همه ما سعی می‌کنیم که از مواد غذایی سالم برای تهیه غذای خود استفاده کنیم. مطمئنا شما هم موقع خرید کردن متوجه می‌شوید که انتخاب دیگری نیز وجود دارد. بله درست حدس زده‌اید! محصولات ارگانیک. محصولات ارگانیک چه تفاوتی با محصولات دیگر دارند؟ آیا این محصولات ایمن‌تر هستند؟ مواد مغذی بیشتری دارند؟ اگر می‌خواهید به همه این سوالاتی که در ذهن دارید پاسخی پیدا کنید! پس با ما همراه باشید تا در این مطلب از مجله میشا ارگانیک به سوالات شما پاسخ دهیم.

از محصولات ارگانیک چه می‌دانید؟

غذای ارگانیک، غذای تازه یا فرآوری شده‌ای است که با روش‌های کشاورزی ارگانیک تولید شده است. غذای ارگانیک بدون استفاده از مواد شیمیایی مصنوعی مانند آفت‌کش‌ها و کودهای مصنوعی تولید می‌شود و حاوی ارگانیسم‌های اصلاح شده ژنتیکی (GMOs) نیست. غذاهای ارگانیک شامل محصولات تازه، گوشت و لبنیات است. بازار مواد غذایی ارگانیک از اواخر قرن بیستم رشد قابل توجهی داشته است و به یک صنعت چند میلیارد دلاری با سیستم‌های تولید، فرآوری، توزیع و خرده فروشی تبدیل شده است.   ارگانیک   اگرچه تولید غذای ارگانیک به عنوان یک روش کشاورزی نوین آغاز شد، اما در نهایت به دو مسیر متمایز تقسیم شد: (1) مزارع در مقیاس کوچک که ممکن است به طور رسمی گواهی ارگانیک نداشته باشند و به مصرف‌کنندگان آگاه وابسته هستند که به دنبال محصولات محلی تازه هستند. (2) مواد غذایی ارگانیک تأیید شده در مقیاس بزرگ (تازه و فرآوری شده) که معمولاً در فواصل طولانی حمل می‌شوند و از طریق فروشگاه‌های مواد غذایی توزیع می‌شوند.   فروشگاه مواد ارگانیک   اگر مصرف‌کنندگان، کشاورز محلی خود را بشناسند و به روش‌های تولید کشاورز اعتماد کنند، ممکن است برچسب گواهی درخواست نکنند. از سوی دیگر، مواد غذایی ارگانیک که در دوردست‌ها تولید و ارسال می‌شوند، به احتمال زیاد به برچسب گواهی نیاز دارند تا اعتماد مصرف‌کننده را جلب کرده و از تقلب جلوگیری کنند. طرفداران غذاهای ارگانیک می‌گویند این غذاها  ایمن تر، احتمالاً مغذی تر و اغلب طعم بهتری نسبت به غذاهای غیر ارگانیک دارند.

مقررات تولید محصولات ارگانیک

مقررات ارگانیک در کشورهای جهان متفاوت است، برخی از جامع ترین قوانین مربوط به محصولات ارگانیک در اروپا دیده می‌شود. اهداف کشاورزی ارگانیک در اتحادیه اروپا (EU) شامل احترام به سیستم‌های بیولوژیکی طبیعت و ایجاد یک سیستم مدیریت پایدار در کشاورزی است. این مقرارت شامل استفاده مسئولانه از آب، خاک و هوا؛ و رعایت استانداردهای رفاه حیوانات که نیازهای رفتاری گونه‌های خاص را برآورده می‌کند. علاوه بر این، اصول تولید محصولات ارگانیک در اتحادیه اروپا مبتنی بر طراحی و مدیریت مزارع برای ارتقای سیستم‌های اکولوژیکی و استفاده از منابع طبیعی در سیستم کشاورزی است. به طور کلی تأثیرات کشاورزی ارگانیک برای محیط‌زیست مفید است. در روش‌ تولید غذای ارگانیک، از کودهای مصنوعی و آفت‌کش‌ها استفاده نمی‌شود، بنابراین رواناب شیمیایی و آلودگی خاک و حوزه‌های آبخیز را کاهش می‌یابد. محبوبیت غذاهای ارگانیک در سال‌های گذشته افزایش یافته است، زیرا مصرف کنندگان به دنبال غذاهایی هستند که از نظر آنها سالم تر است و برای تولید آنها از روش‌های سازگار با محیط‌زیست استفاده شده است. در واقع، مصرف‌کنندگان معمولاً مواد غذایی ارگانیک می‌خرند تا خود را از قرار گرفتن در معرض باقی مانده‌های آفت‌کش‌ها و GMOs حفظ کنند. علاوه بر این، برخی تحقیقات نشان می‌دهد که محصولات ارگانیک دارای محتوای غذایی بالاتری نسبت به محصولات غیر ارگانیک هستند و برخی افراد غذاهای ارگانیک را خوشمزه تر می‌دانند.  

ما در فروشگاه میشا ارگانیک برای شما عزیزان انواع محصولات ارگانیک که همگی دارای تاییدیه ارگانیک هستند، آماده کرده ایم. محصولات ارگانیک متنوع اعم از عسل، سبزیجات، برنج، آجیل، گلاب، رب و هر محصولی که شما فکرش را بکنید در فروشگاه میشا ارگانیک داریم.

آیا واژه‌های «ارگانیک» و «طبیعی» به یک معنا هستند؟

  قوانین ارگانیک   خیر، «طبیعی» و «ارگانیک» اصطلاحاتی با معنی یکسانی نیستند. به طور کلی، واژه “طبیعی” روی برچسب مواد غذایی به این معنی است که هیچ رنگ مصنوعی، طعم دهنده یا مواد نگهدارنده ندارد. در حقیقت به روش‌ها یا مواد مورد استفاده برای تولید مواد غذایی اشاره نمی‌کند. گاها ممکن است روی محصولات برچسب‌هایی ببینید که ادعا می‌کنند یک غذا «طبیعی»، «بدون آفت‌کش» یا «بدون هورمون» است، این عبارات نباید مترادف با عبارت «ارگانیک» در نظر گرفته شوند. USDA غذاهای ارگانیک را به عنوان محصولاتی تعریف می‌کند که حداقل 95 درصد ارگانیک هستند. محصولاتی که حاوی 100٪ مواد ارگانیک هستند به عنوان “100٪ ارگانیک” برچسب گذاری می‌شوند. با این حال، استفاده از مهر USDA اجباری نیست، بنابراین ممکن است این مهر را روی همه محصولات ارگانیک مشاهده نکنید. در ایالات متحده، رایج ترین غذاهای ارگانیک خریداری شده میوه ها و سبزیجات هستند. به دلیل استانداردهای لازم برای تولید غذاهای ارگانیک، این غذاها عموماً گرانتر از محصولات غیر ارگانیک هستند.

مزایای بالقوه محصولات ارگانیک

  محصولات ارگانیک

مواد مغذی

مطالعات نشان داده‌اند که برخی از مواد مغذی در محصولات ارگانیک افزایش اندک تا متوسطی دارند. بهترین شواهد در بحث افزایش مواد مغذی در مورد انواع خاصی از فلاونوئیدهاست که دارای خواص آنتی‌اکسیدانی هستند.

اسیدهای چرب امگا 3

برای تغذیه دام‌ها در دامداری‌های ارگانیک، از علف و یونجه استفاده می‌شود که این امر منجر به افزایش سطح اسیدهای چرب امگا 3 در این محصولات می‌گردد. اسیدهای چرب امگا 3 نوعی چربی است که نسبت به سایر چربی‌ها برای حفظ سلامتی قلب ضروری است. این اسیدهای چرب امگا 3 در گوشت‌های ارگانیک، لبنیات و تخم‌مرغ نیز یافت می‌شوند.

کاهش فلزات سمی در محصولات ارگانیک

فلز سمی کادمیوم یک ماده شیمیایی سمی است که به طور طبیعی در خاک یافت می‌شود و توسط گیاهان جذب می‌شود. مطالعات نشان داده اند که سطوح کادمیوم به میزان قابل توجهی در غلات ارگانیک، در مقایسه با محصولات معمولی کمتر است. مقدار کم کادمیوم در غلات ارگانیک مربوط به ممنوعیت استفاده از کودهای مصنوعی در کشاورزی ارگانیک است. محصولات ارگانیک دارای سطوح قابل تشخیص کمتری از باقیمانده آفت‌کش‌ها هستند. محصولات ارگانیک ممکن است به دلیل آفت‌کش‌های تایید شده برای کشاورزی ارگانیک یا به دلیل آفت‌کش‌های موجود در هوا، مقدار خیلی کمی باقی مانده سموم داشته باشند.

آفت‌کش‌ها و سایر مواد شیمیایی موجود در مواد غذایی ارگانیک

غذاهای ارگانیک لزوما کاملا عاری از مواد شیمیایی نیستند. آنها ممکن است در زمینی رشد کنند که قبلا برای تولید مواد غذایی ارگانیک استفاده نشده است. بنابراین ممکن است حاوی بقایای شیمیایی باشند. با این حال، بقایای آفت‌کش‌ها در مواد غذایی ارگانیک به‌طور قابل‌توجهی کمتر از آن‌هایی است که در کشاورزی معمولی یافت می‌شود.   مواد غذایی ارگانیک

دلایل خرید مواد غذایی ارگانیک

بیشتر مردم محصولات غذایی ارگانیک را خریداری می‌کنند؛ زیرا نگران باقی مانده آفت‌کش‌ها، افزودنی‌ها، آنتی‌بیوتیک‌ها یا سایر باقی‌مانده‌های شیمیایی در مواد غذای هستند و معتقدند مواد غذایی ارگانیک سالم‌تر هستند. دلایل دیگر عبارتند از نگرانی در مورد تأثیر کشاورزی متعارف بر تنوع زیستی و محیط‌زیست و رفتار اخلاقی با دام نیز برای این خرید وجود دارد.

غذای ارگانیک برای محیط زیست بهتر است.

غذاهای ارگانیک استفاده سالم‌تر و پایدارتر از منابع طبیعی را ترویج می‌کنند. روش‌های کشاورزی مرسوم مدرن شامل استفاده بیش از حد از مواد شیمیایی و کاشت چند بار تنها یک محصول (تک کشتی) است. این امر منجر به کاهش حاصلخیزی خاک و افزایش شوری خاک در طول سالیان متمادی شده است. کشاورزان ارگانیک سعی می‌کنند با تنوع بخشیدن به محصولات خود، میزان آسیب به محیط زیست را به حداقل برسانند.   فروشگاه محصولات ارگانیک   از اینکه مطالب علمی و مستند مجله میشا ارگانیک را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید، سپاسگزاریم. شما همراهان همیشگی میشا ارگانیک می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در قسمت دیدگاه درج کنید. مشاوران و کارشناسان تخصصی میشا ارگانیک همواره پاسخگوی سوالات شما هستند. با ما در ارتباط باشید.