آویشن (Thymus vulgaris L) گیاهی از تیره نعنائیان (Lamiaceae) با ارتفاع 30-10 سانتی‌متر می باشد ک اغلب به صورت خودرو در برخی مناطق آسیا و مدیترانه می‌روید. در کشور ما نیز این گیاه پر خاصیت اغلب در کوهستان‌ها در بین تخته سنگ‌ها رشد می‌کند. البته گونه‌های مختلف آویشن، مانند آویشن شیرازی در برخی نقاط کشور به صورت انبوه و با اهدف تجاری کاشته می‌شود. بخش‌های هوایی آویشن در صنایع غذایی، آرایشی و دارویی کاربرد دارد. ما در این مطلب قصد داریم به مهمترین فواید آویشن اشاره کنیم. تا پایان با ما همراه باشید.

مهترین فواید آویشن

آویشن گیاهی معطر با خواص دارویی گسترده است که در آشپزخانه ما ایرانیان نیز جایگاه ویژه‌ای دارد و در برخی غذاها به عنوان چاشنی از برگ‌های خشک این گیاه استفاده می‌کنیم. از برگ‌های آویشن دمنوش بسیار خوش عطر و طعمی تهیه می‌شود که برای درمان آکنه و فشار خون بالا کاربرد دارد. در زیر به مهمترین فواید آویشن می‌پردازیم.

1- سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

آویشن سرشار  از ویتامین A، C و آنتی‌اکسیدان است که با رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده و منجر به از بین رفتن آنها می‌شود. دریافت مقادیر کافی ویتامین C باعث افزایش توانایی سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عوامل بیمارگر می‌شود. بنابراین خوردن آویشن حساسیت شما را نسبت به بیماری‌ها کم می‌کند و بدن شما در برابر بسیاری از بیماری‌ها مقاوم می‌شود. اگر احساس سرماخوردگی می‌کنید کافی است به جای خوردن چای معمولی، چند برگ آویشن به چای خود بریزید و با این دمنوش به جنگ با سرماخوردگی بروید.

2- کنترل سطح فشار خون

 

فواید آویشن برای کاهش فشار خون

 

افرادی که مستعد فشار خون بالا هستند، می‌توانند برای با افزودن آویشن به رژیم غذایی خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش دهند. در حقیقت، آویشن به کاهش ضربان قلب، کاهش سطح کلسترول و کنترل سطح فشار خون کمک می‌کند. شما می‌توانید پودر برگ آویشن را به وعده‌های غذایی خود اضافه کنید، یا روزانه چای آویشن بنوشید و از فواید آویشن بهره مند شوید.

3- آویشن سرفه خشک را درمان می‌کند.

افرادی که از سرفه‌های خشک رنج می‌برند می‌توانند همراه با مصرف داروهای شیمیایی، آویشن را نیز امتحان کنند. آویشن برای تسکین سرفه در بیماران مبتلا به برونشیت حاد به کار برده می‌شود. برای دستیابی به بهترین نتیجه، می‌توانید روغن آویشن را بر روی حلق و بینی خود بمالید، یا نوشیدن چای آویشن گرم را امتحان کنید.

4- ضد عفونی کننده زخم‌ها

عصاره آویشن دارای خواص ضد باکتریایی قوی است که زخم‌ها و خراش‌ها را ضد عفونی می‌کند و از پخش شدن عفونت در بخش‌های دیگر جلوگیری می‌کند. برای ضدعفونی کردن زخم‌های سطحی روی پوست، پس از شستشو با آب و صابون، مقداری روغن آویشن را در آب گرم، رقیق کنید و پس از خنک شدن روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

نکته: هنگام پیاده روی یا مسافرت یک بطری کوچک از عصاره آویشن یا روغن آویشن به همراه داشته باشید. می‌توانید از آن به عنوان ضد عفونی کننده فوری برای زخم‌ها استفاده کنید.

5- بهبود وضعیت دستگاه گوارش

شما می‌توانید از خواص ضدباکتری چای آویشن برای کمک به مبارزه با انگل‌های روده و تقویت دستگاه گوارش خود استفاده کنید. برای پیشگیری از عفونت‌های باکتریایی می ‌توانید روزانه یک فنجان کوچک چای آویشن بنوشید.

6- آویشن با عفونت‌های چشم مبارزه می‌کند.

 

آویشن و برطرف کردن عفونت چشم

 

گیاه آویشن دارای خواص ضدقارچی و ضدباکتریایی است که باعث کاهش عفونت‌های چشمی و قرمزی آن می‌شود. برای کاهش قرمزی چشم‌هایتان یک فنجان چای آویشن دم کنید، صبر کنید تا خنک شود، یک حوله تمیز را در چای آویشن خیس کنید و سپس حوله مرطوب را روی پلک‌های خود قرار دهید. هر زمان احساس کردید که در معرض خطر عفونت چشمی هستید، می‌توانید این کار را انجام دهید.

7- گردش خون را بهبود می‌بخشد.

یکی دیگر از فواید آویشن، بهبود گردش خون در بدن است. آویشن حاوی آهن است که تولید گلبول‌های قرمز را تحریک می‌کند و از این طریق باعث بهتر شدن گردش خون می‌شود. 100 گرم آویشن حاوی 17/45 میلی‌گرم آهن است که فقط مقدار کمی از آن می‌تواند 20٪ آهن مورد نیاز روزانه ما را تامین کند.

نکته: علاوه بر رژیم غذایی سالم، روزانه حداقل 20 دقیقه روزانه ورزش کنید. انجام فعالیت‌های بدنی مانند شنا، دوچرخه سواری، بوکس، دومیدانی و تمرینات هوازی به گردش خون در بدن شما کمک می‌کند.

8- آویشن نفس شما را معطر می‌کند.

آویشن یکی از عناصر محبوب در دئودورانت‌های طبیعی است. روغن‌های موجود در این گیاه  قادر است بیش از 60 سویه مختلف باکتریایی از جمله اشریشیا، انتروکوکوس و استافیلوکوکوس را از بین ببرد. برای معطر کردن دهانتان مقداری روغن آویشن روی مسواک خود بریزید و دندان‌های خود را مسواک بزنید.

9- با آویشن خوش خلق تر می‌شوید.

آویشن حاوی کارواکرول است، این ترکیب یکی از قدرتمند مواد برای مقابله با استرس است. یکی از مهمترین فواید آویشن کاهش استرس و خوش خلق شدن شماست. زمانی که استرس دارید می‌توانید با نوشیدن یک فنجان چای آویشن دوباره مثل قبل آرامش خود را برگردانید. گاهی اوقات از خوش بو کننده‌های هوا که دارای روغن‌های آویشن هستند، استفاده کنید. با این کار می‌توانید محیط خانه خود را معطر و آرامش‌بخش تر کنید.

10- ضداسپاسم و گرفتگی ماهیچه‌ها

آویشن دارای خواص ضدالتهابی است که گرفتگی عضلات را کم می‌کند. یکی دیگر از فواید آویشن استفاده از روغن آویشن برای اسپاسم و رگ به رگ شدن و دردهای قاعدگی است.

11- از فاسد شدن غذا جلوگیری می‌کند.

هنگامی که به مسافرت کوتاهی می‌روید و غذای آماده همراه خود دارید، چند برگ آویشن به آن اضافه کنید تا خواص ضدباکتریایی و ضدقارچی آویشن مانع از فاسد شدن غذای شما شود.

 

فواید آویشن

12- آویشن به شما کمک می‌کند پوستی بدون جوش داشته باشید.

از دیگر فواید آویشن می‌توان به اثر ضدالتهابی آن اشاره کرد. آویشن یک راه حل کاملا طبیعی برای پوست‌های چرب و جوش دار است. این گیاه به دلیل خواص ضدباکتریایی خود، منافذ پوستی را پاک کرده و باعث کاهش جوش های صورت می‌شود.

 

ما در این مطلب به مهمترین فواید آویشن اشاره کردیم. حتما شما هم با خواندن این فواید به این موضوع فکر کردید که می‌توانید خودتان گلدان آویشنی در خانه داشته باشید. برای پرورش آویشن می‌توانید بذر یا نشا آن را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید.

توجه داشته باشید که گلدان آویشن شما باید در زیر نور مستقیم خورشید قرار بگیرد و اندازه گلدان آن مناسب باشد. زمانی که خاک گلدان خشک شد، آن را آبیاری کنید. خاک با pH  6/5 تا 7 برای رشد آویشن مناسب است. زمانی که برگ‌های آویشن به اندازه کافی رشد کردند می‌توانید آنها را بچینید و از طعم و عطر گیاهی که به صورت ارگانیک پرورش داده‌اید لذت ببرید.

 

برای ورود به دنیای عرقیات ارگانیک موجود در میشا ارگانیک  کلیک کنید.

عرقیات گیاهی ارگانیک برگسان در فروشگاه اینترنتی میشا ارگانیک

 

از اینکه مطالب علمی و مستند مجله میشا ارگانیک را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید، سپاسگزاریم. شما همراهان همیشگی میشا ارگانیک می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در قسمت دیدگاه درج کنید.

مشاوران و کارشناسان تخصصی میشا ارگانیک همواره پاسخگوی سوالات شما هستند. با ما در ارتباط باشید.