زرشک با نام علمی Berberis vulgaris بوته‌ای بومی اروپا و شمال آفریقا است که اکنون در بسیاری از مناطق آمریکای شمالی به صورت وحشی رشد می‌کند. انواع زرشک به طور سنتی برای تهیه مربا و ژله استفاده می‌شود. اما این گیاه سابقه طولانی به عنوان دارویی عادی برای اختلالات گوارشی از جمله یبوست، اسهال، سوء هاضمه، سوزش سر دل و از دست دادن اشتها دارد.

به طور سنتی تصور می‌شد که زرشک جریان صفرا را افزایش می‌دهد، به همین دلیل از آن برای برطرف کردن مشکلات کبد و کیسه صفرا استفاده می‌شد. همچنین به طور موضعی برای درمان بیماری‌های پوستی مانند اگزما، پسوریازیس، آکنه و زخم‌های جزئی استفاده می شد.

زرشک و سلامتی

زرشک درختچه‌ای همیشه سبز و برگریز است که میوه‌های قرمز رنگی دارد. زرشک بیش از 200 سال است که به دلیل خواص دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شما می‌توانید زرشک را به صورت خوراکی مصرف کنید. ترکیب فعال موجود در این گیاه یک آلکالوئیدی به نام بربرین است. آلکالوئیدهای موجود در در ریشه، ریزوم و پوست ساقه گیاه یافت می‌شوند. مزایای زرشک به احتمال زیاد متکی به این واقعیت است که حاوی بربرین است.

 

زرشک

 

برخی از فواید اثبات شده زرشک شامل سیستم تقویت سیستم ایمنی، تنظیم فشار خون، حفظ سلامت قلب و … است. از این رو، مطالعات متعددی روی زرشک متمرکز شده است که هدف آنها کشف چندین فواید شناخته شده این گیاه است که ما در این مطلب به شرح مهمترین موارد می‌پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

درمان اسهال

یکی از شناخته شده‌ترین کاربردهای زرشک به عنوان یک گیاه، برای درمان اسهال و اسهال خونی است و تحقیقات برای این منظور حداقل به اواسط قرن بیستم برمی‌گردد. اسهال ناشی از باکتری‌های خاصی است که می‌توانند به طور طبیعی با استفاده از زرشک درمان شوند. با این حال، هنگامی که وضعیت جدی است، بسیار ضروری است که بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

 

زرشک

برای خرید زرشک ارگانیک بیونیک، اینجا کلیک کنید.

 

در مطالعه‌ای که در مجله بیماری‌های عفونی منتشر شد، افرادی که اسهال ناشی از  E. coli را تجربه کردند، 8 ساعت پس از مصرف زرشک، به طور چشمگیری بهبود پیدا کردند.

کنترل قند خون

این گیاه خوش طعم سطح قند خون را در افراد مبتلا به دیابت کاهش می‌دهد. نتایج یک مطالعه بر روی 84 بیمار منتشر شده در سال 2008 نشان می‌دهد که مصرف 500 میلی گرم زرشک در روز به مدت سه ماه، قند خون را به اندازه متفورمین، داروی خط اول برای دیابت نوع 2، کنترل کند.

سم‌زدایی

یکی از مهمترین ترین مزایای زرشک برای سلامتی این است که در پاکسازی خون مفید است. زرشک می‌تواند به بهبود عملکرد کبد کمک کند، که به نوبه خود سم‌زدایی خون را در بدن شما افزایش می‌دهد.

 درمان عفونت های دستگاه گوارش

یکی از شگفت‌انگیزترین مزایای زرشک  این است که می‌تواند در درمان عفونت‌های گوارشی به دلیل وجود برخی عوامل قوی ضد باکتری و ضد قارچ در آن کمک کند.

 

فواید زرشک

 

کنترل سطح کلسترول

این گیاه خوشمزه سطح کلسترول را کنترل می‌کند. فیبر غذایی موجود در زرشک برای اتصال کلسترول در روده فوق العاده است. که به نوبه خود سطوح کلسترول خوب را افزایش می‌دهد و این موضوع به کنترل سطح کلسترول کمک می‌کند.

مصرف 500 میلی گرم بربرین دو بار در روز به مدت سه ماه باعث کاهش کلسترول بد یا LDL در افراد مبتلا به کلسترول بالا می‌شود.

سلامت چشم

این گیاه برای سلامت چشم مفید شناخته شده است. بربرین موجود در زرشک سلامت چشم را تقویت می‌کند. این بدان معناست که نه تنها می‌تواند بینایی را بهبود بخشد، بلکه می‌تواند از هرگونه انحطاط ماکولا که مربوط به بینایی است جلوگیری کند.

تحریک تولید گلبول های سفید

 

تحریک تولید گلبول های سفید با مصرف زرشک

 

زرشک در تحریک تولید گلبول‌های سفید موثر است. ترکیب شیمیایی بربرین موجود در زرشک، در این امر کمک می‌کند. تولید بهینه گلبول‌های سفید در ارتقا سطح ایمنی بدن و تسریع بهبود زخم‌ها مفید است.

 مشکلات قاعدگی

اگر در چرخه قاعدگی خود بی‌نظمی دارید، مصرف زرشک می‌تواند در حل بسیاری از مشکلات قاعدگی شما کمک کند. قرن‌هاست که از زرشک به عنوان داروی گیاهی استفاده می‌شود و پس از مصرف متوجه خواهید شد که می‌تواند همه چیز را متعادل کند.

کاهش فشار خون با زرشک

فشار خون بالا مشکلی نیست که بتوان به راحتی با آن کنار آمد. این گیاه می‌تواند به شل شدن عروق خونی کمک کند و در نتیجه با بهبود جریان خون، به عملکرد صحیح قلب نیز کمک می‌کند. این به نوبه خود منجر به کاهش فشار خون نیز می‌شود.

هضم

تقریبا همه میوه‌ها حاوی مقدار زیادی فیبر هستند که برای هضم عالی هستند. این گیاه به دلیل داشتن فیبر در بهبود هضم غذا مفید است. جدا از این، اثرات ضد باکتریایی و ضد قارچی این گیاه می‌تواند به سالم نگه داشتن گوارش و برطرف کردن عفونت کمک کند.

پلاک دندان و التهاب لثه

تحقیقات نشان می‌دهد که مسواک زدن با ژل عصاره زرشک اروپایی حاوی 1 درصد بربرین به مدت 3 هفته است، باعث کاهش پلاک دندان و التهاب لثه می‌شود. به نظر می‌رسد این اثرات مشابه اثرات ضد پلاک یک خمیردندان تجاری (Colgate) است.

درمان کم‌خونی

 

آنمی و زرشک

 

در درمان کم‌خونی مفید است. کم‌خونی زمانی رخ می‌دهد که بدن از کمبود آهن رنج می‌برد. کمبود آهن ممکن است دلایل زیادی داشته باشد. با این حال، زرشک سرشار از ویتامین C است که جذب آهن را افزایش می‌دهد. بنابراین می‌تواند برای برطرف نمودن کم خونی مفید باشد.

مجاری ادراری

مصرف زرشک باعث کاهش علائمی مانند التهاب و سوزش مجاری ادارای می‌شود. استفاه از این گیاه در برنامه غذایی برای سنگ کلیه و مشکلات کیسه صفرا عالی است و موجب سالم ماندن کلیه ها و مجاری اداراری می‌شود.

تقویت عملکرد قلب

مطالعات نشان می‌دهد که بربامین، یکی دیگر از آلکالوئیدهای موجود در زرشک، می‌تواند از قلب در برابر آسیب ایسکمی (کم رسیدن خون) و برقراری مجدد خون محافظت کند، آسیب بافتی هنگامی ایجاد می‌شود که خون پس از یک دوره کمبود اکسیژن به بافت باز می‌گردد.

 

تقویت قلب با زرشک

 

بربامین غلظت یون‌های کلسیم را در داخل سلول‌ها تنظیم می‌کند و فعال شدن کالپین (پروتئاز وابسته به کلسیم) را که اغلب در برخی از دلایل نارسایی قلبی نقش دارد، متوقف می‌کند. همچنین، این آلکالوئید با افزایش حساسیت سلول‌ها به کلسیم که در تنظیم انقباض ماهیچه‌ها نقش دارد، انقباض ماهیچه‌های قلب را تقویت می‌کند.

مفید برای سرطان

سرطان یکی از بیماری‌های مهم در زمینه سلامت در سراسر جهان است و یکی از رایج‌ترین بیماری‌های مورد مطالعه در بین متخصصان است. یکی از گیاهان کشف شده برای کمک به این بیماری‌ها، زرشک است. محتوای ویتامین C موجود در این گیاه می‌تواند از رشد سلول‌های سرطانی، به ویژه سلول‌های ایجاد کننده تومور جلوگیری کند. برای کسانی که تحت شیمی درمانی و پرتودرمانی هستند، دوز بالای ویتامین C این گیاه در ارتقا سیستم ایمنی و تنظیم فشار خون بسیار مفید است.

زرشک برای کیسه صفرا و کبد

 

زرشک برای سلامتی کبد

 

آنتی‌اکسیدان‌ها و محتویات ملین زرشک آن را به یک ماده قوی در تسهیل پاکسازی طبیعی و سالم کیسه صفرا و کبد تبدیل می‌کند. هنگامی که این اندام‌ها پاکسازی می‌شوند، یک چرخه منظم ترشح وجود دارد که مانع اثرات نامطلوب سطح پایین ترشح صفرا می‌شود که توسط عوامل خارجی مختلف مانند وضعیت سلامتی موجود یا رژیم غذایی ناسالم ایجاد می‌شود.

برای سلامت  قلب

این گیاه می‌تواند قلب را سالم نگه دارد. این به این دلیل است که می‌تواند فشار خون را پایین بیاورد، از کلسترول بد بکاهد، اکسیداتیو را کاهش داده یا حتی از بین ببرد. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، از آسیب به سیستم قلبی عروقی جلوگیری می‌شود و منجر به داشتن یک سیستم قلبی بسیار سالم و با عملکرد خوب می‌گردد. این امر به ویژه در مورد بیماران مبتلا به دیابت و کسانی که سندرم متابولیک دارند، بیشتر صادق است.

برطرف کردن عفونت

این گیاه می‌تواند جادوی خود را برای مبارزه با تهاجم و ایجاد عفونت در بدن انجام دهد. می‌تواند سلول‌های میزبان خاص را که باعث انواع مختلف عفونت می‌شوند سرکوب کند. به عنوان مثال شامل بیماری‌هایی مانند بیماری‌های التهابی، سینوزیت، گلودرد و عفونت مجاری ادراری (UTI) است.

کاهش التهاب ریه

 

آب زرشک

 

التهاب ریه می‌تواند منجر به شرایط خطرناک‌تری مانند سرطان ریه شود. افراد سیگاری، احتمالا بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند. یکی از راه‌های سالم نگه داشتن ریه‌ها با وجود سیگار کشیدن، مصرف زرشک است که از التهاب مداوم ریه‌ها جلوگیری می‌کند و خطر ایجاد بیماری‌های مرتبط با دستگاه تنفس را کاهش می‌دهد.

کاهش وزن

مبارزه با چاقی با تغییر عادات غذایی و شیوه زندگی متوقف نمی‌شود. گیاهان خاصی وجود دارند که می‌توانند کاهش وزن را تسریع کنند. یکی از اینها زرشک است. محتوای بالای بربرین این گیاه باعث تنظیم آدنوزین و پروتئین کیناز می‌شود. اینها تقویت کننده‌های متابولیک هستند و به بدن اجازه می‌دهند متابولیسم خود را تنظیم کند و سطح چربی خون را به روش طبیعی کاهش می‌دهد.

چای زرشک

این گیاه را می‌توان به طرق مختلف و انواع مختلفی مانند چای زرشک و افزودن به غذاها استفاده کرد.

کپسول‌های حاوی زرشک ترجیحا باید استاندارد باشد تا حاوی 5 تا 12 درصد آلکالوئیدهای ایزوکینولین باشد.

برای تهیه چای، زرشک‌های تازه یا خشک شده را در آب جوش به مدت 10-15 دقیقه بریزید و سپس صاف کرده و میل کنید.

 

از اینکه مطالب علمی و مستند مجله میشا ارگانیک را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید، سپاسگزاریم. شما همراهان همیشگی میشا ارگانیک می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در قسمت دیدگاه درج کنید.

مشاوران و کارشناسان تخصصی میشا ارگانیک همواره پاسخگوی سوالات شما هستند. با ما در ارتباط باشید.