همه ما دوست داریم تناسب اندام داشته باشیم اما این دقیقا به چه معناست؟ آیا باید هر روز یک جلسه تمرینی دو ساعته در باشگاه انجام دهیم تا تناسب اندام خود را حفظ کنیم؟

تناسب اندام چیست؟

وقتی کسی فعال است، احساس انرژی می‌کند، پوستی درخشان دارد، احساس خستگی نمی‌کند و دید مثبتی به زندگی دارد، تناسب اندام دارد. تناسب اندام یا فیتنس همین است، یعنی سلامت جسمی و روحی. “آمادگی جسمانی نه تنها یکی از مهم ترین کلیدهای بدن سالم است، بلکه اساس فعالیت فکری پویا و خلاق است.” با این اوصاف، آمادگی جسمانی برابر است با داشتن تناسب ذهنی نیز می باشد.

چند تعریف دیگر از تناسب اندام:

طبق گفته United Healthcare، تناسب اندام را می‌توان به عنوان وضعیتی توصیف کرد که به ما کمک می‌کند ظاهر، احساس و بهترین عملکرد خود را داشته باشیم. این بدان معناست که بتوانید در مواقع نیاز به بدن خود تکیه کنید، خواه انجام کارهای روزمره خانگی، لذت بردن از پیاده روی سریع در یک روز زیبای پاییزی، دویدن در مسابقه یا …. باشد. فقط شما می‌توانید اهداف تناسب اندام خود را تعیین کنید.

تناسب اندام حالتی از سلامت و تندرستی است که عموما از طریق تغذیه مناسب، ورزش متوسط تا شدید (بسته به ترجیح شخصی شما) و استراحت کافی حاصل می‌شود. تناسب اندام به این معناست که بدن شما توانایی و استقامت برای انجام فعالیت‌های روزانه را بدون خستگی دارد. حفظ تناسب اندام واقعا برای شما خوب است. با فعال بودن و خوردن غذاهای مناسب، به طور خودکار بدن، ذهن و سیستم ایمنی خود را تقویت می‌کنید.

5 مولفه تناسب اندام

تناسب اندام

آمادگی جسمانی فاکتورهای زیادی از جمله ترکیب بدن، انعطاف پذیری و استقامت را در بر می گیرد، اما به داشتن انرژی و قدرت بدنی کافی برای انجام وظایف خلاصه می‌شود. حفظ تناسب اندام به کیفیت بهتر زندگی، طول عمر کلی و کاهش فشار خون کمک می‌کند، علاوه بر آن خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی و دیابت نوع 2 را کاهش می‌دهد.

1. ترکیب بدن

ترکیب بدن به طور کلی به محتوای چربی بدن شما اشاره دارد. در حالی که شاخص توده بدنی (BMI) یک شاخص تقریبی از تناسب اندام در رابطه با ترکیب بدن است، همچنین بسیاری از عواملی را که به سلامت و تندرستی کلی بدن کمک می‌کنند، نادیده می گیرد. میزان چربی بدن خود را تنها بخش کوچکی از تناسب اندام خود در نظر بگیرید.

2. استقامت قلبی عروقی یا قلبی تنفسی

استقامت قلبی عروقی مدت زمانی را اندازه گیری می‌کند که بدن شما می‌تواند ورزش هوازی سخت را تحمل کند. به عنوان مثال، یک دونده سرعتی که می‌تواند سریع بدود اما فقط برای مدت کوتاهی، لزوماً استقامت قلبی عروقی بالایی ندارد. با این حال، آنها می‌توانند دوی استقامت را جایگزین دو سرعت کنند و با انجام این کار استقامت قلبی عروقی خود را افزایش می‌دهد.

3. انعطاف‌پذیری

انعطاف‌پذیری شما به این معناست که چقدر می‌توانید در هنگام تمرین به دامنه کامل حرکت برای عضلات خود برسید. تست نشستن و رسیدن به پاها، که در آن پاهای خود را مستقیما در مقابل خود دراز می‌کنید و با هر دو دست به سمت انگشتان پا دراز می‌کنید، یک معیار کلاسیک برای سنجش انعطاف‌پذیری است.

4. استقامت عضلانی

استقامت عضلانی

استقامت عضلانی از قدرت عضلانی متمایز است، زیرا این موضوع به این بستگی دارد که عضلات شما چه مدت می‌توانند بدون استراحت کار را انجام دهند. به عنوان مثال، انجام بسیاری از دراز و نشست ها نشان دهنده استقامت عضلانی است، در حالی که پاورلیفتینگ با وزنه های بسیار سنگین اینطور نیست.

5. قدرت عضلانی

شما می‌توانید قدرت عضلانی خود را با حداکثر نیروی تولید شده توسط یک عضله یا گروه عضلانی مشخص اندازه گیری کنید. گنجاندن یک برنامه تمرینی با وزنه در تمرینات تناسب اندام می‌تواند به شما در افزایش قدرت عضلانی در طول زمان کمک کند.

مزایای تناسب اندام

تناسب اندام مانند یک درمان جادویی برای تقریبا همه چیز است. برای پوستی درخشان، خواب بهتر شبانه توصیه می‌شود و همچنین دارای فواید زیادی برای سلامت جسمی است:

بیماری قلب و عروقی

بیماری قلبی و سکته مغزی دو عامل اصلی مرگ و میر در ایالات متحده هستند. حداقل 150 دقیقه در هفته فعالیت بدنی متوسط ​​می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری‌ها را کاهش دهد. شما می‌توانید با فعالیت بدنی بیشتر خطر ابتلا به این بیماری‌ها را کاهش دهید. فعالیت بدنی منظم همچنین می‌تواند فشار خون شما را کاهش داده و سطح کلسترول شما را بهبود بخشد.

دیابت نوع 2 و سندرم متابولیک

فعالیت بدنی منظم و داشتن تناسب اندام می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و سندرم متابولیک را کاهش دهد. سندرم متابولیک ترکیبی از چربی بیش از حد در اطراف کمر، فشار خون بالا، کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL)، تری گلیسیرید بالا و قند خون بالا است.

چه چیزی باعث دیابت می‌شود؟  با یک کلیک می توانید این مطلب مهم و کاربردی را در مجله میشا ارگانیک مطالعه کنید.

برخی از سرطان‌ها

فعالیت بدنی خطر ابتلا به چندین سرطان رایج را کاهش می‌دهد. بزرگسالانی که فعالیت بدنی بیشتری دارند، خطر ابتلا به سرطان‌های مثانه، سینه، مری، ریه و معده را کاهش می‌دهند.

غذاهای ضد سرطان چه غذاهایی هستند؟ این مطلب را در مجلخ میشا ارگانیک مطالعه کنید.

تقویت استخوان ها و ماهیچه‌ها

با افزایش سن، محافظت از استخوان‌ها، مفاصل و ماهیچه‌ها مهم است. سالم نگه داشتن استخوان‌ها، مفاصل و ماهیچه‌ها می‌تواند به شما کمک کند که بتوانید فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهید و از نظر بدنی فعال باشید.

فعالیت‌های تقویت کننده عضله مانند وزنه برداری می‌تواند به افزایش یا حفظ توده و قدرت عضلانی شما کمک کند. این برای افراد مسن که با افزایش سن کاهش توده عضلانی و قدرت عضلانی را تجربه می‌کنند، مهم است. افزایش آهسته وزن و تعداد تکرارهایی که به عنوان بخشی از فعالیت های تقویت عضله انجام می دهید، با توجه به سن شما، مزایای بیشتری را به همراه خواهد داشت.

تناسب اندام استقامت و سطح انرژی شما را افزایش می‌دهد.

انجام کارهای روزانه مانند بلند کردن اجسام سنگین برای شما آسان تر خواهد بود.

تناسب اندام منجر به کاهش سطح کلسترول بد خون شما می‌شود.

تناسب اندام فشار خون شما را کاهش می‌دهد.

شما حالت روحی شادتری خواهید داشت، زیرا ورزش باعث افزایش سطح اندورفین (هورمون های احساس خوب) در مغز شما می‌شود.

سطح استرس کمتری را تجربه خواهید کرد.

خطر آسیب دیدگی شما کاهش می یابد، زیرا بدن شما از نظر فیزیکی قوی تر است.

ورزش به تقویت عضلات و افزایش متابولیسم کمک می‌کند.

تناسب اندام می‌تواند اعتماد به نفس و عزت نفس شما را افزایش دهد.

داشتن یک سبک زندگی متمرکز بر تناسب اندام می‌تواند به شما در رسیدن به اهداف کاهش وزن کمک کند.

چگونه ایمن ورزش کنیم؟

تناسب اندام

قبل از شروع یک برنامه ورزشی با پزشک خود مشورت کنید. انجام تمرین مناسب برای اطمینان از ایمنی و اثربخشی یک برنامه ورزشی ضروری است. با این حال، ممکن است لازم باشد هر تمرین را برای دستیابی به نتایج مطلوب بر اساس نیازهای فردی خود تغییر دهید. همیشه وزنه ای را انتخاب کنید که به شما امکان می‌دهد بدن خود را در طول حرکت به طور کامل کنترل کنید. هنگام انجام هر تمرینی، به بدن خود توجه زیادی داشته باشید و در صورت مشاهده درد یا ناراحتی فورا آن را متوقف کنید.

برای مشاهده پیشرفت مداوم و افزایش قدرت بدن، گرم کردن مناسب، استراحت و تغذیه را در برنامه ورزشی خود بگنجانید.

شما عزیزان می توانید انوع محصولات غذایی ارگانیک مانند عسل ارگانیک، روغن های ارگانیک، چای و دمنوش ارگانیک و آجیل ارگانیک و صدها محصول متنوع و ارگانیک را از میشا ارگانیک به راحتی خریداری کنید و در کنار ورزش تغذیه سالمی نیز برای حفظ تناسب اندام خود داشته باشید.

هیچ کتاب قانون مشخصی برای دستیابی به تناسب اندام وجود ندارد، زیرا هر فردی نیازهای متفاوتی دارد. در حالی که رفتن به باشگاه برای برخی خوشایند است ممکن است مورد پسند سایرین نباشد. به یاد داشته باشید که فعالیت منظم می‌تواند کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد.

اگر به فکر شروع یک برنامه تمرینی مناسب هستید، بهتر است با تمرینات متوسط شروع کنید و به مرور زمان شدت آن را افزایش دهید. هر نوع فعالیتی را که انتخاب کنید، مزایای آن کاملا ارزش آن را دارد.

تناسب اندام

از اینکه مطالب علمی و مستند مجله میشا ارگانیک را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید، سپاسگزاریم. شما همراهان همیشگی میشا ارگانیک می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در قسمت دیدگاه درج کنید.

مشاوران و کارشناسان تخصصی میشا ارگانیک همواره پاسخگوی سوالات شما هستند. با ما در ارتباط باشید.