خرما میوه درخت خرما (Phoenix dactylifera) است که در مناطق گرمسیر رشد کرده و محصولی خوشمزه و مغذی تولید می‌کند. بسته به نوع خرما، ظاهر میوه زرد تا قهوه‌ای تیره و دارای گوشتی نرم و شیرین است.

هر زمان که هوس چیزی شیرین کردید، به جای رفتن به سراغ آب نبات یا شکر، خرما ارگانیک را انتخاب کنید. خرما به همان اندازه شیرین و برای شما بهتر است. نیاز به گنجاندن خرما در رژیم غذایی شما فهرست بلندبالایی را تشکیل می‌دهد. با اضافه کردن خرما به رژیم غذایی می‌توان از مزایای شگفت انگیز آن بهره برد. در این مقاله سعی داریم تا با شما در مورد فواید خرما برای سلامتی و همچنین شگفتی‌های تغذیه‌ای که دارد، صحبت کنیم.

خرما ارگانیک

مانند سایر محصولات کشاورزی برای تولید خرما نیز کشاورزان مجبورند با آفات و بیماری‌های درخت خرما مبارزه کنند تا تولید محصول کاهش پیدا نکند. مصرف آفت‌کش‌های شیمیایی علاوه بر کنترل آفت و افزایش عملکرد محصول، خطراتی نیز برای انسان، موجودات غیر هدف و محیط‌زیست دارد.

در سال‌های گذشته با افزایش آگاهی مردم، مصرف مواد غذایی ارگانیک افزایش یافته و با گذشت زمان محصولات ارگانیک محبوبیت بیشتری در بین مصرف کنندگان پیدا کرده‌اند. خرما ارگانیک نیز یکی از محصولات کشاورزی ارگانیک است که محصولی سالم و فاقد مواد شیمیایی مضر است.

 

شما عزیزان می توانید خرمای بم صادراتی ارگانیک ODN نوابی دو ردیفه 750 گرمی و خرمای بم ارگانیک ODN نوابی دو ردیفه 350 گرمی را با بهترین کیفیت از میشا ارگانیک خریداری کنید.

خرما ارگانیک

ارزش غذایی خرما

بر اساس ظاهر خرما می‌توان تشخیص داد که آیا خرما خشک شده است یا خیر. پوست چروک نشان دهنده خشکی آنها است، در حالی که پوست صاف نشان دهنده شادابی و تازه بودن خرما است.

خرما ارگانیک سرشار از مواد مغذی است. خرما به دلیل غلظت غنی آنتی اکسیدان‌هایش معروف است که می‌تواند برای سلامت قلب و ریه شما مفید باشد و آن را به یکی از ایده آل ترین غذاهای سالم برای قلب تبدیل می‌کند.

خرما ارگانیک بسیار مغذی است

داده‌های تغذیه خرما ارگانیک واقعا خارج از نمودار است. سرشار از ویتامین‌های ضروری و سایر مواد مغذی است که می‌توانند برای سلامت کلی شما بسیار مفید باشند. خرما سرشار از فیبر و کربوهیدرات است که بدون شک آن را به یکی از سالم‌ترین میوه‌های خشک تبدیل می‌کند.

ارزش غذایی هر 100 گرم خرما:

کالری: 270-310

پروتئین: 5.1 گرم

چربی کل: 0.4 گرم

سدیم: 2 میلی گرم

پتاسیم: 656 میلی گرم

کربوهیدرات : 75 گرم

* این مقادیر ممکن است بسته به نوع خرما کمی متغیر باشد.

افزایش انرژی بدن با مصرف خرما ارگانیک

خرما ارگانیک

خرما ارگانیک دارای محتوای انرژی بالایی است. 100 گرم خرما حاوی حدود 314 کیلو کالری انرژی است که آن را به یک منبع عالی برای افزایش انرژی تبدیل می‌کند. در حالی که بیشتر این انرژی به شکل قندها (مانند فروکتوز و گلوکز) است، دارای مقادیر کافی فیبر و شاخص گلیسمی پایینی است. این بدان معناست که خوردن 2 تا 3 خرما در روز منبع مطمئنی از انرژی کم چرب حتی برای افراد دیابتی است. این خاصیت یکی از بهترین فواید خرما است که به کنترل وزن و رژیم‌های تنظیم قند خون کمک می‌کند.

فواید خرما ارگانیک

خرما دارای قند طبیعی بالایی است. نوع خشک خرما نسبت به میوه تازه کالری بیشتری دارد. محتوای پر کالری خرما باعث محبوبیت آن شده است، زیرا در طول روز انرژی مورد نیاز شما را تامین می‌کند.

محتوای بالای مواد مغذی خرما ارگانیک به داشتن خواص بسیار مفید آن کمک می‌کند. نیاز به یک رژیم غذایی جامع، بدون گنجاندن خرما برآورده نمی‌شود.

خرما ارگانیک سرشار از آنتی اکسیدان‌های مبارزه کننده با بیماری‌ها

آنتی اکسیدان‌ها اساسا ترکیباتی هستند که فرآیند اکسیداسیون را مهار می‌کنند و در نتیجه رادیکال‌های آزاد خطرناک را که می‌توانند آسیب زیادی به سلول‌های شما وارد کنند را از بین می‌برند. واکنش‌های اکسیداسیون در بدن بسیار خطرناک اند، زیرا برای یکپارچگی ساختاری و ژنتیکی سلول‌ها بسیار مضر می‌باشند.

خرما ارگانیک به دلیل غلظت بالای آنتی اکسیدان‌ها معروف است. خرما در مقایسه با سایر میوه‌ها، با بالاترین غلظت آنتی اکسیدانی در صدر جدول قرار دارد. خرما ارگانیک سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی از جمله:

کاروتنوئیدها که برای سلامت قلب شما بسیار مفیدند. همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی را کاهش می‌دهد.

فلاونوئیدها که یک آنتی اکسیدان قوی با فواید متعدد هستند که به دلیل خواص ضد التهابی شناخته شده است. مطالعات نشان داده‌اند که فلاونوئیدها برای کاهش خطر ابتلا به دیابت، بیماری آلزایمر و انواع خاصی از سرطان مفید است.

اسید فنولیک که دارای خواص ضد التهابی است و به کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها و مشکلات قلبی کمک می‌کند.

تقویت استخوان‌ها

خرما ارگانیک

خرما ارگانیک از نظر ریزمغذی‌هایی مانند سلنیوم، منگنز، منیزیم و مس بسیار غنی است. این ریز مغذی ها به رشد سلامت استخوان‌های شما کمک می‌کنند. اگر از مشکلات استخوانی رنج می‌برید، خرما می‌تواند یکی از مهم‌ترین مکمل‌های رژیم غذایی شما باشد. ریز مغذی‌های موجود در خرما ارگانیک نیز در درمان بیماری‌های استخوان مانند پوکی استخوان بسیار موثر است. بنابراین، توصیه می‌شود که خرما را به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود برای داشتن استخوان‌های سالم‌تر بگنجانید.

فواید خرما ارگانیک برای مردان

بهبود سلامت جنسی در مردان: خرما ارگانیک به عنوان یک غذای شگفت‌انگیز که سلامت جنسی مردان را بهبود می‌بخشد، شناخته شده است.

افزایش تعداد اسپرم: خرما حاوی فلاونوئیدها و استرادیول است که اثرات مثبتی برای افزایش تعداد اسپرم و کیفیت اسپرم دارد.

فواید خرما ارگانیک برای زنان

با کمبود آهن مقابله می‌کند: طبق مطالعات انجام شده مشخص شده است که زنان به طور طبیعی بیشتر مستعد ابتلا به کمبود هموگلوبین در بدن هستند. اگر از کمبود آهن رنج می‌برید، به جای خرید مکمل‌های آهن، بهتر است خرما را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید. مصرف غذاهای طبیعی غنی از آهن همیشه بهترین گزینه به جای مصرف مکمل‌ها یا داروهاست. برای دریافت آهن مورد نیاز بدن مناسب، هر روز می‌توانید چند عدد خرما میل کنید.

زایمان طبیعی: خوردن خرما ارگانیک در بارداری می‌تواند زایمان طبیعی را آسان کند. این خوراکی خوشمزه باعث اتساع دهانه رحم می‌شود و نیاز به زایمان القایی را کاهش می‌دهد. خرما با موفقیت عمل اکسی توسین را تقلید کرده و باعث انقباض طبیعی ماهیچه رحم در طول زایمان می‌شود. همچنین دارای ترکیبی به نام تانن است که به تسهیل انقباضات رحمی در هنگام زایمان کمک می‌کند.

خرما ارگانیک

بهتر شدن حرکات روده

محتوای فیبر موجود در خرما ارگانیک بسیار زیاد است که می‌تواند برای افرادی که از مشکلات سلامتی ناشی از حرکات نامنظم روده رنج می‌برند بسیار مفید باشد.

در مطالعه‌ای که روی 21 نفر انجام شد، نتایج نشان دادند که خرما به حرکات منظم روده برای گروهی که به مدت یک هفته آن را روزانه مصرف می کردند، کمک می‌کند. گروهی که خرما مصرف نکردند با حرکات نامنظم روده مواجه شدند. همچنین مشاهده شد که غلظت آمونیاک در مدفوع نیز با مصرف منظم خرما به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

بنابراین به طور قاطع می‌توان گفت که تاثیر خرما ارگانیک بر رژیم غذایی و سلامت کلی شما بی‌نظیر است. این میوه خوشمزه می‌تواند به سلامت گوارش شما و داشتن یک زندگی سالم کمک کند.

بهبود عملکرد مغز

سایتوکین‌های التهابی مانند اینترلوکین برای مغز بسیار خطرناک است. افزایش حضور IL-6 (اینترلوکین 6) به ایجاد بیماری‌های عصبی مانند بیماری آلزایمر نسبت داده می‌شود. وجود نشانگرهای التهابی هرگز نشانه خوبی برای سلامت سیستم عصبی نیست. بنابراین باید با دقت زیاد مورد توجه قرار گیرند.

مصرف منظم از خرما ارگانیک در کاهش سطح IL-6 موثر است. در نتیجه به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های تخریبی مغز مانند آلزایمر کمک می‌کند.

پوستی شاداب با مصرف خرما

فواید خرما ارگانیک برای پوست

خرما ارگانیک جایگزین بسیار خوبی برای مواد شیمیایی مضر موجود در محصولات مراقبت از پوست است. غلظت بالای ویتامین C و ویتامین D در خرما تضمین می‌کند که پوست شما تمام مواد مغذی مورد نیاز برای داشتن پوستی سالم و درخشان را دریافت می‌کند. ویتامین C و D برای بهبود خاصیت ارتجاعی پوست شما عالی می‌کنند.

مواد مغذی موجود در خرما همچنین برای جلوگیری از پیری پوست مفیدند و به شما کمک می‌کنند برای مدت طولانی‌تری جوان به نظر برسید. خرما همچنین در حفظ تعادل ملانین در پوست شما و کاهش احتمال رسوب آن در نقاط مختلف پوست، مفید است.

سرشار از فیبر

دریافت فیبر کافی برای سلامت بدن شما مهم است. 100 گرم خرما حدودا 7 گرم فیبر دارد. گنجاندن خرما در رژیم غذایی راهی عالی برای افزایش مصرف فیبر است.

فیبر با جلوگیری از یبوست به سلامت دستگاه گوارش شما کمک می‌کند و باعث می‌شود که روده حرکات منظمی داشته باشد.

هضم نرمال و سالم، اثر آبشاری در بهبود سایر سیستم‌های بدن مانند جذب بهتر مواد مغذی، سلامت کبد و کلیه دارد و شما را از نظر ذهنی آرام نگه می‌دارد. مصرف منظم خرما می‌تواند به شما کمک کند تا از یبوست و بسیاری از مشکلات گوارشی جلوگیری کنید.

علاوه بر این، فیبر موجود در خرما ارگانیک برای کنترل قند خون نیز مفید است. فیبر هضم را کند کرده و به جلوگیری از افزایش بیش از حد قند خون بعد از خوردن غذا کمک می‌کند. خرما دارای شاخص گلیسمی (GI) پایینی است که باعث می‌شود پس از مصرف خرما، قند خون شما یکباره افزایش پیدا نکند.

کنترل قند خون

خرما ارگانیک برای تنظیم قند خون

خرما ارگانیک به دلیل داشتن شاخص گلیسمی پایین، فیبر و آنتی اکسیدان‌هایش، می‌تواند به تنظیم قند خون کمک کند. بنابراین، خوردن خرما برای مدیریت دیابت مفید است. خرما باعث کاهش سطح قند و چربی خون می‌شود. می‌تواند تولید انسولین را افزایش داده و به کاهش سرعت جذب گلوکز از روده کمک کند.

رفع بی خوابی با مصرف خرما ارگانیک

از دیگر فواید خرما برای سلامتی می‌توان به مقابله با بی‌خوابی اشاره کرد. اگر ماه‌هاست که از بی‌خوابی رنج می‌برید و به فکر مصرف دارو هستید، بهتر است یک درمان خانگی سریع و آسان با تنها چند ماده تشکیل دهنده را امتحان کنید تا این مشکل به طور طبیعی حل شود. یک نوشیدنی با خرما ارگانیک و آجیل تهیه کنید و قبل از خواب آن را بنوشید. این نوشیدنی را برای چند هفته امتحان کرده و تفاوت را احساس کنید!

 

شما عزیزان می توانید انواع  آجیل ارگانیک را با بهترین کیفیت از میشا ارگانیک خریداری کرده و از طعم بی نظیر آنها لذت ببرید.

مصرف خرما خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

خرما ارگانیک

مطالعات در مورد خرما ارگانیک نشان می‌دهد که وجود ترکیبی به نام بتا دی گلوکان در خرما برای تقویت فعالیت ضد تومور در بدن بسیار مفید است. غلظت بالای آنتی اکسیدان موجود در خرما به کاهش فعالیت رادیکال‌های آزاد (عناصری که می‌توانند باعث سرطان شوند) کمک می‌کند و در نتیجه احتمال بروز سرطان کاهش می‌یابد. مصرف روزانه خرما می‌تواند خطر ابتلا به سرطان و همچنین بروز تومورهای خوش خیم را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

به سیستم عصبی شما قدرت می‌بخشد.

سیستم عصبی شبکه ارتباطی بدن است که عملکرد اندام‌های مختلف بدن شما را حفظ می‌کند. مشکلات عصبی بسیار خطرناک هستند، زیرا می‌توانند چندین قسمت بدن را به طور همزمان تحت تأثیر قرار دهند.

خرما ارگانیک سرشار از مواد مغذی مانند پتاسیم است که برای سلامت سیستم عصبی شما بسیار مفید است. غذاهای سرشار از پتاسیم ارتباط بین سلول‌های عصبی را آسان‌تر می‌کند. مقدار سدیم موجود در خرما نیز احتمال ابتلا به فشار خون را کاهش می‌دهد که به نوبه خود به حفظ آرامش شما کمک می‌کند.

شیرین کننده طبیعی عالی

خرما منبع فروکتوز است که نوعی قند طبیعی است که در میوه‌ها یافت می‌شود. به همین دلیل خرما بسیار شیرین است و طعم منحصر به فردی دارد. خرما به دلیل مواد مغذی، فیبر و آنتی اکسیدان‌هایش، یک جایگزین سالم عالی برای شکر سفید است.

بهترین راه برای جایگزینی خرما ارگانیک به جای شکر سفید، درست کردن خمیر خرما است. این خمیر از خلوط کردن خرما با آب در مخلوط‌کن درست می‌شود. یک قانون کلی این است که شکر را با خمیر خرما با نسبت 1:1 جایگزین کنید. به عنوان مثال، اگر در دستور غذایی به 1 فنجان شکر نیاز دارید، آن را با 1 فنجان خمیر خرما جایگزین کنید.

توجه به این نکته ضروری است که اگرچه خرما سرشار از فیبر و مواد مغذی است، اما همچنان کالری نسبتا بالایی دارد و بهتر است در حد اعتدال مصرف شود.

از اینکه مطالب علمی و مستند مجله میشا ارگانیک را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید، سپاسگزاریم. شما همراهان همیشگی میشا ارگانیک می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در قسمت دیدگاه درج کنید.

مشاوران و کارشناسان تخصصی میشا ارگانیک همواره پاسخگوی سوالات شما هستند. با ما در ارتباط باشید.