میشا ارگانیک | فروشگاه اینترنتی محصولات ارگانیک
0 محصولات نمایش سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

فواید نعناع

فواید نعناع

گیاه نعناع با نام علمی Mentha spicata متعلق به تیره Lamiaceae است. این تیره در اروپا، آفریقا، آسیا، استرالیا و آمریکای شمالی پراکنده شده است. گونه‌های جنس Mentha به طور گسترده در اکثر نقاط دنیا یافت می‌شوند. نعناع در محیط‌های مرطوب و خاک‌های حاصلخیز به خوبی رشد کرده و ارتفاع آن اغلب به ۱۲۰-۱۰ سانتی‌متر می‌رسد. اگر تا به حال از فواید این گیاه معطر غافل بوده‌اید، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا به صورت علمی و دقیق به فواید نعناع بپردازیم.

فواید نعناع

۱- غنی از مواد مغذی

برگ‌های نعناع مملو از آنتی‌اکسیدان و حاوی ویتامین A، ویتامین C و B کمپلکس، فسفر و کلسیم و دارای خواص ضدباکتری است. نعناع یکی از منابع غنی آهن، پتاسیم و منگنز است که سطح هموگلوبین را بهبود می‌بخشد.

برگ‌های نعناع به صورت تازه و خشک در انواع غذاها، سالاد، دسر و نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود. برگ‌های این گیاه کالری کمی داشته و حاوی مقدار کمی پروتئین و چربی هستند. بنابراین می‌توانید برگ‌های نعناع را به راحتی در برنامه رژیم لاغری خود اضافه کنید.

اگرچه نعناع در مقادیر کمی مصرف می‌شود اما همین مقدار کم نیز از بدن در برابر آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

۲-  ممکن است مصرف نعناع سندرم روده تحریک‌پذیر را بهبود بخشد.

سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) یک اختلال شایع در دستگاه گوارشی است که با علائم گوارشی مانند درد معده، نفخ و تغییر در عادات روده مشخص می‌شود. اگرچه IBS اغلب با تغییراتی در رژیم غذایی و مصرف داروها درمان می‌شود، اما تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف کپسول روغن نعناع به عنوان داروی گیاهی برای درمان IBS موثر است. روغن نعناع حاوی ترکیبی به نام منتول است که با تاثیر بر عضلات دستگاه گوارش، به کاهش علائم IBS کمک می‌کند.

۳- رایحه نعناع عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد.

برگ نعناع مقوی مغز است. طبق مطالعات مختلف، استنشاق رایحه روغن نعناع باعث بهبود عملکرد مغز می‌شود. مصرف نعناع ممکن است هوشیاری و عملکردهای شناختی مغز را افزایش دهد.  بوییدن این روغن‌ها هنگام رانندگی، باعث افزایش هوشیاری و کاهش اضطراب و خستگی می‌شود.

فواید روغن های نعناع

مطالعه‌ای توسط دکتر A. P. Allen و Dr. A. P. Smith از دانشگاه کاردیف، در مورد تأثیر استفاده مکرر آدامس بر استرس و هوشیاری انجام شده است. این مطالعه نشان داد افرادی که به طور مکرر از آدامس نعناع استفاده می‌کنند، از حافظه و هوشیاری ذهنی بالاتری برخوردارند.

۴- نعناع و گرفتگی بینی و آسم

بسیاری از درمان‌های گیاهی برای سرماخوردگی و آنفولانزا حاوی منتول می‌باشد که این ترکیب یکی از اصلی‌ترین اجزای روغن نعناع است. منتول به کاهش انسداد بینی و تنفس آسان کمک کرده و تحریک ناشی از سرفه مزمن را برطرف می‌کند.

مصرف روزانه برگ نعناع برای افرادی که تنگی نفس و آسم دارند، مناسب است. این گیاه با تاثیر روی شش‌ها سبب کاهش تنگی نایژک‌ها شده و به عنوان تسکین دهنده عمل می‌کند.

۵- نعناع ترکیب اصلی اکثر خیمر دندان‌ها

عصاره برگ نعناع به پاک شدن پلاک روی دندان کمک می‌کند. خمیر دندان، دهانشویه یا آدامس حاوی منتول رشد باکتری‌های دهان را متوقف کرده و دهان شما را تمیز نگه می‌دارد.

آدامس‌های حاوی عصاره نعناع، بوی بد دهان را برای چند ساعت از بین می‌برند اما یک راه حل طولانی مدت برای بوی بد دهان نیستند. چای نعناع و جویدن برگ نعناع ممکن است در کاهش باکتری‌های ایجاد کننده بوی بد دهان مفید باشد. اما برای برطرف کردن این مشکل حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.

۶- نعناع به شما کمک می‌کند استرس را کنترل کنید.

رایحه نعنا طبیعت بسیار آرام بخشی دارد که می‌تواند در رایحه درمانی برای غلبه بر استرس استفاده شود. رایحه نعناع با آرامش بخشیدن به ذهن، به آرامش مغز و بدن کمک می‌کند. نعناع همچنین دارای خواصی است که سطح کورتیزول را تنظیم کرده و نوعی مقاومت طبیعی در برابر استرس ایجاد می‌کند.

برای استفاده از خواص آرامش بخشی نعناع کافی است شما در رژیم غذایی خود نعناع را فراموش نکنید. برای نتیجه‌گیری بهتر شما می‌توانید شب‌ها چند قطره روغن نعناع یا روغن منتول روی بالش خود بریزید و تا این روغن هنگام خواب روی بدن و ذهن شما کار کند. حتی می‌توانید از روغن نعناع برای شستشوی بدن خود به عنوان خنک کننده استفاده کنید.

۷- نعناع سردرد را تسکین می‌دهد.

در پژوهشی که توسط انستیتوی بیوانفورماتیک سوئیس در مورد فواید نعناع منتشر شده، استفاده از این گیاه برای تسکین سردرد توصیه شده است. زمانی که روغن نعناع، روی پیشانی و بینی مالیده می‌شود، خیلی سریع سردرد را برطرف می‌کند. ترکیبات موجود در نعناع باعث کاهش دردهای میگرن نیز می‌شوند.

۸- نعناع و کاهش وزن

چای نعناع

 

برگ نعناع نقش اساسی در لاغر شدن به روش سالم دارد. مطالعات نشان می‌دهد که نعناع با تحریک آنزیم‌های گوارشی، سبب جذب بهتر مواد مغذی از غذا شده و آنرا به انرژی قابل استفاده تبدیل می‌کند. چای نعناع جایگزین بسیار مناسبی برای نوشابه‌های قند دار است. یک فنجان چای نعناع کالری نداشته (صفر کالری) در حالیکه همین مقدار نوشابه، ۱۵۰ کالری دارد.

برای مشاهده عرقیات ارگانیک، موجود در فروشگاه میشا ارگانیک کلیک کنید.

۹- نعناع یک ضد خارش طبیعی

روغن نعناع حاوی ماده ضدعفونی کننده و ضد خارش خوبی است که به کاهش عفونت و خارش ناشی از جای نیش حشراتی مانند پشه‌ها و زنبورها کمک می‌کند. عصاره حاصل از برگ‌های نعناع یک پاک کننده عالی برای پوست است که سبب کاهش جوش‌های صورت می‌شود.

۱۰- داشتن موهای سالم با نعناع

عصاره برگ نعناع منبع خوبی از کاروتن و آنتی‌اکسیدان است که باعث رشد مو و جلوگیری از ریزش مو می‌شود. از خواص ضدمیکروبی و ضدقارچی قوی برگ نعناع برای جلوگیری از شوره سر، شپش سر و … استفاده می‌کنند. برای این کار برگ نعناع را با آبلیمو مخلوط کرده و روی پوست سر خود بمالید و اجازه دهید ۴۰-۳۰ دقیقه بماند، سپس موهایتان را با آب خوب بشویید.

۱۱- بهبود ایمنی بدن

نعناع با داشتن ویتامین‌های مختلف به محافظت از سلول ها در برابر آسیب کمک می‌کند. برگ‌های نعناع با مهار برخی آنزیم‌ها از تشکیل تومور جلوگیری می‌کنند.

عوارض جانبی مصرف نعناع

برگ نعناع به طور کلی برای مصرف بی‌خطر است، با این وجود افرادی که به بیماری ریفلاکس معده مری مبتلا هستند باید مصرف آن را به حداقل برسانند، زیرا ممکن است باعث تحریک معده شود. مصرف روغن منتول در کودکان منع مصرف دارد، زیرا ممکن است باعث مشکلات تنفسی شود.

علاوه بر  ۱۱ مورد از فواید نعناع که در بالا ذکر شد، نعناع برای موارد زیر نیز مناسب است:

چای نعناع

نوشیدنی‌ها و غذاهای حاوی نعناع در تابستان باعث القاء حس خنکی برای بدن می‌شود.

مصرف نعناع باعث کاهش تب می‌شود.

نعناع برای بهبود و تسکین جای سوختگی مفید است.

نعناع در درمان روماتیسم نیز کاربرد دارد.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*