کاسنی (Cichorium intybus) اغلب به عنوان یک علف هرز در بسیاری از مزراع و کنار جاده‌ها یا در مراتع رشد می‌کند. این گیاه بومی اروپا و آسیاست. در اروپا شناخته شده‌ترین استفاده کاسنی، به عنوان جایگزین قهوه است. اما به نظر می‌رسد این گیاه کاربرد بالقوه بیشتری دارد. در ایران از اندام‌های هوایی این گیاه (ساقه، برگ و گل) عرق کاسنی تهیه می‌شود.

تحقیقات زیادی برای اثبات خواص بالقوه عرق کاسنی انجام شده است اما بسیاری از تحقیقات هنوز در مراحل اولیه هستند، شواهد اولیه فواید احتمالی این گیاه را برای دستگاه گوارش و کبد، کمک به درمان دیابت، کاهش پوکی استخوان و کاهش التهاب و آرتریت نشان می‌دهد.

خواص عرق کاسنی

عرق کاسنی

طبق گزارش USDA Food Data Cental، کاسنی منبع عالی ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله روی، منیزیم، منگنز، کلسیم، آهن-اسید فولیک و پتاسیم و همچنین ویتامین A، B6، C، E و K است. اینها عوامل اصلی پشت تمام فواید سلامتی کاسنی هستند.

مفید برای دستگاه گوارش

ریشه کاسنی حاوی مقادیر زیادی اینولین است، اینولین نوعی کربوهیدرات است که برای انسان غیرقابل می‌باشد. با عبور اینولین از دستگاه گوارش، این ماده به عنوان یک پری بیوتیک، منبع غذایی برای باکتری‌های مفید عمل می‌کند. اینولینی که از کاسنی به دست می‌آید، اغلب به عنوان مکمل برای بهبود عملکرد دستگاه گوارشی فروخته می‌شود.

اینولین ممکن است برای برخی افراد موجب نفخ شود. بنابراین این افراد باید با احتیاط از عرق کاسنی استفاده کنند یا دوز را به آرامی در طول زمان افزایش دهند تا عوارض جانبی به حداقل برسد.

کمک به هضم غذا

عرق کاسنی برای سلامت دستگاه گوارش شما عالی است، زیرا احتمالا حاوی اینولین است که می‌تواند به عنوان یک پری بیوتیک قوی عمل کند. پری‌بیوتیک‌ها دسته‌ ای از باکتری‌هایی هستند که به جای بیماری‌ها، برای میزبان مفید هستند. یک گزارش منتشر شده در مجله FEMS Microbiology Ecology گزارش می‌دهد که اینولین برای مبارزه با تعدادی از مشکلات روده و گوارشی، از جمله بیماری رفلاکس اسید، سوء هاضمه، و سوزش سر دل استفاده مفیدند، زیرا به طور فعال اسیدیته دستگاه گوارش را تنطیم می‌کند، بنابراین، عرق کاسنی نقش حیاتی در تسهیل هضم دارد.

دوستدار کبد

کبد

بیماری کبد چرب غیر الکلی شایع ترین شکل بیماری کبدی است که حدود یک چهارم بزرگسالان را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد. کبد چرب غیر الکلی معمولا به دلیل رژیم غذایی نامناسب ایجاد می‌شود که منجر به تجمع چربی در کبد می‌گردد.

مطالعات حیوانی صورت گرفته روی موش‌ها نشان داد که کاسنی به طور قابل‌توجهی اثرات منفی رژیم غذایی پرچرب بر کبد را معکوس می‌کنند. حتی مشخص شد که کاسنی اثرات رژیم غذایی بر افزایش وزن را کاهش می‌دهد.

یک مطالعه که تاثیر کاسنی بر روی بیماران مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی انجام شد، گزارش کردند که استفاده از عرق کاسنی باعث افزایش سطح آنتی اکسیدان و کاهش التهاب در بدن افراد می‌شود.

مدیریت دیابت

به نظر می‌رسد عرق کاسنی به عنوان یک گیاه دارویی به درمان مشکلات قند خون و دیابت کمک می‌کند. در یک مطالعه که روزانه 10 گرم اینولین کاسنی به بیماران دیابتی داده بودند، گزارش کردند که سطح قند خون، عملکرد کبد و فشار خون افرد به طور قابل توجهی بهبود یافت.

شما عزیزان می توانید عرق ارگانیک کاسنی برگسان  و عرق بیدکاسنی ارگانیک برگسان را از میشا ارگانیک خریداری کنید و از نوشیدن ایم محصولات ارگانیک لذت ببرید.

سلامت قلب

اینولین نه تنها برای دستگاه گوارش مفید است، بلکه سطح کلسترول LDL (کلسترول بد) را در بدن کاهش می‌دهد. این نوع کلسترول یکی از عوامل اصلی فشار خون بالا است، زیرا جریان خون را در رگ‌ها را کند می‌کند و مانع از جریان خون عادی در رگ‌ها می‌شود. همین عامل باعث افزایش حملات قلبی و سکته می‌شود.

جالب است که مسیر شیمیایی که اینولین برای کاهش حضور کلسترول LDL در آن عمل می‌کند، به ندرت فعال است، مگر اینکه فرد سطح بالایی از کربوهیدرات‌ها را مصرف کند.

تحقیقات بیشتری در حال بررسی این موضوع است که چگونه عرق کاسنی می‌تواند از طرق دیگر به سلامت قلب کمک کند. سبزیجات کم کالری مانند کاسنی باید در رژیم غذایی فرد گنجانده شود تا از کلسترول بالا و در نهایت بیماری قلبی جلوگیری کنند. علاوه بر این، عرق کاسنی مملو از فنول‌های گیاهی است که به طور گسترده به عنوان عوامل ضد ترومبوتیک و ضد آریتمی مورد مطالعه قرار گرفته است. این عوامل به عنوان آنتی اکسیدان در نظر گرفته می‌شوند و مطالعات نشان داده است که قهوه مبتنی بر کاسنی به جای یک قهوه معمولی می‌تواند تعادل خون و پلاسما را در بدن به میزان قابل توجهی بهبود بخشد که احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

پتانسیل ضد سرطانی

عرق کاسنی

در مطالعات مختلف، محققان ثابت کرده اند که مصرف عرق کاسنی باعث کاهش رشد تومور می‌شود. گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد که به دلیل فروکتان‌های موجود در کاسنی، رشد تومورها کم می‌شود.

این گیاه دارای خواص ضد توموری بالقوه و خواص آنتی اکسیدانی است. بر اساس گزارشی در مورد تأثیر اینولین در سرطان سینه و رشد تومور در مجله تغذیه، پلی فنول‌ها و فیتوکمیکال‌های موجود در کاسنی به پیشگیری از سرطان انواع مختلف از جمله سرطان سینه و روده بزرگ کمک می‌کند.

کمک به حرکات روده

از آنجایی که اینولین موجود در عرق کاسنی بدون هضم از بدن شما عبور می‌کند و باکتری‌های روده شما را تغذیه می‌کند، هضم مواد غذایی را بهتر می‌کند.

فیبر موجود در عرق کاسنی باعث کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت شد. این تاثیر عمدتا مربوط به اینولین است که باعث رشد باکتری‌های مفید درگیر در متابولیسم کربوهیدرات می‌شود که کربوهیدرات‌ها را به قند تجزیه می‌کند و حساسیت به انسولین را افزایش می‌دهند.

ریشه کاسنی اغلب  به پودر تبدیل می‌شود و به عنوان جایگزین قهوه استفاده می‌شود. کاسنی صدها سال است که به عنوان یک داروی گیاهی برای بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود و امروزه نیز ارزش خود را به خوبی نشان می‌دهد.

کاهش درد آرتریت

عرق کاسنی به طور سنتی به عنوان یک درمان برای آرتریت استفاده می‌شود و مطالعات نشان داده‌اند که دارای خواص ضد التهابی است، به همین دلیل است که باعث کاهش درد در شرایطی مانند آرتروز می‌شود.

در یک مطالعه 2010، 70 درصد از افراد مورد آزمایش که عرق کاسنی را دریافت کردند، بهبود قابل توجهی در درد مرتبط با شرایط استئوآرتریت خود گزارش کردند. کاسنی همچنین می‌تواند به عنوان یک عامل ضد التهاب عمومی برای درد، دردهای عضلانی و درد مفاصل استفاده شود.

تقویت ایمنی بدن

تقویت ایمنی بدن

عرق کاسنی دارای تعدادی ویژگی مفید است که آن را به تقویت کننده قدرتمندی برای سیستم ایمنی بدن شما تبدیل می‌کند. این عرق، اثرات ضد باکتریایی واضحی را بر روی تعدادی از گونه‌های خطرناک باکتری نشان می‌دهد. مواد شیمیایی موجود در این عرق به عنوان آنتی اکسیدان‌های بالقوه عمل می‌کنند و رادیکال‌های آزاد را از جریان خون خارج می‌کنند. این امر احتمال ابتلا به تعدادی از بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.

کاهش اضطراب

عرق کاسنی دارای خواص آرام‌بخشی است که تصور می‌شود اضطراب را کاهش می‌دهد و ذهن را آرام می‌کند و در نتیجه استرس و اثرات خطرناکی که می‌تواند بر بدن داشته باشد را تسکین می‌دهد. یک گزارش در سال 2016، بر اساس ارتباط بین تغذیه و سلامت روان، که در مجله Performance Health Center منتشر شد، نشان داد که عصاره ریشه کاسنی نیز می‌تواند به عنوان یک خواب آور به دلیل این خاصیت آرام بخش استفاده شود و بسیار سالم تر از بسیاری از قرص‌های خواب آور است.

عرق کاسنی با کاهش استرس و اضطراب می‌تواند به کاهش احتمال بیماری قلبی، عدم تعادل هورمونی، بی‌خوابی، آلزایمر و پیری زودرس کمک کند.

در فروشگاه میشا ارگانیک عرقیات گیاهی متنوع و ارگانیک موجودند که شما عزیزان می توانید با کلیک روی لینک از این محصولات دیدن کرده و به راحتی آنها را خریداری کنید.

درمان اختلالات کلیوی

عرق کاسنی اغلب به عنوان ادرار آور استفاده می‌شود که حجم ادرار را افزایش می‌دهد. تکرر ادرار می‌تواند به دفع سمومی که بدن در کبد و کلیه‌ها ذخیره می‌کند کمک کند. در نتیجه از شرایط خطرناکی که هنگام باقی ماندن سموم در بدن رخ می‌دهد، جلوگیری کند. همچنین، تکرر ادرار می‌تواند وزن اضافی را از بین ببرد و حتی چربی را کاهش دهد، زیرا 4 درصد ادرار معمولا رسوبات چربی است که در غیر این صورت در جای دیگری در بدن ذخیره می‌شود.

کمک به کاهش وزن

عرق کاسنی

عرق کاسنی احتمالا منبع خوبی از اولیگو فروکتوز است و اینولین نیز فیبر غذایی طبیعی است که با کاهش وزن به مدیریت وزن کمک می‌کند. هر دوی اینها به تنظیم گرلین کمک می‌کنند، گرلین اسید آمینه‌ای است که در درجه اول با احساس گرسنگی و رفتار جستجوی غذا مرتبط است. عرق کاسنی با کاهش میزان هورمون گرلین، پرخوری افراد را کاهش داده و باعث سیری یا احساس سیری می‌شود، در نتیجه به کاهش وزن کمک می‌کند.

درمان یبوست

بار دیگر، نقش اینولین به عنوان یک فیبر طبیعی به عنوان یک مزیت عمده عرق کاسنی مطرح می‌شود! فیبر به حجیم شدن مواد زاید و حرکات روده  کمک می‌کند. اساسا این بدان معنی است که هضم به طور کلی بهتر شده و یبوست نیز به میزان زیادی کاهش می یابد.

با بهبود فلور دستگاه گوارش، به وسیله اینولین هضم مواد غذایی نیز بهتر می‌شود. یک مطالعه بر روی افراد مسن مبتلا به یبوست نشان داد که مصرف 15 گرم اینولین کاسنی در روز، یبوست این افراد را تا حدودی درمان کرد.

عوارض جانبی عرق کاسنی

  • اگرچه استفاده از کاسنی فواید زیادی برای سلامتی شما دارد، اما نباید در مصرف آن زیاده روی کنید.
  • اگر باردار هستید این احتمال وجود دارد که قاعدگی را تحریک کرده و احتمالا منجر به سقط جنین شود.
  • همچنین، زنان در دوران شیردهی نباید بیش از حد عرق کاسنی مصرف کنند، زیرا تحقیقات زیادی در مورد انتقال مواد غذایی موجود در عرق کاسنی بین مادر و کودک از طریق شیر مادر انجام نشده است.
  • علاوه بر این، این ترکیبات گیاه نزدیک به گل همیشه بهار و بابونه است، بنابراین واکنش‌های آلرژیک غیر معمول نیست، به خصوص اگر قبلا به این گونه‌ها حساسیت نشان دادید.
  • توصیه می‌شود هر زمان که خوراکی جدیدی به رژیم غذایی خود اضافه می‌کنید با پزشک خود مشورت کنید. در نهایت، اگر سنگ کیسه صفرا دارید، مصرف عرق کاسنی بیش از حد ممکن است مشکل شما را تشدید کند، بنابراین اگر در گذشته مشکلات کیسه صفرا داشته اید، حتما با پزشک خود درباره مصرف عرق کاسنی مشورت کنید.

از اینکه مطالب علمی و مستند مجله میشا ارگانیک را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید، سپاسگزاریم. شما همراهان همیشگی میشا ارگانیک می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در قسمت دیدگاه درج کنید.

مشاوران و کارشناسان تخصصی میشا ارگانیک همواره پاسخگوی سوالات شما هستند. با ما در ارتباط باشید.