آنچه می‌خورید می‌تواند به شدت بر بسیاری از جنبه‌های سلامتی شما تأثیر بگذارد، از جمله خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی، دیابت و سرطان. از این رو داشتن رژیم غذایی مناسب تاثیر زیادی بر سلامتی شما خواهد داشت. در بسیاری از مطالعات محققان به این نتیجه رسیده اند که برخی خوراکی‌ها اثرات ضد سرطان دارند. از این رو بر این مواد نام غذاهای ضد سرطان گذاشته اند. در این مطلب از مجله میشا ارگانیک ما قصد داریم برخی از مهمترین غذاهای ضد سرطان را برای شما عزیزان شرح دهیم، پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا بیشتر در این مورد با شما سخن بگوییم.

غذاهای ضد سرطان چه غذاهایی هستند؟

هیچ غذایی انسان را در برابر سرطان به طور کامل محافظت نمی‌کند. اصطلاح غذاهای ضد سرطان به غذاهایی اطلاق می‌شود که اگر فرد آنها را به رژیم غذایی خود اضافه کند، خطر ابتلا به سرطان کاهش می‌یابد.

رژیم غذایی که شامل غذاهای ضد سرطان باشد استراتژی مهمی است که می‌توانید برای کاهش خطر ابتلا به سرطان از آن استفاده کنید. به عنوان مثال، انجمن سرطان آمریکا توصیه می‌کند که روزانه حداقل پنج وعده میوه و سبزیجات بخورید. علاوه بر این، محققان دریافته‌اند که غذاهای خاصی که از سرطان جلوگیری می‌کنند، ممکن است بخش مهمی از رژیم غذایی ضد سرطان باشند.

اگرچه انتخاب غذاهای ضد سرطان در فروشگاه مواد غذایی و هنگام پختن غذا نمی‌تواند پیشگیری از سرطان را تضمین کند، اما انتخاب‌های درست به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می‌کند.

میوه و سبزیجات فراوان بخورید. میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی هستند که تصور می‌شود خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان را کاهش می‌دهند. مصرف بیشتر غذاهای گیاهی نیز فضای کمی برای غذاهای حاوی قند به شما می‌دهد. به جای پر کردن غذاهای فرآوری شده یا شیرین، از میوه ها و سبزیجات برای میان وعده استفاده کنید. رژیم مدیترانه‌ای غذاهایی دارند که با سرطان مبارزه می‌کنند و بیشتر بر روی غذاهای گیاهی مانند میوه‌ها و سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و آجیل تمرکز دارند. افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای پیروی می‌کنند، غذاهای ضد سرطان مانند روغن زیتون را به جای کره و ماهی به جای گوشت قرمز انتخاب می‌کنند.

سیب

سیب

سیب حاوی خواص ضد سرطانی است که به پیشگیری از التهاب، بیماری‌های قلبی عروقی و عفونت‌ها نیز کمک کند. عبارت “خوردن یک سیب در روز شما را از دکتر بی نیاز می‌کند” در واقع کاملا درست است. سیب حاوی پلی فنول‌هایی است که خواص ضد سرطانی امیدوارکننده ای دارد و یکی از بهترین غذاهای ضد سرطان است. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که پلی فنول‌ها دارای خواص ضد سرطانی و مبارزه با تومور هستند.

به عنوان مثال، پلی فنل فلورتین پروتئینی به نام ناقل گلوکز 2 (GLUT2) را مهار می‌کند که در رشد سلولی در مراحل پیشرفته در انواع خاصی از سرطان نقش دارد.

یک مطالعه در سال 2018 در مجله تجزیه و تحلیل غذا و دارو نشان می‌دهد که فلورتین سیب به طور قابل توجهی از رشد سلول‌های سرطان سینه جلوگیری می‌کند، در حالی که روی سلول‌های طبیعی تأثیر نمی‌گذارد.

توت‌ها

توت

توت‌ها سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبرهای غذایی هستند. دانشمندان به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و فواید بالقوه سلامتی به توت‌ها علاقه زیادی نشان داده اند. یک مطالعه نشان می‌دهد که آنتوسیانین، که ترکیبی در توت سیاه است، نشانگرهای زیستی سرطان روده را کاهش می‌دهد.

شما عزیزان می توانید توت خشک ارگانیک بیونیک 500 گرمی و توت خشک ارگانیک بیونیک 250 گرمی را از میشا ارگانیک خریداری کنید.

هویج

هویج

یکی دیگر از غذاهای ضد سرطان که خواص بسیاری نیز دارد، هویج است. هویج حاوی مقادیر زیادی بتاکاروتن است که ممکن است از انواع خاصی از سرطان جلوگیری کند. هویج حاوی چندین ماده مغذی ضروری از جمله ویتامین K، ویتامین A و آنتی اکسیدان است. همچنین حاوی مقادیر زیادی بتاکاروتن است که مسئول رنگ متمایز نارنجی است. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که بتاکاروتن نقش حیاتی در حمایت از سیستم ایمنی دارد و ممکن است از انواع خاصی از سرطان جلوگیری کند. بررسی هشت مطالعه نشان می‌دهد که بتاکاروتن با کاهش خطر سرطان سینه و پروستات ارتباط دارد. مصرف هویج منجر به 26 درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان معده می‌شود.

ماهی

ماهی

ماهی‌های چرب از جمله سالمون سرشار از مواد مغذی ضروری مانند ویتامین B، پتاسیم و اسیدهای چرب امگا 3 هستند و پتانسیل زیادی برای قرار گرفتن در گروه غذاهای ضد سرطان دارند.

یک مطالعه نشان داد افرادی که رژیم غذایی آنها سرشار از ماهی‌های آب شیرین بود، 53 درصد خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را نسبت به افرادی که ماهی‌های آب شیرین کم مصرف می کردند، کاهش دادند.

گردو

گردو جزو غذاهای ضد سرطان

به گفته مؤسسه تحقیقات سرطان آمریکا، همه آجیل‌ها خواص پیشگیری از سرطان را نشان می‌دهند و جزو غذاهای ضد سرطان هستند، اما دانشمندان بیشتر از سایر انواع آجیل، گردو را مورد مطالعه قرار داده‌اند. گردو حاوی ماده ای به نام پدونکولاژین است که بدن آن را به اورولیتین تبدیل می‌کند. اورولیتین ها ترکیباتی هستند که به گیرنده های استروژن متصل می‌شوند و در پیشگیری از سرطان سینه نقش دارند.

در یک مطالعه حیوانی، موش‌هایی که گردو کامل و روغن گردو دریافت کردند، نسبت به موش‌هایی که روغن نباتی دریافت می‌کردند، دارای سطوح بالاتری از ژن‌های سرکوب‌کننده تومور بودند.

شما عزیزان می توانید انواع خشکبار ارگانیک را از میشا ارگانیک خریداری کنید.

چای سبز میل کنید.

چای سبز

چای سبز یک آنتی اکسیدان قوی است و بخش مهمی از غذاهای ضد سرطان است. چای سبز به پیشگیری از سرطان کبد، سینه، پانکراس، ریه، مری و پوست کمک می‌کند. محققان گزارش کرده اند که یک ماده شیمیایی موجود در چای سبز به نام اپی گالوکاتچین 3 گالات، علیه اوروکیناز (آنزیمی که برای رشد سرطان بسیار مهم است) عمل می‌کند. یک فنجان چای سبز بین 100 تا 200 میلی گرم (میلی گرم) از این ماده ضد تومور دارد.

شما عزیزان می توانید چای سبز ارگانیک زوبین، دمنوش چای سبز و گل محمدی ارگانیک نافه، دمنوش چای سبز و لیمو ارگانیک نافه و چای سبز پرتقالی ارگانیک زوبین را از میشا ارگانیک خریداری کنید. 

از روغن زیتون استفاده کنید.

در کشورهای مدیترانه‌ای، این چربی تک غیراشباع به طور گسترده ای برای پخت و پز و در سالاد استفاده می‌شود و جزو غذاهای ضد سرطان است. نرخ سرطان سینه در کشورهای مدیترانه‌ای 50 درصد کمتر از ایالات متحده است.

با کلیک روی لینک از تمامی روغن های ارگانیک موجود در فروشگاه میشا ارگانیک به ویژه روین زیتون ارگانیک دیدن کنید و به راحتی این محصولات سالم را خریداری کنید. 

راهنمای خرید روغن زیتون ارگانیک را در مجله میشا ارگانیک بخوانید. 

انگور

انگور

انگور قرمز دارای حبه‌های پر از سوپر آنتی اکسیدان اکتیوین است. این ماده شیمیایی ضد سرطان که در انگور قرمز یافت می‌شود، ممکن است محافظت قابل توجهی در برابر انواع خاصی از سرطان، بیماری های قلبی و سایر بیماری های دژنراتیو مزمن داشته باشد بنابراین انگور نیز یکی از بهترین و مفیدترین غذاهای ضد سرطان است.

از سیر و پیاز به وفور استفاده کنید.

تحقیقات نشان داده است که سیر و پیاز می‌توانند از تشکیل نیتروزامین‌ها، مواد سرطان‌زای قدرتمندی که چندین محل در بدن، معمولا روده بزرگ، کبد و سینه‌ها را هدف قرار می‌دهند، جلوگیری کنند. در واقع، هر چه سیر یا پیاز تند تر باشد، ترکیبات شیمیایی فعال گوگرد که از سرطان جلوگیری می‌کند، فراوان تر است. بدین ترتیب این مواد غذایی پرکاربرد نیز یکی از غذاهای ضد سرطان می باشد.

جزء فعال سیر آلیسین است، ترکیبی که نشان داده شده است سلول‌های سرطانی را در آن از بین می برد. تحقیقات نشان می‌دهد که سیر جزو غذاهای ضد سرطان است. چندین مطالعه نشان داده‌اند که کسانی که سیر بیشتری می‌خورند کمتر در معرض ابتلا به انواع مختلف سرطان، به‌ویژه در اندام‌های گوارشی مانند مری، معده و روده بزرگ هستند ترکیبات موجود در سیر مانع از کارکرد مواد سرطان زا در بدن شما شوند یا از تکثیر سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کنند.

سبزیجات سبز برگ

سبزیجات سبز برگ

در مورد آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C، لیکوپن و بتاکاروتن شنیده‌اید که در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات وجود دارند و جزو غذاهای ضد سرطان طبقه بندی می شوند. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که وعده‌های غذایی غنی از میوه‌ها و سبزیجات می‌خورند کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند.

اسفناج سرشار از لوتئین و زآگزانتین است، کاروتنوئیدها که مولکول های ناپایدار به نام رادیکال‌های آزاد را قبل از اینکه به بدن آسیب برسانند، از بدن شما خارج می‌کنند. آنها در اسفناج و سایر سبزیجات با برگ سبز تیره یافت می‌شوند و برخی مطالعات نشان می‌دهد که می‌توانند در برابر سرطان دهان، مری و …از شما محافظت کنند.

انواع سبزیجات ارگانیک را از میشا ارگانیک خریداری کنید.

غلات کامل در خط مقدم مبارزه با سرطان

به گفته مؤسسه تحقیقات سرطان آمریکا، غلات کامل حاوی فیبر و آنتی اکسیدان هستند که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهند، یک مطالعه بزرگ شامل نزدیک به نیم میلیون نفر نشان داد که مصرف بیشتر غلات کامل خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را کاهش می‌دهد و آنها را به یکی از بهترین غذاهای ضد سرطان برای مبارزه با سرطان تبدیل کند.

با این حال، غلات کامل حاوی مواد دیگری هستند که ممکن است با سرطان مبارزه کنند، از جمله لیگنان‌ها، که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کنند و ساپونین‌ها می‌توانند از تکثیر سلول‌های سرطانی جلوگیری کنند.

 بلغور جو دوسر، جو، برنج قهوه ای و نان و پاستا سبوس دار همه نمونه هایی از غلات کامل هستند.

انواع غلات ارگانیک را از میشا ارگانیک با بهترین کیفیت خریداری کنید.

سبزیجات چلیپایی

سبزیجات چلیپایی

سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی، گل کلم و کلم پیچ حاوی مواد مغذی مفیدی از جمله ویتامین C، ویتامین K و منگنز هستند. سبزیجات چلیپایی همچنین حاوی سولفورافان هستند که یک ترکیب گیاهی با خواص ضد سرطانی است و پتانسیل بالایی برای قرار گرفتن در گروه غذاهای ضد سرطانی دارد.

محققان دریافته‌اند که اجزای موجود در این سبزیجات می‌توانند از شما در برابر رادیکال‌های آزاد که به DNA سلول‌های شما آسیب می‌رسانند، محافظت کنند. آنها همچنین ممکن است از شما در برابر مواد شیمیایی سرطان زا محافظت کنند، به کند کردن رشد تومورها کمک کنند و سلول‌های سرطانی را از بین ببرند. این سبزیجات یک مکمل خوشمزه و سالم به رژیم غذایی ضد سرطان شما هستند.

مطالعات نشان می‌دهد که سولفورافان به طور قابل توجهی رشد سلول‌های سرطانی را مهار می‌کند و مرگ سلولی را در سلول‌های سرطانی روده بزرگ تحریک می‌کند. مصرف 3 تا 5 وعده منبع سبزیجات چلیپایی در هفته برای بهترین اثرات پیشگیری از سرطان توصیه می‌شود.

زردچوبه

زردچوبه

این گیاه خوش رنگ که یکی از بهترین ادویه‌های موجود در آشپزخانه هاست، حاوی ماده‌ای به نام کورکومین است که در کاهش ابتلا به سرطان مفید بوده و جزو غذاهای ضد سرطان است. به گفته انجمن سرطان آمریکا، کورکومین می‌تواند در مطالعات آزمایشگاهی برخی از انواع سلول‌های سرطانی را مهار کند و سرعت گسترش سرطان را کاهش می‌دهد یا تومورها را از بین می برد. زردچوبه جزو غداهای ضد سرطانی است که به راحتی در فروشگاه های مواد غذایی پیدا می‌کنید و می‌توانید از آن در دستور العمل‌های مختلفی در رژیم غذایی ضد سرطان خود استفاده کنید.

زردچوبه یک ضدالتهاب طبیعی با بیش از 10 خواص عجیب! را در مجله میشا ارگانیک مطالعه کنید.

گوجه فرنگی سلاحی در برابر سرطان

گوجه فرنگی

رنگ قرمز گوجه‌فرنگی باعث می‌شود که این محصول به یکی از قدرتمندترین غذاهای ضد سرطان تبدیل شود. گوجه فرنگی با داشتن ماده شیمیایی گیاهی به نام لیکوپن، یک آنتی اکسیدان قوی به حساب می‌آید. چندین مطالعه نشان می‌دهد که رژیم غذایی غنی از لیکوپن میزان ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می‌دهد.

در آزمایش‌های آزمایشگاهی، لیکوپن رشد انواع دیگری از سلول‌های سرطانی از جمله سینه، ریه و آندومتر (در پوشش داخلی رحم) را متوقف کرده است. محققان حدس می‌زنند که لیکوپن با تقویت سیستم ایمنی از سلول‌ها در برابر آسیب‌هایی که می‌تواند منجر به سرطان شود، محافظت می‌کند. به گفته مؤسسه آمریکایی تحقیقات سرطان، لیکوپن با دخالت در رشد غیرطبیعی سلول، رشد تومورها را متوقف می‌کند.

برای بهره مندی بیشتر از لیکوپن، گوجه فرنگی پخته یا فرآوری شده از جمله آب گوجه فرنگی و سس بخورید. حرارت دیدن باعث می‌شود که ترکیبات ضد سرطانی گوجه فرنگی بیشتر در دسترس بدن شما باشد، زیرا گرما دیواره‌های سلولی گیاه را می‌شکند و این ماده به بدن می‌رسد.

توت فرنگی

توت فرنگی

توت فرنگی و تمشک سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C و الاژیک اسید، یک ماده شیمیایی گیاهی هستند و جزو غذاهای ضد سرطان می باشند. در آزمایش‌های آزمایشگاهی، به نظر می‌رسد الاژیک اسید دارای خواص ضد سرطانی است که آنزیم‌ها را که مواد سرطان‌زا را از بین می‌برند و رشد تومورها را کند می‌کنند، افزایش می‌دهد. به نظر می‌رسد از سرطان های پوست، مثانه، ریه، مری و سینه جلوگیری می‌کند. توت فرنگی‌ها همچنین حاوی فلاونوئیدها هستند که آنزیمی را که به DNA آسیب می رساند و با سرطان ریه مرتبط است سرکوب می‌کند.

همانطور که تحقیقات جدید همچنان درباره درمان سرطان به نتایج امیدوار کننده‌ای دست می‌یابند، مشخص شده است که رژیم غذایی شما می‌تواند تأثیر زیادی بر خطر ابتلا به سرطان داشته باشد. اگرچه غذاهای زیادی وجود دارند که پتانسیل کاهش گسترش و رشد سلول‌های سرطانی را دارند، تحقیقات کنونی محدود به مطالعات آزمایشگاهی، حیوانات و مشاهده است. برای درک اینکه چگونه این غذاها ممکن است مستقیما بر رشد سرطان در انسان تأثیر بگذارند، به مطالعات بیشتری نیاز است.

در این میان، داشتن یک رژیم غذایی غنی از غذاهای کامل، همراه با یک سبک زندگی سالم که جزو غذاهای ضد سرطان نیز باشند، بسیاری از جنبه‌های سلامتی شما را بهبود می‌بخشد.

از اینکه مطالب علمی و مستند مجله میشا ارگانیک را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید، سپاسگزاریم. شما همراهان همیشگی میشا ارگانیک می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در قسمت دیدگاه درج کنید.

مشاوران و کارشناسان تخصصی میشا ارگانیک همواره پاسخگوی سوالات شما هستند. با ما در ارتباط باشید.