اسطوخودوس یا Lavandula که گاها در زبان فارسی به آن لوندر نیز گفته می‌شود. نام این جنس از واژه لاتین “lavandus” گرفته شده است که به معنی شسته می باشد. بیشتر گیاه شناسان معتقدند که اسطوخودوس از مناطق دریای مدیترانه سرچشمه گرفته است و رومی‌ها از روغن لوندر برای عطر انداختن حمام و ملافه‌های خود استفاده می‌کردند. سربازان آنها به منظور تسکین سوختگی و تحریک رشد سلول‌های پوست و ترمیم زخم های خود، از روغن این گیاه برای پانسمان استفاده می‌کردند.

اسطوخودوس گیاهی با خواص دارویی خاص

وقتی کلمه اسطوخودوس را می‌شنوید، ممکن است فورا به رنگ بنفش فکر کنید. اما چیزهای بیشتری در مورد این گیاه وجود دارد تا رنگ آن. برای آگاهی از فواید درمانی لوندر برای سلامتی و سایر موارد استفاده در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

 

اسطوخودوس

اسطوخودوس چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

امروزه اسطوخودوس فراتر از یک گیاه معطر است. همانطور که مشخص است، این گیاه معمولا برای مزایای دارویی و درمانی استفاده می‌شود. بنابراین اگر نمی‌خواهید عوارض جانبی ناخوشایند ناشی از بسیاری از داروهای شیمیایی را به جان بخرید، بهتر است بیشتر به خواص دارویی و درمانی گیاهان دارویی توجه کنید.

آروماتراپی

این گیاه معطر بیشتر در رایحه درمانی استفاده می‌شود. اعتقاد بر این است که رایحه‌ای از روغن های گیاه لوندر به آرامش و تندرستی بدن کمک شایانی می‌کند. که استفاده موضعی از اسطوخودوس به همراه مریم گلی و گل رز می‌تواند شدت گرفتگی های قاعدگی را کاهش دهد.

امروزه متخصصان از لوندر برای درمان سردرد و عصبی شدن یا بی‌قراری استفاده می‌کنند. ماساژورها گاهی روغن آنرا روی پوست می‌مالند که ممکن است هم به عنوان آرام‌بخش و هم به عنوان خواب آور عمل کند. در آلمان، چای اسطوخودوس به عنوان مکمل برای درمان اختلالات خواب، بی‌قراری و سوزش معده استفاده می‌شود.

اسطوخودوس و بی خوابی

بی‌خوابی یک مشکل آزاردهنده است که باعث می‌شود شما در طول شب مدام به این طرف و آن طرف بچرخید و از اینکه نمی‌توانید به راحتی بخوابید ناراحت و پریشان شوید.

قطع کافئین و ورزش بیشتر ممکن است به داشتن خوابی آرام کمک کند. اما گاهی اوقات این تلاش‌ها و راه حل‌ها، دیگر جواب نمی‌دهد. در نتیجه، در طول روز دچار آشفتگی می‌شوید.

 

اسطوخودوس و خوابی آرام

 

اگر مایل هستید برای یک خواب آرام شبانه، گیاهی دارویی را امتحان کنید، بهتر است اسطوخودوس را در اولین مورد از گیاهان مفید در این رابطه به یاد داشته باشید.

چند قطره اسانس لوندر را قبل از خواب روی بالش خود بچکانید. فقط مطمئن شوید که اسانس خالص است و با اسانس گیاه دیگری ترکیب نشده است.

کمک به درمان لک‌های پوستی

اسطوخودوس از جمله گیاهان بسیار موثر برای رفع مشکلات پوستی است. بر اساس مقاله‌ای که در ماه مه 2017 در مجله Evidence-based Complementary and Alternative Medicine منتشر شد، اگر آکنه، اگزما یا التهاب پوستی دارید، استفاده از روغن این گیاه را در روی قسمت‌های آسیب دیده می‌تواند در درمان عالی و تسکین التهاب نقش ویژه‌ای داشته باشد. برای افرادی که پوست حساسی دارند، باید اسانس را در آب یا روغن حامل رقیق کنند.

فعالیت آنتی‌اکسیدانی اسطوخودوس و  بهبود زخم

قبل از افزودن لوندر به برنامه‌های مراقبت از پوست، با متخصص پوست خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که با هیچ دارویی که در حال حاضر مصرف می‌کنید تداخل ندارد. اسطوخودوس با داشتن ترکیبات ویژه روشی طبیعی برای درمان جای زخم‌ها و بریدگی‌هاست.

کاهش فشار خون و ضربان قلب

فشار خون بالا و مزمن، استرس بیشتری به قلب وارد می‌کند و عوارضی مانند سکته مغزی و حمله قلبی را افزایش می‌دهد. یک مطالعه که در سال 2017 در مجله تحقیقات دارویی ایران منتشر شد، نشان داد وقتی 40 نفر اسانس اسطوخودوس را بعد از عمل جراحی قلب باز استنشاق کردند، فشار خون و ضربان قلب این افراد کاهش یافت.

 

عرق اسطوخودوس

عرق اسطوخودوس برای بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه بسیار مفید است. برای خرید این محصول ارگانیک، کلیک کنید.

گرگرفتگی های یائسگی را کاهش می‌دهد.

گرگرفتگی یکی از علائم رایج یائسگی است که بسیاری از زنان را درگیر می‌کند. این حالت باعث احساس ناگهانی گرما در بدن می‌شود و صورت فرد سرخ شده و تعریق می‌کند.

بر اساس مطالعه‌ای که در سپتامبر 2016 در مجله انجمن پزشکی چین منتشر شد، آروماتراپی اسطوخودوس به مدت 20 دقیقه و 2 بار در روز ممکن است به کاهش علائم یائسگی و بهبود کیفیت زندگی این افراد کمک کند.

مبارزه با رشد قارچ

تعدادی از مطالعات وجود دارند که فعالیت ضد قارچی اسطوخودوس را نشان می‌دهد. این مطالعات نشان می‌دهند اسانس اسطوخودوس در مهار رشد برخی از انواع قارچ‌ها مانند Candida albicans موثر است. بر اساس تحقیقات، روغن اسطوخودوس می‌تواند برای درمان قارچ پای ورزشکاران نیز مفید باشد.

اسطوخودوس و سرطان

به گفته موسسه ملی سرطان، رایحه درمانی می‌تواند به بیماران در مدیریت عوارض جانبی درمان سرطان کمک کند. گیرنده‌های بو پیام‌هایی را به مغز می‌فرستند که می‌تواند بر خلق و خوی تأثیر بگذارد. رایحه درمانی همچنین  به افرادی که از آلزایمر رنج می‌برند کمک می‌کند.

 

اسطوخودوس و کاهش استرس

تاثیر اسطوخودوس بر استرس

استرس‌های روزانه می‌تواند بر سلامت روانی شما تأثیر منفی بگذارد. هرچه سطح اضطراب شما بیشتر باشد، احتمال سردرد و افسردگی نیز بیشتر می‌شود.

خبر خوب این است که اسطوخودوس به بلند کردن ابر سیاه آویزان بر بالای چشمان شما کمک کند!! تحقیقات زیادی وجود دارند که نشان می‌دهند که این گیاه معطر تأثیرات مثبتی بر خلق و خو، استرس، اضطراب و افسردگی دارد.

تقویت مو

استفاده از اسطوخودوس برای تقویت موها و تحریک رشد آنها مفید می‌باشد. این گیاه منجر به افزایش تعداد فولیکول‌های مو و یک لایه ضخیم تر پوستی می‌شود.

 

اسطوخودوس

 

اسطوخودوس یکی از گیاهان بسیار زیباست که می‌توانید حتی آن را در باغچه گلدان نیز پرورش دهید و علاوه بر زیبایی و رنگ خاص آن، از عطر آرامش بخش آن نیزبهره‌مند شوید. برگ‌ها و گل‌ها را درست قبل از گلدهی جمع کنید تا گیاه بیشترین غلظت اسانس را داشت باشد. از آنها می‌توانید به صورت تازه یا خشک شده برای چای استفاده کنید.

چه چیزی باعث می‌شود اسطوخودوس آرامش بخش باشد؟

مانند بسیاری از گیاهان دارویی، این گیاه نیز حاوی مواد شیمیایی فعال متفاوتی است و اثرات ترکیبی این مواد شیمیایی است که باعث می‌شود این گیاه مانند یک آرام بخش ماهر کار کند.

مواد شیمیایی موثر در  اسطوخودوس عبارتند از:

پلی فنول‌هایی مانند رزمارینیک اسید

فلاونوئیدها مانند آپیژنین

ترکیبات فرار

 

اسطوخودوس

برای مشاهده و خرید انواع متنوعی از عرقیات ارگانیک موجود در میشا ارگانیک، کلیک کنید.

 

اجزای اصلی ضد اضطراب این گیاه شامل لینالول و لینالیل استات هستند. این ترکیبات همچنین در سایر گیاهان معطر آرام بخش، از جمله مرکبات ، مانند بهار نارنج نیز یافت می‌شوند.

روغن این گیاه معطر همچنین حاوی ترپن سینئول و کافور است که تقویت کننده حافظه می‌باشند.

هنگام خرید اسانس اسطوخودوس، ببینید آیا می‌توانید در مورد ترکیب شیمیایی آن سوال کنید یا نه؟ ترکیب اسانس‌ها بسته به عوامل زیادی (مانند زمان برداشت) می‌تواند متفاوت باشد و برخی روغن‌ها می‌توانند با مواد شیمیایی مصنوعی ترکیب شده و تقلبی باشند. برای اطمینان از کیفیت این ترکیبات آنها را از مراکز معتبر خریداری کنید.

اسطوخودوس باید شامل موارد زیر باشد:

25 تا 38 درصد لینالول

25 تا 45 درصد لینالیل استات

0.3 تا 1.5 درصد سینئول

با این همه فوایدی که برای اسطوخودوس ذکر شد، جای تعجب نیست که این گیاه در بسیاری از محصولات زیبایی و رایحه درمانی و حتی پخت و پز نیز استفاده می‌شود.

 

 

از اینکه مطالب علمی و مستند مجله میشا ارگانیک را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید، سپاسگزاریم. شما همراهان همیشگی میشا ارگانیک می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در قسمت دیدگاه درج کنید.

مشاوران و کارشناسان تخصصی میشا ارگانیک همواره پاسخگوی سوالات شما هستند. با ما در ارتباط باشید.