روغن زیتون برای هزاران سال جزو غذاهای اصلی فرهنگ های مدیترانه‌ای بوده است، قدمت آن به یونانیان باستان و رومیان باز می‌گردد و تا امروز همچنان محبوب‌ترین روغن پخت و پز در این منطقه است. در حقیقت، متخصصان تغذیه معتقدند مناطق اطراف دریای مدیترانه محل زندگی برخی از افراد با طول عمر بیشتر است، دقیقا به این دلیل که رژیم غذایی روزانه آنها حاوی مقادیر بالایی چرب‌های سالم روغن زیتون، آجیل‌ها و ماهی هاست.

روغن زیتون

روغن زیتون از میوه درخت زیتون حاصل می‌شود. زیتون یک محصول سنتی در منطقه مدیترانه است. مردم با فشار دادن زیتون کامل، روغن زیتون درست می‌کنند. مردم از روغن زیتون در پخت و پز، مواد آرایشی، دارویی، صابون و به عنوان سوخت لامپ‌های سنتی استفاده می‌کنند. روغن زیتون در اصل از دریای مدیترانه می‌آید، اما امروزه این روغن در سراسر جهان محبوب شده است.   روغن زیتون در سالاد   در رژیم غذایی، مردم زیتون را در روغن زیتون یا آب نمک نگهداری می‌کنند. آنها را کامل یا خرد شده می‌خورند و به پیتزاها و غذاهای دیگر اضافه می‌کنند. روغن زیتون 3 نوع مختلف دارد: فوق بکر، بکر و تصفیه شده (سبک). آنها بر اساس میزان پردازش قبل از بسته‌بندی برچسب گذاری می‌شوند. روغن زیتون تصفیه شده بیشترین فرآوری را در بین این سه روغن دارد.    

خواص باور نکردنی روغن زیتون

در اینجا برخی از جالب‌ترین مزایای سلامتی و خواص روغن زیتون را که در تحقیقات مختلف به اثبات رسیده است را برای شما دوستداران محصولات سالم و طبیعی بیان می‌کنیم.

مملو از پلی فنول

روغن زیتون منبع ویژه‌ای از پلی فنل‌ها، ترکیبات فعال طبیعی با خاصیت آنتی‌اکسیدانی است که در غذاهای گیاهی مانند میوه‌ها، سبزیجات و زیتون یافت می‌شود. پلی فنول‌ها برای سلامتی مفید هستند، زیرا با واکنش‌های اکسیداتیو مقابله می‌کنند در واقع پلی فنل‌های موجود در روغن زیتون از نوعی اکسیداتیو که به لیپیدها، پروتئین‌ها و DNA آسیب می‌رساند و باعث ایجاد بیماری‌های قلبی، سرطان، دیابت و آلزایمر می‌شود؛ جلوگیری می‌کند. دو پلی فنول فراوان موجود در این روغن هیدروکسی تیروزول و اولئوکانتال می‌باشند که دارای خواص آنتی‌اکسیدانی، ضد التهابی، مبارزه با سرطان و ضد میکروبی هستند.

سلامت قلب و عروق

روغن زیتون به عنوان روغنی دوستدار قلب شناخته می‌شود. در مطالعه‌ای مشخص شد افرادی که رژیم غذایی به سبک مدیترانه‌ای مصرف می‌کردند که حاوی 4 قاشق غذاخوری روغن زیتون در روز بود، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در این افراد کمتری بود. همچنین خطر سکته قلبی و مغزی در این افراد حدود 30٪ کمتر از افرادی بود که رژیم غذایی معمولی داشتند. این روغن با دارا بودن اسید اولئیک فراوان سبب بهبود سطح کلسترول و کاهش فشار خون شده و به کاهش فرآیندهای اکسیداتیوی کمک می‌کند.   روغن زیتون و سلامتی قلب   اما لازم نیست دقیقا 4 قاشق غذاخوری از این روغن را در روز مصرف کنید تا از مزایای آن بهره‌مند شوید. در حقیقت، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) می‌گوید شواهد موثقی برای اثبات این ادعا وجود دارد که مصرف 1/5 قاشق غذاخوری روغن غنی از اسید اولئیک، از جمله روغن زیتون، خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد، به شرطی که این روغن جایگزین روغن‌های معمولی شود. روغن‌های معمولی چربی اشباع بالاتری دارند که باعث افزایش کل کالری دریافتی در روز می‌شوند.

کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها

اگرچه هیچ غذایی گلوله جادویی برای پیشگیری از سرطان نیست، اما مصرف روغن زیتون یکی از دلایل پایین آمدن میزان سرطان در کشورهای مدیترانه‌ای است. یافته‌های یک مطالعه اخیر در سال 2020 نشان می‌دهد که این روغن باعث تغییر در باکتری‌های روده می‌شود که باعث پیشگیری از سرطان روده بزرگ می‌گردد. تحقیقات نشان داده است زنانی که روغن این گیاه را بیشتر مصرف می‌کنند، کمتر در معرض خطر سرطان روده بزرگ و سرطان سینه قرار می‌گیرند. چندین جز از روغن زیتون خاصیت ضد سرطانی نشان داده‌اند که این ترکیبات عبارتند از:  اسید اولئیک، هیدروکسی تیروزول، اولئوکانتال، فیتواسترول‌ها و اسکوالین.

حافظه سالم و بهبود عملکرد مغز با روغن زیتون

اکسیداتیو سلولی در پیشرفت بیماری‌های نورودژنراتیو، از جمله بیماری آلزایمر نقش دارد. اما پلی فنول‌های روغن زیتون (به ویژه اولئوکانتال) به عنوان آنتی‌اکسیدان‌های قوی عمل می‌کنند که می‌توانند به مقابله با این اثر کمک کنند. این روغن  می‌تواند به شما کمک کند بهتر فکر کنید، درک کنید و به یاد بیاورید. این روغن غنی از اولئوکانتال به بازیابی عملکرد مغز و کاهش التهاب های عصبی کمک می‌کند به گونه‌ای که ممکن است پیشرفت آلزایمر را کندتر کند.

روغن زیتون و شادی بخشی

مواد مغذی روغن زیتون می‌تواند به بهتر شدن روحیه شما کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد رژیم‌های سبک مدیترانه‌ای در واقع می‌توانند به درمان افسردگی کمک کنند. چربی‌های مفید در این روغن از سیستم عصبی مرکزی پشتیبانی کرده، به عملکرد صحیح اعصاب و افزایش سطح انتقال دهنده عصبی سروتونین نیز کمک می‌کند.

مقابله با التهاب

اگر از آرتروز یا بیماری التهابی مزمن دیگری رنج می‌برید، ممکن است افزودن روغن این گیاه به رژیم غذایی شما مفید باشد. چربی‌های اشباع نشده باعث کاهش سطح پروتئین واکنش پذیر C می‌شوند. این پروتئین یک نشانگر التهابی است که در شرایطی مانند آرتریت روماتوئید افزایش می‌یابد. این روغن حاوی پلی فنول اولئوکانتال است که خواص ضد التهابی مشابه ایبوپروفن را نشان می‌دهد. برخی از متخصصان معتقدند که مصرف منظم غذاهای حاوی اولئوکانتال ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های التهابی را کاهش دهد.

روده‌ای سالم با روغن زیتون

میکروبیوم روده شما از هضم غذا تا خلق و خو و ظاهر پوست تأثیر می‌گذارد، بنابراین سالم نگه داشتن آن به نفع شماست! طبق یک بررسی در سال 2019، پلی فنول‌های روغن زیتون التهاب دستگاه گوارش را کاهش داده و رشد باکتری‌های مفید را تقویت می‌کنند. محققان دریافتند که خوردن حدود 1/5 قاشق غذاخوری روغن زیتون در روز به افزایش جمعیت باکتری‌های مفید روده  کمک می‌کند.

تقویت سیستم ایمنی

همه ما در زندگی روزانه با عوامل بیمارگر زیادی سروکار داریم که برای بیمار نشدن و زنده ماندن به سیستم ایمنی قوی احتیاج داریم. به نظر می‌رسد، سیستم ایمنی بدن واقعا چربی‌های سالم را دوست دارد! یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که خوردن 3 قاشق غذاخوری روغن به طور روزانه، با رشد بیشتر و فعال شدن لنفوسیت‌های T (سلول‌های ایمنی که به مهاجمان خارجی حمله می‌کنند) همراه است. از طرف دیگر، خوردن همین مقدار روغن ذرت، کره یا روغن سویا فواید روغن زیتون را ندارد.

قند خونی متعادل با مصرف روغن زیتون

چربی‌های اشباع نشده برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 یکی از سالم‌ترین مواد غذایی است. در مطالعه‌ای که در سال 2017 انجام شد، محققان نتیجه گرفتند که افرادی که روغن این گیاه را مصرف می‌کنند، قند خون ناشتا کمتری داشتند و 16٪ خطر ابتلا به دیابت در این افراد کمتر از بقیه بود.   قند خون   چربی‌ها به کاهش جذب گلوکز به جریان خون کمک می‌کنند، که می‌تواند قند خون را ثابت نگه دارد، اما تحقیقات نشان می‌دهد که چربی اشباع نشده موجود در این روغن مقاومت به انسولین را کم می‌کند. از طرف دیگر، چربی‌های اشباع می‌توانند التهاب‌های بدن را تقویت کرده و بر سلول‌های بتا که سلول‌های تولید کننده انسولین در لوزالمعده می‌باشند، اثر مضری داشته باشند.

کاهش وزن

از آنجا که این روغن به پایدار نگه داشتن سطح قند خون کمک می‌کند، می‌تواند باعث جلوگیری از ولع مصرف مواد غذایی شود که در غیر این صورت ممکن است منجر به پرخوری و افزایش وزن شود. مصرف زیاد این روغن در رژیم‌های مدیترانه ای باعث افزایش وزن زیادی نمی‌شود.   کاهش وزن   البته، روغن زیتون هنوز هم یک ماده غذایی با کالری نسبتا بالا است، بنابراین به اندازه و به عنوان جایگزینی برای روغن‌های اشباع شده مصرف کنید.

سالم ترین روغن برای پخت و پز

روغن زیتون با ثبات‌ترین روغن پخت و پز است و در برابر گرما و حرارت‌های بالا مقاومت می‌کند. این بدان معناست که شما می‌توانید از این روغن برای تفت دادن، سرخ کردن و پختن استفاده کنید. این روغن به لطف فراوانی پلی فنول‌های پایدار در برابر حرارت، در دماهای بالا مقاومت کرده و ترکیبات ناسالم مانند رادیکال‌های آزاد تولید نمی‌کند.  

برای ورود به دنیای روغن زیتون های ارگانیک کلیک کنید. 

  اما چه چیزی واقعا روغن زیتون را به عنوان روغن پخت و پز متمایز می‌کند؟ یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که پختن سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی، بادمجان و کدو تنبل در این روغن در واقع باعث افزایش محتوای آنتی‌اکسیدان آن سبزیجات می‌شود! نکته اصلی این است که روغن زیتون فوق‌العاده مغذی است و هیچ روغن پخت و پز دیگری از نظر عطر و طعم، تنوع پذیری و فواید سلامتی قابل مقایسه با سایر روغن‌ها نیست.   از اینکه مطالب علمی و مستند مجله میشا ارگانیک را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید، سپاسگزاریم. شما همراهان همیشگی میشا ارگانیک می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در قسمت دیدگاه درج کنید. مشاوران و کارشناسان تخصصی میشا ارگانیک همواره پاسخگوی سوالات شما هستند. با ما در ارتباط باشید.