شیوع کووید 19 بهداشت عمومی جهانی را با بحران روبه رو کرده است. اطلاعاتی در مورد روش‌های پیشگیری، درمان و واکسیناسیون این بیماری وجود دارد که رعایت و انجام آنها در کنترل این بیماری نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند. در این بین اقدامات بهداشتی پیشگیرانه ای که خطر عفونت، پیشرفت و شدت این ویروس را کاهش می‌دهند، از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مطلب ما به بررسی نقش ویتامین D در کاهش خطر ابتلا و شدت بیماری زایی کووید 19 و سایر عفونت‌های حاد دستگاه تنفسی می‌پردازیم.

نقش ویتامین D

مکانیسم اثر ویروس کووید 19

هنگام ورود، ویروس به سلول‌های اپیتلیال شش‌های انسان متصل می‌شود و سیستم ایمنی ذاتی را فعال می‌کند و در نتیجه منجر به آزادسازی سیتوکین می‌شود. این رگبار سیستوکینی سیستمیک پاسخ‌های ایمنی میزبان را تنظیم نمی‌کند و منجر به ایجاد سندرم حاد تنفسی (ARDS) می‌شود.

این امر به ویژه در مورد افراد مسن آسیب پذیر، که بیشتر در معرض طوفان سیتوکین قرار دارند و بیشتر تحت تأثیر آن قرار می گیرند، اهمیت دارد است. بیماران مبتلا به کووید 19 دارای سطح بالایی از اینترلوکین (IL) -6 هستند که یک واسطه التهابی مهم در نارسایی تنفسی، شوک و اختلال در عملکرد چند اندام است.

 

مکانیسم اثر کووید-19

 

ویروس‌های SARS و MERS هم مشابه ویروس کووید 19 باعث فعال شدن بیش از حد سیتوکین می‌شوند. این افزایش سیتوکین‌ها منجر به التهاب بیش از حد می‌شود. کووید 19 منجر به افزایش سطح IL-6 می‌شود که با افزایش مرگ و میر ارتباط دارد.

ویتامین D3

ویتامین D یک پیش ساز هورمون استروئیدی محلول در چربی است که با قرار گرفتن در معرض نور خورشید  7- دهیدروکلسترول (7-DHC) موجود در اپیدرم پوست طی یک فرآیند 2 مرحله‌ای، ابتدا به شکل pre-D3 در می‌آید که سپس در یک فرآیند غیرآنزیمی به ویتامین  D3 (کلکالسیفرول) ایزومریزه می‌شود.

 

نقش ویتامین D در ابتلا به کووید 19

 

میزان تولید ویتامین D3 در پوست توسط عوامل متعددی مانند سطح رنگدانه ملانین و شدت UVB (که توسط زاویه فصلی خورشید، عرض جغرافیایی، لباس و استفاده از کرم‌های ضد آفتاب تعیین می‌شود) تنظیم می‌شود. ویتامین D همچنین ممکن است از منابع غذایی به شکل ویتامین D3 یا کوله کلسیفرول (cholecalciferol) از منابع حیوانی مانند ماهی‌های چرب و به شکل ویتامین D2 یا ارگوکلسیفرول از منابع گیاهی مانند قارچ دریافت شود.

استفاده از مواد غذایی طبیعی و ارگانیک از جمله روغن های ارگانیک، می تواند سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری کووید 19 را تقویت کند. برای مشاهده و خرید انواع روغن های ارگانیک موجود در میشا ارگانیک کلیک کنید.

در کبد، کوله کلسیفرول هیدروکسیله می‌شود تا 25-هیدروکسی ویتامین D ایجاد شود، که در کلیه‌ها به هورمون فعال 1،25-هیدروکسی ویتامین D (1،25 (OH) 2D) تبدیل می‌شود.

 

ویتامین D

 

ویتامین D در طیف وسیعی از سیستم‌های بدن نقش دارد، از جمله در پاسخ‌های ایمنی ذاتی و سازگاری‌های بدن. ویتامین D با تحریک بیان پپتیدهای ضد میکروبی مانند کاتلیسیدین و دفنسین، ایمنی سلولی ذاتی را افزایش می‌دهد.

دفنسین‌ها اتصالات را محکم کرده و فاصله (gap) را حفظ می‌کنند در نتیجه چسبیدن و بیان ژن‌های آنتی‌اکسیداتیو را افزایش می‌دهند.

مشخص شده است که ویروس‌هایی مانند آنفولانزا به طور کامل به اتصالات محکم اپیتلیال آسیب می‌رسانند و خطر عفونت ریوی را افزایش می‌دهند.

ویتامین D به عنوان یکپارچه کننده این اتصالات شناخته شده است. حتی در سطوح پایین، بیان گیرنده ویتامین D منجر به افزایش بیان کلودین -2 و کاهش التهاب می‌شود. ویتامین D همچنین باعث تمایز مونوسیت‌ها به ماکروفاژها نیز می‌شود در حالی که قادر است تولید سوپراکسید، فاگوسیتوز و تخریب باکتری‌ها را نیز افزایش دهد. علاوه بر این، ویتامین D می‌تواند با سرکوب عملکرد سلول T helper نوع 1 (Th1) و کاهش تولید سیتوکین‌های پیش التهابی IL-2 و اینترفرون گاما (INF-γ)، پاسخ ایمنی بدن را تعدیل کند.

ویتامین D همچنین باعث افزایش سیتوکین‌های ضد التهابی توسط سلول‌های Th2، سرکوب غیر مستقیم سلول‌های Th1 و هدایت سلول‌های پیش التهابی به یک فنوتیپ ضد التهابی و همچنین تحریک سلول‌های T تنظیم کننده و سرکوب کننده می‌شود.

شکل فعال ویتامین D3، یک هورمون استروئیدی است که با تعدیل سطح بیان سیتوکین‌های التهابی و افزایش عملکرد ماکروفاژهای M2، به عنوان تعدیل کننده سیستم ایمنی عمل می‌کند. علاوه بر این، باعث ایجاد پپتیدهای ضد میکروبی قوی (AMPs) می‌شود که در گلبول‌های کشنده طبیعی، مونوسیت‌ها، نوتروفیل‌ها و همچنین سلول‌های اپیتلیال پوشاننده دستگاه تنفسی وجود دارد.

کمبود ویتامین D منجر به ایجاد و پیشرفت چندین بیماری مزمن و همچنین مستعد شدن به بیماری‌های عفونی می‌شود که کمبود آن به ویژه با افزایش ابتلا به عفونت‌های ویروسی تنفسی مرتبط است. ویتامین D باعث ایجاد سلول‌های T تنظیم کننده سرکوب کننده می‌شود و از رشد سلول‌های Th17 پیش التهابی جلوگیری می‌کند، که در نتیجه ممکن است به سلول‌های میزبان کمک کند تا تعادل بین آسیب بافتی ناشی از کووید 19 و اثرات محافظتی را حفظ کنند.

نقش ویتامین D3 در کاهش شدت بیماری کووید 19

 

کووید-19

 

کمبود ویتامین D برای افزایش میزان و شدت عفونت COVID-19 به عنوان یک فرضیه پیشنهاد شده است. سپس بررسی ها ثابت کرده است که بیماران مبتلا به COVID-19 دارای سطوح پایین تری از ویتامین D بوده و غلظت پلاسمایی آن نصف گروه شاهد بود.

یک متا آنالیز اخیر که شامل داده‌های هشت مطالعه مشاهده‌ای است، نشان می‌دهد افرادی که دارای غلظت سرمی ویتامین دی کمتر از 50 نانومول بر لیتر (یعنی <20 نانوگرم در میلی لیتر) 64٪ بیشتر از سایرین افراد به بیماری‌های حاد تنفسی مبتلا می‌شوند.

برخی از بررسی‌های اخیر به این نتیجه رسیده‌اند که کمبود ویتامین دی ممکن است عملکرد سیستم تنفسی را مختل کرده و شدت بیماری و مرگ و میر COVID-19 را افزایش دهد.

میزان مرگ و میر ناشی از کووید 19 و ارتباط آن با ویتامین D3

میزان مرگ و میر مربوط به کووید 19 در کشورهای مختلف متفاوت است و در نیمکره جنوبی میزان مرگ و میر کمتر از نیمکره شمالی است. یک فرضیه که این الگو را توضیح می‌د‌هد این است که افراد در نیمکره شمالی اغلب کمبود ویتامین دی بیشتری دارند. همچنین نشان داده شده است که کشورهایی که در آن افراد بیشتری کمبود ویتامین D دارند، مرگ و میر بیشتری ثبت شده است.

 

نقش ویتامین D در ابتلا به کووید 19 و شدت بیماری

 

مردم اسپانیا و ایتالیا اغلب کمبود این ویتامین دارند که با سایر عوامل مهم بهداشتی از جمله فشار خون بالا، دیابت، چاقی توام است. به نظر می‌رسد که این موارد همگی روی تشدید عفونت و افزایش مرگ و میر ناشی از کووید-19 تاثیرگذار است.

شواهد نشان می‌دهد که میزان مرگ و میر در بیماران مبتلا به کووید-19 در کشورهای شمال اروپا (نروژ، سوئد، ایسلند، فنلاند، گرینلند و دانمارک) کمتر است. در این کشورها به دلیل استفاده از مکمل ویتامین دی، شدت این بیماری و مرگ و میر کمتر است.

بنابراین، می‌توان فرض کرد که شکل فعال ویتامین D (D3) با کاهش و کاهش سیتوکین‌های پیش التهابی، اثرات مفید احتمالی آن را بر کووید-19 القا می‌کند، که به نوبه خود ممکن است از ایجاد سیتوکین در بیماران مبتلا به کووید-19 جلوگیری کند.

نقش ویتامین D در ابتلا به کووید 19 و شدت بیماری

طبق بررسی‌های صورت گرفته که چندین مورد مهم را در بالا اشاره کردیم، ویتامین D نقش مهمی در کاهش التهاب ناشی از کووید 19 دارد، بنابراین اگر شما از کمبود این ویتامین رنج می‌برید، بهتر است به پزشک مراجعه کرده و آزمایشات لازم را انجام دهید. در صورت کمبود این ویتامین پزشک مکمل‌های مناسب را برای شما تجویز می‌کند. به یاد داشته باشید که هرگز دارو و یا مکمل غذایی را بدون مشورت با پزشک مصرف نکنید؛ زیرا ممکن است عوارض جانبی برای بدن شما داشته باشد.

 

از اینکه مطالب علمی و مستند مجله میشا ارگانیک را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید، سپاسگزاریم. شما همراهان همیشگی میشا ارگانیک می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در قسمت دیدگاه درج کنید.

مشاوران و کارشناسان تخصصی میشا ارگانیک همواره پاسخگوی سوالات شما هستند. با ما در ارتباط باشید.