چای سبز یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای سلامتی است. بسیاری از ما از فواید آن آگاه هستیم و شروع به مصرف آن می‌کنیم، اما به دلیل طعم تلخ، این نوشیدنی را نمی‌پسندیم. فرآیندی که برای تهیه چای سبز انجام می‌دهیم مهم است، زیرا می‌تواند طعم آن را بهبود بخشد و به شما کمک کند از تمام فوایدی که این چای دارد بهره ببرید.

این نوشیدنی سالم می‌تواند با بسیاری از بیماری‌ها مانند بیماری‌های کلیوی، اختلالات پوستی، چاقی، بیماری‌های عصبی و بیماری‌های قلبی مبارزه کند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. آنتی اکسیدان‌های مفید موجود در چای سبز مسئول فواید آن هستند.

نوشیدن چای سبز

تهیه چای سبز

عادت نوشیدن چای سبز در چین آغاز شد. افسانه‌ها حاکی از آن است که در سال 2737 قبل از میلاد توسط شانونگ، امپراتور چین، زمانی که چند برگ درخت چای در فنجان آب جوشیده او افتاد، کشف شد. بعدها، راهبان چینی شروع به نوشیدن چای سبز برای طراوت و کمک به مدیتیشن کردند. آنها اغلب برای گسترش آیین بودا به هند و جاهای دیگر سفر می‌کردند و این نوشیدنی معجزه آسا را با خود می‌بردند. پس از آن، چای سبز محبوبیت پیدا کرد.

چای سبز یا Camellia sinensis یک چای تخمیر نشده است که سرشار از آنتی اکسیدان است. اگرچه چای سبز، چای سیاه و چای اولانگ همگی از یک گیاه به دست می‌آیند، اما برگ‌های چای سبز متفاوت است. چای‌چین‌ها باید برگ‌های تازه را از راس بوته بچینند. سپس این بر‌گ‌ها به گونه‌ای پردازش می‌شوند که از اکسیداسیون بیش از حد جلوگیری شود. نحوه چیدن و فرآوری است که چای سبز را غنی از آنتی اکسیدان می‌کند.

چای سبز چرا انقدر مفید است؟

کاتچین‌های موجود در چای سبز آنتی اکسیدان‌هایی هستند که مسئول تمام فواید سلامتی آن هستند. کاتچین‌های اصلی موجود در چای سبز عبارتند از اپی کاتچین (EC)، اپی گالوکاتچین (EGC)، اپی کاتچین-3 گالات (ECG) و اپی گالوکاتچین-3 گالات (EGCG). اما قوی ترین کاتچین EGCG است.

 از آنجایی که EGCG یک آنتی اکسیدان است، رادیکال‌های مضر آزاد را از بین می‌برد و از DNA در برابر آسیب محافظت می‌کند، از تکثیر نامحدود سلولی جلوگیری می‌کند، مسیرهای سیگنال‌دهی سرطان را مسدود می‌کند، از تجمع چربی جلوگیری کرده، از عفونت‌های میکروبی پیشگیری می‌کند، خستگی را کم می‌کند و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.

بنابراین، واضح است که نوشیدن چای سبز به طور منظم سلامت شما را از طرق مختلف بهبود می بخشد. بنابراین، بدون بحث زیاد، اجازه دهید به شما بگویم بهترین نحوه تهیه چای سبز را در خانه چگونه است.

طرز تهیه چای سبز در خانه

درست کردن یک فنجان چای سبز کامل تنها شامل چند مرحله است. شما می‌توانید چای سبز را به چند روش مختلف تهیه کنید، اما می‌توانید بسیاری از مواد مفید دیگر را به همراه چای سبز اضافه کنید.

1. طرز تهیه چای سبز با برگ

تهیه چای سبز

طرز تهیه چای سبز با چای سیاهی که در خانه درست می‌کنیم متفاوت است. شما باید چند مرحله ساده را دنبال کنید. در حین تهیه چای سبز، به خاطر داشته باشید که اگر برگ‌های چای را در آب با دمای بالای 90 درجه سانتی گراد قرار دهید، چای تلخ می‌شود. بنابراین، آن را در آبی که خیلی داغ نیست بریزید. در اینجا مراحل تهیه چای سبز با برگ را برای شما عزیزان آورده‌ایم.

آنچه شما برای تهیه چای سبز در این روش نیاز دارید برگ‌های چای سبز (به مقدار 1 قاشق چایخوری برای 1 فنجان چای سبز) و  یک صافی چای است. اگر از صافی برای چای سیاه هم استفاده می‌کنید بهتر است آن را بشویید.

در یک ظرف استیل یا کتری شیشه‌ای مقداری آب بریزید و روی شعله قرار دهید تا به جوش بیاید. دمای ایده آل برای تهیه چای سبز 80 تا 85 درجه سانتی گراد است، بنابراین پس از جوشیدن آب، شعله را خاموش کنید کنید تا آب کمی خنک شود

حالا برگ‌های چای را در یک صافی بریزید سپس صافی را روی فنجان یا لیوان قرار دهید. آب داغ را داخل فنجان ریخته و بگذارید چای به مدت 3 دقیقه دم بکشد. در این مرحله‌ باید دقت کنید. هر فردی بنابر ذائقه خود طعم خاصی از چای سبز را می‌پسندد. یک قاشق در دسترس داشته باشید و هر 30 تا 45 ثانیه یک قاشق چای خوری بنوشید تا متوجه شوید که آیا طعم آن برای شما مناسب است یا خیر.

حالا الک را بیرون بیاورید. آن را کنار بگذارید در صورت تمایل می‌توانید 1 قاشق چایخوری عسل اضافه کنید. عسل را هم بزنید و بگذارید نوشیدنی برای چند ثانیه خنک شود. اکنون از نوشیدن فنجان چای سبز خود لذت ببرید.

شما عزیزان می توانید انواع چای سبز ارگانیک را از میشا ارگانیک خریداری کنید.  این محصولات ارگانیک بود و در مقایسه با محصولات معمولی سالم تر و خوش طعم ترند.

2. طرز تهیه چای سبز با چای کیسه‌ای

تهیه چای سبز

دم کردن چای سبز کیسه‌ای برای بسیاری از مردم راحت است. چای کیسه‌ای قابل حمل هستند و می‌توانند به سرعت به یک فنجان چای سبز تبدیل شوند. تنها چیزی که نیاز دارید یک فنجان آب داغ است.

آنچه شما برای تهیه چای سبز کیسه‌ای نیاز دارید: 1 عدد چای سبز کیسه‌ای با کیفیت، 1 فنجان آب گرم، یک فنجان چینی و در برای پوشاندن فنجان است.

آب را بجوشانید. مطمئن شوید که به نقطه جوش یعنی 100 درجه سانتیگراد رسید. سپس اجازه دهید خنک شود تا دمای آب به حدود 80-85 درجه سانتیگراد برسد. کیسه چای سبز را در فنجان قرار دهید. آب داغ را داخل فنجان بریزید و آن را با یک درب کوچک بپوشانید. بگذارید 3 دقیقه دم بکشد.

بعد از گذشت 3 دقیقه درب و چای کیسه‌ای را بردارید. با قاشق هم بزنید و یک قاشق چایخوری از چای سبز بنوشید! اگر طعم آن برایتان خوشایند بود چای شما آماده است می‌توانید کمی عسل و یا لیمو نیز می‌توانید برای خوشمزه کردن چای سبز به آن اضافه کنید.

3. تهیه چای سبز با پودر چای سبز

تهیه چای سبز

می‌توانید چای سبز را با استفاده از پودر چای سبز که به راحتی در بازار موجود است تهیه کنید. در اینجا بهترین راه برای تهیه چای سبز با استفاده از پودر چای سبز را برای شما عزیزان آورده‌ایم.

آنچه شما نیاز دارید: پودر چای سبز (یک و نیم قاشق چای خوری برای هر فنجان)، آب و عسل.

یک فنجان آب را در یک کاسه استیل یا کاسه شیشه‌ای بریزید و آن را گرم کنید. به یاد داشته باشید، چای سبز زمانی که در آب بیش از حد گرم دم بکشد تلخ می‌شود، بنابراین دمای آن را بررسی کنید. از یک دماسنج آشپزخانه نیز می‌توانید استفاده کنید تا ببینید که دمای آب حدود 85 درجه سانتی گراد است یا خیر. وقتی به نقطه جوش رسید حرارت را خاموش کنید. حالا بگذارید چند ثانیه خنک شود.

پودر چای سبز را به آب اضافه کنید. زمان ایده آل دم کردن چای سبز در این روش حدود 3 دقیقه است، اما می‌توانید بعد از 90 ثانیه نیز کمی بنوشید و طعم آن را بررسی کنید. عسل را به چای اضافه کنید و در فنجان بریزید.

نکات دم کردن چای سبز

تهیه چای سبز

همه چیز در مورد تهیه چای سبز خوش طعم به روش دم کردن آن بستگی دارد. اگرچه این روش‌ها بسیار آسان است، اما راز درست کردن یک فنجان چای سبز عالی در نحوه دم کردن آن نهفته است. بنابراین، در اینجا چند نکته برای تهیه چای سبز  براب شما عزیزان ذکر می‌کنیم تا چای خوش طعمی تهیه کنید.

نسبت چای سبز به آب

وقتی نوبت به تهیه چای سبز  خوش طعم می‌رسد، باید نسبت چای سبز به آب را 3:5 حفظ کنید. این بدان معناست که اگر 3 گرم چای سبز می‌ریزید، باید 141 میلی لیتر آب برای دم کردن آن استفاده کنید.

کیفیت آب

آبی که استفاده می‌کنید باید فیلتر شده و تصفیه شده باشد. وجود املاح بیش از حد باعث بد مزه شدن چای سبز می‌شود. برای تهیه چای سبز  از آب مقطر استفاده نکنید.

دمای آب

دمای آب هنگام تهیه چای سبز بسیار مهم است. آب را کامل نجوشانید زیرا آب خیلی داغ خواص مفید چای سبز را کاهش می‌دهد. آبی با دمای 85 درجه سانتی گراد یا 170 درجه فارنهایت برای دم کردن چای سبز عالی است.

زمان دم کشیدن

نیازی نیست چای سبز را برای مدت طولانی در آب بریزید تا دم بکشد. 2-3 دقیقه کافی است، اگر چای سبز بیش از 3 دقیقه دم بکشد، طعم چای سبز تلخ  می‌شود.

شما عزیزان می توانید دمنوش چای سبز و گل محمدی ارگانیک نافه را از میشا ارگانیک خریداری کنید و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید. 

از اینکه مطالب علمی و مستند مجله میشا ارگانیک را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید، سپاسگزاریم. شما همراهان همیشگی میشا ارگانیک می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در قسمت دیدگاه درج کنید.

مشاوران و کارشناسان تخصصی میشا ارگانیک همواره پاسخگوی سوالات شما هستند. با ما در ارتباط باشید.