زیره (Cuminum cyminum) یک ادویه محبوب است که بومی مناطق خاورمیانه و هند می‌باشد. گیاهی گلدار از تیره جعفری (Apiaceae) بوده و دانه‌هایی تولید می‌کند که عطر و خواص دارویی منحصر به فردی دارند. زیره هزاران سال است که بخشی از رژیم غذایی انسان بوده و مردم در سراسر جهان از زیره ارگانیک به عنوان چاشنی در غذا استفاده می‌کنند. این گیاه با خواص دارویی و مصرفی که دارد در بسیاری از کشورها کشت می‌شود.

ارگانیک بودن یک محصول بدان معنی است در کاشت و پرورش این گیاه از مواد شیمیایی استفاده نشده است. در کاشت زیره ارگانیک نیز اصول مربوط به کشاورزی ارگانیک رعایت می‌شود. در نتیجه با مصرف زیره ارگانیک علاوه بر اینکه از خواص دارویی آن بهره مند می‌شوید، سموم و مواد شیمیایی مضر نیز وارد بدن شما نمی‌شود.

خواص درمانی زیره ارگانیک

از سالیان گذشته مردم از زیره برای درمان بیماری‌هایی از جمله سوء هاضمه و اسهال گرفته تا سردرد استفاده می کردند. مردم هند از آن برای درمان سنگ کلیه و مثانه، بیماری‌های چشمی و حتی جذام استفاده کرده اند. با گذشت زمان، تحقیقات علمی در حال یافتن شواهدی است که از بسیاری از این خواص زیره را تایید می‌کنند.

زیره ارگانیک

پیشگیری از سرطان

سرطان زمانی ایجاد می‌شود که سلول‌های بدن شروع به تکثیر خارج از کنترل می‌کنند. تومورها مجموعه ای از این سلول‌های غیر طبیعی هستند که در آنها سلول‌ها بیش از حد تکثیر پیدا کرده و چرخه سلولی از تنظیم خارج می‌شود. در چندین مطالعه حیوانی، دانشمندان دریافته‌اند که دانه‌های زیره ارگانیک از رشد انواع مختلف تومورها، از جمله تومورهای ناشی از سرطان‌های کبد، معده و روده بزرگ جلوگیری می‌کند.

زیره دارای خواص سم زدایی و شیمی درمانی است. ترکیب فعال زیره آلدهید بوده که موجب تاخیر در رشد تومور می‌شود. البته مطالعات بیشتری برای تعیین اینکه آیا زیره می‌تواند به پیشگیری از سرطان در انسان کمک کند، مورد نیاز است.

اثرات ضد باکتریایی

تحقیقات نشان داده است که زیره ارگانیک به کشتن برخی از باکتری‌هایی که می‌توانند وارد بدن شما شده و شما را بیمار کنند، کمک می‌کند. در تحقیقات آزمایشگاهی نیز، زیره رشد میکروارگانیسم‌ها از جمله E.coli را محدود می‌کند. اشیرشیا کلی باکتری است که می‌تواند باعث مسمومیت غذایی شود.

حاوی آنتی اکسیدان است.

دانه‌های زیره ارگانیک حاوی مواد طبیعی هستند که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کنند. این بدان معناست که این مواد (به نام‌های آپیژنین و لوتئولین) از موفقیت رادیکال‌های آزاد کوچکی که به سلول‌های سالم حمله می‌کنند جلوگیری می‌کنند. آنتی اکسیدان‌ها به شما کمک می‌کنند تا احساس سلامتی و انرژی بیشتری داشته باشید و از پیری پوست جلوگیری می‌کنند.

خواص زیره ارگانیک

تقویت هضم

زیره ارگانیک یکی از گیاهانی است که برای روده مفید است و آنزیم‌های پانکراس را تقویت کرده و به فرآیند هضم کمک می‌کند. دانه‌های زیره ارگانیک حاوی تیمول و اسانس‌هایی هستند که غده بزاقی را تحریک و در نتیجه هضم غذا را تسهیل می‌کنند. به افرادی که سیستم گوارشی ضعیفی دارند توصیه می‌شود برای هضم بهتر و کاهش نفخ، زیره را صبح زود با معده خالی مصرف کنند. زیره ضد نفخ است و هضم و اشتها را بهبود می‌بخشد. وجود منیزیم و سدیم در زیره ارگانیک باعث تسکین درد معده می‌شود.

درمان بی خوابی با زیره ارگانیک

اسانس‌های موجود در زیره ارگانیک، ماهیتی خواب‌آور و اثرات آرام‌بخشی دارند، که استرس و اضطراب را که معمولا باعث بی‌خوابی می‌شود، کاهش می‌دهد. علاوه بر این، زیره حاوی ملاتونین، هورمون تنظیم کننده خواب، و همچنین مقادیر قابل توجهی آهن و منیزیم است که همگی برای تنظیم فعالیت مغز و القای خواب به موقع ضروری هستند.

کاهش وزن

استراتژی‌های کاهش وزن زیادی وجود دارد. بسیاری بر کاهش کالری یا محدود کردن کالری تمرکز می‌کنند، در حالی که برخی دیگر تغذیه سالم، نسبت درشت مغذی ها، قند خون یا ورزش مداوم را هدف قرار می‌دهند.

بیشتر رژیم‌های کاهش وزن برای ادامه دادن اراده قوی نیاز دارند و اغلب افراد نتیجه خوبی از آن نمی‌گیرند. برای اکثر مردم، سالم بودن برای کاهش وزن، به جای کاهش وزن برای سالم ماندن معنی می‌شود. در بین موادی که باعث کاهش چربی و کاهش وزن می‌شوند زیره پیشتاز میدان است. زیره نه تنها به کاهش سریع وزن کمک می‌کند، بلکه با کاهش سطح چربی‌های مضر در خون، بر کاهش چربی بدن نیز تأثیر مثبتی می‌گذارد.

کاهش وزن با زیره ارگانیک

سلامت دستگاه گوارش

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یک اختلال شایع گوارشی است که 11 درصد از افراد را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد. برخی از شایع ترین علائم IBS عبارتند از نفخ و درد شکم. در حالی که بسیاری از علل بالقوه IBS (از جمله جنسیت، استرس و رشد بیش از حد باکتری‌های روده کوچک) تا حدودی یک راز هستند، پیشرفت هایی در درمان IBS (و بسیاری از مشکلات گوارشی دیگر) با زیره حاصل شده است.

مصرف زیره خطر کم خونی فقر آهن را کاهش می‌دهد.

کم خونی ناشی از فقر آهن در صورتی رخ می‌دهد که آهن کافی در بدن خود (عمدتا در خون) نداشته باشید. کم خونی فقر آهن در نهایت می‌تواند منجر به خستگی، ضعف و یا تنگی نفس شود. بسیاری از افراد مبتلا به کم خونی فقر آهن علائم و نشانه‌های واضح کم خونی را در مراحل اولیه نشان می‌دهند، در حالی که بسیاری دیگر ممکن است اصلا هیچ علامتی نداشته باشند.

بسیاری از علل کم خونی شناخته شده است، در حالی که علل دیگر هنوز در حال کشف هستند. شایع ترین علل کم خونی عبارتند از:

  • رژیم غذایی کم آهن
  • مشکل در جذب آهن
  • از دست دادن خون
  • التهاب
  • تعداد کم هموگلوبین در خون

زیره یک ماده طبیعی غنی از آهن است که آهن رژیم غذایی شما را افزایش می‌دهد. یک قاشق چایخوری زیره آسیاب شده حاوی 1.4 میلی گرم آهن است. از این رو، زیره یک منبع مکمل عالی برای آهن است، حتی اگر در مقادیر کم به عنوان چاشنی استفاده شود.

دیابت

مدیریت قند خون روز به روز در صنعت سلامت و تندرستی محبوب تر می‌شود، زیرا عدم تعادل قند خون (افزایش و کاهش قند خون)  با بسیاری از مسائل رایج سلامتی مانند دیابت نوع 2، بیماری قلبی و مغزی ارتباط دارد. زیره به افراد مبتلا به دیابت کمک می‌کند تا علائم و اثرات آن را مدیریت کنند. به طور سنتی به عنوان یک داروی ضد دیابت استفاده می‌شود، یک مطالعه نشان داد که خوردن زیره می‌تواند به کاهش اوره در خون کمک کند ( اوره یک ترکیب آلی است  که در واکنش بدن به انسولین اختلال ایجاد می‌کند. همچنین زیره ارگانیک باعث تحریک تولید انسولین در بدن می‌شود که به کنترل سطح قند خون کمک می‌کند.

زیره ارگانیک

شما عزیزان می توانید آویشن باغی ارگانیک آبگینه، بابونه رومی ارگانیک پاک گیاه، گلپر ارگانیک زوبین، رازیانه ارگانیک پاک گیاه، نعنا فلفلی خشک ارگانیک شفانیک و سماق قرمز وحشی ارگانیک کلان آذر را از فروشگاه میشا ارگانیک خریداری کنید.

کاهش کلسترول

کلسترول خون بالا به عنوان یک عامل خطر اصلی برای بیماری های قلبی و حتی حمله قلبی شناخته می‌شود. در نتیجه، مدیریت سطح کلسترول (سطح پایین LDL و سطح بالاتر HDL) جنبه مهمی از سلامتی شماست که باید به آن توجه کنید. افزودن زیره سبز به رژیم غذایی خود به طور منظم به کاهش چربی خون کمک می‌کند.

آسم و سرماخوردگی را برطرف می‌کند.

خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد قارچی زیره، آن را به یک داروی فوق العاده برای درمان آسم و سرماخوردگی تبدیل کرده است. زیره ارگانیک خاصیت خلط آوری نیز دارد. این گیاه خلط و مخاط مجاری تنفسی را شل می‌کند و از بین بردن آن آسان تر می‌شود. اسانس آن به عنوان یک ضد عفونی کننده و به دفع عفونت‌ها و تقویت ایمنی کمک می‌کند.

درمان هموروئید

زیره یک منبع غنی از فیبر غذایی است که خواص ضد قارچی، ضد قارچی و ضد میکروبی دارد. آلدهید و پیرازین موجود در زیره ارگانیک به عنوان یک ملین طبیعی عمل می‌کند. همچنین به درمان عفونت‌ها یا زخم‌های دستگاه دفع کمک نموده و هموروئید را تسکین می‌دهد.

حافظه بهتر

زیره ارگانیک سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌هایی مانند ریبوفلاوین، ویتامین B6، زآگزانتین و نیاسین است. به همین دلیل مصرف زیره برای عملکرد صحیح مغز مفید است. زیره با تغذیه سلول‌های مغز به ارتقای سلامت روان و تقویت حافظه کمک می‌کند.

دمنوش زیره ارگانیک

برای خرید و مشاهده گیاهان دارویی ارگانیک موجود در فروشگاه میشا ارگانیک، روی لینک کلیک کنید.

زیره مفید برای پوست و درمان آکنه

زیره که به دلیل خواص ضد التهابی خود شناخته شده است می‌تواند به شما در تسکین فوری آلرژی ها  کمک کند. پوست را تسکین می‌دهد و به کنترل هرگونه التهاب ناشی از آلرژی کمک می‌کند. خواص ضد باکتریایی زیره باعث از بین بردن باکتری‌های روی پوست و درمان آکنه می‌شود.

از اینکه مطالب علمی و مستند مجله میشا ارگانیک را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید، سپاسگزاریم. شما همراهان همیشگی میشا ارگانیک می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در قسمت دیدگاه درج کنید.

مشاوران و کارشناسان تخصصی میشا ارگانیک همواره پاسخگوی سوالات شما هستند. با ما در ارتباط باشید.