میشا ارگانیک - فروشگاه اینترنتی تخصصی محصولات ارگانیک
0 محصولات نمایش سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

نخود سیاه و این همه فایده!!

نخود به دلیل محتوای غذایی و پروتئین بالا در سراسر جهان محبوب است. انواع نخود را می‌شناسید؟ همه ما اکثرا نخود معمولی را در غذاهای خود استفاده می‌کنیم.

اما یک نوع نخود سیاه کوچکتر نیز وجود دارد! هر دوی آنها جزو حبوبات طبقه بندی می‌شوند و از خانواده Fabaceae هستند. در حالی که نخود بزرگتر به طور رایج در غذاهای مختلف در سراسر جهان استفاده می‌شود، نخود سیاه بیشتر به صورت محلی در هند و ایتالیا یافت می‌شود و بیشتر در این غذاها وجود دارد!

از نظر تغذیه ای، نخود یک غذای خوب در رژیم غذایی سالم برای بسیاری از گیاهخواران به شمار می‌رود! در حالی که نخودهای بزرگتر رنگ روشن دارای پوشش صافی هستند، نخودهای سیاه رنگ، تیره، کوچکتر و پوششی نسبتا خشنی دارند.

نخود سیاه محتوای فیبر بالاتر و شاخص گلیسمی پایینی دارد که آن را برای رژیم های غذایی افراد دیابتی نیز مناسب می‌کند. در این مقاله با ما همراه باشید تا با فواید نخود سیاه بیشتر آشنا شوید.

شما عزیزان می توانید نخود سیاه ارگانیک آبگینه را از فروشگاه میشا ارگانیک با بهترین کیفیت خریداری کنید.

ارزش غذایی نخود سیاه

نخود سیاه

نخود سیاه با داشتن چربی کم، فیبر غذایی بالا، سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی، در واقع می‌تواند یک مکمل سالم برای رژیم غذایی شما باشد. دو تا سه قاشق غذاخوری از این نخود معادل یک سهم از پنج وعده توصیه شده روزانه میوه و سبزیجات است.

فواید نخود سیاه برای سلامتی

کمک به کاهش وزن

گنجاندن غذاهای غنی از فیبر در رژیم غذایی تا حد زیادی به کاهش وزن کمک می‌کند. نخود سیاه سرشار از فیبر محلول و نامحلول است. فیبر محلول با تشکیل ماده ژل مانند در دستگاه گوارش، دفع صفرا را تسهیل می‌کند فیبر نامحلول از یبوست و سایر اختلالات گوارشی جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، فیبر معده شما را پر می‌کند و باعث می‌شود برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید و هوس گرسنگی را سرکوب می‌کند.

کاهش وزن با نخود سیاه

نوشیدن آب نخود جوشانده به کاهش اشتها کمک می‌کند. بنابراین، مصرف حبوبات مانند نخود سیاه می‌تواند در کاهش وزن موثرتر از سایر غذاها باشد.

مفید برای قلب و عروق

نخود سیاه حاوی ترکیبی منحصر به فرد از آنتی اکسیدان‌ها، آنتوسیانین‌ها، دلفیندین، سیانیدین و پتونیدین و همچنین فیتونوترینت‌هاست که از رگ‌های خونی حفاظت می‌کند. در نتیجه خطر بیماری قلبی را کاهش می‌یابد.

نخود سیاه حاوی مقادیر قابل توجهی فولات و منیزیم است. فولات سطح هموسیستئین را کاهش می‌دهد، بنابراین خطر باریک شدن رگ‌ها در اثر تشکیل پلاک، لخته شدن خون، حملات قلبی و سکته را به حداقل می‌رساند.

در ویکی پدیا نیز می توانید مطالبی راجع به نخود سیاه مطالعه کنید.

کاهش کلسترول

فیبر محلول در نخود سیاه به اسیدهای صفراوی متصل می‌شود و از جذب آنها توسط بدن جلوگیری می‌کند و در نتیجه سطح کلسترول را کاهش می‌دهد. مصرف روزانه حدود سه چهارم فنجان نخود به کاهش کلسترول LDL و کلسترول کل تری گلیسیرید کمک می‌کند. علاوه بر این، فیبر رژیمی نخود سیاه بر فیبر موجود در سایر غذاها برتری دارد.

قند خون و شاخص گلیسمی پایین (GI)

قند خون و شاخص گلیسمی پایین (GI) فیبر محلول در نخود سیاه، جذب و آزادسازی قند خون را کنترل می‌کند. علاوه بر این، نخود دارای شاخص گلیسمی پایین یعنی 28 تا 32 است که به این معنی است که کربوهیدرات موجود در آن به آرامی تجزیه و هضم می‌شود که این امر به کنترل اشتها و کاهش وزن کمک می‌کند. GI پایین باعث می‌شود قند خون به طور متوسط ​​افزایش یابد و به آرامی منجر به کاهش سطح قند خون شود. مصرف نصف فنجان نخود سیاه در روز تنها در یک هفته در کنترل قند خون موثر است.

در فروشگاه میشا ارگانیک نخود ارگانیک کلان آذر و نخود ارگانیک آبگینه در بسته بندی 900 گرمی با برترین کیفیت موجود می باشند که می توانید خریداری کنید.

پیشگیری از دیابت

همانطور که قبلا اشاره شد، کربوهیدرات های موجود در حبوبات مانند نخود سیاه به آرامی هضم می‌شوند و در نتیجه سطح قند خون را کاهش می دهند. نخود سیاه به مقاومت به انسولین کمک می‌کند و در نتیجه خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می‌دهد.

منبع عالی آهن

نخود سیاه به عنوان منبعی غنی از آهن می‌تواند از کم خونی جلوگیری کند و سطح انرژی شما را افزایش دهد. این نخود به ویژه برای زنان باردار یا شیرده و همچنین کودکان در حال رشد بسیار مفید است. آهن با انتقال اکسیژن از ریه‌ها به تمام سلول‌های بدن، نقش مهمی در تشکیل هموگلوبین دارد و جزء مهمی از سیستم‌های آنزیمی برای تولید انرژی و متابولیسم است.

منبع خوب پروتئین برای گیاهخواران

نخود سیاه منبعی غنی از آهن

نخود سیاه منبع جایگزین پروتئین برای گیاهخواران است، زیرا این حبوبات در ترکیب با غلات کامل یا پروتئین گندم کامل، مقادیر قابل توجهی پروتئین را فراهم می‌کند که قابل مقایسه با گوشت و لبنیات و همچنین فاقد کالری بالا یا چربی‌های اشباع است.

مفید برای زنان

مواد مغذی گیاهی به نام ساپونین‌ها به عنوان آنتی اکسیدان برای کاهش خطر سرطان سینه، جلوگیری از پوکی استخوان و به حداقل رساندن گرگرفتگی در زنان یائسگی عمل می‌کنند. نوشیدن آب نخود جوشانده می‌تواند از سقط جنین جلوگیری کند.

درمان اختلالات گوارشی

نخود سیاه سرشار از فیبر غذایی است که 2/3 آن شامل فیبر نامحلول است که برای حفظ سلامت دستگاه گوارش حیاتی است. فیبر با کاهش فشار روی روده، یبوست را کاهش می‌دهد. برای درمان یبوست نخود را یک شب در آب خیس کنید و صبح، بعد از پاشیدن پودر زنجبیل و زیره، آب جدا شده را بنوشید.

پیشگیری از سرطان

نخود سیاه

فیبر محلول نخود سیاه به روده بزرگ می‌رسد و در آنجا توسط باکتری‌ها به اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه تجزیه می‌شود که توسط سلول‌های روده بزرگ جذب شده و برای انرژی استفاده می‌شود. این امر سلول‌های روده بزرگ را قادر می‌سازد سالم بمانند و خطر ابتلا به سرطان، به ویژه سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد.

تقویت مو

نخود سیاه حاوی ویتامین B6 و روی است. هر دوی این مواد معدنی نقش مهمی در ساخت پروتئین مو دارند و در نتیجه فولیکول‌های مو را تقویت کرده و رشد مو را تقویت می‌کنند. ترکیب ویتامین A و روی موجود در نخود سیاه برای سلامت مو حیاتی است و کمبود هر یک از آنها در رژیم غذایی می‌تواند باعث شوره سر و ریزش مو شود.

نخود سیاه سرشار از پروتئین و منگنز است. منگنز از تغییر رنگدانه موهای شما یعنی سفید شدن موها جلوگیری می‌کند.

برای از بین بردن شوره سر می‌توانید 4 قاشق غذاخوری آرد نخود سیاه را در حدود 250 میلی لیتر آب مخلوط کنید و قبل از شستن، موهای خود را با آن ماساژ دهید.

 

از اینکه مطالب علمی و مستند مجله میشا ارگانیک را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید، سپاسگزاریم. شما همراهان همیشگی میشا ارگانیک می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در قسمت دیدگاه درج کنید.

مشاوران و کارشناسان تخصصی میشا ارگانیک همواره پاسخگوی سوالات شما هستند. با ما در ارتباط باشید.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*

پشتیبانی آنلاین میشا ارگانیک
سلام! برای شروع یکی از پشتیبان های میشا ارگانیک رو انتخاب کنین.