میشا ارگانیک | فروشگاه اینترنتی محصولات ارگانیک
0 محصولات نمایش سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

فشار خون بالا و روش هایی موثر برای کاهش آن

فشار خون بالا

حتما شما هم وقتی به پزشک مراجعه می‌کنید فشار خون شما را اندازه گیری می‌کند. اما این کار برای چیست؟ چه ضرورتی برای انجام این کار وجود دارد؟ فشار خون در حقیقت همان فشاری است که به رگ‌های بدن هنگام پمپاژ خون وارد می‌شود. یعنی اگر این فشار وجود نداشته باشد خون در داخل رگ‌ها جریان نمی‌یابد و به اندام‌ها و بافت‌های بدن نمی‌رسد. اما هر چقدر فشار خون بالا باشد، خطر بیشتری برای سلامتی اندام‌های بدن دارد. در این صورت به احتمال بیشتری فرد در معرض بیماری‌های قلبی، حمله قلبی و سکته مغزی قرار می‌گیرد. اگر شما هم علاقمند به داشتن اطلاعاتی پیرامون مبحث فشار خون هستید پس تا انتهای مطلب با ما باشید.

فشار خون چیست؟

وقتی قلب خون را از طریق رگ‌ها پمپاژ می‌کند، خون به دیواره های رگ‌ها فشار می‌آورد. این فشار به عنوان فشار خون شناخته می‌شود. فشار خون شما به طور معمول در طول روز بالا و پایین می‌رود.

اعداد فشار خون به چه معناست؟

فشار خون با استفاده از دو عدد اندازه گیری می‌شود:

اولین عدد، فشار خون سیستولیک نامیده می‌شود، فشار عروق شما را در هنگام ضربان قلب اندازه گیری می‌کند.

عدد دوم، فشار خون دیاستولیک نامیده می‌شود، فشار در رگ‌های شما را در هنگام استراحت قلب بین ضربان‌ها اندازه‌گیری می‌کند.

 

اعداد فشار خون

 

نرمال‌ترین عدد فشار خون 80/120 میلی‌متر جیوه (120 سیستولیک و 80 دیاستولیک) و کمتر از آن است. البته این عدد بسته به سن، جنسیت، سطح سلامتی فرد و شرایط زندگی و … متغییر است.

علائم و نشانه‌های فشار خون بالا چیست؟

فشار خون بالا معمولا علائم و نشانه‌های هشدار دهنده‌ای ندارد و «قاتل خاموش» نامیده می‌شود. بسیاری از افراد نمی‌دانند که به آن مبتلا هستند. اندازه‌گیری فشار خون تنها راهی است که می‌فهمید فشار خون بالا دارید یا خیر.

چه چیزی منجر به فشار خون بالا می‌شود؟

فشار خون بالا معمولا با گذشت زمان ایجاد می‌شود. این اتفاق می‌تواند به دلیل انتخاب سبک زندگی ناسالم، مانند عدم انجام فعالیت بدنی منظم و کافی باشد. دیابت و چاقی نیز می‌توانند خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش دهند.

 

فشار خون بالا و کلسترول

با افزایش کلسترول و مسدود شدن جریان خون در رگ ها، فشار خون نیز افرایش می یابد.

چرا باید نگران فشار خون بالا باشیم؟

وقتی فشار خون شما به مرور بالا می‌ماند، باعث می‌شود قلب خون بیشتری پمپاژ کرده و بیش از حد کار کند و احتمالا منجر به مشکلات جدی مانند حمله قلبی، سکته مغزی، نارسایی قلبی و نارسایی کلیه شود.

فشار خون بالا چه مشکلاتی را ایجاد می‌کند؟

فشار خون بالا از بسیاری جهات می‌تواند به سلامتی شما آسیب برساند. می‌تواند به اندام‌های مهمی مانند قلب، مغز، کلیه‌ها و چشم شما آسیب برساند.

خبر خوب این است که، در اکثر موارد می‌توانید فشار خون خود را کنترل کنید تا خطر ابتلا به مشکلات جدی سلامتی را کاهش دهید.

برخی از این مشلات عبارتند از:

حمله قلبی و بیماری های قلبی

 

فشار خون بالا و نارسایی قلبی

 

فشار خون بالا می‌تواند با کاهش کشش عروق، جریان خون و اکسیژن را به قلب شما کاهش دهد و منجر به بیماری قلبی شود. علاوه بر این، کاهش جریان خون در قلب می‌تواند باعث موارد زیر شود:

درد قفسه سینه یا آنژین

حمله قلبی هنگامی اتفاق می‌افتد که خون رسانی به قلب مسدود شده و عضله قلب بدون اکسیژن کافی شروع به از بین رفتن می‌کند. هرچه جریان خون مسدود شود، آسیب بیشتری به قلب وارد می‌کند.

نارسایی قلبی هم  شرایطی است که قلب نمی‌تواند خون و اکسیژن کافی را به اندام‌های دیگر شما پمپ کند.

سکته مغزی و مشکلات مغزی

فشار خون بالا می‌تواند باعث ترکیدگی یا انسداد رگ‌هایی شود که خون و اکسیژن مغز را تأمین می‌کنند و باعث سکته می‌شود. سلول‌های مغزی در اثر سکته می‌میرند زیرا اکسیژن کافی دریافت نمی‌کنند. سکته مغزی می‌تواند باعث ناتوانی جدی در گفتار، حرکت و سایر فعالیت های اساسی شود. سکته مغزی همچنین می‌تواند منجر به مرگ فرد شود. داشتن فشار خون بالا، به ویژه در میانسالی، باعث زوال عقل در اواخر زندگی است.

بیماری کلیوی

بزرگسالان مبتلا به دیابت، فشار خون بالا یا هر دو بیشتر از افرادسالم در معرض خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیه قرار دارند.

چگونه می‌توان فهمید که فشار خون بالا داریم؟

فقط یک راه وجود دارد که بدانید آیا فشار خون بالا دارید یا نه؟ شما باید از یک پزشک بخواهید که فشار خون شما را اندازه‌گیری کند. اندازه‌گیری فشار خون سریع و بدون درد است و با چندین بار کنترل، پزشک قادر به تشخیص فشار خون بالاست.

تشخیص زودهنگام مهم است. قرائت منظم فشار خون می‌تواند به شما و پزشک کمک کند تا متوجه هر تغییری در فشار خون خود شوید. اگر فشار خون شما بالا باشد، ممکن است پزشک از شما بخواهد که فشار خون خود را طی چند هفته بررسی کنید تا ببینید که آیا همچنان فشار خونتان بالاست یا به حد طبیعی رسیده است.

برای جلوگیری یا کنترل فشار خون بالا چه کاری باید انجام داد؟

بسیاری از افراد مبتلا به فشار خون می‌توانند با ایجاد تغییر در سبک زندگی، فشار خون خود را در یک حد قابل قبول کاهش دهند. علاوه بر ایجاد تغییرات مثبت در سبک زندگی، برخی از افراد مبتلا به فشار خون بالا باید برای کنترل فشار خون خود از دارو استفاده کنند.

 

میوه و سبزیجات برای کاهش فشار خون

داروهای خانگی

افزایش فعالیت بدنی

رسیدن به وزن سالم باید شامل فعالیت بدنی بیشتر باشد. علاوه بر کمک به کاهش وزن، ورزش می‌تواند به کاهش استرس، کاهش طبیعی فشار خون و تقویت سیستم قلبی عروقی کمک کند.

هدف داشته باشید هر هفته 150 دقیقه فعالیت بدنی متوسط ​​داشته باشید. یعنی تقریبا حدود 30 دقیقه و به مدت 5 بار در هفته.

رسیدن به وزن سالم

اگر اضافه وزن دارید، کاهش وزن از طریق رژیم غذایی مناسب برای قلب و افزایش فعالیت بدنی می‌تواند به کاهش فشار خون نیز کمک کند.

مدیریت استرس

ورزش یک روش عالی برای کنترل استرس است. فعالیت‌های دیگر نیز می‌تواند مفید باشد. این شامل:

مراقبه، تنفس عمیق و ماساژ است.

اینها همه تکنیک‌های اثبات شده برای کاهش استرس هستند. داشتن خواب کافی نیز می‌تواند به کاهش سطح استرس و در نتیجه کاهش فشار خون کمک کند.

اتخاذ یک سبک زندگی سالم تر

اگر سیگاری هستید، سعی کنید آن را ترک کنید. مواد شیمیایی موجود در دود تنباکو به بافت‌های بدن آسیب می‌رساند و دیواره رگ‌های خونی را سفت می‌کند.

اگر نوشیدنی‌های الکلی مصرف می‌کنید یا به الکل وابسته هستید به مرور زمان فشار خون شما افزایش می یابد.

گوشت کمتری بخورید.

رژیم غذایی گیاهی راهی آسان برای افزایش فیبر و کاهش میزان سدیم، چربی اشباع و ترانس ناسالم است که از غذاهای لبنی و گوشت دریافت می‌کنید. مصرف میوه‌ها، سبزیجات، سبزیجات برگ‌دار و غلات سبوس‌دار را افزایش دهید. به جای گوشت قرمز، پروتئین‌های بدون چربی سالم مانند ماهی را انتخاب کنید.

 

 

حبوبات و کاهش فشار خون

حبوبات جایگزین بسیار عالی برای گوشت قرمز هستند که محتوای پروتئینی بالایی نیز دارند. شما ی توانید بهترین حبوبات ارگانیک را از فروشگاه میشا ارگانیک خریداری کنید. برای مشاهده و خرید اینجا کلیک کنید.

سدیم غذایی را کاهش دهید.

افراد مبتلا به فشار خون بالا و افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند ممکن است نیاز به دریافت سدیم روزانه بین 1500 میلی گرم تا 2300 میلی گرم در روز داشته باشند. از خوردن غذاهای آماده و فست فود یا غذاهای بسته بندی شده که اغلب دارای مقدار زیادی سدیم هستند خودداری کنید.

مصرف شیرینی ها را کم کنید.

غذاها و نوشیدنی‌های شیرین حاوی کالری اضافی هستند اما ارزش غذایی بالایی ندارند. اگر خوراکی شیرینی می‌خواهید، سعی کنید میوه‌های تازه یا مقدار کمی شکلات تلخ بخورید. منابع معتبر نشان می‌دهد خوردن مرتب شکلات تلخ ممکن است فشار خون را کاهش دهد.

فشار خون بالا در دوران بارداری

زنان مبتلا به فشار خون بالا می‌توانند نوزادان سالم را با وجود ابتلا به این بیماری به دنیا بیاورند. اما اگر در دوران بارداری فشار خون مادر تحت کنترل نباشد، برای مادر و کودک خطرناک است و ممکن است نوزاد وزن کمی داشته یا زودرس به دنیا بیاید.

برخی از خانم‌ها ممکن است در دوران بارداری دچار فشار خون بالا شوند. این وضعیت معمولاً پس از به دنیا آمدن نوزاد برطرف می‌شود.

 

 

زغال اخته، تمشک، توت‌فرنگی، موز، چغندرقند، شیر و ماست بدون چربی، تخم آفتابگردان و کدو، بلغور، جو دوسر، سیر  پسته و روغن زیتون همگی از سالم‌ترین خوراکی‌ها برای کاهش فشار خون هستند.

 

روغن زیتون ارگانیک اکسیر

برای خرید با کیفیت ترین و ارگانیک ترین روغن زیتون، کلیک کنید.

 

با وجود اینکه فشار خون بالا در جوامع امروز در بسیاری  از افراد مشاهده می‌شود اما با انتخاب سبک زندگی سالم‌تر، داشتن فعالیت بدنی منظم و استفاده از مواد غذایی با کیفیت می‌توان تا حدود زیادی این مشکل را کم رنگ‌تر کرد و شاد و سالم زیست. 

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*