هیچ چیز مانند داشتن یک باغچه کوچک در خانه آرامش بخش نیست. علاوه بر ایجاد فضای سبز و القای حس آرامش، با کاشت برخی سبزیحات در باغچه خانه می‌توانید محصول سالم و ارگانیکی پرورش دهید که در تولید آنها از مواد مضر شیمیایی استفاده نشده است.

اما همیشه اوضاع به صورتی که تصور می‌کنیم به خوبی پیش نمی‌رود. علف‌های هرز، آفات و عوامل بیمارگر همیشه باعث ایجاد مشکلاتی در مسیر پرورش و کاشت گیاهان می‌شوند.

برای داشتن محصولی ارگانیک و سالم نیاز باید آفت‌کش‌های شیمیایی را کنار بگذارید. با این حساب باید برای کنترل آفات به دنبال گزینه‌های طبیعی و امن باشید.

حشره کش طبیعی که با مواد معمولی درسترس در خانه تهیه می‌شود یکی از بهترین کاندیدها برای تولید محصول ارگانیک به حساب می‌آیند. در این راستا فروشگاه اینترنتی میشا ارگانیک با ارائه محصولات ارگانیک که دارای مجوز انجمن ارگانیک ایران می باشند، گامی مهم در جهت مصرف محصولات ارگانیک برداشته است.

حشره کش های طبیعی و طرز تهیه آنها

استفاده از حشره کش طبیعی به این معنی نیست که آنها نمی‌توانند به خاک باغچه یا شخص شما آسیب برسانند، بلکه این حشره کش های طبیعی نسبت به آفت‌کش‌ها، امن‌تر و سالم‌ترند. استفاده بی رویه از هر نوع ماده کنترلی می‌تواند اثر مخربی روی اکوسیستم باغ محلی شما بگذارد. در این مطلب به شرح 9 مورد از مهمترین حشره کش طبیعی می پردازیم.

محصولات ارگانیک | روغن زیتون ارگانیک فدک و اکسیر

1- اسپری روغن نباتی 

یک حشره کش طبیعی ساخته شده از مخلوط روغن نباتی با صابون معمولی، برای برخی از حشرات دردسرساز، مانند شته‌ها، تریپس‌ها و کنه‌ها اثر مخربی دارد. 1 فنجان روغن نباتی با 1 قاشق غذاخوری صابون را با هم مخلوط کرده، کمی تکان دهید تا همگن شوند. بعد از آماده شدن، 2 قاشق چای خوری از این مخلوط را به یک چهارم فنجان آب اضافه کنید، کاملاً تکان دهید و مستقیماً روی سطح گیاهان آلوده به شته، تریپس و کنه اسپری کنید. این روغن بدن حشرات را پوشانده و منافذ تنفسی آنها را مسدود می‌کند و در نهایت سبب مرگ حشره می‌شود.

2- اسپری صابون

اسپری صابون نیز عملکردی مشابه با مخلوط روغن و صابون دارد و برای کنترل کنه‌ها، شته‌ها، سفیدبالک‌ها استفاده می‌شود. برای تهیه یک محلول حشره کش بر پایه صابون،1/5 قاشق چای خوری صابون معمولی را با یک چهارم آب مخلوط کنید و مستقیماً روی سطوح آلوده گیاهی بپاشید. این محلول حشره کش طبیعی  را می‌توانید صبح و عصر زمانیکه هوا نسبتا خنک است استفاده کنید.

3-  اسپری روغن چریش؛ حشره کش طبیعی قدرتمند

روغنی که از دانه‌های درخت چریش استخراج می‌شود، یک حشره کش طبیعی قدرتمند بوده که قادر است در تمام مراحل زندگی حشراتی مانند شته و سفیدبالک را از بین ببرد. روغن چریش یک حشره کش طبیعی برای تولید محصول ارگانیک است.

روغن چریش سبب بر هم زدن تعادل هورمونی حشرات می‌شود. این روغن به دلیل داشتن ترکیبات ضدتغذیه‌ای، برای کنترل حشراتی که از برگ و سایر قسمت‌های هوایی گیاه تغذیه می‌کنند، مناسب است.

دانه های چریش

روغن چریش در محیط‌ زیست قابل تجزیه و برای حیوانات خانگی، پرندگان، ماهی‌ها و سایر حیوانات وحشی غیر سمی است.

برای استفاده از روغن چریش به عنوان یک حشره کش، طبق دستورالعمل‌های موجود در روی بطری عمل کنید. می‌توانید 2 قاشق چای خوری روغن چریش و 1 قاشق چای خوری صابون معمولی را در آب (یک چهارم فنجان آب) حل و سپس بر روی گیاه اسپری کنید. اسپری گیاهان با چریش از آلوده شدن آنها توسط گیاهخواران جلوگیری می‌کند.

4- خاک دیاتومه

این ماده طبیعی بقایای فسیل جلبک‌های تک سلولی به  نام دیاتومه است. ترکیبات این ماده 26 درصد پوسته زمین را از نظر وزنی تشکیل می‌دهد. لبه‌های تیز پودر نیز به سوراخ شدن کوتیکول کمک کرده و منجر به دهیدراته شدن بدن حشره شده و سرانجام حشره در اثر بی آبی می‌میرد. پودر دیاتومه غیر سمی است. تا زمانی پودر رطوبت جذب نکند برای مدت طولانی تاثیر دارد.

خاک دیاتومه در اغلب در فروشگاه‌های سموم کشاورزی وجود دارد. خاک دیاتومه را روی گیاهان خود بپاشید. این پودر به کنترل حلزون‌ها و راب‌ها و سایر حشرات خزنده کمک می‌کند. پس از هر بار بارندگی، باید مجددا دیاتومه را استفاده کنید.

5-  اسپری سیر

سیر به دلیل داشتن رایحه تند معروف است، که برای برخی خوش طعم و در عین حال برای برخی دیگر خوشایند نیست. این رایحه قوی به احتمال زیاد سبب دفع حشرات می‌شوند.

برای تهیه یک اسپری سیر، 2 سیر کامل (نه فقط دو حبه) برداشته و آنها را در مخلوط کن یا غذاساز با مقدار کمی آب، پوره کنید. اجازه دهید این مخلوط یک شب بماند، سپس آن را در یک ظرف شیشه‌ای صاف کرده و 1/5 فنجان روغن نباتی (اختیاری)، 1 قاشق چایخوری صابون معمولی و مقداری آب اضافه کنید. مخلوط حشره کش طبعی به دست آمده را به راحتی روی گیاهان خود اسپری کنید.

6- اسپری فلفل

اسپری فلفل مشابه اسپری سیر یک ماده دورکننده کننده عالی برای حشرات خانگی است که می‌توانید برای انواع آفات مختلف مورد استفاده قرار گیرد. اسپری فلفل را می‌توانید از فلفل تند تازه یا پودر فلفل تهیه کنید. برای تهیه اسپری از پودر فلفل، 1 قاشق غذاخوری پودر فلفل را با یک چهارم آب و چند قطره صابون مخلوط کنید.

برای تهیه اسپری از فلفل‌های تازه، یک دوم فنجان فلفل را با 1 فنجان آب مخلوط کنید، سپس یک چهارم آب به آن اضافه کنید و بجوشانید. پس از خنک شدن، مواد را صاف کنید، چندین قطره صابون به آن اضافه کرده و روی گیاهان اسپری کنید.

هشدار

فلفل تند ممکن است برای برخی از افراد حساسیت ایجاد کند. هنگام تهیه و استفاده از این محلول حتما از دستکش استفاده کنید و آنرا مقابل چشم، بینی و دهان خود نگیرید.

7- اسپری خانگی ترکیبی

این ترکیب مخلوطی از چندین ترکیب طبیعی است که می توان به عنوان حشره کش طبیعی از آن استفاده کرد. برای تهیه آن، 1عدد سیر کامل و 1 عدد پیاز کوچک را رنده کرده سپس 1 قاشق چایخوری پودر فلفل به آن اضافه کنید. پس از خنک شدن، 1 قاشق غذاخوری صابون به آن اضافه کنید.

برای استفاده از این حشره کش طبیعی و خانگی، آن را روی سطح بالایی برگ‌ها و همچنین قسمت‌های زیرین برگ به خوبی اسپری کنید. باقی مانده محلول را در یخچال نگه دارید.

8-  اسپری عصاره برگ گوجه فرنگی

این اسپری، یک ماده حشره کش طبیعی است که به تازگی برای کنترل آفات سبزیجات ارگانیک، مورد توجه قرار گرفته است. برگ‌های پایینی گوجه فرنگی که حاوی بیشترین آلکلوئیدها هستند، از بوته‌های گوجه فرنگی جدا کرده و یک شبانه روز در داخل آب قرار دهید. بعد از گذشت یک روز برگ‌ها را له کرده و از صافی عبور دهید. این ماده سبز خوش رنگ را، با آب رقیق کرده و روی گیاهان خود اسپری کنید.

توجه!

قبل از استفاده از هر حشره کش طبیعی، ابتدا باید آن را روی قسمت کوچکی از گیاه آزمایش کنید تا مطمئن شوید به گیاه آسیب نمی‌رساند. برای تهیه محلول‌های طبیعی از صابون‌ها دارای ترکیبات سفید کننده، استفاده نکنید. زیرا این ترکیبات منجر به گیاه‌سوزی می‌شوند.

توجه داشته باشید که ممکن است حشره کش طبیعی برای زنبور عسل و گرده‌افشان ها مضر باشد بنابراین بهترین زمان اسپری کردن حشره کش طبیعی، عصر و یا زمانی است که این حشرات فعالیت کمتری دارند.

9-  Bacillus thuringiensis

باکتری bt به عنوان حشره کش طبیعی

این باکتری که در حدود 2 درصد از بازار حشره کش‌های طبیعی را تشکیل می‌دهد و حاوی دلتا اندوتوکسین باکتری Bacillus thuringiensis است که به صورت پودری و مایع در بازار وجود دارد. Bt برای از بین بردن لارو آفات برگخوار مانند پروانه گوجه فرنگی، سفیده کلم، شب پره پشت الماسی و مینوز گوجه فرنگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با تغذیه لارو آفات از برگ‌های آلوده به این حشره کش طبیعی، Bt وارد دستگاه گوارش لارو شده و با برهم زدن تعادل سلولی، گوارش حشره را مختل می‌کند. پس از گذشت 24 تا 48 ساعت حشره تغذیه نکرده و از گرسنگی تلف می‌شود.

با توجه به اثرات سوء سموم روی انسان، موجودات غیرهدف و محیط‌ زیست، نیاز به ترکیبات جدید و طبیعی بیش از پیش احساس می‌شود. استفاده از حشره کش طبیعی برای کنترل حشرات به عنوان یکی از روش‌های امن و طبیعی برای تولید محصول ارگانیک مورد توجه قرار گرفته است.

کفشدوزک 7 هفته ای

فقط بخاطر داشته باشید، از بین بردن همه حشرات موجود در باغچه شما، نتیجه مطلوبی نیست، زیرا هر اکوسیستم سالمی نیازمند وجود بسیاری از حشرات مفید، میکروب‌ها و قارچ‌های مفید در خاک و گیاهان است.

استفاده بیش از حد از هر ترکیبی سبب برهم زدن تعادل اکولوژیکی می‌شود. به کار بردن عوامل کنترل بیولوژیکی مانند شکارگرها (کفشدوزک 7 نقطه‌ای و مانتیس‌ها) و پارازیتوئیدها با ایجاد توازن بین اجزای اکوسیستم، می‌تواند گام مهمی در مدیریت آفات باغچه شما محسوب شود.

از اینکه مطالب علمی و مستند مجله میشا ارگانیک را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید، سپاسگزاریم. شما همراهان همیشگی میشا ارگانیک می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در قسمت دیدگاه درج کنید.

مشاوران و کارشناسان تخصصی میشا ارگانیک همواره پاسخگوی سوالات شما هستند. با ما در ارتباط باشید.