عدس در ابتدا در حدود 8000 سال قبل از میلاد در خاورمیانه رشد کردند این دانه‌های سرشار از پروتئین یکی از قدیمی‌ترین گیاهان کشت شده می‌باشد که امروزه، در سراسر جهان کشت می‌شود. در گذشته اغلب مزارع کشت شده از سموم و کودهای شیمیایی استفاده نمی‌کردند از این رو عدس کشت شده به صوت عدس ارگانیک بود.

انواع مختلف عدس

عدس در رنگ‌ها و طعم‌های مختلف موجود است. آنها اغلب به سوپ، خورش، سالاد و … اضافه می‌شوند.

عدس قهوه‌ای رایج ترین نوع آن است. آنها طعم خاکی لذیذی دارند و در انواع غذاها از جمله سوپ عالی هستند.

عدس پوی، گرانتر از سایر انواع عدس است. که در منطقه Le Puy فرانسه رشد می‌کند.

عدس سبز، طعمی فلفلی دارد و در سالادها یا غذاهای گرم طعم فوق العاده‌ای ایجاد می‌کند. مدت زمان پخت آنها تقریبا 45 دقیقه است.

عدس زرد و قرمز طعمی شبیه به آجیل دارند که معمولا در غذاهای خاورمیانه و هند یافت می‌شوند.

عدس سیاه که به نام عدس بلوگا نیز شناخته می‌شود، طعمی خاکی دارد که شباهت زیادی به لوبیا سیاه داشته و مغذی‌ترین نوع عدس است.

انواع عدس

چرا عدس ارگانیک؟

هنگام تصمیم گیری بین خرید عدس ارگانیک یا معمولی، ممکن است با خود بپرسید که چرا می‌خواهید عدس ارگانیک بخرید. عدس‌ ارگانیک اغلب ایمن‌تر از عدس‌های معمولی هستند، زیرا بدون استفاده از مواد مضر کشت و پرورش می‌یابند. در کشت عدس، علف‌های هرز بیشتر از سایر آفات موجب کاهش محصول و رقابت با محصول اصلی می‌شوند. برای کنترل علف‌های هرز مزارع عدس معمولا از علف‌کش‌های شیمیایی استفاده می‌شود. گلایفوسیت که به عنوان رانداپ نیز شناخته می‌شود، پرکاربردترین علف‌کش در کشت عدس است. علاوه بر گلایفوسیت، سایر مواد شیمیایی ممکن است شامل پاراکوات و دیکوات می‌باشد.

محققان کشف کرده‌اند که گلایفوسیت اثرات مضری بر سلامت انسان دارد. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف این علف‌کش‌ها با تعدادی از بیماری‌های جدی از جمله فشار خون بالا، دیابت، چاقی، آلزایمر، بیماری التهابی، نارسایی کلیه، تیروئید و سرطان کبد مرتبط است. اغلب اثرات مزمن آنها به صورت ابتلا به سرطان گزارش شده است.

مشخص شده است که گلایفوسیت تأثیر منفی ویژه‌ای بر سیستم گوارش دارد. ممکن است میکروارگانیسم‌هایی را که در روده زندگی می‌کنند از بین ببرد و توانایی بدن برای جذب ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین‌ها را مختل ‌کند.

برخی از مطالعات ارتباطی بین افزایش استفاده از گلایفوسیت و تعداد کودکان مبتلا به اوتیسم پیدا کرده‌اند. برخی از مواردی مانند کاهش باکتری‌های روده، التهاب روده، کاهش سطوح سروتونین و ملاتونین، اختلالات میتوکندری و کمبود آهن و روی در افرادی که در معرض این مواد شیمیایی قرار گرفته اند، دیده می‌شود.

عدس ارگانیک

محققان دانشگاه کالیفرنیا، دریافتند که زنان باردار که در نزدیکی مزارعی که با علف‌کش سم پاشی شده زندگی می‌کردند، احتمال بیشتری برای داشتن فرزند مبتلا به اوتیسم داشتند.

در حالی که اثرات دقیق گلایفوسیت بر سلامتی هنوز نامشخص است، مطالعات متعدد نشان داده‌اند که تأثیر منفی بالقوه بر سلامت انسان دارد. بنابراین، خرید عدس ارگانیک که در آن از این علف‌کش مضر استفاده نمی‌شود، برای شما و خانواده‌تان ایمن‌تر است.

شما عزیزان می توانید عدس ارگانیک کلان آذر را با بهترین کیفیت ار میشا ارگانیک خریداری کنید.

ارزش غذایی عدس ارگانیک

عدس ارگانیک حاوی بیشترین میزان پروتئین گیاهی است میزان پروتئین موجود در عدس تا 35 درصد گزارش شده است که با گوشت قرمز، مرغ، ماهی و محصولات لبنی قابل مقایسه است. طبق گزارشات USDA، عدس خام حاوی کربوهیدرات (15-25 گرم در هر 100 گرم) است. منبع خوبی از فیبر غذایی است و همچنین کالری کمی دارد. سایر اجزای مغذی موجود عبارتند از مولیبدن، فولات، تریپتوفان، منگنز، آهن، فسفر، مس، ویتامین B1 و پتاسیم.

عدس ارگانیک همچنین منبع دیگری از فیتوکمیکال‌ها و فنل‌هاست. هر دوی این مواد شیمیایی آلی فواید زیادی برای سلامتی دارند. اغلب، عدس و گوشت را از نظر اثربخشی مقایسه می‌کنند و بسیاری از مردم به گوشت به عنوان بهترین منبع پروتئین رای می‌دهند. درست است که عدس حاوی تمام اسیدهای آمینه نیست، اما در مقایسه با گوشت، محتوای چربی کمتری دارد.

منبع خوبی از اسید فولیک

عدس منبع خوبی از ویتامین B کمپلکس مانند فولات یا اسید فولیک است. مصرف اسید فولیک در زنان باردار به پیشگیری از نقایص مادرزادی جنین کمک می‌کند. بر اساس مطالعات کمبود اسید فولیک اغلب منجر به نقص لوله عصبی می‌شود. فولات موجود در عدس ارگانیک در تشکیل گلبول‌های قرمز خون و حفظ سطح هموسیستئین نقش کلیدی دارد.

دارای پروتئین بالا

یکی از مزایای شگفت انگیز عدس ارگانیک این است که ارزان و در عین حال پروتئین بسیار بالایی دارد. به همین دلیل، آنها به عنوان یک جایگزین عالی برای گوشت در نظر گرفته می‌شوند. افراد با کلسترول بالا یا افرادی که گوشت نمی‌خورند، مانند گیاهخواران می‌توانند از عدس برای تامین پروتئین بدن خود استفاده کنند.

منبع عالی فیبر

عدس فیبر زیادی دارد. فیبر به کاهش اشتها و کلسترول کمک می‌کند. فیبر همچنین در برابر برخی بیماری‌هایی مانند دیابت و سرطان روده بزرگ اثر محافظتی دارد. علاوه بر این، فیبر برای دستگاه گوارش عالی است. یک وعده عدس ارگانیک 32 درصد از فیبر توصیه شده روزانه شما را تامین می‌کند، که آن را به یک مکمل بسیار مفید برای رژیم غذایی شما تبدیل کرده است.

حاوی مواد مغذی ضروری

مزایای عدس ارگانیک به همین جا ختم نمی‌شود. عدس همچنین چندین ماده مغذی از جمله پتاسیم، فولات و آهن را برای بدن شما فراهم می‌کند.

پتاسیم یک ماده مغذی حیاتی است که بسیاری از افراد به اندازه کافی آن را دریافت نمی‌کنند. پتاسیم باعث بهتر کار کردن سیستم عصبی می‌شود و به تنظیم انقباضات عضلانی و قلب کمک می‌کند. اگر سطح پتاسیم شما خیلی کم باشد، اغلب ضعف عضلات، ضربان قلب نامنظم یا فشار خون بالا را تجربه می‌کنید.

فولات برای ساخت گلبول‌های قرمز و سفید، DNA و RNA مورد نیاز است. همچنین نقش مهمی در تبدیل کربوهیدرات‌ها به انرژی دارد. بنابراین، دریافت فولات کافی در دوره‌های رشدی خاص مانند بارداری، نوزادی و نوجوانی بسیار مهم است.

آهن برای عملکردهای حیاتی بدن ضروری است. وقتی افراد ذخیره آهن خیلی کمی دارند، ممکن است دچار خستگی، مشکلات قلبی، رنگ پریدگی پوست و تنگی نفس شوند. کمبود آهن در دوران بارداری، باعث تولد نوزاد نارس و کاهش وزن نوزاد در هنگام تولد می‌شود.

عدس ارگانیک

حاوی پلی فنول

عدس ارگانیک حاوی پلی فنول است، نوعی ترکیب گیاهی که فواید سلامتی قابل توجهی دارد. پلی فنول‌های موجود در عدس به دلیل اثرات ضد التهابی قوی خود شناخته شده اند. در واقع، یک مطالعه کشف کرد که عدس قادر است تولید سیکلواکسیژناز-2 را که یک مولکول تحریک کننده التهاب است، مهار کند. خوردن غذاهایی که از التهاب جلوگیری می‌کنند مهم است؛ زیرا ریشه بسیاری از بیماری های مزمن، التهاب است.

علاوه بر این، یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که پلی فنول‌های موجود در عدس قادر به توقف رشد سلول‌های سرطانی می‌باشند.

با خرید عدس ارگانیک می‌توانید عدس مغذی خود را بدون نگرانی در مورد عواقب منفی بالقوه آفت‌کش‌ها مصرف کنید.

کاهش کلسترول

مصرف عدس ارگانیک به کاهش کلسترول خون کمک می‌کند، زیرا حاوی سطوح بالایی از فیبر محلول است. کاهش سطح کلسترول خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته را با تمیز نگه داشتن رگ‌ها کاهش می‌دهد.

شما عزیزان می توانید انواع حبوبات ارگانیک مانند نخود ارگانیک کلان آذر، لوبیا قرمز ارگانیک کلان آذر و ماش ارگانیک آبگینه را از میشا ارگانیک خریداری کنید.

سلامت قلب

چندین مطالعه نشان داده‌اند که خوردن غذاهایی با فیبر بالا مانند عدس ارگانیک خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. عدس ارگانیک منبع بسیار خوبی از فولات و منیزیم است که به سلامت قلب کمک می‌کند. فولات سطح هموسیستئین شما را کاهش می‌دهد که یک عامل خطر جدی برای بیماری قلبی است. منیزیم جریان خون، اکسیژن و مواد مغذی را در سراسر بدن بهبود می‌بخشد. سطح پایین منیزیم به طور مستقیم با بیماری قلبی مرتبط است، بنابراین خوردن عدس قلب شما را شاد نگه می‌دارد!

سلامت قلب با مصرف عدس

تثبیت قند خون

فیبر محلول علاوه بر فواید فراوان فیبر، کربوهیدرات‌ها را به دام می‌اندازد، هضم را کند می‌کند و سطح قند خون را تثبیت می‌کند. این ویژگی می‌تواند به ویژه برای کسانی که دیابت، مقاومت به انسولین یا هیپوگلیسمی دارند مفید باشد.

آیا می‌توان عدس را به صورت خام مصرف کرد؟

زمانی که عدس و سایر حبوبات به صورت خام مصرف می‌شوند، خطرناک هستند، زیرا همه حبوبات، از جمله عدس، حاوی لکتین هستند که می‌توانند واکنش‌های ناخوشایندی ایجاد کنند. لکتین‌ها نوعی پروتئین هستند که توسط گیاهان برای محافظت از خود در برابر آفات تولید می‌شود. این پروتئین‌ها به دستگاه گوارش می‌چسبند و باعث واکنش‌های خطرناک مختلفی می‌شوند.

خوشبختانه، لکتین‌ها به گرما حساس هستند و زمانی که پخته می‌شوند، تجزیه می‌شوند و یک رژیم غذایی کاملا ایمن و خوشمزه را برای شما به ارمغان می‌آورند. آنها را می‌توان به طور کامل پخت و در انواع غذاها به کار برد.

ماندگاری عدس خشک چقدر است؟

عدس خشک بهترین کیفیت را 2 تا 3 سال بعد از تولید حفظ می‌کند. می‌توانید با نگهداری عدس‌ها در شرایط سرد، خشک و تاریک کیفیت آنها را حفظ کنید. اما با گذشت زمان، عدس بیشترین محتوای ویتامین خود را از دست می‌دهد.

برخی از شرکت‌ها، تمام اکسیژن را از بسته بندی خارج می‌کنند و با ماندگاری ده ساله محصولات خود را عرضه می‌کنند که این کار هزینه بر بوده و باعث افزایش قیمت محصول می‌شود.

همانطور که قبلا اشاره کردیم، عدس به تدریج ویتامین های خود را از دست می‌دهد. پس از 5 سال تقریبا تمام محتوای غذایی آن از بین می‌رود بنابرین بهتر است محصولات تازه با محتوای غذایی بالا را خریداری کنید.

از اینکه مطالب علمی و مستند مجله میشا ارگانیک را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید، سپاسگزاریم. شما همراهان همیشگی میشا ارگانیک می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در قسمت دیدگاه درج کنید.

مشاوران و کارشناسان تخصصی میشا ارگانیک همواره پاسخگوی سوالات شما هستند. با ما در ارتباط باشید.