زعفران یکی از گیاهانی است که هم کاربرد فروانی در بین گیاهان دارویی دارد و هم به صورت ادویه و چاشنی در غذاهای مختلف استفاده می‌شود. زعفران نه تنها به دلیل رنگ جذاب خود، بلکه به دلیل تأثیری که در بهبود خلق و خو دارد، به عنوان «ادویه آفتابی» شناخته می‌شود.

گیاه زعفران

گل‌های این گیاه شگفت انگیز اغلب در اواسط پاییز دیده می‌شوند. هر پیاز زعفران معمولا دارای 3-1 گل خوشرنگ است. هر گل دارای 6 گلبرگ می‌باشد. کلاله و خامه گل زعفران برداشت می‌شود. برداشت زعفران ارگانیک کاملا دستی انجام می‌شود. در اوایل پاییز پس از خشک شدن در جایی که تهویه مناسبی داشته باشد، بسته بندی می‌شود.

خواص شگفت انگیز زعفران

در ادامه مطلب شما را بیشتر با این گیاه پرخاصیت آشنا می کنیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب و آشنایی با خواص زعفران، این ادویه را در برنامه غذایی خود بگنجانید و از فواید بیشمار آن بهره مند شوید.

زعفران

یک آنتی اکسیدان قوی

زعفران دارای تنوع قابل توجهی از ترکیبات گیاهی است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کنند. این آنتی اکسیدان‌ها بدن شما را در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند.

آنتی اکسیدان‌های قابل توجه زعفران عبارتند از:

کروسین، کروستین، سافرانال و کامفرول

کروسین و کروستین رنگدانه‌های کاروتنوئیدی هستند که مسئول ایجاد رنگ قرمز آن هستند. هر دو ترکیب خاصیت ضد افسردگی دارند و از سلول‌های مغز در برابر آسیب‌های مختلف محافظت می‌کنند.

سافرانال به زعفران طعم و عطر خاصی می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است به بهبود خلق و خو، حافظه و توانایی یادگیری شما کمک کند و همچنین از سلول‌های مغز شما در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند.

در نهایت، کامفرول در گلبرگ‌های گل یافت می‌شود. این ترکیب مزایای زیادی برای سلامتی دارد. از مهمترین خواص این ترکیب می‌توان به کاهش التهاب، خواص ضد سرطانی و فعالیت ضد افسردگی اشاره کرد.

بهبود خلق و خو و کاهش علائم افسردگی

سبک زندگی پرمشغله و افزایش استرس، افراد را به سطحی رسانده است که در نهایت از مشکلات جسمی و روحی متعددی رنج می‌برند. در حالی که اغلب یک درمان سریع برای بیماری‌های جسمی وجود دارد، یافتن درمانی برای بیماری‌های روانی زمان بر است.

زعفران یکی از گران‌قیمت‌ترین ادویه‌ها وقتی به طور منظم مصرف شود معجزه می‌کند. این گیاه معطر دارای مواد شیمیایی خاصی است که به تقویت خلق و خو و رهایی از استرس کمک می‌کند، بنابراین برای افسردگی، اضطراب و مبارزه با بی‌خوابی عالی عمل می‌کند.

طبق مطالعات، این گیاه دارای برخی خواص ضد افسردگی جادویی است.

وجود دو جزء در زعفران: کروسین و سافرانال می‌تواند به طور موثری به تحریک تولید مواد شیمیایی عصبی مانند سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین کمک کند. این اجزا می‌توانند به طور موثر به افسردگی خفیف تا متوسط کمک می‌کنند و بیشتر در داروهای سنتی روانپزشکی استفاده می‌شوند.

این گیاه خاصیت تقویت کننده جنسی را دارد. این ویژگی زعفران در افرادی که داروهای ضد افسردگی مصرف می‌کنند اهمیت زیادی دارد و باعث افزایش قدرت جنسی می‌شود.

بهبود خلق و خو

در پنج مطالعه صورت گرفته در این زمینه مشخص شد که مکمل‌های زعفران به طور قابل‌توجهی در درمان علائم افسردگی‌های خفیف تا متوسط مؤثرتر از دارونماها بودند.

مطالعات دیگر نشان داد که مصرف 30 میلی گرم از این گیاه در روز به اندازه فلوکستین، ایمی پرامین و سیتالوپرام (درمان‌های مرسوم برای افسردگی) موثر است. علاوه بر این، عوارض جانبی زعفران خیلی کمتر از داروهای شیمیایی است. به نظر می‌رسد هم گلبرگ و هم کلاله نخ مانند در برابر افسردگی خفیف تا متوسط مؤثر هستند.

با اینکه یافته‌ها امیدوارکننده هستند، اما قبل از اینکه متخصصان بتوانند زعفران را به عنوان درمانی برای افسردگی توصیه کنند، به مطالعات انسانی طولانی‌تر با شرکت کنندگان بیشتر نیاز است.

خاصیت مبارزه با سرطان

این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان است که به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد مضر کمک می‌کند. رادیکال‌های آزاد اغلب منجر به بیماری‌های مزمن مانند سرطان می‌شوند.

در مطالعات آزمایشگاهی، نشان داده شده است که این گیاه و ترکیبات آن به طور انتخابی سلول‌های سرطانی روده بزرگ را از بین می‌برند یا رشد آنها را سرکوب می‌کنند، در حالی که به سلول‌های سالم آسیب نمی‌رسانند. محققان در حال آزمایش بر روی اثر ضد سرطانی این ماده روی سلول‌های سرطانی پوست، مغز استخوان، پروستات، ریه، سینه و دهانه رحم هستند.

زعفران حاوی کاروتن نارنجی تیره و محلول در آب به نام کروسین است که مسئول رنگ  زعفران است. کروسین باعث ایجاد آپوپتوز (مرگ برنامه ریزی شده سلولی) در تعدادی از انواع مختلف سلول‌های سرطانی انسان می‌شود. این ادویه نه تنها سلول‌های سرطانی را مهار می‌کند، بلکه چنین تأثیری بر سلول‌های طبیعی ندارد و در واقع تشکیل سلول‌های جدید و لنفوسیت‌ها (سلول‌های ایمنی که به تخریب سلول‌های سرطانی کمک می‌کنند) را تحریک می‌کند.

همچنین مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که کروسین (آنتی اکسیدان اصلی) ممکن است سلول‌های سرطانی را نسبت به داروهای شیمی درمانی حساس تر کند.

علائم سندرم پیش از قاعدگی را کاهش می‌دهد.

سندرم پیش از قاعدگی (PMS) اصطلاحی است که علائم فیزیکی، عاطفی و روانی را توصیف می‌کند که قبل از شروع دوره قاعدگی رخ می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد که زعفران اغلب به درمان علائم PMS کمک می‌کند.

در زنان 20 تا 45 ساله، مصرف 30 میلی‌گرم از این گیاه در روز در درمان علائم PMS، مانند تحریک‌پذیری، سردرد، هوس و درد مؤثرتر از دارونما بود.

مطالعه دیگری نشان داد که استشمام بوی این ادویه خوش عطر به مدت 20 دقیقه به کاهش علائم PMS مانند اضطراب و کاهش سطح هورمون استرس کورتیزول کمک می‌کند. به نظر می‌رسد هم خوردن و هم بوییدن زعفران به درمان علائم PMS کمک می‌کند.

کمک به کاهش اشتها و کاهش وزن

مصرف میان وعده یک عادت رایج است که ممکن است باعث افزایش وزن شما شود. طبق تحقیقات، مصرف این گیاه با کاهش اشتها از خوردن میان وعده جلوگیری می‌کند.

در یک مطالعه 8 هفته‌ای مشخص شد، زنانی که مکمل‌های زعفران مصرف می‌کردند، به طور قابل‌توجهی احساس سیری بیشتری می‌کردند و میان وعده‌ها کمتری می‌خوردند.

تقویت یادگیری و حفظ حافظه

مطالعات اخیر همچنین نشان داده اند که عصاره این گیاه، به ویژه کروسین آن، در درمان اختلالات ذهنی مرتبط با سن مفید است. در ژاپن، زعفران کپسوله شده  در درمان بیماری پارکینسون، از دست دادن حافظه و التهاب استفاده می‌شود..

کاهش فشار خون و پیشگیری از بیماری های قلبی

زعفران

طبق تحقیقات، آنتی اکسیدان‌های موجود در این گیاه می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد. فلاونوئیدها، به ویژه لیکوپن موجود در این ادویه می‌توانند محافظت بیشتری ایجاد کنند.

زعفران سرشار از پتاسیم است. از این رو مصرف منظم آن به گشاد شدن رگ های خونی کمک می‌کند. انسداد شریان‌های شما را از بین می برد. بنابراین، فشار خون را کاهش می‌دهد، در نتیجه احتمال ایست قلبی و سکته کاهش می‌یابد.

یک مطالعه نشان می‌دهد که مردم منطقه مدیترانه که زعفران را به عنوان بخشی از رژیم غذایی منظم مصرف می‌کنند، موارد کمتری از بیماری‌های قلبی را گزارش می‌دهند. این اتفاق  ممکن است به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی این گیاه باشد. وجود کروستین باعث کاهش کلسترول بد یا مضر خون می‌شود. همچنین ایمنی بدن شما را تقویت می‌کند.

توصیه‌هایی برای خرید بهتر

هنگام خرید دقت کنید که رنگ آن قرمز باشد و هنگام لمس با دستان خشک خشک، حالت شکننده‌ای داشته باشد. زعفران تازه عطر و بوی بیشتری نسبت به زعفران کهنه یا تقلبی دارد. آن را در جای خنک و تاریک در ظرف در بسته نگهداری کنید. در این شرایط ماندگاری آن تا 6 ماه می‌باشد.

توصیه ما به شما هموطنان عزیز خرید زعفران ارگانیک است. زیرا در تولید این محصول از آفت کش‌های شیمیایی استفاده نشده است و کاملا سالم است.

شما عزیزان می توانید از میشا ارگانیک انواع متنوعی از زعفران ارگانیک در وزن های مختلف را با کلیک روی لینک مشاهده و خریداری کنید و از طعم و تازگی این محصولات ارگانیک لذت ببرید.

خرید زعفران

دم کردن زعفران

برای دم کردن زعفران روش‌های مختلفی وجود دارد که شما بر اساس سلیقه خود می‌توانید از این روش‌ها استفاده کنید. روش متداول ریخت آب داغ روی زعفران کوبیده و قرار دادن آن در معرض بخار آب و یا حرارت است. حتما در هنگام استفاده از این روش از شیشه نشکن و مقاوم به حرارت استفاده کنید.

روش دوم بر اساس استفاده از یخ است. پس از کوبیدن، زعفران در هاون چینی، آن را در یک ظرف شیشه ای درب دار بریزید و چند تکه یخ بیندازید. ظرف را در محیط آشپزخانه قرار دهید و اجازه دهید یخ‌ها آب شوند. بعد از آب شدن یخ‌ها، زعفران خوشرنگ با طعم عالی آماده است.

این گیاه را می‌توان در انواع غذاها، نوشیدنی‌ها و دسرها استفاده کرد و از فواید بی‌نظیر آن بهره برد. به یاد داشته باشید که هر ماده‌ای را به اندازه و در حد اعتدال مصرف کنید. مصرف بیش از حد زعفران موجب رقیق شدن خون می‌شود. مصرف این ماده برای زنان باردار در سه ماهه اول منع شده است و باعث سقط جنین می‌شود.

از اینکه مطالب علمی و مستند مجله میشا ارگانیک را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید، سپاسگزاریم. شما همراهان همیشگی میشا ارگانیک می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در قسمت دیدگاه درج کنید.

مشاوران و کارشناسان تخصصی میشا ارگانیک همواره پاسخگوی سوالات شما هستند. با ما در ارتباط باشید.