بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) یکی از شایع‌ترین علل بیماری کبدی در دنیاست. در این بیماری چربی اضافی در کبد ذخیره می‌شود و در صورت عدم درمان ممکن است منجر به سیروز و نارسایی کبد شود. کبد چرب غیر الکلی در افرادی که چاقی و دیابت نوع 2 دارند شایع‌تر است. برخلاف بیماری کبدی الکلی، کبد چرب غیر الکلی در اثر مصرف زیاد الکل ایجاد نمی‌شود.

در یک بدن سالم، کبد سموم را دفع می‌کند و صفرا را تولید می‌کند، صفرا چربی‌ها را به اسیدهای چرب تجزیه می‌کند تا هضم شوند. بیماری کبد چرب به کبد آسیب می‌رساند و از عملکرد صحیح آن جلوگیری می‌کند، اما تغییر سبک زندگی می‌تواند از پیشرفت این بیماری جلوگیری کند.

اولین خط درمان برای کبد چرب غیر الکلی کاهش وزن از طریق ترکیبی از کاهش کالری، ورزش و تغذیه سالم است.

با بیماری کبد چرب و علائم آن بیشتر آشنا شوید.

رژیم غذایی مفید برای بیماری کبد چرب شامل موارد زیر است:

نوشیدن قهوه برای کمک به کاهش آنزیم‌های غیر طبیعی کبد

قهوه برای کبد چرب

مصرف سبزیجات برای جلوگیری از تجمع چربی

ترکیبات موجود در اسفناج و سایر سبزیجات برگدار به مبارزه با بیماری کبد چرب کمک می‌کند. یک مطالعه در سال 2021 نشان داد که خوردن اسفناج چربی کبد را کاهش می‌دهد، این تاثیر احتمالا به دلیل نیترات و پلی فنول‌های متمایز موجود در برگ سبز این گیاهان است. در این مطالعه مشخص شد که اسفناج خام بهتر از اسفناج پخته شده است، زیرا در اثر حرارت محتوای پلی فنولیک و فعالیت آنتی اکسیدانی کاهش می‌یابد.

سبزیجات

انواع سبزیجات و صیفی جات تازه را می توانید با کلیک روی لینک از میشا ارگانیک خریداری کنید.

حبوبات

حبوباتی مانند عدس، نخود، سویا و نخودفرنگی نه تنها از نظر مغذی مواد غذایی غنی هستند، بلکه حاوی نشاسته‌های مقاوم‌اند که به بهبود سلامت روده کمک می‌کنند. مصرف حبوبات حتی ممکن است به کاهش گلوکز و تری گلیسیرید خون در افراد مبتلا به چاقی کمک کند. علاوه بر این، یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که رژیم های غذایی غنی از حبوبات به طور خاصی به کاهش احتمال ابتلا به کبد چرب کمک می‌کند.

حبوبات

محققان دریافته‌اند که خوردن سویا (چه به جای یک وعده گوشت یا ماهی، چه از طریق مصرف آن در غذاها) به محافظت از کبد کمک می‌کند، به احتمال زیاد سویا حاوی محتوای بالایی از پروتئین β است. سویا در کاهش سطح تری گلیسیرید و تجمع چربی نقش مهمی دارد.

در فروشگاه میشا ارگانیک انواع مختلفی را حبوبات ارگانیک موجود می باسد که با کلیک روی لینک می توانید این محصولات سالم را خریداری کنید.

مصرف ماهی برای کاهش التهاب و سطح چربی

خوردن ماهی چرب به مبارزه با کبد چرب کمک می‌کند ماهی‌های چرب مانند سالمون، ساردین، ماهی تن و قزل آلا سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که مکمل‌های امگا 3 با کاهش چربی کبد، افزایش کلسترول خوب (HDL) و کاهش سطح تری گلیسیرید، برای افراد مبتلا به کبد چرب مفیدند. همچنین جایگزینی سالم برای گوشت است، زیرا پروتئین را تامین می‌کند و در عین حال این فرصت را به شما می‌دهد که از مصرف چربی بیش از حد در گوشت قرمز اجتناب کنید.

ماهی

چای سبز

چای سبز حاوی کاتچین‌هایی با چگالی بالا است که عملکرد کبد را بهبود می‌بخشد و از تجمع چربی در افرادی که از بیماری کبد چرب غیر الکلی رنج می‌برند جلوگیری می‌کند. مقدار چربی ذخیره شده در کبد را می‌کاهد و عملکرد آن را نیز بهبود می‌بخشد. اگر خودتان چای دم کرده و گرم بنوشید، کاتچین بیشتری دریافت خواهید کرد. چای سرد و چای سبز آماده دارای سطوح بسیار پایین تری از کاتچین هستند. 3 تا 4 فنجان چای سبز را روزانه به طور منظم بنوشید تا از بیماری کبد چرب جلوگیری کنید.

اگر علاقمند به نوشیدن انواع چای و دمنوش های ارگانیک هستید، با کلیک روی لینک از محصولات با کیفیت میشا ارگانیک دیدن کنید.

روغن بذر کتان

روغن بذر کتان نمونه‌ای از روغن‌های غیر اشباع و همچنین منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 است. می‌توانید آن را روی سالاد بریزید، روی نان بپاشید یا به عنوان روغن سرخ کردنی سبک استفاده کنید تا طعمی متمایز به تمام غذاهای خود بیافزایید بدون اینکه آسیبی به کبد خود وارد کنید.

مغزها

سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 می‌باشند. اگر اهل ماهی خوردن نیستید، می‌توانید اسیدهای چرب امگا 3 خود را از گردو دریافت کنید. گردو به عنوان یک میان وعده سالم عالی است. مغزهایی مانند گردو به کاهش تری گلیسیرید و چربی کمک می‌کند و می‌توانند التهاب را کاهش دهند. در صورت امکان گزینه‌های خام و بدون نمک را استفاده کنید.

آجیل و مغزها

بهترین آجیل ارگانیک و خشکبار ارگانیک را از میشا ارگانیک خریداری کنید.

پروتئین بدون چربی

پروتئین برای عضلات مهم است و به سیر نگه داشتن شما کمک می‌کند. در مقایسه با پروتئین پرچرب، پروتئین بدون چربی کالری و چربی اشباع کمتری دارد که می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

هیچ دستورالعمل غذایی خاص، توصیه‌های زمان صرف غذا، یا برنامه‌ای وجود ندارد که باید رعایت شود. در عوض، باید یک تغییر کامل در سبک زندگی متناسب با نیازهای خاص شما با تمرکز بر کاهش وزن باشد.

اکثر افرادی که سعی در کاهش وزن دارند معمولا برای دریافت تغذیه کافی و جلوگیری از پرخوری به سه وعده غذایی و یک یا دو میان وعده در روز نیاز دارند. وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌ها باید حاوی فیبر و پروتئین باشند که شما را سیر نگه داشته و از نوسانات زیاد قند خون که منجر به پرخوری می‌شود، جلوگیری کند.

سرکه سیب

سرکه سیب و کاهش چربی کبد

یکی از موثرترین درمان‌های خانگی برای بیماری کبد چرب، سرکه سیب است که با کاهش تجمع چربی در کبد و کاهش وزن به شما کمک می‌کند. همچنین با کاهش التهاب در بدن به بهبود عملکرد کبد نیز کمک می‌کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و دو بار در روز قبل از غذا بنوشید. همچنین می‌توانید عسل را برای بهتر شدن طعم اضافه کنید. این کار را دو ماه تکرار کنید تا نتیجه آن را ببینید.

بهترین آبلیمو، آبغوره و سرکه ارگانیک را از میشا ارگانیک خریداری کنید. این محصولات دارای گواهی ارگانیک بوده و از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند.

لیمو

زردچوبه

این ادویه به عنوان یک درمانگر طبیعی برای اکثر بیماری‌ها عمل می‌کند. آنتی اکسیدان‌های ارزشمند این ادویه همان چیزی است که برای درمان طبیعی کبد چرب به آن نیاز دارید. زردچوبه توانایی بدن شما برای هضم چربی‌ها و جلوگیری از تجمع آن در کبد را بهبود می‌بخشد. می‌توانید با اضافه کردن یک چهارم قاشق چایخوری زردچوبه به دو لیوان آب، یک نوشیدنی زردچوبه تهیه کنید. برای پیشگیری از ابتلا به کبد چرب روزانه این نوشیدنی را بنوشید. همچنین می‌توانید زردچوبه را به یک لیوان شیر اضافه کنید و آن را روزانه بنوشید.

زردچوبه

پاپایا

یکی از دلایل اصلی بیماری کبد چرب، چربی‌های غذایی است. هم پالپ و هم دانه‌های میوه پاپایا در سوزاندن این چربی‌ها موثر هستند و در نتیجه از بیماری کبد چرب به طور طبیعی جلوگیری می‌کنند. برای این کار، می‌توانید هر روز یک تکه پاپایا با عسل بخورید. همچنین می‌توانید دانه‌های آن را آسیاب کنید، آن را با آب مخلوط کرده و روزانه بنوشید.

پاپایا

انگور

یکی دیگر از درمان‌های خانگی موثر برای بیماری کبد چرب انگور است. این میوه سرشار از ویتامین C است و این ویتامین با حذف سموم از کبد، ضروری عملکرد صحیح آن را تضمین می‌کند. می‌توانید آن را خام بخورید یا در حین پختن به غذای خود اضافه کنید.

انگور

به طور منظم ورزش کنید.

عدم تحرک بدنی عامل مهمی در ابتلا به بیماری کبد چرب است. برای معکوس کردن این حالت، هر روز نوعی تمرین بدنی انجام دهید. به پیاده روی بروید، آهسته بدوید، طناب بازی کنید و یا یوگا انجام دهید. هر نوع تمرین بدنی می‌تواند به طور طبیعی در درمان بیماری کبد چرب مفید باشد. به یاد داشته باشید که تمرینات را به مدت 30 دقیقه انجام دهید.

ورزش کردن به متابولیسم بدن شما کمک می‌کند. اگر آن را با یک رژیم غذایی سالم و متعادل همراه کنید، کاملاً مؤثر خواهد بود.

از اینکه مطالب علمی و مستند مجله میشا ارگانیک را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید، سپاسگزاریم. شما همراهان همیشگی میشا ارگانیک می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در قسمت دیدگاه درج کنید.

مشاوران و کارشناسان تخصصی میشا ارگانیک همواره پاسخگوی سوالات شما هستند. با ما در ارتباط باشید.