پتانسیل تجاری بالا و کیفیت تغذیه‌ای کره بادام زمینی را در سطح جهانی محبوب کرده است. رطوبت کم در این کره آن را به محصولی با ماندگاری طولانی مدت تبدیل می‌کند. جای تعجب نیست که چرا مردم دوست دارند آن را در خانه های خود ذخیره کنند! کره بادام زمینی نقش موثری در کنترل قند، فشار خون و سطح کلسترول دارد.

بادام زمینی

بادام زمینی

بادام زمینی با نام علمی Arachis hypogaea گیاهی از تیره Fabaceae است. خود گیاه کوچک است که در آن شاخه‌ها پس از گلدهی وارد خاک می‌شوند و بادام زمینی در زیر زمین و داخل غلاف‌های کوچکی تشکیل می‌شود.

این گیاه بومی آمریکای جنوبی است و از طریق مسافران اسپانیایی در سراسر جهان پخش شده است. برخلاف آجیل‌های گران قیمت مانند بادام هندی، مغز پسته، بادام و گردو، بادام زمینی آجیل ارزان قیمتی است که فواید زیادی نیز دارد.

کره بادام زمینی

کره بادام زمینی شکل خامه‌ای و آسیاب شده بادام زمینی است که پس از برشته کردن آن به دست می آید. حدود 90٪ کره بادام زمینی از بادام زمینی تشکیل شده است، در حالی که بقیه 10٪ حاوی روغن گیاهی، نمک، دکستروز و … برای بهبود طعم این کره است.

این کره که دارای مواد مغذی است، در سراسر جهان مصرف می‌شود. همچنین به دلیل کالری کم و حفظ پروتئین بالا، جایگزینی برای شیر است. مردم آن را با ساندویچ، سالاد، بیسکویت و بسیاری از غذاهای دیگر می‌خورند. از نظر تاریخی، مردم در دهه 1880 کره بادام زمینی را در کانادا و ایالات متحده تولید کردند. از دهه 1940 این یک رژیم غذایی اصلی آمریکایی‌ها بوده است. تا دهه 1920، مردم این کره را به صورت دستی استخراج می کردند. در سال‌های بعد، کشت مکانیزه برای پاسخگویی به تقاضای بالا، این فرآیند را کارآمدتر کرد.

ارزش غذایی

کره بادام زمینی

با توجه به پایگاه داده ملی مواد مغذی USDA، کره بادام زمینی خوراکی سالمی است که سرشار از مواد مغذی مانند پروتئین، کربوهیدرات، اسیدهای چرب تک غیراشباع، فولات، نیاسین، اسید پانتوتنیک، پیریدوکسین، ریبوفلاوین، تیامین، ویتامین E، ویتامین C، ویتامین A، سدیم، منیزیم، کلسیم، منگنز، فسفر، سلنیوم، مس، آهن و روی است.

فواید کره بادام زمینی برای سلامتی

کره بادام زمینی جدا از طعم فوق العاده‌اش، دارای مواد مغذی حیاتی باشد که برای بدن ضروری هستند. با اینکه این محصول خوراکی سالمی است، چند نکته وجود دارد که باید قبل از مصرف درباره آن بدانید. افرادی که به بادام زمینی یا به طور کلی آجیل حساسیت دارند، باید از مصرف این کره خودداری کنند. از فواید سلامتی این کره خوش طعم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

غنی از پروتئین

100 گرم کره بادام زمینی حاوی مقدار زیادی پروتئین (25 تا 30 گرم) است. پروتئین‌هایی که ما می‌خوریم به اسیدهای آمینه تجزیه می‌شوند و سپس در هر سلولی برای ترمیم و ساختن بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کاهش بیماری‌های قلبی

طبق تحقیقات، رسوراترول، آنتی اکسیدان‌های موجود در بادام زمینی، التهاب رگ‌های خونی قلب و فشار خون را کاهش می‌دهد، گردش خون افزایش یافته و رگ‌های خونی را شل می‌کند. این کره اکسیداسیون کلسترول بد را که باعث سخت شدن رگ‌های خونی می‌شود را کاهش می‌دهد.

این محصول سلامت قلب را بهبود می‌بخشد. این تاثیر به دلیل غنی بودن این کره از اسیدهای چرب تک غیراشباع، نیاسین، ویتامین E، منیزیم و اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه است. بنابراین، مصرف کره بادام زمینی نیز راهی مقرون به صرفه برای بهبود سلامت قلب محسوب می‌شود.

شما عزیزان می توانید انواع خشکبار ارگانیک را با کلیک روی لینک از میشا ارگانیک خریداری کنید.

مدیریت سطح قند خون

کره بادام زمینی حاوی مقادیر کمی کربوهیدرات اما پروتئین و چربی ضروری است. همچنین هیچ جزء قندی اضافه‌ای ندارد. مقدار شاخص گلیسمی یا GI آن 13 است که آن را به یک غذایی با GI پایین تبدیل می‌کند. طبق تحقیقات، این کره دارای سطوح بالای منیزیم است که یک ماده مغذی ضروری برای افراد مبتلا به دیابت می‌باشد. خوردن کره بادام زمینی در صبح ممکن است به کنترل قند خون در طول روز کمک کند.

طبق مطالعه‌ای که در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شده است، “خوردن حدود 2 قاشق غذاخوری از این کره حداقل 5 روز در هفته می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را تقریبا 30 درصد کاهش دهد.

خواص ضد سرطانی

کره بادام زمینی منبع عالی بسیاری از آنتی اکسیدان‌های ضروری مانند منیزیم، ویتامین B و ویتامین E است. این مواد مغذی از آسیب سلولی جلوگیری کرده و آن را ترمیم می‌کنند. این محصول خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند سرطان را کاهش می‌دهد.

علاوه بر این، طبق مطالعات انجام شده، اسید کوماریک، یک آنتی اکسیدان قوی در این کره، خواص ضد سرطانی نیز دارد. آنتی اکسیدان رسوراترول، خون رسانی به سلول‌های سرطانی در حال رشد را قطع می‌کند و رشد سلول‌های سرطانی را مهار می‌کند.

مبارزه با آلزایمر

بادام زمینی یکی از مواد غذایی سرشار از نیاسین است و افرادی که غذاهای غنی از نیاسین مانند ویتامین B3 مصرف می‌کنند کمتر به بیماری آلزایمر یا سایر اختلالات حافظه مبتلا می‌شوند. نیاسین موجود در این کره به بازیابی آسیب سلولی مغز کمک می‌کند. همچنین، محتوای اسید p-کوماریک موجود در کره بادام زمینی به مبارزه با واکنش های اکسیداتیو در سلول‌های عصبی کمک می‌کند.

جلوگیری از سنگ کیسه صفرا

مطالعات نشان داده است که مصرف این کره در حد اعتدال می‌تواند خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا را تا 25 درصد کاهش دهد. این به این دلیل است که درصد زیادی از سنگ‌های صفراوی را سنگ‌های کلسترولی تشکیل می‌دهند که با سطوح بالای کلسترول «بد» ارتباط دارند. بادام زمینی توانایی کاهش LDL (کلسترول بد) و افزایش کلسترول خوب یعنی HDL را دارد و در نتیجه احتمال ایجاد سنگ کیسه صفرا را کاهش می‌دهد.

کاهش وزن

بادام زمینی یک ابر غذای پرکالری و پرچرب است اما اگر در حد اعتدال مصرف شود باید با حداقل افزایش وزن همراه باشد. کره بادام زمینی نقش زیادی در متعادل کردن اشتها دارد و متابولیسم را افزایش می‌دهد. حدود 20 درصد از کالری کره بادام زمینی از محتوای پروتئین آن تامین می‌شود که به نوبه خود باعث ایجاد احساس سیری می‌شود و میل به خوردن بین وعده‌های غذایی را کاهش می‌دهد، در نتیجه به کاهش وزن کمک می‌کند.

اگر می خواهید صبحانه های سالم و مقوی داشته باشید حتما به بخش صبحانه ارگانیک فروشگاه میشا ارگانیک سر بزنید. در این بخش از فروشگاه انواع عسل های ارگانیک، چای ارگانیک و ده ها محصول متنوع و ارگانیک موجود است. 

حفظ توده عضلانی

در طول تلاش های کاهش وزن، چیزی که ضروری می‌شود، قدرت در عضلات است. از دست دادن عضلات می‌تواند فورا قدرت بدنی را کاهش دهد. مصرف کره بادام زمینی غنی از پروتئین به کاهش وزن کمک می‌کند و توده عضلانی را حفظ می‌کند تا متابولیسم تحت تاثیر قرار نگیرد.

پروتئین باعث افزایش توده عضلانی و چربی سوزی می‌شود. متابولیسم را افزایش می‌دهد و برای استخوان‌ها مفید است. همچنین به حفظ وزن کمک می‌کند و کلیه ها را سالم نگه می دارد.

سرشار از آنتی اکسیدان

مانند بسیاری از غذاهای واقعی، کره حاوی بیش از ویتامین ها و مواد معدنی اساسی است. همچنین حاوی مقدار زیادی مواد مغذی فعال بیولوژیکی است که می‌تواند فوایدی برای سلامتی داشته باشد. کره بادام‌زمینی سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی مانند اسید p-کوماریک است.

پتاسیم بالا
کره بادام زمینی

این کره حاوی پتاسیم 70 میلی گرم در 100 گرم است که به عنوان یک الکترولیت عمل می‌کند و یک عنصر متعادل کننده مایعات در بدن است. در مقایسه با سدیم که به طور مستقیم روی فشار خون تاثیر دارد، پتاسیم هیچ فشاری به خون و سیستم قلبی عروقی وارد نمی‌کند. در واقع، پتاسیم یک عنصر دوستدار قلب است که به مقدار زیاد در این کره یافت می‌شود.

سرشار از فیبر

بادام زمینی و کره آن هر دو دارای فیبر غذایی بالایی هستند. یک فنجان 125 گرمی از بادام زمینی و کره آن به ترتیب 12 گرم و 20 گرم فیبر رژیمی دارند. یک وعده کره بادام زمینی نیز حدود 7 درصد از فیبر مورد نیاز روزانه را تامین می‌کند. کربوهیدرات‌های موجود در کره بادام زمینی از نوع پیچیده هستند که بدن برای متابولیسم به آن نیاز دارد.

فیبر غذایی یکی از مهم‌ترین بخش‌های رژیم غذایی ماست، زیرا کمبود فیبر غذایی می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی و بیماری‌هایی مانند یبوست، دیابت، کلسترول و بیماری‌های مختلف قلبی شود.

چربی‌های مفید

اگرچه 16 گرم چربی در هر وعده از این کره ممکن است زیاد به نظر برسد، اما بیشتر آنها چربی‌های تک غیراشباع و چند غیراشباع “سالم” هستند. تنها حدود 4 درصد از چربی‌های اشباع شده “ناسالم” است، نوعی که می‌تواند شریان‌های شما را مسدود کند.

چربی‌های تک غیراشباع موجود در بادام زمینی عمدتا از اسید اولئیک که به طور مثبت بر سطح کلسترول تأثیر می‌گذارد هستند، در حالی که چربی‌های چند غیراشباع عمدتا از اسید لینولئیک که به ساخت عضلات کمک می‌کند هستند. کره بادام زمینی همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی اسیدهای چرب امگا 3 است که ضد التهاب بوده و در کاهش خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی موثر هستند.

ماندگاری کره

میانگین عمر مفید کره بادام زمینی طبیعی دو تا چهار ماه در انبار و سه تا شش ماه در یخچال است. کره بادام زمینی معمولی را می‌توان تا یک سال در انبار یا یخچال نگهداری کرد.

معمولا بهترین راه برای تشخیص خراب شدن کره بادام زمینی، بررسی ظاهر و رنگ آن است. اگر تیره‌تر، سفت‌تر یا خشک‌تر شده است، بهتر است آن را مصرف نکنید. اگر این محصول عطر و بوی کره ای خود را از دست داده است یا بو می‌دهد، بهتر است بدون توجه به تاریخ مصرف آن را دور بریزید.

از اینکه مطالب علمی و مستند مجله میشا ارگانیک را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید، سپاسگزاریم. شما همراهان همیشگی میشا ارگانیک می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در قسمت دیدگاه درج کنید.

مشاوران و کارشناسان تخصصی میشا ارگانیک همواره پاسخگوی سوالات شما هستند. با ما در ارتباط باشید.