارگانیک و خوش طعم ترین دمنوش های ارگانیک را از میشا ارگانیک خریداری کنید.

روغن زنجبیل:

  روغن زنجبیل   روغن این گیاه را می‌توان به صورت داخلی مصرف کرد یا به صورت موضعی برای درمان درد روی محل مالش داد. اسانس زنجبیل خواص آرامش بخشی زیادی دارد و استفاده از آن برای ماساژ مفید است.

عوارض جانبی

زنجبیل هنگامی که به عنوان مکمل یا طعم دهنده غذا یا به صورت نوشیدنی گیاهی مصرف می‌شود، مورد استفاده قرار گیرد. با این حال، در برخی از بیماران، ممکن است باعث افت فشار خون و افت قند خون و همچنین سوزش معده، زخم روده کوچک، سوزش سر دل و علائم روده تحریک پذیر در بیماران مستعد شود. به ندرت ممکن است ضربان قلب نامنظم یا حساسیت ایجاد کند. بنابراین قبل از مصرف ابتدا بررسی کنید که نسبت به این گیاه پر خاصیت حساسیت نداشته باشید.   از اینکه مطالب علمی و مستند مجله میشا ارگانیک را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید، سپاسگزاریم. شما همراهان همیشگی میشا ارگانیک می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در قسمت دیدگاه درج کنید. مشاوران و کارشناسان تخصصی میشا ارگانیک همواره پاسخگوی سوالات شما هستند. با ما در ارتباط باشید.