[vc_row][vc_column][vc_column_text]زردچوبه ادویه‌ای که مدتهاست به دلیل خواص دارویی‌اش شناخته شده است.

زرد چوبه هم از طرف دنیای پزشکی و علمی و هم از طرف علاقمندان به آشپزی مورد توجه قرار گرفته است، زیرا منبع اصلی پلی فنول کورکومین است.

مانند بسیاری از ادویه‌ها، زردچوبه از گذشته در طب سنتی استفاده می‌شد. این ادویه پرخاصیت از ریزوم‌های یک گیاه گلدار که در هند و دیگر مناطق جنوب شرقی آسیا کشت می‌شود، به دست می‌آید.

زردچوبه علاوه بر دادن رنگ زرد به غذاها و خوش طعم کردن آنها، به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی قوی نیز معروف است.

جزء اصلی فعال زردچوبه  و آن چیزی که به ادویه رنگ زرد می‌بخشد کورکومین است. در واقع، می‌توانید کورکومین را به عنوان ترکیبی که مسئول بیشترین مزایای بالقوه زردچوبه است، بشناسید.

“کورکومین” یک آنتی‌اکسیدان طبیعی است که دارای خاصیت ضد التهابی بوده و به کند شدن روند پیری، جلوگیری از بیماری آلزایمر و افسردگی کمک می‌کند.

گیاه زردچوبه

 

گیاه زردچوبه

 

زردچوبه یک گیاه چند ساله ریزوم دار (Curcuma longa) از خانواده زنجبیل است. خواص دارویی زردچوبه به دلیل دارا بودن کورکومین در ترکیب این گیاه است. این ماده چندین سال پیش شناسایی شده با این حال، توانایی تعیین مکانیسم‌های عمل و تعیین اجزای فعال زیستی کورکومین به تازگی مورد بررسی قرار گرفته است.

بیشتر این فواید را می‌توان به اثرات آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی آن نسبت داد. خوردن کورکومین به خودی خود قادر به ایجاد اثرات زیستی نیست که به نظر می‌رسد در درجه اول به دلیل جذب ضعیف، متابولیسم سریع و حذف سریع این ماده در بدن باشد.

اجزای مختلفی وجود دارند که می‌توانند اثرات زیستی را افزایش دهند. به عنوان مثال، پیپرین جزء اصلی فعال فلفل سیاه است و در ترکیب با کورکومین، اثرات زیستی را تا 2000 درصد افزایش می‌دهد. کورکومین همراه با عوامل تقویت کننده مزایای متعددی برای سلامتی دارد.

کورکومین (1،7-bis (4-hydroxy-3-methoxyphenyl) -1،6-heptadiene-3،5-dione)، که دیفرولویل متان نیز نامیده می‌شود، پلی‌ فنل اصلی طبیعی است که در ریزوم Curcuma longa (زردچوبه) یافت می‌شود.

این ماده به دلیل داشتن خواص آنتی‌اکسیدانی، ضد التهابی، ضد جهشی، ضد میکروبی و ضد سرطانی به طور سنتی در کشورهای آسیایی به عنوان یک گیاه دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد

در تحقیقات مختلفی نشان داده شده است که کورکومین یک پلی فنول است که چندین مولکول را هدف قرار می‌دهد و در عین حال فعالیت زیستی آن در سطح سلولی دیده می‌شود.

خواص باورنکردنی زردچوبه برای سلامتی

خواص آنتی‌اکسیدان زردچوبه

خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی دو مکانیسم اصلی هستند که بیشتر اثرات کورکومین زردچوبه را بر شرایط مختلف توضیح می‌دهند. کورکومین موجود در زردچوبه نشانگرهای سیستمیک اکسیداتیو را بهبود می‌دهد.

علاوه بر این، کورکومین یک ترکیب لیپوفیلیک است که آن را به عنوان یک عامل موثر در حذف رادیکال‌های پراکسیل تبدیل می‌کند. بنابراین، مانند ویتامین E، کورکومین نیز به عنوان یک آنتی‌اکسیدان زنجیره‌ای در نظر گرفته می‌شود.

خواص ضد التهابی زردچوبه

واکنش‌های اکسیداتیو در بسیاری از بیماری‌های مزمن دخیل می‌باشند و فرآیندهای آسیب شناختی آن با التهاب ارتباط تنگاتنگی دارد، به این دلیل که یکی به راحتی توسط دیگری ایجاد می‌شود. در واقع، مشخص است که سلول‌های التهابی تعدادی از گونه‌های واکنشی را در محل التهاب آزاد می‌کنند که منجر به واکنش‌های اکسیداتیو می‌شود، که رابطه بین واکنش‌های اکسیداتیو و التهاب را نشان می‌دهد.

 

ضدالتهاب

 

تعدادی از گونه‌های فعال اکسیژن/ نیتروژن می‌توانند یک آبشار سیگنال دهی داخل سلولی را آغاز کنند که بیان ژن‌های پیش التهابی را افزایش می‌دهد. التهاب در ایجاد بسیاری از بیماری‌ها و شرایط مزمن شناسایی شده است این بیماری‌ها عبارتند از بیماری آلزایمر (AD)، بیماری پارکینسون، مولتیپل اسکلروزیس، صرع، آسیب مغزی، بیماری‌های قلبی عروقی، سندرم متابولیک، سرطان، آلرژی، آسم، برونشیت، کولیت، آرتریت، پسوریازیس، دیابت، چاقی، افسردگی، خستگی  و سندرم نقص ایمنی اکتسابی.

نشان داده شده است که کورکومین موجود در زردچوبه التهاب را از طریق مکانیسم‌های مختلف سرکوب می‌کند.

 خواص ضد آرتروزی زردچوبه

استئوآرتریت (OA)، یک بیماری مزمن مفصلی، یکی از بیماری‌های مرتبط با التهاب، چه مزمن و چه حاد است. این بیماری بیش از 250 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد که منجر به افزایش هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی، اختلال در فعالیت‌های زندگی روزمره و در نهایت کاهش کیفیت زندگی می‌شود.

اگرچه آرتروز قبلا به عنوان یک بیماری دژنراتیو و غیر التهابی در نظر گرفته می‌شد، اما در حال حاضر به عنوان جنبه‌های التهابی، از جمله افزایش سطح سایتوکین و همچنین ارتباط احتمالی با التهاب سیستمیک شناخته شده است. در حالی که هیچ درمانی قطعی وجود ندارد، چندین گزینه دارویی برای درمان وجود دارد.

با این حال، بسیاری از آنها گران هستند و عوارض جانبی نامطلوبی دارند. بنابراین، علاقه بیشتری به درمان‌های جایگزین از جمله مکمل‌های غذایی و داروهای گیاهی افزایش یافته است.

 

زردچوبه

 

صرف نظر از مکانیزمی که کورکومین موجود در زردچوبه باعث ایجاد اثرات آن می‌شود، به نظر می‌رسد برای چندین جنبه مفید باشد. همانطور که یک مرور سیستماتیک و متاآنالیز اخیر که به این نتیجه رسید: 12 هفته درمان استاندارد عصاره زردچوبه (معمولا 1000 میلی گرم در روز کورکومین) می‌تواند علائم آرتریت (عمدتا علائم مرتبط با درد و التهاب) را کاهش دهد و باعث بهبود علائم مشابه ایبوپروفن و دیکلوفناک سدیم شود. بنابراین، عصاره زردچوبه و کورکومین را می‌توان برای تسکین علائم آرتریت، به ویژه آرتروز توصیه کرد.

خواص زردچوبه برای محافظت از قلب

کورکومین عملکرد اندوتلیال یا سلامت غشای نازکی را که داخل قلب و عروق خونی را می‌پوشاند، بهبود می‌بخشد. این غشا نقش کلیدی در تنظیم فشار خون دارد. عملکرد اندوتلیال با افزایش سن و افزایش خطر بیماری‌های قلبی مرتبط است. بنابراین، کورکومین احتمال ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.

زردچوبه یک ضدسرطان طبیعی

از آنجا که التهاب با رشد تومور ارتباط دارد، ترکیبات ضد التهابی مانند کورکومین زردچوبه در درمان و پیشگیری از انواع سرطان از جمله سرطان روده بزرگ، لوزالمعده، پروستات، سینه و معده نقش داشته باشند.

در حقیقت، تحقیقات روی موش‌ها نشان می‌دهد که کورکومین به کند شدن گسترش سلول‌های توموری کمک کند و حتی در ابتدا از تشکیل تومورها جلوگیری کند. کورکومین موجو در زردچوبه این کار را به روش‌های مختلفی انجام می دهد، از جمله ایجاد اختلال در تشکیل سلول‌های سرطانی در مراحل مختلف چرخه سلولی، تداخل در مسیرهای علامت دهی سلول‌ها و حتی مرگ سلول‌های سرطانی.

پیشگیری از دیابت با زردچوبه

بر اساس مطالعات، زردچوبه به درمان و پیشگیری از دیابت و همچنین اختلالات مرتبط با آن مانند نفروپاتی دیابتی (که به آن بیماری کلیوی دیابتی نیز گفته می‌شود) کمک کند، که بر افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 تأثیر می‌گذارد.

کورکومین موجود در زردچوبه با خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی از دیابت جلوگیری می‌کند و قادر است بسیاری از عوامل موثر در دیابت را بهبود بخشد، از جمله مقاومت به انسولین، قند خون بالا و چربی خون.

با مصرف زردچوبه آلزایمر سراغتان نمی‌آید!

 

زردچوبه

 

زردچوبه حتی از مغز شما در برابر بیماری‌های شایع دژنراتیو مانند آلزایمر محافظت می‌کند. اما چگونه؟ با افزایش سطح فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز (BDNF)، پروتئینی که در مغز و نخاع یافت می‌شود و نقش کلیدی در سالم نگه داشتن سلول‌های عصبی (نورون‌ها) و همچنین تنظیم ارتباط بین سلول‌های عصبی دارد که برای یادگیری بسیار مهم است. از آنجا که اختلالات شایع مغزی مانند آلزایمر با سطوح پایین تر BDNF همراه است، زردچوبه (مخصوصا کورکومین) با به تاخیر انداختن این انحطاط، به بهتر شدن عملکرد مغز کمک می‌کند.

موثر برای درمان افسردگی

مانند آلزایمر، افسردگی نیز با سطوح پایین تر BDNF همراه است. به دلیل توانایی زردچوبه در افزایش سطح BDNF، این ادویه به عنوان یک داروی ضد افسردگی موثر شناخته می‌شود.

پژوهشگران در یک مطالعه نشان داند که تزریق 50، 100 یا 200 میلی گرم بر کیلوگرم کورکومین به موش‌ها به مدت 10 روز منجر به افزایش BDNF شد و دوز بالاتر 200 میلی گرم بر کیلوگرم اثرات ضد افسردگی بیشتری را نشان داند.

در همین حال، در تحقیقی که روی انسان‌ها در آوریل 2014 در مجله Phytotherapy Research منتشر شد، محققان 60 بیمار مبتلا به اختلال افسردگی اساسی را به طور تصادفی در یکی از سه گروه قرار دادند: یک گروه روزانه 20 میلی گرم فلوکستین دریافت می‌کردند، دیگری 1000 میلی گرم کورکومین دریافت کرد و گروه سوم ترکیبی از این دو را دریافت کرد. در پایان شش هفته، این سه گروه پیشرفت‌های قابل ملاحظه ای را مشاهده کردند و محققان به این نتیجه رسیدند که کورکومین زردچوبه ممکن است یک درمان ایمن و موثر برای افسردگی باشد.

با این حال، دانشمندان به طور کامل نقش زردچوبه و کورکومین را در درمان افسردگی درک نمی‌کنند و تحقیقات بیشتری در مورد انسان‌ها برای تأیید این که یک درمان ایمن و موثراست، مورد نیاز است.

بهبود عملکرد کبد

به نظر می‌رسد اثر آنتی‌اکسیدانی زردچوبه آنقدر قوی است که از آسیب کبد توسط سموم جلوگیری کند. این می‌تواند خبر خوبی برای افرادی باشد که از داروهای قوی برای دیابت یا سایر شرایط بیماری‌ها استفاده می‌کنند که ممکن است با استفاده طولانی مدت به کبد آنها آسیب برسد.

بهبود سلامت پوست

زردچوبه به دلیل خواص ضد التهابی، ضد میکروبی و آنتی‌اکسیدانی، می‌تواند درمان موثری برای انواع بیماری‌های پوستی از جمله آکنه، اگزما و پسوریازیس باشد. با این حال تحقیقات قوی وجود ندارد.

 

زردچوبه برای پوست

 

یک بررسی که در ژانویه 2018 مجله علوم پزشکی مقدونیه Open Access منتشر شد، نشان می‌دهد که کورکومین خوراکی به ویژه ممکن است یک گزینه درمانی موثر و ایمن برای پسوریازیس (بیماری التهابی مزمن پوستی) باشد.

به گفته نویسندگان در یک بررسی دیگر، درمان موضعی کورکومین ممکن است در درمان اختلالات پوستی مفید باشد، به ویژه آنکه تحقیقات گذشته نشان می‌دهد کورکومین حتی در دوزهای بالا نسبتا بی خطر است. اما رنگ زرد- نارنجی روشن کورکومین، حلالیت ضعیف و پایداری ضعیف در pH بالا، آن را به یک درمان موضعی ناخوشایند برای پوست تبدیل می‌کند.

گنجاندن زردچوبه در رژیم غذایی

 

زردچوبه در رژیم غذایی

 

زردچوبه یک ادویه بسیار پرخاصیت است که می‌تواند به طرق مختلف به وعده‌های غذایی اضافه شود، از جمله:

افزودن زردچوبه به مخلوط سایر ادویه جات از جمله فلفل.

تهیه پانسمان خانگی با استفاده از روغن، بخشی سرکه و ادویه از جمله زردچوبه.

با افزودن زردچوبه، رنگ ترشی خود را خوشرنگ تر از قبل کنید.

عوارض جانبی زردچوبه

در حالی که زردچوبه فواید بالقوه ای برای سلامتی دارد، برخی خطرات را ایجاد می‌کند که قبل از مصرف مقادیر زیاد باید مورد توجه قرار گیرد.

ناراحتی معده

همان ترکیبات موجود در زردچوبه که از سلامت دستگاه گوارش پشتیبانی می‌کنند، در صورت مصرف زیاد می‌توانند باعث تحریک دستگاه گوارش شوند. زردچوبه معده را تحریک می‌کند تا اسید بیشتری تولید کند.

خواص رقیق کننده خون

خواص تصفیه کننده زردچوبه ممکن است منجر به خونریزی شود. دلیل این امر نامشخص است. افرادی که از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین (کومادین) استفاده می‌کنند، باید از مصرف دوزهای زیاد زردچوبه خودداری کنند.

 

از اینکه مطالب علمی و مستند مجله میشا ارگانیک را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید، سپاسگزاریم. شما همراهان همیشگی میشا ارگانیک می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در قسمت دیدگاه درج کنید.

مشاوران و کارشناسان تخصصی میشا ارگانیک همواره پاسخگوی سوالات شما هستند. با ما در ارتباط باشید.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]