از سال‌ها پیش مردم از ماسک عسل به عنوان درمانی برای آکنه، جای زخم‌ها  و لک‌ها استفاده می‌کردند. روش‌های مختلفی برای تهیه این ماسک معجزه گر وجود دارد که می‌توان در ترکیب با سایر مواد یک ماسک عالی برای صورت ساخت. در این مقاله از مجله میشا ارگانیک سعی می‌کنیم تمام جنبه‌های مربوط به استفاده از ماسک عسل به عنوان درمان آکنه اشاره کنیم.

ماسک عسل

ماسک عسل

استفاده از ماسک عسل برای درمان آکنه یک درمان خانگی بسیار محبوب است. اگر قصد دارید برای درمان آکنه خود از روشی طبیعی و بی ضرر استفاده کنید، ماسک عسل انتخاب مناسبی برای شما است. در برخی مواقع درمان آکنه با داروهای شیمیایی نتیجه مطلوبی نمی‌دهد.

مواد شیمیایی موجود در محلول‌های رایج برای آکنه، اغلب برای پوست شما ضررهای دیگری دارند و ترکیب قوی مواد شیمیایی موجود در این محلول ها می‌تواند بدن شما را به روش‌های دیگری که شاید هرگز انتظارش را نداشتید، تحت تاثیر قرار دهد. ماسک عسل را می‌توانید همراه با داروهایی که از قبل مصرف می‌کردید استفاده کنید و به هیچ وجه تداخلی نخواهد داشت. با این حال، قبل از شروع به بررسی گزینه‌های درمانی، باید به طور کامل بفهمید که چه چیزی باعث آکنه می‌شود و سپس سعی کنید در پی برطرف کردن عامل ایجاد آکنه باشید.

علل آکنه

آکنه یک مشکل تقریبا جهانی است که تقریبا همه افراد در جهان دیر یا زود در زندگی خود از نوعی (خفیف یا شدید) رنج می‌برند. این نوع آکنه معمولی به دلیل مسدود شدن غدد چربی، غدد مسئول تولید و ترشح سبوم، گرد و غبار و … ایجاد می‌شود.

آکنه معمولی می‌تواند به دلیل فعالیت‌های هورمونی خاص در طول سال‌های نوجوانی ایجاد شود که اغلب با ورود به بلوغ همراه است. این فعالیت هورمونی اغلب باعث اختلال در تنظیم غده چربی می‌شود و به طور ناگهانی مقادیر زیادی سبوم تولید می‌کند. به همین دلیل است که آکنه بیشتر در نوجوانان دیده می‌شود.

هنگامی که دهانه این غدد چربی مسدود می‌شود، سبوم نمی‌تواند از آن خارج شود و شروع به رسوب در زیر منافذ پوست می‌کند و قرمز و متورم به نظر می‌رسد. در نتیجه، منافذ این غدد را نمی‌توان تمیز کرد، در حالی که قبلا به دلیل جریان منظم سبوم تمیز می‌شدند. این انسداد باعث می‌شود که این منافذ مستعد ابتلا به عفونت‌های میکروبی شوند. منافذ پوست تبدیل به لکه‌های قرمز، خارش‌دار و دردناکی روی پوست می‌شوند که ظاهری ناخوشایند دارند و پس از بهبودی، لکه‌های تیره روی پوست باقی می‌مانند.

ماسک عسل

درمان آکنه

از آنجایی که آکنه به دلیل انسداد غدد ترشح کننده چربی روی پوست ایجاد می‌شود. بنابراین پاکسازی انسداد و مبارزه با عفونت به طور منطقی باید به کاهش علائم آکنه شما کمک کند. این جایی است که ماسک عسل برای کمک به درمان آکنه وارد عمل می‌شود.

استفاده از ماسک عسل برای آکنه نه تنها انسداد را برطرف می‌کند، بلکه میکروب‌های عفونی را نیز از بین می‌برد و در نتیجه علائم آکنه را کاهش می‌دهد. انواع مختلف ماسک عسل برای آکنه برای انواع پوست استفاده می‌شود. به عنوان مثال، پوست‌های خشک، پوست های چرب و پوست های حساس ممکن است از سبک‌های مختلف ماسک عسل استفاده کنند. در زیر برخی از پرکاربردترین ترکیب‌ها را برای شما همراهان مجله میشا ارگانیک آورده‌ایم که بتوانید ترکیبی را پیدا کنید که متناسب با نیاز شما باشد.

ماسک عسل برای آکنه

در اینجا نمونه‌هایی از ماسک‌ها به همراه دستور العمل‌ها، علائم، نوع پوستی که به‌طور خاص برای آن ساخته شده‌اند و چند نکته مفید را برای شما عزیزان ذکر می‌کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

دوستان عزیز استفاده از مواد ارگانیک در تهیه ماسک ها باعث افزایش تاثیر آنها می شود، شما عزیزان می توانید انواع عسل های ارگانیک ایران را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت از فروشگاه میشا ارگانیک خریداری کنید.

ماسک عسل

عسل به تنهایی می‌تواند به عنوان ماسک استفاده شود و با پاکسازی منافذ پوست و عدم رشد میکروب‌ها به دلیل خاصیت ضد میکروبی در درمان آکنه موثر است. علاوه بر این، قسمت مومی عسل به حفظ نرمی، صافی و درخشندگی پوست کمک می‌کند.

مواد لازم: عسل.

مقدار: طبق نیاز

آماده سازی: ندارد

طرز استفاده: به سادگی یک لایه روی صورت خود پخش کنید. سعی کنید به جای عسل معمولی از عسل صاف شده استفاده کنید.

عسل دارای خواص ضد میکروبی و آنتی اکسیدان‌هایی است که به طرز مفیدی چسبناک هستند. این چسبندگی گرد و غبار، پوست مرده و میکروب‌ها را از منافذ دور می‌کند در حالی که خاصیت ضد میکروبی آن باعث می‌شود که پوست دوباره آلوده نشود. آنتی اکسیدان‌های موجود در عسل به جوان تر نشان دادن پوست کمک می‌کند و در نهایت، موم پوست را صاف، براق و مرطوب می‌کند.

احتیاط: کسانی که به مصرف موضعی عسل حساسیت دارند از این روش استفاده نکنند.

ماسک عسل سیب

ماسک عسل

این ماسک ساده و بسیار مفید است که باقی مانده آن را نیز می‌توان خورد!

مواد لازم: یک عدد سیب متوسط ​​(ترجیحا ارگانیک)، چهار تا پنج قاشق غذاخوری عسل (ترجیحا ارگانیک) و آب ولرم.

طرز تهیه: دانه‌های سیب را جدا کرده و سیب را چند تکه کنید. از طریق میکسر یا رنده، سیب را به شکل خمیری دربیاورید. سپس، سه تا چهار قاشق غذاخوری عسل را به آن اضافه کنید. مقدار عسل به اندازه سیب و تعداد ماسک‌هایی که می‌خواهید با آن درست کنید بستگی دارد. اصولا مقدار عسل باید به اندازه‌ای باشد که به خوبی با خمیر سیب مخلوط شود. خوب مخلوط کنید تا به خمیر یکدست تبدیل شود و ماسک عسل سیب شما آماده استفاده است.

طرز استفاده: یک لایه از ماسک عسل سیب را روی تمام صورت خود بمالید. 15-10 دقیقه صبر کنید و اجازه دهید ماسک کمی خشک شود. پس از آن، ماسک را با آب ولرم بشویید و منتظر نتیجه باشید!

نکات: ماسک عسل سیب زمانی که تازه باشد بهترین عملکرد را دارد. به عبارت دیگر، پس از آماده شدن، نباید آن را در یخچال نگهداری کنید تا بعدا استفاده کنید. از آنجایی که تهیه آن بسیار سریع و آسان است، درست قبل از اینکه بخواهید از آن استفاده کنید، آن را درست کنید.

سیب به عنوان نوعی اسکراب ملایم برای تمیز کردن صورت شما عمل می‌کند، اسید گلیکولیک موجود در آن لایه برداری را تسهیل می‌کند. آنها با هم منافذ پوست را پاک می‌کنند. عسل یک آنتی اکسیدان طبیعی است و دارای خواص ضدمیکروبی است. این امر عفونت‌های میکروبی که باعث آکنه می‌شوند را از بین می‌برد.

احتیاط: اگر به هر یک از مواد موجود در ماسک حساسیت دارید، آن را روی یک تکه کوچک روی مچ دست خود قرار دهید و سپس چند ساعت صبر کنید. در صورت ظاهر شدن بثورات یا اگر سایر علائم آلرژی را نشان دادید، از این ماسک روی صورت خود استفاده نکنید.

ماسک عسل ماست لیمو

ماسک عسل

این ماسک ترکیبی نیز یک درمان بسیار خوب دیگر برای آکنه است که از مواد طبیعی و خوراکی ساخته شده است.

مواد لازم: دو قاشق غذاخوری شیر تازه، دو قاشق غذاخوری عسل، آب یک عدد لیموترش تازه، یک قاشق غذاخوری ماست تازه و آب ولرم.

طرز تهیه: تمام مواد را در یک کاسه کاملا مخلوط کنید تا به قوام لوسیون برسد.

طرز استفاده: یک لایه از این مخلوط را روی تمام صورت و گلوی خود بمالید. چند دقیقه صبر کنید تا خشک شود. سپس، لایه دوم را بمالید و ادامه دهید تا مواد تمام شود. سپس 10 دقیقه صبر کنید و صورت خود را با آب ولرم بشویید.

نکات: از این مخلوط سه تا چهار بار در هفته استفاده کنید (حتی استفاده روزانه نیز خوب است)، اما ماسک عسل ماست لیمو را به صورت روزانه تهیه کنید، زیرا تهیه آن بسیار آسان است و هر چقد تازه باشد تاثیر بیشتری دارد. سعی کنید از تمام مواد ارگانیک استفاده کنید. هر چه مواد شیمیایی مصنوعی کمتر باشد تاثیر ماسک عسل بهتر است!

اسید سیتریک موجود در آب لیمو، یک پاک کننده عالی است، شیر نیز همینطور. ماست یک پاک کننده خوب و همچنین یک نرم کننده خوب است. ترکیب کردن این مواد با هم خوب است، زیرا استفاده از آب لیمو به تنهایی باعث می‌شود پوست شما کشیده و خشک شود.

احتیاط: مانند همیشه، قبل از استفاده از این نوع ماسک، بررسی کنید که آیا به مواد تشکیل دهنده حساسیت دارید یا خیر.

توجه: می‌توانید به طور جداگانه از ترکیب ماسک‌های آکنه لیمو- عسل، شیر- عسل و ماست- عسل استفاده کنید. همه آنها موثر هستند.

شما عزیزان می توانید برای تهیه این ماسک، لیمو ترش آبگینه – 800 گرمی را از میشا ارگانیک خریداری کنید. 

ماسک عسل دارچین

این ماسک عسل برای درمان آکنه یک تکنیک بسیار موثر و محبوب است.

مواد لازم: پودر دارچین و عسل. مقدار دارچین بستگی به ناحیه ای دارد که تحت تاثیر آکنه قرار گرفته است. اگر می‌خواهید ماسکی برای کل صورت خود داشته باشید، سه تا چهار قاشق غذاخوری پودر دارچین کافی است و حتما عسل کافی داشته باشید تا با پودر دارچین یک خمیر شل درست کنید.

آماده سازی: باز هم، آماده سازی بسیار ساده است. کافی است این دو ماده را با هم مخلوط کنید و خمیری یکنواخت درست کنید.

طرز استفاده: روی نواحی درگیر آکنه بمالید یا به عنوان روشی پیشگیرانه می‌توانید آن را روی کل صورت بمالید. این کار را قبل از رفتن به رختخواب انجام دهید و بگذارید ماسک یک شب روی پوست بماند. صبح روز بعد صورت خود را با آب گرم بشویید. توصیه می‌شود این کار را به مدت دو هفته امتحان کنید.

ماسک عسل و دارچین نتایج بسیار خوبی روی صورت شما دارد. اما دیدن آنها زمان می‌برد. اگر بلافاصله تغییری را مشاهده نکردید، تسلیم نشوید. انتظار نتایج مطلوب را در یک یا دو روز پس از استفاده از ماسک عسل دارچین را نداشته باشید.

دارچین سرشار از سینامالدئید است. این ترکیب به همراه اوژنول، متیل چاویکول، لینالول، بتاکاریوفیلن و فیبر در دارچین وجود دارد. ترکیبات موجود در روغن دارچین، به ویژه سینامالدئید، اوژنول و متیل چاویکول دارای خواص ضد میکروبی بسیار خوبی هستند و عفونت میکروبی را در آکنه از بین می‌برند و فیبر موجود در پودر دارچین لایه برداری را تسهیل می‌کند. این ویژگی‌ها، همراه با فواید عسل که قبلا توضیح دادیم، برای درمان آکنه مفید است.

احتیاط: بسیاری از افراد به دارچین آلرژی دارند و گاهی اوقات ممکن است در افرادی که پوست غیرمعمول حساسی دارند، تحریک شود. بنابراین، این ماسک باید بعد از آزمایش در جایی غیر از صورت، استفاده شود.

ماسک عسل آلوئه ورا

ماسک عسل

این ماسک نیز عالی است و به خوبی از پوست شما مراقبت می‌کند و به کاهش آکنه کمک می‌کند.

مواد لازم: یک قاشق غذاخوری پر از آب یا پالپ آلوئه ورا (نه آلوئه تجاری) و یک قاشق غذاخوری عسل

طرز تهیه: دو ماده را به طور یکنواخت با هم مخلوط کنید.

طرز استفاده: پوششی از مخلوط را روی صورت خود و هر ناحیه آسیب دیده بمالید.

نکات: وقتی این ماسک تازه باشد بهترین تاثیر را دارد. اجازه دهید مخلوط به مدت 10 دقیقه بماند سپس روی نواحی آسیب دیده آکنه بمالید.

آلوئه ورا به دلیل خواص فوق العاده‌اش برای پوست شناخته شده است. پوست را مرطوب می‌کند، تسکین می‌دهد، نرم و لطیف می‌کند. علاوه بر این، این مخلوط دارای خواص ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی قابل توجه عسل است. این ماسک برای افرادی که پوست حساسی دارند یا معمولا از قرمزی، التهاب، خارش و سوزش رنج می‌برند، بهترین ترکیب است.

 

احتیاط: ظاهرا آلوئه ورا عوارض جانبی ندارد و هیچ گزارشی مبنی بر حساسیت زا بودن آن وجود ندارد. با این حال، برخی از افراد ممکن است به عسل حساسیت داشته باشند. با این وجود، بهتر است قبل از استفاده ماسک عسل و آلوئه ورا روی صورت خود، آن را روی مچ دست خود آزمایش کنید.

ماسک عسل روغن درخت چای

ماسک عسل

ماسک عسل روغن درخت چای نیز به درمان آکنه کمک می‌کند.

مواد لازم: دو قطره اسانس درخت چای و یک قاشق غذاخوری عسل.

طرز تهیه: بسیار ساده فقط دو ماده را خیلی خوب مخلوط کنید.

کاربرد: روی کل صورت یا فقط قسمت‌های آسیب دیده بمالید. 15 تا 20 دقیقه صبر کنید و سپس با آب ولرم بشویید. برای نتیجه بهتر و سریعتر از این ماسک، 2 تا 3 بار در هفته استفاده کنید.

نکات: اگر از اسانس درخت چای ارگانیک استفاده کنید بسیار بهتر است. ماسک را در اسرع وقت پس از آماده‌سازی استفاده کنید، زیرا اسانس ها معمولا فرار هستند و اغلب در معرض هوا اکسید می‌شوند و این باعث می‌شود که برخی از خواص خود را از دست بدهند.

اسانس درخت چای دارای خواص ضد میکروبی قوی، ضدعفونی کننده و قارچ‌کش است. مقداری آنتی اکسیدان نیز دارد. بنابراین، هنگامی که با عسل ترکیب می‌شود، به از بین بردن موثر عفونت‌ها در مناطق آسیب دیده آکنه کمک می‌کند.

احتیاط: روغن درخت چای به دلیل خاصیت میکروب کشی و قارچ کش قوی آن در دوران بارداری نباید استفاده شود. علاوه بر این، از بلعیدن آن اجتناب کنید. اسانس درخت چای ممکن است برای برخی از انواع پوست مناسب نباشد و ممکن است باعث تحریک، التهاب یا بثورات پوستی شود. در این صورت استفاده از این ماسک را متوقف کنید و یکی از ماسک‌های دیگر را امتحان کنید. قبل از استفاده از هر اسانس، با یک متخصص رایحه درمانی مشورت کنید.

انواع چای سبز، سیاه و دمنوش های میشا ارگانیک را با کلیک روی لینک مشاهده و خریداری کنید.

ماسک عسل آسپرین

این ماسک ممکن است در این سایت برای محصولات ارگانیک تا حدودی عجیب به نظر برسد، اما استفاده از ماسک آسپرین – عسل برای درمان آکنه نیز یک راه حل موثر و آسان است.

مواد لازم: 1 یا 2 قرص آسپرین، 1 قاشق غذاخوری عسل و آب کافی برای حل شدن قرص آسپرین.

طرز تهیه: ابتدا قرص‌های آسپرین را در آب حل کنید. سپس عسل را به آن اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. اجازه دهید مخلوط به مدت 2 تا 3 دقیقه بماند.

کاربرد: ماسک را روی صورت خود بمالید (مخصوصا روی نواحی آسیب دیده) و بگذارید 10 تا 15 دقیقه بماند. سپس، صورت خود را با آب ولرم بشویید. پس از آن دوباره صورت خود را با آب سرد بشویید.

آسپرین یا اسید استیل سالیسیلیک یک نرم کننده خوب پوست است و اغلب در محصولات مراقبت از پوست یافت می‌شود. علاوه بر این، برای درمان آکنه برای افرادی که پوست چرب دارند بسیار خوب عمل می‌کند. دانه‌های درشت آسپرین لایه برداری را انجام می‌دهند.

احتیاط: از مصرف طولانی آسپرین یا دوزهای بالاتر باید اجتناب کنید، زیرا ممکن است پوست را بیش از حد خشک کرده و آن را زردرنگ کند. آسپرین برای همه پوست‌ها مناسب نیست و در انتخاب ماسک صورت نیز باید به دقت در نظر گرفته شود. این ماسک را نباید روی پوست‌های خشک استفاده کرد و بهتر است قبل از استفاده از این ماسک با پزشک مشورت کنید.

نکات دیگر درباره ماسک عسل

  • همیشه بهتر است از ماسک‌های تازه تهیه شده استفاده کنید.
  • سعی کنید تا حد امکان از مواد ارگانیک استفاده کنید.
  • عسل باید صاف شود. عسل خام و فیلتر نشده ممکن است حاوی گرد و غبار، دانه‌های گرده، موهای موجود در بدن زنبورها و بقایای مرده آنها باشد که ممکن است به شدت حساسیت زا باشد.
  • گفته می‌شود که عسل مانوکا از نظر خواص ضد میکروبی بهترین انتخاب است، به همین دلیل است که ماسک‌های عسل مانوکا موثرترین آنها محسوب می‌شود.
  • هر گاه پس از استفاده از این ماسک صورت یا سایر اعضای بدن خود را آبکشی کردید، از هیچ نوع صابونی استفاده نکنید. در واقع، صابون برای درمان آکنه توصیه نمی‌شود.
  • بعد از اینکه صورتتان را با آب ولرم شستید، چند دقیقه بعد دوباره با آب سرد بشویید. این کار صورت شما را تقویت می‌کند و استحکام عضلات صورت شما را افزایش می‌دهد.
  • همیشه مواد تشکیل دهنده را برای واکنش‌های آلرژیک احتمالی قبلا در قسمت دیگر بدن مانند بازو یا مچ دست خود آزمایش کنید.
  • صورت خود را ترجیحا با آب گرم یا یک پاک کننده طبیعی (نه صابون) قبل از استفاده از ماسک مورد نظر خود بشویید. با این حال، این امر ضروری یا اجباری نیست و همچنان می‌توانید بدون این مرحله به نتایج خوبی برسید.

یکی از بهترین قسمت های این درمان، طبیعی بودن و قیمت آن است! بیشتر موادی که در بالا توضیح داده شد در اکثر خانه ها موجود است، به جز روغن درخت چای که خیلی گران نیست. اسانس درخت چای به مقدار بسیار کمی مورد نیاز خواهد بود و شما نیازی به خرید مقدار زیادی ندارید.

از اینکه مطالب علمی و مستند مجله میشا ارگانیک را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید، سپاسگزاریم. شما همراهان همیشگی میشا ارگانیک می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در قسمت دیدگاه درج کنید.

مشاوران و کارشناسان تخصصی میشا ارگانیک همواره پاسخگوی سوالات شما هستند. با ما در ارتباط باشید.