نیاز به محصولات ارگانیک این روزها به دلیل افزایش آگاهی مردم درباره مزایای این محصولات و محتوای غنی مواد مغذی افزایش یافته است. در مورد برنج نیز همینطور است. برنج ارگانیک، چه سفید باشد چه قهوه‌ای، بسیار مغذی است و حاوی مقدار قابل توجهی مواد معدنی، ویتامین‌ها و ترکیبات مفید است. هم برنج قهوه‌ای ارگانیک و هم برنج سفید ارگانیک فواید سلامتی خود را دارند. برنج قهوه‌ای ارگانیک به دلیل سطح بالای مواد مغذی و فواید یک قدم جلوتر است.

برنج ارگانیک

مصرف برنج ارگانیک در سال‌های گذشته بسیار مورد توجه قرار گرفته است، زیرا جمعیت جهان اهمیت غذای سالم و پایداری محیط‌زیست را بیش از پیش درک کرده‌اند. استفاده از کودهای زیستی و سایر منابع مغذی ارگانیک، محصول برنج به دست آمده را برای مصرف کننده سالم‌تر و مغذی تر کرده است.

 

تفاوت اصلی بین برنج ارگانیک و معمولی در محتوای آرسنیک است. آرسنیک یک ماده طبیعی در خاک است. برنج سنتی به دلیل افزایش استفاده از آفت‌کش‌های مبتنی بر آرسنیک دارای مقدار زیادی آرسنیک است. اگرچه گیاه برنج از آرسنیک استفاده نمی‌کند، اما مقداری از این عنصر در گیاهان وجود دارد. 

آرسنیک یک متالوئید طبیعی در خاک است، اما حضور آرسنیک در برخی مناطق در نتیجه فعالیت های انسانی مانند استفاده قبلی از آفت‌کش‌های مبتنی بر آرسنیک در کشاورزی معمولی، افزایش یافته است. دو نوع ترکیبات آرسنیک وجود دارد: آرسنیک آلی و آرسنیک معدنی. با این حال، تنها شکل غیر آلی آرسنیک سمیت بالایی دارد.

اگرچه آرسنیک توسط برنج استفاده نمی‌شود، اما به دلیل شباهت این ماده شیمیایی به سیلیکون که گیاه برای تقویت ساقه و پوسته خود از آن استفاده می‌کند، می‌تواند در گیاهان وجود داشته باشد.

برنج در مزارع غرقابی کشت می‌شود که می‌تواند باعث ایجاد شرایط بی‌هوازی شود که توانایی آرسنیک را برای قرار گرفتن در ناقل‌های سیلیکون محصول افزایش می‌دهد و در نتیجه آرسنیک توسط برنج جذب می‌شود و در برنج تجمع پیدا می‌کند.

اگرچه تفاوت معنی‌داری در میزان آرسنیک جذب شده توسط برنج ارگانیک در مقایسه با برنج معمولی وجود ندارد، اما کشاورزی ارگانیک مزایای زیادی نسبت به کشاورزی معمولی دارد. به عنوان مثال، برای تولید برنج معمولی از بیش از 40 آفت‌کش مختلف برای کنترل علف‌های هرز و حشرات استفاده می‌شود. این آفت‌کش‌ها حاوی مواد شیمیایی سمی مانند پیپرونیل بوتاکسید، مالاتیون، و کارباریل هستند. شالیزارهای ارگانیک برنج از مواد اصلاحی خاک سازگار با محیط‌زیست مانند کمپوست استفاده می‌کنند که به افزایش سلامت خاک و کاهش رواناب مواد مغذی کمک می‌کند.

 

علاوه بر این، صنعت ارگانیک با حمایت از تحقیقات در مورد روش‌های کاهش سطوح آرسنیک در برنج ارگانیک، موضعی فعالانه برای تضمین سلامت برنج ارگانیک اتخاذ کرده است. به عنوان مثال، تحقیقات در مرکز ارگانیک با USDA در مورد عوامل خارجی موثر بر سطح آرسنیک در برنج همکاری می‌کند. هدف این پروژه ها توسعه انواع برنج و پروتکل‌های رشد برنج است تا اطمینان حاصل شود که تولید برنج ارگانیک به طور مداوم سطوح پایین آرسنیک را حفظ می‌کند.

شما عزیزان می توانید برنج قهوه ای ارگانیک جلالی و  برنج سفید هاشمی ارگانیک را از فروشگاه میشا ارگانیک خریداری نمایید.

 

برنج ارگانیک

تولید برنج ارگانیک

برنج ارگانیک بر اساس روش‌های طبیعی و با استفاده از کودهای آلی، میکروارگانیسم‌ها و بدون استفاده از آفت‌کش‌ها کشت می‌شود. روی هر منطقه برنامه ریزی می‌شود تا آفات و بیماری‌های مضر برنج را به حداقل برسانند. برنج ارگانیک در زمین‌های تمیز، بدون مواد شیمیایی و آلودگی، بدون تأثیر پسماندهای صنعتی، بیمارستان‌ها و سایر منابع آلودگی و مزارع با استفاده طولانی مدت از کودهای شیمیایی کشت می‌شود. مزارع باید با استفاده از کودهای آلی میکروبی حداقل برای 3 محصول متوالی تیمار شوند.

امروزه همه مزارع تولید برنج ارگانیک بر اساس یک فرآیند تولید نمی‌شوند. برنج ارگانیک با فرآیند مخصوص به خود رشد و مدیریت می‌شود. یک مزرعه تولید برنج ارگانیک باید فرآیندهای اساسی زیر را داشته باشد:

مدیریت خاک: استفاده از مواد شیمیایی کشاورزی را ممنوع کرده است.

واریته‌ها: استفاده از واریته‌های موجود در فهرست استفاده های مجاز و ممنوعیت استفاده از ارقام گیاهی اصلاح شده ژنتیکی.

کودها (شامل کودها و مکمل‌ها): فقط از کودهای آلی مانند کود دامی، کود سبز کمپوست شده استفاده می‌شود. استفاده از کودهای شیمیایی و محرک‌های شیمیایی رشد ممنوع است.

آب برای آبیاری: از آب تمیز و بدون آلودگی برای آبیاری استفاده می‌شود. ممنوعیت استفاده از فاضلاب صنعتی که آب آلوده سایر مزارع برنج به مزرعه ارگانیک سرازیر نشود.

آفت‌کش‌ها: استفاده از سموم شیمیایی مانند: علف کش‌ها، آفت‌کش‌ها و قارچ کش‌ها ممنوع است.

برداشت: برداشت برنج در شرایط مناسب، تضمین دوره ایزوله پس از استفاده از مواد طبیعی جهت حفاظت از گیاه. برنج در بسته بندی کاملا نو و سفید بدون حروف جمع می‌شود. وسایل نقلیه حمل و نقل را قبل از حمل برنج ضدعفونی می‌کنند.

خشک کردن: خشک کردن برنج بلافاصله پس از برداشت صورت می‌گیرد تا رطوبت برنج در انبار 13-12 درصد برسد.

نگهداری پس از برداشت: برنج‌هایی که پس از خشک شدن تمیز شده‌اند باید در مکانی تمیز و خنک نگهداری شوند. انبار نگهداری برنج باید از انبار سایر مواد اولیه مانند بنزین، روغن و … جدا باشد.

بسته بندی: محل بسته بندی باید تمیز باشد، هنگام بسته بندی از ورود هرگونه آلودگی مانند حشرات، مو، سنگ، زباله جلوگیری شود. برنج ارگانیک تولید شده وزن شده و سپس اطلاعات کامل روی کیسه برنج طبق مقررات نوشته می‌شود.

زباله: زباله‌ها در اطراف مناطق تولید و فرآوری برنج به طور منظم جمع آوری می‌شود تا از آلودگی محیط اطراف جلوگیری شود.

 

در حالی که فواید غلات کامل از نظر علمی ثابت شده است، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه افرادی که مقادیر زیادی برنج می‌خورند نسبت به افرادی که برنج کمتری مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان هستند، وجود ندارد. البته این ایده خوبی است که قرار گرفتن در معرض آرسنیک را کاهش دهید، اما به خاطر داشته باشید که علم از سلامت برنج و مصرف برنج ارگانیک حمایت می‌کند!

فواید مصرف برنج ارگانیک

خوردن برنج ارگانیک فواید بیشتری نسبت به محصولات غذایی که به طور معمول رشد می‌کنند، دارد. غذاهای ارگانیک حاوی آفت‌کش‌ها و افزودنی‌های غذایی کمتری هستند که با مصرف این محصولات قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مضر را به حداقل می‌رسانید. 

 بیماری قلبی

بعد از انتخاب و مصرف برنج ارگانیک می‌توانید متوجه تغییرات مثبت در قلب خود شوید. برنج ارگانیک سرشار از سلنیوم است. سلنیوم یک ماده معدنی ضروری شناخته شده برای کاهش احتمال بیماری‌های قلبی و نوع خاصی از سرطان است. مطالعات نشان می‌دهد که برنج ارگانیک برای درمان آرتریت روماتوئید نیز موثر است.

بیماری قلبی

سرشار از آنتی اکسیدان

برنج ارگانیک سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که به کاهش واکنش‌های اکسسیداسیون در بدن کمک می‌کنند. مصرف روزانه یک کاسه برنج ارگانیک می‌تواند از آسیب سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد جلوگیری کند و یا آن را کند کند. نتیجه کند شدن این واکنش‌ها، کندتر شدن روند پیری، کنترل دیابت و بیماری قلبی است.

تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف برنج ارگانیک

استفاده بسیار کمتر از مواد شیمیایی یا آفت‌کش‌ها، برنج ارگانیک را به یکی از منابع با ارزش پروتئین‌ها و ویتامین‌های طبیعی تبدیل کرده است است که به بهبود سیستم ایمنی کمک می‌کند. همچنین برای محافظت از بدن در برابر سرطان، اسهال خونی و بیماری قلبی نیز مفید است.

کمک به کاهش وزن

فیبر، پروتئین، منیزیم، تیامین، کلسیم و پتاسیم همگی در برنج ارگانیک به وفور یافت می‌شوند. به تسریع متابولیسم و حذف چربی اضافی کمک می‌کند. غلظت سلنیوم و منگنز موجود در برنج ارگانیک به کاهش وزن در افرادی که سعی در کاهش وزن دارند کمک می‌کند.

در فروشگاه میشا ارگانیک برنج های ارگانیک از برندهای معتبر موجود می باشد که می توانید با یک کلیک از این بخش فروشگاه دیدن کنید.

می‌تواند سطح قند خون شما را تثبیت کند.

در حالی که ممکن است شنیده باشید که برنج سفید دارای نشاسته و نسبتاً دارای شاخص گلیسمی بالایی است، حقیقت این است که وقتی با غذاهای دیگری مانند سبزیجات همراه شود، می‌تواند از افزایش قند خون جلوگیری کند. اما اگر دیابتی هستید، قبل از گنجاندن آن در رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید تا به اندازه مطلوبی این ماده غذایی مغذی را دریافت کنید.

برنج ارگانیک فاقد گلوتن است.

برنج یک غذای ضد حساسیت است، به خصوص برای افرادی که به گلوتن حساسیت دارند یا به بیماری سلیاک مبتلا هستند، نعمت است. برنج می‌تواند به راحتی به آرد، رشته فرنگی و نان برای افرادی که گزینه‌های بدون گلوتن را انتخاب می‌کنند تبدیل شود.

برنج ارگانیک فاقد گلوتن

نیروگاه انرژی است.

از آنجایی که برنج یک غذای غنی از کربوهیدرات است، خیلی سریع انرژی زیادی را برای بدن تامین می‌کند. و به همین دلیل است که حتی ورزشکاران زمانی که نیاز به افزایش انرژی دارند، برنج سفید را به برنج قهوه‌ای ترجیح می‌دهند.

هضم برنج ارگانیک بسیار آسان است.

برنج نه تنها به راحتی پخته می‌شود، بلکه هضم آن نیز بسیار آسان است. بر خلاف برنج قهوه‌ای، برنج سفید ترکیبی به نام اسید فیتیک، یک ماده ضد مغذی که باعث مشکلات گوارشی می‌شود، ندارد.

 

زمانی که برنج ارگانیک می‌خورید، مقدار زیادی فیبر محلول یعنی نشاسته مقاوم به نام بوتیرات دریافت می‌کنید. بوتیرات با کاهش هرگونه التهاب می‌تواند سلامت روده شما را تقویت کند. به همین دلیل است که به مردم توصیه می‌شود در صورت اسهال، برنج آب پز مصرف کنند.

از اینکه مطالب علمی و مستند مجله میشا ارگانیک را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید، سپاسگزاریم. شما همراهان همیشگی میشا ارگانیک می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در قسمت دیدگاه درج کنید.

 

مشاوران و کارشناسان تخصصی میشا ارگانیک همواره پاسخگوی سوالات شما هستند. با ما در ارتباط باشید.