فواید چشمگیر سرکه سیب برای سلامتی بسیار زیاد است، زیرا سطح قند خون را تنظیم می‌کند، مصرف آن منجر به کاهش وزن می‌شود، سطح کلسترول را کاهش می‌دهد و اثرات درمانی مثبتی روی پوست دارد.

سرکه سیب چیست؟

سرکه سیب نوعی سرکه است که از سیب رسیده و تازه خرد شده تهیه می‌شود. سیب‌ها تخمیر می‌شوند و از طریق یک سری فرآیندهایی محصول نهایی تولید می‌شود. در اولین مرحله، سیب‌های خرد شده در معرض مخمر قرار می‌گیرند تا فرآیند تخمیر الکلی آغاز شود و سپس قندها به الکل تبدیل می‌شوند. در مرحله دوم، باکتری‌ها به محلول الکل اضافه می‌شوند که الکل را بیشتر تخمیر کرده و به اسید استیک تبدیل کنند.

انواع سرکه سیب

سرکه سیب ارگانیک

از سیب‌هایی تهیه می‌شود که اجازه دارند بدون حرارت به طور طبیعی تخمیر شوند. برخلاف انواع تجاری، انواع ارگانیک فرآوری یا تصفیه نمی‌شوند. ظاهری کدر دارد. این نوع سرکه را سرکه غیر پاستوریزه، خام یا بدون فیلتر نیز می‌نامند.

سرکه سیب تجاری

این نوع سرکه مراحل پاستوریزاسیون را طی می‌کند که در آن سرکه گرم شده و فیلتر می‌شود و در صورت وجود رسوبات برداشته می‌شود. ظاهری روشن و کهربایی دارد.

سرکه سیب ارگانیک و تجاری

تفاوت بین سرکه سیب ارگانیک و سرکه سیب تجاری (غیرارگانیک) را در تصویر مشاهده می کنید. سمت راست: سرکه سیب ارگانیک و سمت چپ: سرکه سیب تجاری

توجه: از نظر مزایا، بهترین سرکه سیب، نوع ارگانیک و بدون فیلتر است که حاوی باکتری‌های مفید است.

حقایق تغذیه‌ای

سرکه سیب در هر قاشق غذاخوری (15 گرم) فقط سه کالری دارد و تقریبا هیچ کربوهیدراتی ندارد. بر اساس پایگاه داده‌های غذایی USDA، سرکه سیب حاوی مقادیر کمی پتاسیم، منیزیم، فسفر و کلسیم است. همانند آب سیب، حاوی پکتین، ویتامین B (B1 ، B2 و B6، بیوتین، اسید فولیک، نیاسین، پانتوتنیک اسید) و ویتامین C است.

اسید استیک اصلی ترین ترکیب فعال است که مسئول فواید سرکه سیب است و تصور می‌شود که کاهش وزن یکی از مهمترین فواید آن باشد.

اسیدهای آمینه موجود در این سرکه ضد عفونی کننده‌ها و آنتی‌بیوتیک‌های موثری هستند. اسید استیک موجود در سرکه می‌تواند به درمان عفونت‌های مختلف قارچی و باکتریایی کمک کند.

سرکه سیب بدون فیلتر و ارگانیک حاوی کلنی از باکتری‌ها است که به آن مادر سرکه می‌گویند و ظاهری شبیه تار عنکبوت دارد. این باکتری‌ها، دوست روده هستند و اغلب مغذی‌ترین قسمت سرکه سیب محسوب می‌شوند.

 

فواید سرکه سیب

مهمترین فواید سرکه سیب برای سلامتی عبارتند از:

از رفلاکس اسید جلوگیری می‌کند.

رفلاکس معده، که GERD یا رفلاکس اسید نیز نامیده می‌شود، شرایطی است که در صورت برگشت غذا از معده به مری، باعث ایجاد علائمی مانند تهوع و سوزش سر دل می‌شود. دکتر زویی یه از دانشگاه ایالتی آریزونا تحقیقی را منتشر کرد که در آن مشخص شد افرادی که سرکه سیب مصرف کرده بودند نسبت به افرادی که آنتی اسید دریافت کرده بودند بیش از 75 درصد کاهش ریفلاکس اسید و یک ساعت رفلاکس تاخیری را نشان دادند. این یافته‌ها نشان دهنده اثر بالقوه این نوع سرکه در افرادی است که مشکل رفلاکس اسید معده دارند.

سرکه سیب برای کاهش وزن

سرکه سیب یک درمان عالی برای کاهش وزن اضافی محسوب می‌شود. این ماده باعث می‌شود، بدن کالری‌های اضافی را بسوزاند و متابولیسم بدن را به سطح مطلوب برساند. مصرف سرکه منجر به کاهش اشتها و افزایش چربی‌سوزی در بدن می‌شود. بر اساس مطالعه‌ای که توسط تیمی از محققان ژاپنی در مجله Bioscience، Biotechnology and Biochemistry منتشر شده است، اسید استیک، که جزء اصلی سرکه است، می‌تواند با کاهش وزن، به سندرم متابولیک کمک کند.

سرکه سیب و سرطان

وقتی صحبت از سرکه سیب و سرطان می‌شود، تحقیقات نشان می‌دهد که سرکه سیب می‌تواند به پیشگیری از سرطان کمک کند؛ زیرا باعث افزایش سطح سلامتی می‌شود. عوامل و علل زیادی برای سرطان وجود دارد و ما هنوز از نظر پیشگیری و درمان راه درازی در پیش داریم، اما آنچه می‌دانیم این است که سرکه سیب می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش داده و رشد سلول‌های سرطانی (تومور) را کندتر کند.

 

سرکه سیب

سرکه سیب ارگانیک زوبین دارای گواهی ارگانیک از شرکت پارس گواه گستر می باشد و از طعم و کیفیت بسیار خوبی برخوردار است. برای خرید این محصول ارگانیک کلیک کنید.

 

سرکه سیب و مدیریت قند خون

بر اساس یک گزارش تحقیقاتی که در مجله انجمن دیابت آمریکا منتشر شده است، دو قاشق غذاخوری سرکه سیب رقیق شده می‌تواند سطح قند خون ناشتا را کاهش دهد.

همچنین ممکن است حساسیت به انسولین را در افرادی که دارای مقاومت به انسولین یا دیابت نوع 2 هستند به میزان قابل توجهی افزایش دهد. بر اساس یک مطالعه روی حیوانات، موش‌های دیابتی که به مدت چهار هفته با سرکه سیب تغذیه شدند، سطح قند خون خود آنها به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

با این حال، سرکه جایگزین دارو نمی‌شود. رژیم غذایی سالم و ورزش همیشه برای افراد مبتلا به دیابت توصیه می‌شود. اگر دیابت دارید و انسولین یا داروهای تجویزی مصرف می‌کنید، قبل از نوشیدن سرکه سیب باید با پزشک خود مشورت کنید؛ زیرا سطح پتاسیم شما می‌تواند بیش از حد کاهش یابد.

کاهش کلسترول و قلبی سالم با سرکه سیب

سرکه حاوی اسید استیک به همراه کلروژنیک اسید است که به طور موثری در کاهش سطح کلسترول LDL (بد) و افزایش سطح کلسترول HDL (خوب) کمک می‌کند و در نتیجه از سیستم قلبی عروقی محافظت می‌کند.

محققان گروه تغذیه در دانشکده بهداشت عمومی هاروارد مطالعه ای را در مجله American of Clinical Nutrition منتشر کردند که نشان می‌داد زنانی که از سس سالاد حاوی سرکه استفاده می‌کنند (مصرف بیشتر اسید آلفا لینولنیک) کمتری برای ابتلا به بیماری‌های قلبی دچار می‌شوند.

مراقبت از پوست

متعادل نگه داشتن سطح pH بدن برای حفظ سلامت پوست ضروری است. شستشوی پوست با سرکه سیب می‌تواند به بازگرداندن درخشندگی پوست کمک کند و اتساع منافذ پوست را محدود کند. این کار باعث می‌شود پوست شما بیش از حد چرب یا خشک نشود و تولید چربی را متعادل کرده و گردش مواد مغذی را بهبود می بخشد.

 

مراقبت از پوست با سرکه

 

برای استفاده از سرکه کافی است یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با دو فنجان آب مخلوط کنید. سپس یک پنبه را به آن آغشته کرده و از آن برای پاک کردن صورت خود استفاده کنید. البته برای استفاده از این محلول، ابتدا آن را در قسمتی از پوست خود تست کنید و سپس در صورت عدم حساسیت از آن استفاده کنید.

بر اساس گزارشی در مجله Applied Microbiology and Biotechnology، سرکه سیب ترکیبی از اسید لاکتیک، اسید سیتریک، استیک اسید و اسید سوکسینیک است که همه آنها قادرند از رشد پروپیونی باکتریوم آکنه (باکتری مولد آکنه) جلوگیری کند.

مراقبت از مو

این سرکه در کنترل شوره سر و متعادل سازی سطح pH پوست سر مفید است. می‌توانید دو تا سه قاشق سرکه را مستقیما روی پوست سر بمالید و بعد از پنج دقیقه شستشو دهید. از تماس سرکه با چشم خودداری کنید تا تحریک نشود.

سرکه سیب و احساس سیری

هنگامی که سرکه سیب رقیق شده با وعده غذایی حاوی کربوهیدرات بالا مصرف می‌شود، احساس سیری را افزایش می‌دهد و با جلوگیری از پرخوری به کاهش وزن نیز کمک می‌کند. بر اساس مطالعه‌ای که در مجله اروپایی تغذیه بالینی منتشر شده است، یافته‌های جالبی از اثرات مصرف ترشی یا تخمیر محصولات همراه با وعده غذایی با کربوهیدرات بالا ارائه می‌دهد.

اسهال

محتوای پکتین موجود در سرکه با تشکیل ماده فیبری به درمان علائم اسهال کمک می‌کند. پکتین همچنین یک پوشش محافظ را تشکیل می‌دهد که برای محافظت از مخاط روده بزرگ کارایی دارد.

سرکه و تخمدان پلی کیست

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یکی از عوامل اصلی قاعدگی نامنظم در زنان است و با مقاومت به انسولین ارتباط دارد. بر اساس تحقیقات، مقاومت به انسولین تقریبا 70-65 درصد از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

چگونگی استفاده از سرکه سیب

چندین روش برای استفاده از سرکه و درمان‌های خانگی با این ماده پر خاصیت وجود دارد. با این حال، مجددا توصیه می‌کنیم قبل از استفاده برای پوست، سوختگی‌ها و سایر تحریکات پوستی با افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید. در زیر چند درمان خانگی رایج با استفاده از سرکه سیب می‌پردازیم:

نوشیدنی مقوی

یک قاشق غذاخوری سرکه سیب که به یک لیوان آب گرم اضافه شده است می‌تواند به عنوان نوشیدنی مقوی استفاده شود. این نوشیدنی سرکه‌ای به منظم کار کردن روده کمک می‌کند و رفلاکس معده را تا حدود زیادی درمان می‌کند.

اگر از طعم سرکه خوشتان نمی‌آید می‌توانید 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب به یک لیوان آب میوه اضافه کنید. نوشیدن سرکه سیب از این طریق آسان تر است.

کاهش دهنده آلرژی

برای از بین بردن حساسیت‌های فصلی، یا تسکین گلو درد و حتی تسکین سرماخوردگی می‌توان از سرکه سیب استفاده کرد.

پاک کننده پوست

 

سرکه سیب و عسل

برای مشاهده انواع عسل های ارگانیک موجود در فروشگاه میشا ارگانیک و با کیفیت فوق العاده، کلیک کنید.

می‌توانید از آن برای مدیریت پوست چرب، آکنه صورت و اسکار استفاده کنید. سرکه را می‌توان با چای سبز مخلوط کرد و به عنوان تونر صورت مصرف کرد. همچنین می‌توان آن را با چای سبز و عسل به عنوان ماسک صورت برای آکنه ترکیب و استفاده کرد.

 

برای مشاهده و خرید انواع متنوعی از دمنوش های خوشمزه و طبیعی موجود در فروشگاه میشا ارگانیک، کلیک کنید.

 

نرم کننده گوشت

سرکه سیب را می‌توان در سس و برای نرم کردن گوشت استفاده کرد. همچنین برای طعم دادن برخی سبزیجات، می‌توان آن را روی سبزیجات پخته شده بریزید.

تمیز کننده خانه

می‌توانید سرکه را با آب رقیق کرده و از آن به عنوان یک اسپری تمیز کننده طبیعی یا ضد بو در خانه خود استفاده کنید.

آفتاب سوختگی را تسکین می دهد.

برای تسکین آفتاب سوختگی می‌توانید یک قاشق غذاخوری سرکه به وان حمام خود اضافه کنید. متخصصان پوست توصیه نمی‌کنند که سرکه را مستقیما روی هرگونه التهاب پوستی قرار دهید زیرا ممکن است باعث بدتر شدن آن شود.

محصول سفید کننده دندان

سرکه سیب و سلامت دندان

 

یک داروی عالی برای از بین بردن لکه‌های دندان است. برای لکه‌های سرسخت، سرکه را می‌توان مستقیما روی دندان‌های خود بمالید. توصیه می‌شود این کار را زیاد انجام ندهید؛ زیرا می‌تواند مینای دندان را تخریب کند. برای این کار، 1 قاشق چایخوری سرکه را با یک فنجان آب مخلوط کنید و سپس آن را در دهان خود بچکانید و مسواک بزنید.

تسکین دهنده درد

سرکه سیب طبیعی درد مفاصل را تسکین می‌دهد و همچنین پیشرفت خطرناک بیماری آرتروز را مهار می‌کند.

زگیل‌ها را درمان می‌کند.

یک پنبه را در سرکه فرو کرده و مستقیما روی زگیل بمالید و روی آن را با چسب بپوشانید. می‌توانید این کار را چند بار تکرار کنید. در نهایت زگیل می‌افتد و از بین می‌رود.

حمام سرکه سیب

یک درمان محبوب برای بوی بد بدن و عفونت‌های قارچی، حمام با سرکه سیب است. وان حمام را با آب گرم پر کنید، یک فنجان سرکه به آن اضافه کنید و آن را با دستان خود مخلوط کنید و بدن خود را به مدت 15-20 دقیقه در این محلول خیس کنید. با این حال، اگر اگزمای شدید دارید، بهتر است از این محلول استفاده نکنید زیرا می‌تواند باعث تشدید آن شود.

مقدار توصیه شده برای مصرف

هیچ دوز تجویز شده‌ای از سرکه سیب وجود ندارد که باید در طول روز بنوشید تا از مزایای آن برای سلامتی برخوردار شوید. از آنجا که ماده اصلی آن اسید استیک است، خاصیت اسیدی داشته و مصرف بیش از حد آن می‌تواند مضر باشد. برای جلوگیری از عوارض جانبی احتمالی، بهتر است آن را به 1 قاشق غذاخوری رقیق شده در 8 اونس (تقریبا 230 میلی لیتر) آب، سه بار در روز محدود کنید.

 

از اینکه مطالب علمی و مستند مجله میشا ارگانیک را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید، سپاسگزاریم. شما همراهان همیشگی میشا ارگانیک می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در قسمت دیدگاه درج کنید.

مشاوران و کارشناسان تخصصی میشا ارگانیک همواره پاسخگوی سوالات شما هستند. با ما در ارتباط باشید.