با کاهش شدید دما و کوتاه شدن روزها، فصل زمستان به کانون ویروس های سرماخوردگی و آنفولانزا تبدیل می‌شود. سیستم ایمنی ما در زمستان بیشتر از سایر فصل‌ها فعالیت می‌کند، زیرا در این فصل شیوع بیماری‌های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا افزایش می‌یابد. بنابراین در زمستان تقویت سیستم ایمنی یکی از روش‌های کارآمد برای مقابله با بیماری‌هاست.

سیستم ایمنی انسان

تقویت سیستم ایمنی

ما دائما در معرض انواع میکروب‌های مضر هستیم. سیستم ایمنی ما، شبکه‌ای از مراحل و مسیرهای پیچیده در بدن هستند که از ما در برابر این میکروب‌های مضر و همچنین بیماری‌های خاص محافظت می‌کند. مهاجمان خارجی مانند باکتری‌ها، ویروس‌ها و انگل‌ها را می‌شناسد و پاسخ فوری در برابر عوامل بیماری زا می‌دهد. انسان دو نوع مصونیت دارد: ذاتی و اکتسابی.

ایمنی ذاتی دفاع خط اولیه در برابر عوامل بیماری زاست که سعی می‌کنند وارد بدن ما شوند. این موانع عبارتند از:

پوستی که مانع نفوذ اکثر عوامل بیماری زا می‌شود.

مخاطی که پاتوژن ها را به دام میاندازد.

اسید معده که عوامل بیماری زا را از بین می‌برد.

آنزیم‌های موجود در عرق و اشک که ترکیبات ضد باکتری دارند.

سلول‌های سیستم ایمنی که به تمام سلول‌های خارجی وارد شده به بدن حمله می‌کنند.

ایمنی اکتسابی، همان سیستمی است که می‌آموزد یک پاتوژن را تشخیص دهد که توسط سلول‌ها و اندام‌های بدن ما مانند طحال، تیموس، مغز استخوان و غدد لنفاوی تنظیم می‌شود. هنگامی که یک ماده خارجی وارد بدن می‌شود، گلبول‌های سفید، آنتی بادی تولید می‌کنند و منجر به تکثیر سلول‌های ایمنی (از جمله انواع مختلف گلبول‌های سفید) می‌شوند که مخصوص آن پاتوژن هستند و به آن حمله کرده و آن را از بین می‌برند. سپس سیستم ایمنی ما الگوی پروتئینی آن پاتوژن را در حافظه خود ثبت می‌کند تا اگر دوباره این پاتوژن وارد بدن شد، گلبول‌های سفید هر چه سریعتر آنتی بادی ترشح کنند.

روش‌های تقویت سیستم ایمنی

چند راه ساده برای تقویت سیستم ایمنی بدن به روشی طبیعی وجود دارد که به مبارزه با بیماری‌های معمولی که در طول زمستان ایجاد می‌شوند کمک می‌کند. اگر با سیستم ایمنی قوی‌تر سرما بخورید، می‌توانید راحت‌تر با عفونت‌ها مبارزه کنید.

خوردن مواد مغذی کافی به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متنوع برای سلامت و عملکرد همه سلول‌ها از جمله سلول‌های ایمنی لازم است. برخی از رژیم‌های غذایی ممکن است بدن را برای حملات میکروبی و التهاب بیش از حد آماده کنند. مواد مغذی که برای رشد و عملکرد سلول‌های ایمنی حیاتی شناخته شده اند عبارتند از ویتامین C، ویتامین D، روی، سلنیوم، آهن و پروتئین (از جمله اسید آمینه گلوتامین).

دست‌هایتان را بشویید.

عادت کنید هر بار که به خانه می‌آیید و قبل و بعد از هر وعده غذایی دست‌های خود را بشویید. از آب گرم و صابون استفاده کنید و دستان خود را حداقل 20 ثانیه بشویید. سعی کنید وقتی بیرون هستید به صورت خود دست نزنید.

داشتن فعالیت بدنی

بهترین چیزی که می‌توانیم برای تقویت سیستم ایمنی به شما توصیه کنیم این است که به طور منظم ورزش کنید. از دیگر فواید ورزش منظم، تنظیم فشار خون و کاهش استرس است. این کار باعث می‌شود که سیستم گردش خون شما به سرعت به بیماری‌های عفونی پاسخ دهد. ورزش منظم به بدن شما کمک می‌کند تا از بیماری قلبی نیز پیشگیری کنید.

تناسب اندام چیست؟ این مطلب مفید و کاربردی را در مجله میشا ارگانیک مطالعه کنید.

خوب بخوابید.

یکی دیگر از راه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن، داشتن خواب کافی و باکیفیت است. خواب به سیستم ایمنی شما زمان می‌دهد تا بازسازی شود. داشتن خواب مناسب برای بدن، راه بسیار خوبی برای بهبود سیستم ایمنی است.

7-9 ساعت خواب شبانه برای تقویت سیستم ایمنی نیاز است. سعی کنید یک برنامه خواب داشته باشید، هر روز در یک زمان مشخص از خواب بیدار شوید و به رختخواب بروید. داشتن یک برنامه خواب ثابت، ریتم شبانه روزی متعادلی را حفظ می‌کند تا بتوانیم خوابی عمیق‌تر و آرام‌تری داشته باشیم.

مقدار زیادی آب بنوشید.

water

بدن ما بدون آب نمی‌تواند زنده بماند. آب نقش‌های بسیار مهمی را در بدن ما ایفا می‌کند، به خصوص در مورد عملکرد سیستم ایمنی. هیدراتاسیون به بدن شما اجازه می‌دهد تا سلول‌های ایمنی مبارزه کننده با عفونت را به درستی به گردش درآورد. برای اینکه به تقویت سیستم ایمنی خود کمک کنید، باید روزانه 10-8 لیوان آب بخورید.

انواع چای و دمنوش های ارگانیک و سالم را از فروشگاه میشا ارگانیک می توانید تهیه کنید.

دوری از استرس

شاید سخت‌ترین کار این باشد که میزان استرسی که تحت آن قرار دارید را کاهش دهید. هنگامی که بدن شما تحت مداوم استرس است، به حالت بقا می‌رود. این حالت پاسخ استرس سیستم ایمنی شما را سرکوب می‌کند که مبارزه با عفونت را بسیار سخت‌تر می‌کند. دوری از استرس و حفظ آرامش یکی از موثرترین راه ها برای تقویت سیستم ایمنی است.

حفظ سلامت روده

آیا می‌دانستید روده شما با سیستم ایمنی شما همکاری دارد؟ تریلیون‌ها باکتری در روده ما زندگی می‌کنند که با سیستم ایمنی بدن ما تعامل دارند و به تنظیم آن کمک می‌کنند. یک راه طبیعی برای کمک به تقویت سیستم ایمنی در زمستان این است که مطمئن شوید که از روده خود به خوبی مراقبت می کنید. می‌توانید با داشتن یک رژیم غذایی با فیبر بالا به حفظ سلامت روده خود کمک کنید.

زمانی را در فضای باز بگذرانید.

قرار گرفتن در داخل ساختمان‌های گرم بدون تهویه می‌تواند به انتشار ویروس‌ها کمک کند. از استراحت ناهار خود برای بیرون رفتن، هوای تازه استفاده کنید و ذخیره ویتامین D خود را از نور خورشید پر کرده به تقویت سیستم ایمنی خود کمک کنید.

از محرک‌ها دوری کنید.

شما می‌توانید با پرهیز از مصرف محرک‌هایی مانند نوشیدنی‌های انرژی زا، نوشابه‌های حاوی کافئین بیش از حد و نیکوتین، سیستم ایمنی خود را تقویت کنید. سیگار کشیدن سیستم ایمنی بدن شما را با سرکوب آنتی بادی‌ها تضعیف می‌کند. نوشیدن بیش از حد مجاز روزانه الکل منجر به افزایش وزن می‌شود که بر ایمنی شما تأثیر می‌گذارد. الکل بدن را کم آب می‌کند و محیطی جذاب برای ویروس‌ها ایجاد می‌کند.

رژیم غذایی سالم

داشتن یک رژیم غذایی سالم برای تقویت سیستم ایمنی ضروری است. مواد مغذی مورد نیاز ما بیشتر از وعده‌های غذایی حاوی پروتئین و کربوهیدرات تامین می‌شود. ما به چربی‌های سالم، میوه‌ها (به ویژه مرکبات)، سبزیجات، غلات کامل و کربوهیدرات‌های سالم هم نیاز داریم.

یک رژیم غذایی کامل ویتامین‌های مورد نیاز را در اختیار شما قرار می‌دهد تا سلول‌های ایمنی شما ابزار لازم برای مبارزه با عفونت را داشته باشند. محققان می‌گویند بهترین ویتامین‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن شما ویتامین B6، ویتامین C، ویتامین E و روی است. همچنین ثابت شده است که روی به کاهش علائم سرماخوردگی کمک می‌کند. طبق گفته محققان، شواهد نشان می‌دهد که اگر قرص یا شربت روی، 24 ساعت پس از شروع علائم سرماخوردگی مصرف شود باعث کاهش علائم سرماخوردگی می‌شود.

در زمستان چه بخوریم؟ این مطلب را در مجله میشا ارگانیک بخوانید.

میوه‌ها
تقویت سیستم ایمنی

میوه‌ها یکی از مواد مغذی‌ترین گروه های غذایی هستند. سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و بسیاری از ترکیبات فعال بیولوژیکی مختلف هستند که می‌توانند برای تقویت سیستم ایمنی شما عالی باشند. هر نوع میوه خواص خاص خود را دارد. برای بهره‌مندی از فواید آنها، یک رنگین کمان کامل از گیاهان را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

با این اوصاف، برخی از میوه‌ها ممکن است در تقویت سیستم ایمنی بهتر عمل کنند. مرکباتی مانند پرتقال، لیمو و لیموترش، نمونه کاملی از میوه‌هایی هستند که می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند. به عنوان یکی از بهترین منابع ویتامین C شناخته می‌شوند که یک ماده مغذی که به طور معمول برای درمان عفونت‌های ویروسی و باکتریایی استفاده می‌شود. اما این تنها ترکیبی نیست که مرکبات را در مبارزه با بیماری‌های ویروسی بسیار مؤثر می‌کند. مرکبات سرشار از فلاونوئیدها، به ویژه هسپریدین هستند. هسپریدین یک آنتی اکسیدان قوی است که با التهاب و ویروس‌های تنفسی مبارزه می‌کند.

طبق تحقیقات مصرف منظم آب مرکبات می‌تواند تعداد گلبول‌های سفید خون را افزایش دهد و سطح نشانگرهای التهابی را در بدن کاهش دهد.

یکی دیگر از  میوه‌های که ثابت شده است باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود، توت‌ها هستند. مطالعات متعدد نشان داده است که توت‌ها دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد جهش زا، ضد میکروبی و ضد التهابی هستند.

سبزیجات
تقویت سیستم ایمنی

اگر می‌خواهید سیستم ایمنی خود را تقویت کنید، یکی از بهترین راه‌ها این است که سبزیجات بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید. مانند میوه‌ها، این گروه غذایی دوز بالایی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی گیاهی را دارند. منبع خوبی از فیبر و پری بیوتیک هستند و در سلامت روده ما نقش مهمی ایفا می‌کنند.

فلفل دلمه ای قرمز و فلفل چیلی منبع عالی ویتامین C هستند که تقریبا با مرکبات برابری می‌کند. همچنین حاوی یک آلکالوئید به نام کپسایسین هستند. طبق تحقیقات منتشر شده، کپسایسین دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی است و به همین دلیل، دارای ارزش غذایی بالقوه برای تسکین درد، پیشگیری از سرطان و کاهش وزن است.

سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی، کلم و گل کلم نیز می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی کمک کنند. حاوی مقدار زیادی ویتامین C و E و همچنین ترکیباتی به نام گلوکوزینولات هستند. گلوکوزینولات‌ها در برابر بسیاری از انواع سرطان‌ها از جمله سینه، مغز، خون، استخوان، روده بزرگ، معده، کبد، ریه، دهان، پانکراس و پروستات از بدن محافظت می‌کنند.

کلم بروکلی یکی دیگر از مواد غذایی است که می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شما شود. علاوه بر این که حاوی بسیاری از ویتامین‌ها، پلی فنول‌ها و گلوکوزینولات است، منبع خوبی از موادی به نام سولفورافان و کورستین نیز می‌باشد. سولفورافان به شدت در سم زدایی و خنثی سازی مواد شیمیایی سرطان‌زا و رادیکال‌های آزاد نقش دارد. کوئرستین همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی، ضد حساسیت و ضد ویروسی است.

به سبزیجات برگ سبز مانند کلم پیچ، کاهو و اسفناج توجه ویژه‌ای داشته باشید. اسفناج یکی از سالم‌ترین سبزیجات به حساب می‌آید. توانایی‌های آنتی اکسیدانی، ضد سرطانی، ضد التهابی، کاهش قند خون و کاهش کلسترول اسفناج ثابت شده است. لوتئین اسفناج تولید آنتی بادی‌ها را تحریک می‌کند و با عفونت‌های باکتریایی مبارزه می‌کند.

اگر می‌خواهید سیستم ایمنی خود را تقویت کنید، یکی از بهترین راه‌ها این است که سبزیجات بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید. مانند میوه‌ها، این گروه غذایی دوز بالایی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی گیاهی را دارند. منبع خوبی از فیبر و پری بیوتیک هستند و در سلامت روده ما نقش مهمی ایفا می‌کنند.

فلفل دلمه ای قرمز و فلفل چیلی منبع عالی ویتامین C هستند که تقریبا با مرکبات برابری می‌کند. همچنین حاوی یک آلکالوئید به نام کپسایسین هستند. طبق تحقیقات منتشر شده، کپسایسین دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی است و به همین دلیل، دارای ارزش غذایی بالقوه برای تسکین درد، پیشگیری از سرطان و کاهش وزن است.

سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی، کلم و گل کلم نیز می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی کمک کنند. حاوی مقدار زیادی ویتامین C و E و همچنین ترکیباتی به نام گلوکوزینولات هستند. گلوکوزینولات‌ها در برابر بسیاری از انواع سرطان‌ها از جمله سینه، مغز، خون، استخوان، روده بزرگ، معده، کبد، ریه، دهان، پانکراس و پروستات از بدن محافظت می‌کنند.

کلم بروکلی یکی دیگر از مواد غذایی است که می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شما شود. علاوه بر این که حاوی بسیاری از ویتامین‌ها، پلی فنول‌ها و گلوکوزینولات است، منبع خوبی از موادی به نام سولفورافان و کورستین نیز می‌باشد. سولفورافان به شدت در سم زدایی و خنثی سازی مواد شیمیایی سرطان‌زا و رادیکال‌های آزاد نقش دارد. کوئرستین همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی، ضد حساسیت و ضد ویروسی است.

به سبزیجات برگ سبز مانند کلم پیچ، کاهو و اسفناج توجه ویژه‌ای داشته باشید. اسفناج یکی از سالم‌ترین سبزیجات به حساب می‌آید. توانایی‌های آنتی اکسیدانی، ضد سرطانی، ضد التهابی، کاهش قند خون و کاهش کلسترول اسفناج ثابت شده است. لوتئین اسفناج تولید آنتی بادی‌ها را تحریک می‌کند و با عفونت‌های باکتریایی مبارزه می‌کند.

ادویه‌ها و چاشنی‌ها
تقویت سیستم ایمنی

ادویه‌ها و چاشنی‌ها برای افزایش طعم غذاها عالی هستند و باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شوند. سیر یک نمونه عالی است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. سیر باعث تحریک تولید و تنظیم عملکرد گلبول‌های سفید خون، سیتوکین‌ها و ایمونوگلوبولین‌ها می‌شود. مصرف منظم سیر می‌تواند به درمان و پیشگیری از عفونت‌های تنفسی، زخم معده و حتی سرطان کمک کند.

زنجبیل نمونه دیگری است که دارای پتانسیل ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی قوی است.

فلفل سیاه نیز سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کند. به دلیل خواص ضد باکتریایی آن، مدت طولانی به عنوان نگهدارنده مواد غذایی استفاده می‌شد. حاوی ترکیبی به نام پیپرین است که خواص زیادی دارد.

در چند سال گذشته، محققان به طور گسترده در مورد خواص تعدیل کننده ایمنی زردچوبه مطالعه کرده‌اند. مطالعات اخیر نشان داده است که کورکومین (ماده فعال اصلی زردچوبه) اثر آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و تنظیم کننده سیستم ایمنی دارد و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

انواع گیاهان دارویی را می توانید از فروشگاه میشا ارگانیک خریداری کنید. این گیاهان پرخاصیت کاملا سالم و ارگانیک می باشند.

نحوه تقویت سیستم ایمنی با برنامه غذایی

برای تقویت سیستم ایمنی با مصرف مواد غذایی، در مرحله اول، مطمئن شوید که روی خوردن غذاهای کامل و پخت و پز مواد سالم و ارگانیک تمرکز می‌کنید. همچنین، سعی کنید از غذاهای فرآوری شده پرهیز کنید. مواردی مانند نان بسته بندی شده، و غلات صبحانه ممکن است سالم به نظر برسند، اما تا حد زیادی فاقد مواد مغذی برای تقویت سیستم ایمنی هستند.

از اینکه مطالب علمی و مستند مجله میشا ارگانیک را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید، سپاسگزاریم. شما همراهان همیشگی میشا ارگانیک می‌توانید نظرات ارزشمند خود را در قسمت دیدگاه درج کنید.

مشاوران و کارشناسان تخصصی میشا ارگانیک همواره پاسخگوی سوالات شما هستند. با ما در ارتباط باشید.