شاید این روزها درباره عسل ارگانیک زیاد شنیده باشید. عسل ارگانیک در واقع به عسلی گفته می‌شود که کندوهای آن به دور از مزارع و باغات سم‌پاشی شده قرار می‌گیرند. برای پرورش زنبورعسل از هیچ نوع آنتی‌بیوتیک یا ماده شیمیایی استفاده نمی‌شود. در این مطلب به بررسی فواید این نوع محصول می‌پردازیم و فواید مصرف این عسل را برای کسانی که به محصولات ارگانیک علاقمندند، بیان می‌کنیم.

عسل ارگانیک (organic honey)

همه ما می‌دانیم که عسل فواید زیادی برای سلامتی دارد و این امر بر کسی پوشیده نیست اما نوع ارگانیک آن علاوه بر داشتن فواید عسل معمولی، خواص بی‌نظیر دیگری نیز دارد. عسل ارگانیک طبیعی بوده و فاقد هر گونه ماده مصنوعی است. بنابراین قطعا مصرف این محصولات ارگانیک به نوع معمولی آن برتری دارد. در ادامه مطلب تفاوت عسل معمولی و عسل ارگانیک را بیان می‌کنیم و نحوه تشخیص آن را ذکر می‌کنیم، پس تا پایان مطلب با میشا ارگانیک همراه باشید.

 

عسل ارگانیک آویشن اورازان

 

تفاوت عسل معمولی و عسل ارگانیک

عسل طبیعی یا خام همان نوع عسلی است که به وسیله زنبورها تهیه می‌شود، البته منظور عسلی نیست که به آن عسل مصنوعی گفته می‌شود و شکر به ان اضافه می‌شود بلکه عسل طبیعی محصولی است که از خود زنبور گرفته می‌شود و هیچ گونه افزودنی را در آن ریخته نمی‌شود. ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که عسل ارگانیک چه نوع عسلی است؟ چرا عسل ارگانیک از نوع غیر طبیعی بهتر است؟ ارگانیک، اصطلاحی است که نشان می‌دهد تولید عسل با توجه به روش‌های پرورشی استاندارد و بر اساس پروتکل‌های محصولات ارگانیک انجام می‌شود. بنابراین در برخی موارد عسل طبیعی را به دو صورت ارگانیک و غیر ارگانیک تقسیم می‌کنند.

چرا عسل ارگانیک؟

عسلی که از کندو به شکل مستقیم گرفته می‌شود را عسل ارگانیک می‌نامند. یعنی در جایی تولید می‌شود که دست نخورده باقی مانده و از طرفی برای تولید آن از آفت‌کش‌ها و یا هر نوع ماده دیگری استفاده نشده است. بنابراین این عسل همان چیزی است که برای سلامتی مفید است، زیرا به شکل کاملا طبیعی و ارگانیک تولید می‌شود.

 

عسل کنار ارگانیک

برای ورود به دنیای عسل های ارگانیک موجود در فروشگاه میشا ارگانیک کلیک کنید.

 

عسل طبیعی شربت غلیظ و شیرینی است که توسط زنبورهای عسل تهیه می‌شود. این ماده دارای ترکیبات گیاهی سالم است و دارای فواید زیادی سلامتی است. با این حال، بحث در مورد سالم‌ترین نوع عسل خام یا ارگانیک بودن، وجود دارد. برخی معتقدند که خام عسل برای سلامتی بهتر است، در حالی که برخی دیگر ادعا می‌کنند هیچ تفاوتی بین این دو وجود ندارد. در اصل، نوع طبیعی همان عسل ارگانیک است اما هنگامی که وارد شرکت‌ها و کمپانی‌ها می‌شود در صورتی که مواد افزودنی نداشته باشد به عسل ارگانیک تبدیل می‌شود و برای تشخیص آن از تاییدیه ارگانیک استفاده می‌شود. در ایران انجمن ارگانیک ایران، ارگانیک بودن محصول را تایید می‌کند.

عسل ارگانیک یا غیر ارگانیک؟

عسل ارگانیک با استخراج عسل از لانه زنبوری‌های کندو و ریختن آن روی یک توری یا پارچه نایلونی تهیه می‌شود تا عسل از ناخالصی‌ها مانند موم و زنبورهای مرده جدا شود، هنگامی که عسل صاف شد، نام این محصول عسل ارگانیک می باشد و برای مصرف آماده است.

تولید عسل معمولی به این صورت است که مراحلی همچون پاستوریزاسیون و فیلتراسیون را طی می‌کند. فرآیند اول که پاستوریزاسیون است، در طی این فرآیند عسل بافتی نرمی به خود می‌گیرد و ماندگاری آن بیشتری می‌شود.

در طی فرآیند دوم نیز با رد کردن عسل از صافی برخی ناخالصی‌های موجود در عسل از بین می‌رود. پس از انجام این فرآیند، عسل رنگ شفاف‌تری می‌گیرد.

در برخی از محصولات فرآیند اولترافیلتراسیون انجام می‌شود. در اولترافیلتراسیون مقدار بیشتری از ناخالصی‌ها از عسل جدا شده و در حقیقت بخش اعظمی از مواد مغذی آن  (مانند ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها) از بین می‌رود. عسل‌هایی که طی فرآیند اولترافیلتراسیون خالص‌سازی می‌شوند کیفیت بالایی ندارند.

تفاوت اصلی بین عسل ارگانیک و معمولی چیست؟

فرآیند فرآوری برای عسل ارگانیک و معمولی کاملا با همدیگر متفاوت است. این امر باعث ایجاد تفاوت‌های بسیاری بین این دو محصول از لحاظ کیفیت می‌شود. در اینجا تفاوت اصلی بین عسل ارگانیک و معمولی را برای شما عزیزان بیان می‌کنیم.

این عسل نسبت به عسل معمولی مواد مغذی بیشتری دارد. این نوع عسل دارای 22 نوع اسید آمینه و 31 نوع ماده معدنی است. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در عسل ارگانیک فواید بسیاری برای بدن دارند که از جمله مهمترین اثرات آنها کاهش التهاب‌های پوستی، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی می‌باشد. این آنتی‌اکسیدان‌ها یکی از منابع طبیعی برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد بدن است که در نتیجه این اکسیداتیو میزان ابتلا به انواع سرطان کاهش می‌یابد.

 

عسل ارگانیک چهل گیاه

 

در یک مطالعه میزان آنتی‌اکسیدان‌های این عسل با عسل معمولی مقایسه شده که در نهایت مشخص شد عسل ارگانیک 4 برابر بیشتر از عسل معمولی آنتی‌اکسیدان دارد. دلیل این امر طبیعی بودن عسل ارگانیک ذکر شد. زیرا برای تهیه این عسل، زنبورهای شهد گل‌های مختلفی را جمع‌آوری می‌کنند که هر یک خواص منحصر به فردی دارند. شهدهای جمع‌آوری شده به کندو منتقل شده و در نهایت تبدیل به عسل طبیعی و ارگانیک می‌شوند که هیچ گونه ماده افزودنی به آن اضافه نمی‌شود و قطعا نوع ارگانیک این محصول بسیار عالی بوده و برای انواع بیماری‌ها نیز مفید است.

 

 

از اینکه مطالب علمی و مستند مجله میشا ارگانیک را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید، سپاسگزاریم. شما همراهان همیشگی میشا ارگانیک می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در قسمت دیدگاه درج کنید.

مشاوران و کارشناسان تخصصی میشا ارگانیک همواره پاسخگوی سوالات شما هستند. با ما در ارتباط باشید.